Status
Stängd för vidare inlägg.

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Jag vet att det finns några som använder bärsjal och jag är sugen på att köpa en själv men det är ju en jungel!! :eek:

Jag har en babybjörn som jag tycker fungera bra i början så jag är mest intresserad av en sjal som jag kan använd längre upp i åren.

Vad ska jag leta efter? Längder, material, vävtyper osv...
 
Sv: Bärsjal

Åååå vad kul! :bump:

Då ska jag försöka komma med mina erfarenheter. Om du tror att du kommer bära långa stunder och större barn så rekommenderar jag att titta på vävda långsjalar fån 4,5 meter. En sån sjal kan du använda från dag ett och flera år framåt. De kostar lite mer än tex en kortsjal eller en elastisk långsjal men är mest mångsidig.

Här finns en liten guide till "Vad ska jag välja?": http://www.babyplaneten.se/info/Vad_komb.htm
Och här är en till: http://www.alternativ.nu/attbarabarn/sjalar.htm#valja

Olika vävda sjalar du kan titta på:
  • Storchenwiege
  • Ellaroo
  • Hoppediz
  • Bebina
  • Amazonas Antigua
  • Amazonas Brazil
  • Rebozo


Vi har en elastisk långsjal som vi älskar. Det är en Baby Bundler som är 5,4 m. Den sjalen funkar upp till ca 10 kilo, sen blir den svajig. I gengäld är en elastisk sjal enligt många lite lättare att lära sig knyta och den är väldigt mysig till en nyfödd.


Fråga gärna mer om du undrar något, och vill du ha buntvis med info så kika in på www.sjalbarn.se som är ett helt forum bara för oss bära-barn-tokar. :D
 
Sv: Bärsjal

Lång vävd såklart! Jag har en blå-lila EllaRoo, men önskar en skitsnygg gräddvit med nåt linnemönster på, tror det var en Storchenwiege jag såg.
 
Sv: Bärsjal

Tack för de suveräna länkarna!! :bow:

Jag tror att det nog blir vad Magdalena rekomenderar, en lång vävd, tuskaft (?)... För jag tror att jag mest kommer att använda den när barnet blir lite äldre och som kompliment till vagnen. Men jag har saknat något att få hjälp att bära när jag har kånkat runt på elin... Och speciellt om man är någonstans där vagnen inte fungerar av en eller annan andledning...

Men sen ska jag lära mig att knyta oxå... Jag får nog börja öva med elins jättedocka... Den drar nästan storlek 68 i kläder så till storleken är den ganska lik ett barn men något lättare... :D

Men vilka härliga färger det fanns all välja emellan... Jag skulle nog kunna köpa ett par stycken bara för att de är så fina... Men det lär väl bli en som lite "skit" inte syns så mycket på... :angel:
 
Sv: Bärsjal

Sjalar vävda i tuskaft blir lite tunnare men också lite stummare än dom som är vävda i korskypert. Kypertsjalarna är lite lättare att få till en bra knytning med som inte skär in någonstans men dom är också dyrare.
Tuskaft är tex. amazonas antigua, ellaroo.
Korskypert är tex storchenwiege, didymos, bebina, easycare, hoppediz

Elasktiska sjalar passar egentligen bara babys men dom är jättemysiga då. Har själv en mobywrap som jag använt jättemycket men min lille är 4 månader nu och 7,5 kg tung så jag har skaffat mig en easycare, en av dom tunnaste kypertsjalarna (tyvärr dyraste också :crazy: )

Vill du mest bära korta stunder kan ringsjal vara ett alternativ men den belastar bara ena axeln och är inte så bra att bära länge i.

sjalbarn.se är ett forum för sjalbärare och där finns hur mycket information som helst. Även utvärderingar av olika sjalar.

Ett annat alternativ är att köpa en ergonomisk bärsele.
Finns flera, jag har ingen erfarenhet av dom men har hört gott om dom.
Ergo, för rygg, mage och sista modellen också höftbärande.
Från 3 månader upp till 27 kg.
Sutemi - vet jag inget om
Papapum - ingen aning där heller, men den ska nog vara ganska lik ergon tror jag
Jag har kollat mycket på ergon och tänker köpa en sån lite längre fram. Maken vill inte bli invirad i en massa sjal nämligen och med en ergo tror jag att han också vill bära.
 
Sv: Bärsjal

Hm ja jag såg en storchenwiege och funderade vad som var skillnaden... Hjälp vad det känns svårt... Jag får nog sätta mig och kolla ordentligt på alla sidor... Synd att det inte finns så många "vanliga" butiker som saluför så man kan få prova och känna lite innan man köper, det känns lite mycket att be någon komma hem eller åka hem till någon som ska visa för då känner jag att jag är tvungen att köpa någon av "deras" sjalar... Lite fånigt kanske men i alla fall...
 
Sv: Bärsjal

På sjalbarn.se så kan du med lite tur hitta sjalanvändare nära dig som kanske är intresserade av att visa lite och låta dig prova.
 
Sv: Bärsjal

Ja jag får nog logga in mig där och se om det är någon som är sugen på att visa... Eller om jag kan lura Magdalena till Myrstacken igen och visa mig... :angel: Det är väl dags för ett besök där snart igen så Silverkedjan kan komma oxå! :idea:
 
Sv: Bärsjal

Jamenvisst! Men din bebbe hinner nog pluppa ut innan jag kommer dit, vi sliter för fullt med huset hela juli och det lär inte bli så mycket lugnare i augusti heller.
 
Sv: Bärsjal

Vill bara säg att jag ända tills nyligen använt en baby bundler till min son. Underbart! Han har inte alls känts tung på något vis trots timslånga promenader. Har nu köpt en Sutemi bärsele som jag är väldigt nöjd med, men helst vill jag ha en sjal till också. ;)
 
Sv: Bärsjal

Ser man på, hur det kan bli! ;)
En dag i augusti kanske Magdalena kan ta ledigt från huset? Annars gör nog dina barn uppror! :D Bebis i magen verkar inte ha särskilt bråttom att ta sig ut och som sagt tyckte jag att det fungerade riktigt bra med Babybjörn de första månaderna så det är ju inte jätteakut med sjal... Och det är nog egentligen knytning som kommer att bli största problemet så jag får väl plugga in mig på vilken sjal jag ska/vill ha och beställa en och sedan kanske få hjälp med hur jag ska göra det hela säkert... :idea:

Hur som helst vore det kul att träffas! Och har bebis äntligen bestämt sig för att komma ut så kanske jag vet om jag ska göra mig av med en del kläder eller inte...
 
Sv: Bärsjal

Snurrfian skrev:
Bebis i magen verkar inte ha särskilt bråttom att ta sig ut och som sagt tyckte jag att det fungerade riktigt bra med Babybjörn de första månaderna så det är ju inte jätteakut med sjal... Och det är nog egentligen knytning som kommer att bli största problemet så jag får väl plugga in mig på vilken sjal jag ska/vill ha och beställa en och sedan kanske få hjälp med hur jag ska göra det hela säkert... :idea:
Har haft en babybjörn, det är otroligt mycket mysigare att bära med sjal även när dom är små. Dom kommer så mycket närmare :love:

Knytningen kommer du säkert inte få några problem med, jag har inte haft någon hjälp med att lära mig utan har följt bildserier (finns ingen häromkring som bär med sjal...) och kunde jag lära mig själv så kan vem som helst ;) :D
 
Sv: Bärsjal

Det låter bra att vem som helst kan lära sig knyta! Jag ska försöka få lite tid någon dag att verkligen titta och läsa på om sjalarna. Det har varit lite hektiskt de sista dagarna... :crazy:
 
Sv: Bärsjal

Jag kan berätta att jag nu har fått hem min bärsjal, det blidde en Storchenwiege, 5,2 m Leo Marine... Jag har provat att knyta lite men magen känns lite i vägen... Men elin tyckte att det var jättekul att få bli "uppknuten" till mamma... ;) Men det kändes lite svårt att veta hur hårt man skulle "spänna" åt men det löser sig nog när bebis väl är född, och magen äntligen är borta... Men det kändes som om jag skulle kunna bära elin oxå kortare stunder så det känns bra! Hon väger än så länge bara 14,2 kg så hon är inte så tung treåring direkt...
Men jag kommer säkert att återkomma med mera frågor vart eftersom... :D
 
Sv: Bärsjal

Silverkedjan skrev:
Jaa! Jag har dessutom en svart fin elastisk mysig bebis-bärsjal som Eskil börjar bli för tung för...

Det börjar bli trångt i Pontus garderob nu
:angel:

Jag vet inte om alla kläderna passar Vidar ännu, en del lär nog Magdalenas Lucas få ärva.

Men välj ingen dag ännu är ni snälla för ev ska jag och sambon ta en sista minuten här i dagarna :love:
 
Sv: Bärsjal

Efter att vi skaffat BabyBjörn och Haglöfs bärstol så fattade jag inte riktigt vitsen med bärsjal. Men, men... tjejen ville prompt i väg. Jahajaja. Bara att rätta sig efter det. Mitt intresse låg på nollpunkten. Vi åker dit och kollar. Antingen så köper hon eller så gör hon inte.... Bara det inte tar för lång tid... *suck*

Visning och provning. Tyg-sort. Stel eller elastisk? Lång eller kort? Efter ett tag så provade t o m jag något motvilligt en sk ringsjal som onekligen verkade praktisk och lätt att använda. Föll direkt. Så det blev en lång sjal i stabilt tyg, modell Storchenwiege. Sen blev det även en ringsjal modemm Moms in Mind, som trots namnet är min favorit. Dock inte för längre stunder. Men den funkar jättebra att ha hemma, i affären, som bärhjälp på stan när ungarna blir trötta och griniga. Enkel, lätt och praktisk. Tar inte heller stor plats och kan därför lätt hänga med överallt.

Alla bärvarianter har sina fördelar. När ungarna var riktigt små så tyckte jag faktiskt att BabyBjörnen var riktigt bra. Bärsjal när dom är lite större. .. Fast bärsjal kan ju användas i princip från dag ett. Det är ju egentligen ett väldigt bra bärhjälpmedel .... Men nu när är mina så stora så att jag föredrar faktiskt bärstol (eller barnvagn). Haglöfs kanske inte är den bästa modellen (i a f inte för mig) men den är enkel att ta på och av och barnet sitter stadigt. Dessutom får man plats med mycket i "ryggfickan". Typ extra tröja, jacka, någon blöja mm.

Den längre sjalen går ju att knyta på ryggen och det går faktiskt bra även för lite större barn. Men man ska ha tålamod att lära sig måtten i knytningen. Eftersom jag gjort det så sällan så tycker jag det är mest jobbigt att pyssla med det. Det ska gå enkelt och snabbt att få på och av tycker jag. Dessutom har den långa sjalen en del annat man måste tänka på. Det är extra tyg utanpå kroppen. Anpassa klädseln till det! Men det är ju inget stort problem. Man ska bara komma i håg det när man klär sig.
 
Sv: Bärsjal

Vi har en gamal bärstol oxå men den har jag aldrig blivit riktigt sams med... Jag kan bära elin i den max 30 min trots att hon bara var ett halv år när vi började med den... Men jag tror att det beror en hel del på att jag aldrig har lyckats ställa in den rätt och den kändes bara klumpig så jag orkade aldrig "läs in mig" på den...

En fråga som börjar bli aktuell med tanke på att förlossningen inte verkar vilja komma igång... När man är kejsarsnittad, går det att bära med sjalen, någon speciellt knytning som är bättre än andra isådana fall? I och för sig kanske det löser sig vart efter som men om någon har någon erfarenhet vore det bra... ;)
 
Sv: Bärsjal

Jag hörde av bekanta att det finns bekvämare bärstolar än Haglöfs. Bara för att de funnits sen urminnes tider behöver det inte betyda att de är bäst. Å andra sidan bör de väl ha lärt sig något under tiden.

Men det jag tror mest på är att vi är inte lika och det kan vara svårt att göra en bärstol som passar alla typer av ryggar. Våra bekanta köpte en annan typ av stol på Stadium eller om det var Intersport. Tyvärr kommer jag inte i håg vad det var för sort. Det kan ha varit en Everest eller nåt sånt. Men det skulle visst vara bekvämare, mjukare och med fler inställningsmöjligheter än en Haglöfs.

Jag kan bära en timme eller två, men sen är det stopp. Nu väger vår minsta ca 12 kilo så hon är ju inte så liten längre. När hon var mindre så kunde jag bära längre om så behövdes. Men 1-2 timmar räcker oftast bra. Man hinner gå några ärenden på stan och sen är i alla fall ungen för trött för något mer.

Ska erkänna att vi gick väl bara på det kända namnet när vi köpte denna. Den var mkt lite använd och vi fick den för ett bra pris. Men skulle jag köpa ny bärstol i dag så skulle jag nog prova lite mer först.

Erfarenheterna av bärsjal är visserligen positiva, men jag vill inte vara utan bärstolen. Den är bra den med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag ska köpa mig en bärsele. Har fått låna en mjuk variant men den funkar inte så bra så jag spanar på ergobaby. Jag vill inte ha sjal...
Svar
16
· Visningar
793
Gravid - 1år Vad packar/packade ni? Vad tyckte ni vad viktigast och vad blev överflödigt? Jag har tänkt senaste månaden att man inte behöver så...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 406
Senast: Otherside
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 912
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 898
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp