Bukefalos 28 år!

Brandgul

Trådstartare
Någon som har en bärstol som ni är nöjda eller missnöjda med?

Jag har just börjat kolla runt och vet inte så mycket ännu.
 
Sv: Bärstol

Fast det är lite tunt med svar :p Vi köpte en Vaude Jolly Comfort. Vet inte hur den är för vi har beställt.

Men jag testade Vaude Swing som kändes för trång. En större Vaudestol som kändes för tung och klumpig. Minns inte vad den hette.

Sen testade jag Everest stol som var den som kändes bekvämast för mig. Men sonen hängde bara i grenen och det verkade inte alls bekvämt för honom. Avlastningsbältet var hårt och stelt och gick inte riktigt att dra åt ordentligt.

Haglöfsstolen tittade vi inte ens på eftersom den genomgående fått dålig kritik när man läser på nätet.

Testet är dock från 2002....

http://www.smartson.se/test/barn/barstolar.htm
 
Sv: Bärstol

Vi hade inte sett det där med Haglöfs,
men vi fick en sådan begagnad av sambons bror.

Han testade den en gång och aldrig mer typ :angel:

Själv var det ingen ide att testa,
jag är för kort gick inte att ställa in så avbärarbälte och axelremmar kunde jobba båda samtidigt :D
 
Sv: Bärstol

Jag säger bara satsa på en ergosele istället, man bär så mycket bättre i den. Nu har ajg bara testat haglöfs bärstol och den var värdelös, men min ergo jag bara älskar den!
 
Sv: Bärstol

Hade en gammal Haglöfs som gjorde ont i axlarna och var lite vinglig, sen gick den sönder.
Har en Eergo-sele nu istället, tycker den funkar bra och till rätt stora barn också....
 
Sv: Bärstol

Vad synd :(. Jag tycker det verkar enormt krångligt att bära i manducan på ryggen o hoppades på att en bärstol skulle bli en bra efterföljare till manducan (som jag än så länge bär på mage i). Har ni tips på någon bärsele som man bär lika bra med som med manducan OCH som är enklare att få på på ryggen med barn i ensam? Gärna så att man kan bära ungen i den ett par år...
 
Sv: Bärstol

Vad synd :(. Jag tycker det verkar enormt krångligt att bära i manducan på ryggen o hoppades på att en bärstol skulle bli en bra efterföljare till manducan (som jag än så länge bär på mage i). Har ni tips på någon bärsele som man bär lika bra med som med manducan OCH som är enklare att få på på ryggen med barn i ensam? Gärna så att man kan bära ungen i den ett par år...

Beco Butterfly! :idea:
 
Sv: Bärstol

Jag har nu en Manduca och visst är den skön att bära i, men...

  1. Svår att ta av/på om man är ensam ute i skogen
  2. Jättesvårt att ta ned en sovande unge om man är ensam ute i skogen
  3. Inga möjligheter att fästa regnskydd eller myggnät
  4. Inga packmöjligheter
  5. Ungen ser absolut ingenting eftersom han har ansiktet rätt in i ryggen
  6. Jag når inte "nackskyddet" själv när jag bär med Manducan och jag kan heller inte sätta ned honom om han sover och fixa det...

Som jag har förstått av tester och komentarer är Haglöfs bärstol motsvarigheten till bärselarnas Baby Björn så jag tror det är felaktigt att dra alla bärstolar över en kam för att man testat en Haglöfs stol.

Vi får vår stol idag så det är bara ut i fält och testa vad den går för...
 
Sv: Bärstol

Alltså jag förstår att man väljer en bärstol och inte en egosele om man är ute mycket i skogen ex och vandrar.

Som Brandgul redan tar upp så finns det ju inga packmöjligheter i selen och är man ensam så blir det ju genast besvärligt om man ska ha med sig något ..
 
Sv: Bärstol

Ser mycket fram mot uppdatering av vad ni tycker!! Har för mig att du är ganska kort? Hur lång är din man/sambo? Vore intressant att höra hur den funkar på olika personer. Nu är ju jag o min sambo exakt lika långa (174) :), men ändå.
 
Sv: Bärstol

Jepp jag är kort och min sambo ungefär som er :) Låånga alltså *he he*

Han har rak och stark rygg och kan ju i princip bära med vad som helst. Men jag är mjuk och svankryggig...
 
Sv: Bärstol

hur gammalt är barnet nu? Det blir lättare att få upp dem på ryggen när de blir "lite större" (enklaste tiden för mig som är kraftig är när de blivit lite längre, typ 1,5 år, men det gick innan också men då kändes det ostadigare innan man fått dit barnet..)
 
Sv: Bärstol

Grabben här bars mycket i bärstol men det vi märkte när vi provade att man får kolla noga på att det känns skönt att ha den på ryggen.

Många bärstolar har för hög tyngdpunkt o då känns allt hemst ostadigt. Haglöfs var hemsk, det finns en del andra märken med bra mycket lägre tyngdpunkt o de känns mycket tryggare o skönare att ha på ryggen. Vi hade en Mckinely tror jag. (stolen försvann efter vissa omständigheter)

En sak jag tyckte är bra är stolar som har ett stabilt ben att fälla ut där bak, det underlättar massor vid i o urplock av ungen ur stolen.

Åk till lite olika affärer o prova, sätt barnet i o provgå. Sen... det är dyrt så... åk sen hem o kolla annonsmarknaden o köp en fin begangad:idea:
 
Sv: Bärstol

Puckad fråga men är det butiker med friluftsgrejjer som kan ha andra typer av bärstolar?
HAde varit kul att testa och se vad sambon tycker om andra modeller.
 
Sv: Bärstol

Everest hade bäst tyngdpunkt, men då satt han som en kratta i den stolen också. Han i princip stod rätt bakom min rygg. Stolarna där han sitter mer på rumpan med mer vinklade ben hade så klart sämre tyngdpunkt. Vikten med honom och stolen blir ungefär som när jag går på tur lätt packad så det ska nog gå...
 
Sv: Bärstol

Ja... vilka har stolar tro. *grubbel* Vi var inne på Intersport, Team sportia, Naturkompaniet o babyproffsen tror jag...
 

Liknande trådar

Småbarn Jag tog mig tid att upptäcka vår skog igår och blev helt förälskad. Så nu vill jag ta med barnen ut, men vi har ingen bärstol ännu och...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Känner att det var svårt att hitta en bra rubrik. Men är ni nöjda med er vardag? Jag känner mig missnöjd, men vet inte vad jag skulle...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 180
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Hästnyheter Totalt sett är Sverige nu bäst hittills i år. Men just den här lördagen var grannlandet lite bättre. Sverige visade stor potential i 5*...
Svar
0
· Visningar
44
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 551
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp