Bukefalos 28 år!

Sv: Bärstol

Vi har en Vaude bärstol. Jolly comfort IX tror jag att den heter.
Den fungerar kanon! Hon sitter bra i den, sover bra i den, den är skön att bära. Vi använder våran nästan varje dag, den är toppen! :bow:

27630173.jpg

27630177.jpg
 
Sv: Bärstol

Jag har nu en Manduca och visst är den skön att bära i, men...

  1. Svår att ta av/på om man är ensam ute i skogen
  2. Jättesvårt att ta ned en sovande unge om man är ensam ute i skogen
  3. Inga möjligheter att fästa regnskydd eller myggnät
  4. Inga packmöjligheter
  5. Ungen ser absolut ingenting eftersom han har ansiktet rätt in i ryggen
  6. Jag når inte "nackskyddet" själv när jag bär med Manducan och jag kan heller inte sätta ned honom om han sover och fixa det...

Som jag har förstått av tester och komentarer är Haglöfs bärstol motsvarigheten till bärselarnas Baby Björn så jag tror det är felaktigt att dra alla bärstolar över en kam för att man testat en Haglöfs stol.

Vi får vår stol idag så det är bara ut i fält och testa vad den går för...

När jag läste vilka problem du hade kom jag att tänka på sjalbarn, på den sidan hittar du en massa instruktioner även för sele.
För visst är några av de där problemen svårlösta men regnskydd finns det ju bärskydd och att ta av och på själv är enbart en teknikfråga med väldigt många lösningar. http://sjalbarn.se/knyta.php

Jag har en gammal skogsnässele som har samma idé som beco butterfly, dvs ungen sitter fast i selen och sedan tar du på selen men det kan jag tycka är ganska krångligt när man väl känner sig säker på hur man får på sig ungen först och selen sen (Jag kör mycket med sjal numera nämligen)
 
Sv: Bärstol

Vovve sa sonen när han klappade luddet *ha ha*

Vi har samma stol men har inte hunnit testa den ännu. I morgon bär det nog av om det är hyfsat väder.

Märker ni av att benen domnar eller så på henne? Det är bara en sådan sak jag funderar på. Men han verkar sitta rätt så bra på rumpan och inte bara hänga i grenen.

Är nackstödet nödvändigt? Vi köpte inget utan avvaktar och ser hur det verkar.
 
Sv: Bärstol

Till både Aningsfull o Brandgul: Har ni den "vanliga" varianten av Vaude Jolly comfort eller lightvarianten? Vi har inte kollat IRL än utan bara på nätet, o vet inte riktigt vad som kan tänkas vara bäst; lite luftigare o lättare med mesh eller lite stadigare (?) o tyngre med vadderad ryggplatta. Svåra grejer ;). Än så länge hänger han shysst i manducan på magen, han är ju bara knappt 7 månader, men dock en ganska stadig bit på 9 kg, så om inte annat till Gotlandssemestern i augusti vore nog en stol shysst att ha.

Någon som har provat Norrönas stol? Den verkar ju vara den som jämte Vaude har fått bra testresultat.

Brandgul: KUL med "vovve"!! Är "öronen" där bara som mys för barnet?
 
Sv: Bärstol

Jag tror det är handtag att hålla i sig i!

Vi har köpt den vanliga varianten. Vilken som passar bäst får man nog testa sig fram till... Vi testade aldrig någon light. Just att barnet kommer ut en bit från kroppen känns som att det blir lite svalare sen till sommaren när man själv är varm och svettig.

Det finns galet många stolar... Har inte testat Norröna.
 
Sv: Bärstol

Där jag beställde ifrån så hängde nackstödet med utan extra kostnad, så det får sitta på när vi ändå har det. Det är bra om hon somnar bakåt i stolen, så kan hon vila huvudet mot nackstödet, men oftast sover hon mot det främre luddet. Vi har också den vanliga varianten. Jag tycker att den är väldigt enkel och skön att bära.
Svårast är att få på stolen om man är ensam, att ta av den är dock inga problem. Då brukar jag bara sätta mig på golvet och ta av den. Stödbenet är ju väldigt stabilt så den står hur stadigt som helst även med barn i.

Jag märker inte alls att benen skulle domna på henne. Hon trivs väldigt bra i stolen och vi har burit henne 2-3 timmar i sträck ibland utan minsta problem. Hon älskar att åka bärstol. :laugh: Jag tycker dessutom att stolen är bra eftersom att dom verkligen sitter i den. I andra stolen vi hade så var det som att hon stod upp i stolen och bara hängde i grenen. Inte alls bra. Men då var den stolen 25 år gammal, så det har väl hänt en del. :angel:
 

Liknande trådar

Småbarn Jag tog mig tid att upptäcka vår skog igår och blev helt förälskad. Så nu vill jag ta med barnen ut, men vi har ingen bärstol ännu och...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Känner att det var svårt att hitta en bra rubrik. Men är ni nöjda med er vardag? Jag känner mig missnöjd, men vet inte vad jag skulle...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 180
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Hästnyheter Totalt sett är Sverige nu bäst hittills i år. Men just den här lördagen var grannlandet lite bättre. Sverige visade stor potential i 5*...
Svar
0
· Visningar
44
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 551
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp