Bukefalos 28 år!

"Bäst" stammad?

Zuzzi

Trådstartare
Vilka av dessa stammar anses som "bäst"
Och vilken "inriktning" är den avlad på? Dressyr/hoppning.
Tar fäderna och tar med om det finns ett bra sto på moderssidan.
Hoppas nu på svar från "stamkännarna" :D


e.Asterix 694 ue.Besk 520 uue.Unesco 428

e.Windwurf 676 ue.Adam xx uue.Negresco 334 uuu.Notre Dame 6167 (ska visst ha tävlat högt i hoppning)

e.Jopal 635 ue.Ingolf 532 uue.Abbot 539

e.National Zenith xx 802 ue.Napoleon 625 uue.Furidant 500

e.Florentijn ue.Flügel van la Roche uue.Goldfalk (Belgiskt)

e.Racot 642 ue.Epok DH 208 uue.Lion DH 192

e.Wagner 2138 ue.Wortschwall uue.Ester I

e.Acapulco Gold 789 ue.Capricorn 451 uue.Okänd
 
Sv: "Bäst" stammad?

Nu har jag bara snabbkollat, men det är ingen av dem som är direkt "superstammad" som jag skulle jubla över. Det verkar vara ganska blandat hingstmaterial utan direkt inriktning.

Racot och Acapulco Gold är ju hopphingstar men det på mödernet på de hästarna är inte specifikt hoppinriktat. Asterix har väl nedärvt både det ena och det andra (har haft en hopphäst efter honom) och fullblodet talar väl för sig själv. Jopal, Floretijn och Wagner vet jag ingenting om, men de som är hannoveranare är inga "storheter" i vilket fall.

/C
 
Sv: "Bäst" stammad?

Cyllene skrev:
Nu har jag bara snabbkollat, men det är ingen av dem som är direkt "superstammad" som jag skulle jubla över. Det verkar vara ganska blandat hingstmaterial utan direkt inriktning.
/C

Det var alltså som jag misstänkte :p
Den jag tycker verkar bäst är den belgiska stammen. Florentijn O och Flügel van la Roche är stora hoppförärvare vad jag har fått hört.
Avkomman är själv en stor dam på 1,70 som har hoppat 1,65 med ryttare.
 
Sv: "Bäst" stammad?

Racot - Wersal behöver inte vara fel. Både Racot och Epok har gett svårklasshästar i både hopp och dressyr i Danmark. Racot är bla far till Rambo DVE 373 en hingst som verkligen lät tala om sig. Gjorde det högsta bruksprovsresultat genom tiderna i Danmark med i stort sett endast 9 och 10 i allt såväl hopp som gång och exteriör mm, vann därefter i stort sett allt han startade i Dressyr (årgångschampionaten inkl) debuterade GrandPrix endast 7 år gammal, Godkänd i 7 (tror jag) förbund (bla Sverige), har minst 3 godkända söner redan i Danmark, naturligtvis såld och exp till USA nu. Så visst kan det komma bra hästar av den stammen i såväl hopp som dressyr.
 
Sv: "Bäst" stammad?

gylle skrev:
Både Racot och Epok har gett svårklasshästar i både hopp och dressyr i Danmark.

Visste inte om att Epok var så pass bra! :o
Valacken med Racot - Epok är danskfödd, tävlat upp till 1.15 än så länge. Jättefin :love:
 
Sv: "Bäst" stammad?

Kul! Just danska hingstar har jag inte så stor koll på, och Epoks stam tyckte jag inte var det absolut bästa. Men alltid lär man sig något.

Sen visste jag inte heller att Racot lämnat så bra i Danmark. Borde skämmas eftersom mitt sto har honom som morfar... :)

/C
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp