Bästa babyvakten?

En liten fråga bara (jag kanske har tänkt fel eller är övernojjig)... men varför ska en babyvakt ha lång räckvidd? Om föräldern är 1km bort så kan ju bebisen hinna få ren panik innan "hjälpen" kommer. Eller om barnet sätter i halsen? Sekunder gör skillnad :/...
 
En liten fråga bara (jag kanske har tänkt fel eller är övernojjig)... men varför ska en babyvakt ha lång räckvidd? Om föräldern är 1km bort så kan ju bebisen hinna få ren panik innan "hjälpen" kommer. Eller om barnet sätter i halsen? Sekunder gör skillnad :/...

Jag tänker samma sak, och räknar med att typ alltid ha bebisen på ett avstånd som är mindre än en minut. Då behövs det ingen superräckvidd direkt.
 
En liten fråga bara (jag kanske har tänkt fel eller är övernojjig)... men varför ska en babyvakt ha lång räckvidd? Om föräldern är 1km bort så kan ju bebisen hinna få ren panik innan "hjälpen" kommer. Eller om barnet sätter i halsen? Sekunder gör skillnad :/...
Vi köpte först en Super Nova tror jag den hette. Den kunde jag inte ens gå omkring på tomten med innan den tappade kontakten. Vi har en tomt på 1200kvm och huset ligger på mitten så det är inga stora ägor direkt! Den fick åka tillbaka till butiken! Därefter köpte vi en Padwico och den går utmärkt att röra sig både i och utanför huset med utan att den tappar kontakten. Vi har dessutom använt den på landet där ägorna är lite större (4000kvm) utan problem. Och jag är aldrig längre än 20 sekunder bort om det skulle hända något, typ andningslarmet börjar pipa.

Det kan vara bra att ha lite koll på vad man har för material i väggarna på huset. Vissa babyvakter funkar bättre på vissa typer av väggar.

Mvh Miks
 
Vi har en neonate. Stor fördel att man har koll på temperatur samt att det är stor display som blinkar och visar om det låter i andra änden. Vi letade efter en babyvakt med aux-utgång för att kunna koppla till peltorkåpor men hittade aldrig, men jag har fäst enheten på gräsklipparens ratt med kardborre så när dottern var liten kunde jag till och med klippa gräs när hon sov :D
Räckvidden ska vara väldigt bra på öppna ytor, men med lite väggar emellan är den precis lagom på vår lilla gård där vi som mest är 100-200 meter bort.
 
Vi har en neonate. Stor fördel att man har koll på temperatur samt att det är stor display som blinkar och visar om det låter i andra änden. Vi letade efter en babyvakt med aux-utgång för att kunna koppla till peltorkåpor men hittade aldrig, men jag har fäst enheten på gräsklipparens ratt med kardborre så när dottern var liten kunde jag till och med klippa gräs när hon sov :D
Räckvidden ska vara väldigt bra på öppna ytor, men med lite väggar emellan är den precis lagom på vår lilla gård där vi som mest är 100-200 meter bort.

Det där påminde mig om en bra grej med babyvakten vi har och det är att den har ett kraftigt vibrationslarm. :up:
 
Vi hade först en fran Ikea, fungerar egentligen väldigt bra men har ett jobbigt bakgrundssus och den vi har var bara med batteri (nya modellen gar att ha i eluttaget).

För ngr manader sen fick jag en äldre fran angelcare, den gar även att ha med andninglarm (fast det är dottern för stor för nu). Jag är ännu mer nöjd med den, visar temperatur, babyenheten gar att ha i eluttag och inget jobbigt brus. Nackdelar är att den störs av mobiltelefon och jag hade gärna haft vibrator ocksa.

Nu har vi inga stora krav, liten trädgard och sovrummet ligger ut mot trädgarden.
Vi använder den inte speciellt ofta sa stralningar är inget jag lagt sa stor vikt vid men hade jag använt den dagligen hade det varit ngr jag tittat ordentligt pa.
 
En liten fråga bara (jag kanske har tänkt fel eller är övernojjig)... men varför ska en babyvakt ha lång räckvidd? Om föräldern är 1km bort så kan ju bebisen hinna få ren panik innan "hjälpen" kommer. Eller om barnet sätter i halsen? Sekunder gör skillnad :/...
En km är långt borta, så långt behöver det absolut inte vara. Men röra mig utanför huset och i stallet vill jag absolut kunna göra, ett par hundra meter. Och då vill jag vara säker på att sakerna fungerar. Vi har stenhus och stallet har tjocka stenväggar. Om det är oansvarigt att lämna barnen inne kommer vi nog kunna debattera i evighet utan att komma överens.

Tack för alla idéer. Innan jag skrev tråden har vi provat en Nabby. Tappade kontakten några meter utanför huset. Så den behöver ni inte pröva.
 
Vårt stall är inte mer än 50 m bort men jag valge en med lång räckvidd för att vära helt säker på att den räcker. Igjennom flere väggar. Och det med å snabbt komma till barnet är jag helt enig i. Jag vill helst inte greja med saker som jag inte kan släppa direkt och gå el. Springa inn.
 
Jag köpte en mobil till dottern när hon va ca 2 månader :D
Är ensamstående och behöver gå ut med hunden en sväng när dotter somnat för natten.
Ringer upp hennes telefon (den ligger så hon inte kan nå den) sätter den på högtalare. Sätter i head-set i min mobil och så kan jag i lugn och ro gå en rastrunda med fröken hund :up:
En gång har det hänt att hon vaknat, då va jag ca 3-4 min hemifrån och sjöng "våran" vaggvisa för henne, kanske inte världens lyckligaste bebis just då men hon blev verkligen inte hysterisk utan stod i sängen och gnällde och tittade fascinerat på mobilen i andra ändan av rummet :D
 
En liten fråga bara (jag kanske har tänkt fel eller är övernojjig)... men varför ska en babyvakt ha lång räckvidd? Om föräldern är 1km bort så kan ju bebisen hinna få ren panik innan "hjälpen" kommer. Eller om barnet sätter i halsen? Sekunder gör skillnad :/...
längre räckvidd ökar chansen att den också tar sig igenom täta väggar.
Jag har använt min babyvakt när jag varit ute i stallet på kvällarna och nattat hästar, när barnen sovit. Hos mig ligger stallet inom 100m från huset, men pga husets konstruktion fick jag aldrig någon pålitlig kontakt när jag hade babyvakt med sämre räckvidd. I min bortre stalldel hade jag ingen kontakt alls. Och, som sagt, närmare än 100 m från huset men täta väggar och en annan byggnad mellan.

Sen kan man inte ha 100% övervakning på ett barn hur gärna man än vill. Visst kan de sätta i halsen eller få panik, det kan hända även när du står i duschen eller sover. Visst ska man ha koll på sitt barn, men det är omänskligt att tro att man kan ha det precis hela tiden.

Med babyvakten på kunde jag höra om barnen sov lugnt (=tyst i babyvakten) och då behövde jag inte stressa ute i stallet. Och om barnen vaknat kunde jag gå in och ta hand om det innan jag gick ut och gjorde klart stallet.
 
Vi har en liten annan typ av babycam än de traditionella. Mydlink babycam heter den, ser lite ut som en webcam. Kopplas till smartphone eller surfplatta. Kameraövervakning där man kan ställa in olika funktioner tex att man får ett meddelande om det hörs ljud eller finns rörelse i rummet. Går även att prata med barnet och spela vaggvisor m.m. Vi har inte haft denna så länge men än så länge är jag supernöjd. Räckvidden är obegränsad eftersom man kopplar den till ett nätverk.
 

Liknande trådar

Småbarn ber om ursäkt om det redan finns en tråd. Sambon är utomlands med jobbet och jag försöker ro runt livet med tre barn, en hund, 7 får...
Svar
11
· Visningar
1 435
Senast: Sleepan
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
954
Senast: Humla
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
727
Senast: Fetaost
·
  • Artikel
Hästnyheter Hej! Jag som amatör och endast förälder till ett ridande barn (även om jag mer än gärna är delaktig och hjälper till så mycket jag kan –...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp