Bukefalos 28 år!

Bästa bädden för hosthästar.

F

FTW

Vad ska man strö med till en hosthäst? Jag tycker att det mesta dammar ... :(
 
Jag har haft en hosthäst och det är många i stallet som har haft-.. vi har kommit fram till att det bästa är spån. Hoppas det blir bättre med hostan!!
 
KUTTERSPÅN istället för vanligt råspån...Kutter är oftast avdammat...även om man tycker det dammar mer...men det farliga ska vara borta. Torv och papper är ju andra alternativ. Halm brukar i regel vara dammigt även om del tycker det är helt ok också (jag tycker INTE det). Bädd bör man undvika till hosthästar då ammoniaken kan irritera de känsliga luftrörena.
 
Ja, det finns ju speciellt avdammat spån som, ja, ska vara mindre dammigt. Vet tyvärr inte vad det heter men det finns nog flera tillverkare.
 
Torv dammar mer än spån.

Nej, spån är inte så attraktivt hos bönderna tyvärr.
Men spån + HorseHage brukar fungera bra hos hosthästar.
 
Tycker också att torv dammar mer än spån, speciellt än avdammat spån.
 
Jag är damm och hö allergiker men för mig funkar torv alldeles utmärkt, spån går ganska bra men halm går bort.
 
Jag tcyker att en bädd av trov funkar bra. I alla fall till min hosthäst.
 
Jag har hosthäst, har provat både avdammat spån & torv - Torv var överlägset bäst mot hans hosta! Tyvärr så kan det bli lite dammigt det oxå, har funderingar på att nästa år ha torvbädd, dvs kalka mellan lagren.. det borde göra att det dammar mindre..
Men viktigast av allt är ju såklart ventilationen i stallet, är inte den bra spelar det ju ingen roll vad det är för strö..
 
Det beror på varför hästen hostar. Har en kompis vars häst är allergisk mot svamppartiklarna i stallmiljön. Hon funkar bäst på torv, där det finns minst av dessa partiklar därefter spån och sist halm! :)
 
1,Låt hosthästen vara utomhus -frisk luft, lite damm
2, Trägolv, -ev. en liten spånhög för att abs. kiss.
 
Jag tycker att spån funkar kanon. Både med råspån och kutter funkar det bra för min herre....
 
Det bästa är att ha hästen på lösdrift så han slipper den dåliga miljön i stallet. Det är ju inte bara underlaget som är dåligt för hästen i ett stall.
 
Det vi gjorde till hosthästarna var att använda det rena ströet från dom övriga hästarna i stallet, så att dom fick röra runt dammet i ströet och det inte var så mycket löst damm kvar sedan.

Ungefär som att min mamma är allegisk mot trycksvärtan i tidningen så att grannarna tror nog att hon är knäpp för varje morgon går hon ut och ryster tidningen innan hon sätter sig att läsa den.

Mvh

Camilla
 
Har haft både spån och torv till hosthäst. Just nu står hästen på en blandning av dessa strön, det fungerar bra.

Jag föredrar nog egentligen torv, en bra torvbädd som man fuktar lätt dammar inte .

Papper har jag inte haft möjlighet att prova, önskar göra det någon dag. Halm är uteslutet.
 
Torv är bra för hosthästar för dammpartiklarna i torven är så stora att dom inte kommer ner i luftvägarna...prova det!lycka!
 
Jag håller med föregående talare.
Torv innehåller en annan sorts partiklar än t.ex spån. De kommer inte ner i luftvägarna på samma sätt som spåndamm gör.
Visst, det dammar och jag tyckte ALLT i stallet blev brunt när jag använde det, men det är alltså minst skadligt för luftvägarna ändå.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
635
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 445
Senast: warg
·
Foder & Strö Hej! Jag skulle vilja få era bästa tips på stallströ. Gärna lite bädd aktigt det vill säga att det håller lite längre (typ att man...
Svar
2
· Visningar
573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp