Bästa tipsen för en bra halmbädd

WBanna

Trådstartare
Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill göra detta för att få en bra och varm bädd över vintern, och för att mockningen ska gå snabbt. Har tidigare bara haft spånbädd, så jag tar tacksamt emot tips för att få till en så bra halmbädd som möjligt. Vill inte lägga till torv, spån el dyl, utan det ska bara vara halm. Vi har en takhöjd på minst 5 meter, så det finns plats för en tjock bädd. :)
 
Tjock bädd är nyckeln! De bäddar jag gjort har ju för det mesta varit för fölning, och då krävs en extremt stabil bädd. Det åstadkommer man genom att göra bädden tjock och kompakt. De understa (minst) 30 centimetrarna ska vara helt kompakta. Det bästa är om man kan använda kakor från balar. Det kan även gå att rulla ut skikt från rundbal. Men man ska absolut inte fluffa, utan packa så kompakt det går. Ovanpå det har man ett lager till, som man kan peta i, och som hästen förflyttar. Det lagret håller man rent och torrt. Det undre, kompakta, petar man absolut aldrig i! Om det är blött/sunkigt är det för tunt, då lägger man på mer.
 
Tjock bädd är nyckeln! De bäddar jag gjort har ju för det mesta varit för fölning, och då krävs en extremt stabil bädd. Det åstadkommer man genom att göra bädden tjock och kompakt. De understa (minst) 30 centimetrarna ska vara helt kompakta. Det bästa är om man kan använda kakor från balar. Det kan även gå att rulla ut skikt från rundbal. Men man ska absolut inte fluffa, utan packa så kompakt det går. Ovanpå det har man ett lager till, som man kan peta i, och som hästen förflyttar. Det lagret håller man rent och torrt. Det undre, kompakta, petar man absolut aldrig i! Om det är blött/sunkigt är det för tunt, då lägger man på mer.
Tack! Bra tips med kakorna. Vi har rundbalar, men det går ju att få loss hyfsade kakor ändå.

Hur ofta brukar du byta ut hela bädden?
 
Haha! Mitt favoritämne :D

Jag börjar med att halma upp hela boxen rejält. Nästa dag tar jag ut blött - dvs kiss. Kottarna vänder jag ner till botten.
Fortsätter så tills jag har en välstampad botten med torr halm uppe på. När jag fått en stabil bra bädd mockar jag som vanligt i fortsättningen. Gödseln brinner och blir varm, såvida det inte dr många minusgrader. Är det riktigt kallt så är det ändå en isolerande bädd mellan underlag och häst.

Funkar dock inte om man har en häst som varit arkeolog i tidigare liv...;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid...
2
Svar
39
· Visningar
3 335
Senast: mackan
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 851
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 545
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp