Bukefalos 28 år!

Bästa mineralerna?

Sv: Bästa mineralerna?

Självklart måste du vänta på analysen av grovfodret . Annars faller ju hela meningen med att komponera dina mineraler ?
 
Sv: Bästa mineralerna?

Tänker mest på att jag sommartid inte har någon analys på gräset hästarna äter. :)
 
Sv: Bästa mineralerna?

Fast ingen analyserar ju vare sig foder allmänt eller mineraler sommartid 3 månader, hela poängen är ju resten av året och självklart så ska du skräddarbeställa mineraler måste du ju rimligen veta vad det är du skräddarbeställer varför ? Känns som du gjort en liten tankevurpa ? :)
 
Sv: Bästa mineralerna?

Nä det gör jag inte. Men, vad är skillnaden mellan 6 månader med oanalyserat hö och 6 månader med oanalyserat gräs? Det är ju tämligen välkänt att marken i Sverige är försurade och vad det medför gällande mineraler i marken.

Utan analys torde det finnas någon mineral som man gissningsvis borde kunna tillföra. Lägger man sig på minsta dos och inte maximala dosen bör man ju vara förvissad om att hästen får i sig underhållsbehovet, inte sant?
 
Sv: Bästa mineralerna?

Problemet är att det är balansen mellan mineralerna som är det viktiga. Så det finns inga mineralblandningar som passar alla. Det man måste hålla reda på är Ca/P-kvoten, Ca/Mg-kvoten. Balansen mellan Fe:Mn:Zn:Cu.
Så det bästa är att under betesperioden inte ge några mineraler alls förutom selen och kanske jod.
Om du är så lyckligt lottad att kunna få skräddarsydda mineraler så var noga med att det inte finns något järn i.
 
Sv: Bästa mineralerna?

Fast vad skulle syftet med att special beställa mineraler när du inte vet vad det isåfall är du ska "speciala"? Jag är ledsen men jag förstår inte?
 
Sv: Bästa mineralerna?

Nä det gör jag inte. Men, vad är skillnaden mellan 6 månader med oanalyserat hö och 6 månader med oanalyserat gräs? Det är ju tämligen välkänt att marken i Sverige är försurade och vad det medför gällande mineraler i marken.

Utan analys torde det finnas någon mineral som man gissningsvis borde kunna tillföra. Lägger man sig på minsta dos och inte maximala dosen bör man ju vara förvissad om att hästen får i sig underhållsbehovet, inte sant?

Att det är bättre med analyserat foder 50% av tiden än oanalyserat 100%.
 
Sv: Bästa mineralerna?

*kl*

Equimins Advance Concentrate Complete är det några mineraler att satsa på? Är järnfritt iaf..
 
Sv: Bästa mineralerna?

Läs spaderäss svar om dessa mineraler i tråden "Zink och koppartillskott" (inlägg 47). :)
 
Sv: Bästa mineralerna?

Läste och det var ju inte direkt uppmuntrade. . Trist!! Ska till och köpa mineraler men har ingen aning om vilka.. Eftersom jag inte har micromineralanalys så känns det ju meningslöst att beställa från polen.O_o
 
Sv: Bästa mineralerna?

Nej, det var ingen uppmuntrande läsning.. :( Jag var i samma sits som dig och hade ingen analys på mikromineralerna. Har letat som en galning efter lämpliga mineraler men inte hittat några. Hur svårt ska det va liksom.. Det slutade med ett färdigfoder som passade bäst för min del. Även fast jag helst vill fodra med "rena" varor..
 
Sv: Bästa mineralerna?

Läste och det var ju inte direkt uppmuntrade. . Trist!! Ska till och köpa mineraler men har ingen aning om vilka.. Eftersom jag inte har micromineralanalys så känns det ju meningslöst att beställa från polen.O_o

Och du kan inte skicka in prov och få grovfodret analyserat?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 605
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 307
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 216
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 003
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp