Bukefalos 28 år!

Bästa mineralerna?

Sv: Bästa mineralerna?

Det finns typ hundra liktydiga svar överallt på buke. Ta prov ur så många balar som möjligt, ett efter ett och lägg i frysen tills du tycker du fått ett tillräckligt medelvärd att skicka in. Då klipper du ihop enl de du vill analysera hos anvisningar och skickar in :-)
 
Sv: Bästa mineralerna?

Man kan alltså spara prov i frysen? Hur många balar bör man ha fått ihop ifrån och spelar det någon roll var på balen man tar provet?

Säljarna öppnar ju också balar regelbundet så kan säkert nalla till mig prov från deras bal då och då också.
 
Sv: Bästa mineralerna?

Nej, det finns ingen anledning till detta. Vetekli är bara en av flera proteinkällor i din foderstat. Däremot kan du räkna på lysinbehovet och se om detta är uppfyllt. Förmodligen behöver du ge extra lysin om proteinhalten i ditt grovfoder är låg. Ge i så fall även extra metionin. Metionin är en viktig aminosyra för hovtillväxt och eftersom din häst har tunna sulor skulle jag absolut rekommendera att du ger extra metionin. Både lysin- och metionintillskott finns hos den polska webbutiken.

Okej, ska absolut kolla på det. Tack!
 
Sv: Bästa mineralerna?

Jag beställde ett eget mineralfoder därifrån igår, men vette fan vad som händer. Det stämmer inte med frakten, fick betala 35 euro men det väger bara tre kilo. Totalkostnaden blev nästan 900 kr och det kommer räcka tre månader, max. :crazy: Jag har mailat och frågat om det verkligen stämmer..
 
Sv: Bästa mineralerna?

Zink, koppar och en bas av lucern och äppelfiber (min ena ponny är sjukt kräsen..).
Jag beställde ganska mycket, just för att det skulle räcka hela säsongen. Bara varukorgen gick på 63 euro. + frakt 35 euro.
Fick ett mail i morse att jag kommer få en blandning med en daglig dos zn 250 mg och cu 40 mg. Men att den kommer väga tre kilo (eller 3,3 blev det kanske). det kommer jag inte långt på.

Är det någon annan som beställt därifrån? Krånglar det alltid såhär? Jag har ju inte en susning om vad jag kommer få eller hur mycket, det enda jag vet är att jag har betalat en massa pengar för det..
 
Sv: Bästa mineralerna?

Du har inte fått ett mail med orderbekräftelse? En sån här fick jag

Selected items:
Zinc proteinate 15% elemental zinc (Price: 1pc. x 11€ = 11€),
Manganese proteinate 15% elemental manganese (Price: 1pc. x 7€ = 7€),
Copper proteinate 15% elemental copper (Price: 1pc. x 7€ = 7€),
Magnesium Oxide with 54% elemental magnesium – 0.12% Fe (Price: 1pc. x 9€ = 9€)
+21 Euro i frakt.
 
Sv: Bästa mineralerna?

Nä, det fick jag inte.. Fick bara ett mail att ordern var mottagen och skulle behandlas så fort jag betalat.
Jag vet ju vad jag la i varukorgen (Zn/Cu/B7 x 3 + bärare x3 + granulering) med en totalvikt på ca åtta kilo, så där stämde allt utom fraktkostnaden) men sen fick jag ett annat mail att det skulle väga 3,3 kg och plötsligt var nästan allt jag beställt borta från ordern. Jag har mailat och frågat men får inget tydligt svar.
 
Sv: Bästa mineralerna?

*kl*

Vad är dagsbehovet på metionin? Lysin är ju inga problem att räkna på, men metionin har jag ingen aning om hur man räknar ut behov på och vad jag kan tänkas ha i fodret?
 
Sv: Bästa mineralerna?

Vänta med att betala tills du har gjort klart med Marcel vad du har beställt/vill ha. Det är väl ingen vits med att beställa en massa lusern från Polen som du får betala fraktkostnad för när du lika gärna kan köpa lusern här i Sverige till ett lägre pris. Det är mycket smartare att bara beställa mineraler som MonteRose har gjort och sen blanda sitt mineraltillskott själv.
 
Sv: Bästa mineralerna?

*kl*

Vad är dagsbehovet på metionin? Lysin är ju inga problem att räkna på, men metionin har jag ingen aning om hur man räknar ut behov på och vad jag kan tänkas ha i fodret?

Man vet inte vad dagsbehovet av metionin är men musklerna innehåller ca. 1/3-del så mycket metionin som lysin. Förhållandet är ungefär detsamma i stomjölk. När du har räknat ut hur mycket lysin du behöver tillföra foderstaten så kan du också tillföra 1/3-del så mycket metionin, dvs. om du t.ex. behöver ge 6 g extra lysin så ger du även 2 g extra metionin.
 
Sv: Bästa mineralerna?

Man vet inte vad dagsbehovet av metionin är men musklerna innehåller ca. 1/3-del så mycket metionin som lysin. Förhållandet är ungefär detsamma i stomjölk. När du har räknat ut hur mycket lysin du behöver tillföra foderstaten så kan du också tillföra 1/3-del så mycket metionin, dvs. om du t.ex. behöver ge 6 g extra lysin så ger du även 2 g extra metionin.

Tack!! :bow:
 
Sv: Bästa mineralerna?

Kan du eller någon annan vänlig själ här i tråden PM:a även mig adressen till den polska sidan? Tack!
 
Sv: Bästa mineralerna?

Fast jag vill inte ha femtielva byttor att blanda från, utan ett granulat (vilket jag har skrivit i tråden). Måste ha en bärare, jag valde lucern.
Jag var ju tvungen att betala direkt? Får dessutom inget vettigt svar, bara att jag kan köpa till en massa annat.
 
Sv: Bästa mineralerna?

Ja, det är okej. Det måste vara rätt mycket över beräknade behov för att vara skadligt.
 
Sv: Bästa mineralerna?

Tack för svar! :) Men vad är rätt mycket över beräknat behov? Som det är nu får jag nästan (inte riktigt) det dubbla behovet av kalcium o fosfor..
 
Sv: Bästa mineralerna?

Vilket behov till att börja med? SLUs häfte anger ju minimibehov så det är ju bara bra om man ligger väl över de gränserna. Har noterat spaderÄss inlägg om behoven i mitt excelark så om du söker bland hens inlägg så hittar du samma som jag hittat :-D
 
Sv: Bästa mineralerna?

Å vad bra, då ska jag leta efter det! :) Jag har använt mig av Hästsveriges foderstatsprogram.
 
Sv: Bästa mineralerna?

Kan du eller någon annan vänlig själ här i tråden PM:a även mig adressen till den polska sidan? Tack!

Hej
Vill oxå ha adressen till företaget. Har skickat pm till en forum medlem här i tråden för en vecka sedan,utan svar. Så jag skriver här istället o hoppas på bättre tur. Har i alla år beställt från USA, men. dom har blivit så himla dyra, ett likn företag som Polen
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 642
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 491
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 009
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp