Bukefalos 28 år!

Bästa mineralerna?

Sv: Bästa mineralerna?

Fast jag vill inte ha femtielva byttor att blanda från, utan ett granulat (vilket jag har skrivit i tråden). Måste ha en bärare, jag valde lucern.

Du behöver ju inte nödvändigtvis väga upp från “femtielva byttor” varje dag. Du kan ju blanda ihop en sats som räcker t.ex. 2-3 månader och ge från en bytta varje dag. Det kan väl inte vara så himla besvärligt? Du kan t.ex. använda jodsalt som bärare så blir det lättare att väga/mäta upp dagsbehovet.
 
Sv: Bästa mineralerna?

Men vad är rätt mycket över beräknat behov? Som det är nu får jag nästan (inte riktigt) det dubbla behovet av kalcium o fosfor..

Miljövänner gillar inte att man ger för mycket fosfor men för hästen är det inget problem att ge den dubbla minimimängden av dessa mineraler.
 
Sv: Bästa mineralerna?

Du behöver ju inte nödvändigtvis väga upp från “femtielva byttor” varje dag. Du kan ju blanda ihop en sats som räcker t.ex. 2-3 månader och ge från en bytta varje dag. Det kan väl inte vara så himla besvärligt? Du kan t.ex. använda jodsalt som bärare så blir det lättare att väga/mäta upp dagsbehovet.

Skitsmart!

Går det att blanda alla mineralerna på detta sätt? Magnesium och selen också? Det kan inte klumpa sig under tiden? Man kan ju förstås blanda runt varje dag.

Tror jag börjar med en sats i lite mindre skala.
 
Sv: Bästa mineralerna?

Skriv gärna hur man ska bära sig åt för att blanda alla pulver och ändå inte behöva ha en massa att blanda det med ;)
Inte ens mina hästar äter pulver i bare.
Det var visst en känslig tå att inte tycka det där polska företaget var bäst på alla sätt. Produkten i sig är bra, men jag fick betala ett sjujäkla överpris.
 
Sv: Bästa mineralerna?

Men hästen äter väl mineralerna om du blandar med lite krubbskrammel?

Själv har jag lite lusern, vetekli, potatisprotein och öljäst. Hästen smaskar glatt i sig fastän manganet luktar pyton.
 
Sv: Bästa mineralerna?

Ja, nu har jag ju inga pulver utan granulerade mineraler. Det äter de utan problem. Men vår tidigare diskussion handlade om pulver och det kräver något att blanda med.
 
Sv: Bästa mineralerna?

Det var visst en känslig tå att inte tycka det där polska företaget var bäst på alla sätt. Produkten i sig är bra, men jag fick betala ett sjujäkla överpris.

Känslig tå vet jag inte om det var, utan jag tror mer att det är så att ''alla'' andra är så nöjda och inte känner igen det du beskriver. Därför kan ingen riktigt relatera till problemet.

Jag beställde 14kg rena mineraler (fosfor, mangan, magnesium, biotin, lysin, metionin, selen, e-vit, koppar, zink) som kommer räcka i ett år från dem och betalade 2500kr. Allt har kommit, snyggt förpackat och inom en vecka.

Så nej jag kan inte påstå att jag känner igen problemet och de jag vet har beställt från dem har varit grymt nöja. Och det är ju jättetråkigt om det blivit problem för dig. Men öm tå, det vette tusan. Snarare många nöjda kunder.
 
Sv: Bästa mineralerna?

Tycker det är väldigt märkligt att jag skulle vara den enda kunden som inte får svar på mail, inte får produkter och får betala en hel massa mer än vad som stått angivet på hemsidan..
 
Sv: Bästa mineralerna?

*knapplån*

Jag kan beställa en helt egen mineralblandning från en tillverkare nära mig. Jag har några hästar med problem med fångkänningar (typ IR), bärrandsröta och hålväggar. Även en del hudproblem. Vattnet har lite förhöjda värden av järn och mangan, men inte så mycket att risk för överdosering föreligger enbart genom vattnet.

Jag inväntar höanalys. Första året vi köper av denne bonde och analysen verkar ta lite tid...

Jag undrar om man kan ta fram en lämplig mineralblandning? Måste jag invänta höanalys? Hästarna har gått på bete i sommar och har nu fått problem med bärrandsröta. Växtligheten varierar mycket av det de har ätit, odlad vall och kalhygge med diverse växtlighet. Det borde ju kunna finnas någon tänkbar blandning som fungerar att ge sommartid när de går på bete, och en annan kanske vintertid när man ger hö.

Mineraler finns ju i olika form. Vad ska jag begära att de använder sig av? Är mineral i pulver eller granulat att föredra?

Hur skulle ni göra? :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 605
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 307
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 216
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 003
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp