Bästa schampot för flottigt hår

Twihard

Trådstartare
Hej

Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag fått till mig att det skadar håret att duscha det oftare och hur det blir mer flottigt då. Men börjar överväga att jag har fel sorts schampo.

Ni med flottigt hår som jag, naturligt fettigt hår eller vad man säger. Vad har ni för schampo och balsam? :)
 
Tricket är att tvätta så sällan att håret vänjer sig :) Jag tvättar håret max två gånger i veckan. Kan använda vilket schampo som helst trots det.
 
Ja men jag har tvättat mitt hår 2 gånger i veckan i över 5 år, men det hjälper inte.
Så här är det för mig också, gick tillbaka till tvätta i stort sett varje dag (när jag ska i väg framför allt), för jag kan inte åka till jobbet och se ut som ett smörpaket i håret.

Har mjäll också som inte går över med mjällbehandling. ibland känner jag mest för att raka av allt hår!
 
Detta använder jag, balsam från samma serie också.
0.jpg


Fungerar riktigt bra för mig som är blond och har naturligt fett hår.
 
Om jag inte har i någonting alls i mitt hår efter hårtvätt blir det fett på ett par dagar, om jag istället tar lite frisyrgelé till mitt babymjuka hår håller det sig väldigt mycket längre när håret får lite mer volym än ligger platt på hårbotten.
 
Jag hade samma problem. Jag har en torr hårbotten som överkompenserar med ett ton fett :turd:
Fructis hairfood funkar för mig, den med banan. Jag använder schampot och kör inpackningen istället för balsam. Nu blir inte håret fett lika snabbt, och jag slipper den klåda jag lätt får när det fettar igen :)
 
Jag använder mig av Batiste torrshampoo i mellan tvättar med random shampoo och balsam. Tvättar håret kanske var sjätte dag nu.
 
Jag som har Sveriges sämsta hårbotten rekommenderar två schampoon. Det ena är det finska tjärschampoot som typ är hur bra som helst. Det andra är The Body Shop's ingefära-schampoo.

Mitt hår är mycket mindre fett och flötigt när jag använder de två regelbundet. När jag svävar ut och använder någonting annat blir det genast mer fett.
 
Mitt bästa tips är att hitta ett torrschampoo som passar dig! Mitt bästa tips är Maria Nilas Cleansing Powder. Bästa torrschampoot jag provat! Det är inte i sprayform utan i burk så man strör det på håret. Som en kryddburk :rofl: Jag provade det för att jag ville ha en torrschampoo som inte räknades som vätska när man flyger. Nu är det min standard och jag har det alltid hemma!

Tidigare behövde jag tvätta håret varannan dag för att det inte skulle se fett ut. Nu kan en gång i veckan räcka om jag använder det torrschampoot! Det ger dessutom håret en trevlig volym och stadga. Både jag som har långt hår och min man som har kort hår använder det och mycket nöjda!

Som exempel: Jag tvättade håret lördagen den 30/9. Jag tar i torrschampoot på måndag morgon (2/1 innan jobb) då håret börjat bli fett. Sen höll sig håret fint till i lördags (7/10) utan problem!
 
Hej

Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag fått till mig att det skadar håret att duscha det oftare och hur det blir mer flottigt då. Men börjar överväga att jag har fel sorts schampo.

Ni med flottigt hår som jag, naturligt fettigt hår eller vad man säger. Vad har ni för schampo och balsam? :)

Jag gillar Christophe Robins saltschampo. Jag har supertorr hårbotten som gärna vill klia men använder jag det schampot någon gång i veckan kliar det inte. Det är ju egentligen till för de med fetare hår men funkar även för mig.

Kolla rent allmänt på Robins produkter. De är dyra men dryga och de flesta finns i reseförpackningar så det är inte så dyrt att prova.

Dr Ceuracle har också ett schampo som ska vara bra för lite fetare hårbotten men det har jag inte testat. La'dor har också produkter för de med fetare hår/hårbotten men samma sak där, jag har inte testat.

Edit: Eftersom jag är torr så kör jag rejält återfuktande balsam också, som jag har ner i hårbotten.
 
Hej

Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag fått till mig att det skadar håret att duscha det oftare och hur det blir mer flottigt då. Men börjar överväga att jag har fel sorts schampo.

Ni med flottigt hår som jag, naturligt fettigt hår eller vad man säger. Vad har ni för schampo och balsam? :)
Du kan ju duscha håret oftare såvitt jag förstått.

Det är själva schamponerandet som folk säger är bäst typ två gånger i veckan. Efter en varm dusch tycker jag nog att ens hår perkar upp även utan schampo. Ett trix är svinhårsborste som helt enkelt flyttar flottet från där det ligger och ser flottigt ut högt uppe, till längre ned. (det förutsatt att man har torrare hår längre ned antar jag, vilket kanske inte alla har)
 
Jag hade som du. Numera tvättar jag max en gång i veckan och då med återfuktande shampoo. Aussie miracle moist funkar för mig.
Alla shampoon mot fett år bara torkade ut och triggade hårbotten att producera mer fett.

Min hårbotten reagerade på samma sätt när jag använde produkter för fett hår.
 
Hej

Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag fått till mig att det skadar håret att duscha det oftare och hur det blir mer flottigt då. Men börjar överväga att jag har fel sorts schampo.

Ni med flottigt hår som jag, naturligt fettigt hår eller vad man säger. Vad har ni för schampo och balsam? :)

Jag brukade tidigare tvätta håret 2-3 ggr i veckan, nu räcker det med 1 gång, kan även gå över någon dag till. Använder schampokaka från happysoaps. Tror det heter ”one in a melon” eller något liknande, är en rosa iallafall. Jag behöver inte balsam till den ens. Håret håller sig fräscht en evighet! Tvättar jag en gång i veckan hinner det inte ens bli flottigt.
 
Det är stor skillnad beroende på hur tjockt hår man har! Jag har tunt hår och behöver tvätta oftare än mina vänner som har tjockt hår. De har liksom olika lager av hår där det yttersta håller sig fräscht, medan mitt tunna hår ser fett ut snabbare eftersom det finns mindre hår som tar hand om fettet :D
 
Jag har också besvär av fett hår. Har gått från att tvätta var tredje dag till varannan. Spelar ingen roll vilket schampo jag använder.
Har varken tunt eller tjockt hår.
Ibland kör jag torrschampo i stället.
 
Du kan ju duscha håret oftare såvitt jag förstått.

Det är själva schamponerandet som folk säger är bäst typ två gånger i veckan. Efter en varm dusch tycker jag nog att ens hår perkar upp även utan schampo. Ett trix är svinhårsborste som helt enkelt flyttar flottet från där det ligger och ser flottigt ut högt uppe, till längre ned. (det förutsatt att man har torrare hår längre ned antar jag, vilket kanske inte alla har)

Har läst att det är torrdöden för håret att bara tvätta av det med vatten! Hur väl det stämmer vet jag inte, men jag har slutat med det 😁
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 931
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Jag söker alla tips på hur man på ett mindre smärtsamt sätt reder ut trassligt hår. Källan till problemet är ett litet barn med...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 899
Senast: Ms_Antrop
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Sassy
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 429
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp