Bukefalos 28 år!

Bästa verktyget att hålla reda på kalorierna/gå ner i vikt?

Sv: Bästa verktyget att hålla reda på kalorierna/gå ner i vikt?

Behöver tips på ett verktyg som är lätt att registrera det man äter och tränar i!!!

Har prövat Viktväktarna och deras sida funkar inte med ipaden och då blir det ett motstånd att stara datorn när man ändå sitter med ipaden...
Viktpeijl har jag också prövat men den funkar inte heller bra med ipaden.

Funderar på Viktklubb men man kan ju inte se vad man får förrän man betalar så jag!?

Kom med goda råd och tips, tack!

Har ca 11,4 kg att gå ner minst och är aktiv, gymmar 3 ggr i veckan, rider 4-5 ggr i veckan, promenerar några gånger i veckan men det händer INGENTING. Inte ens ett hekto går jag ner. Äter inte särskilt mycket, inga mackor, lite kolhydrater, mkt protein, kanske 100-200 g godis i veckan på helgen, ingen alkohol osv.

Antagligen är jag i någon slags stress/utbrändhets fas och därför funkar det inte, sömnen kan också bli längre.


Det första som slår mig är att du äter fel. "Händer" det inget gör du fel. Ät mindre och nyttigare (skippa godiset) och håll samma träning och för guds skull ät inte upp kalorierna du tränar bort. Då är det ingen "mening" med att träna! Eftersom du står stilla äter du ungefär samma som du gör av med. Använd din app vilken du nu bestämmer dig för och använd dig av kalorier in vs ut. Lycka till :-)

// Småirriterad person som är trött på att folk "klagar" att inget händer när man stoppar i sig mer eller samma som man gör av med. Inte riktat speciellt mot dig utan mest allmänt. hehe.
 
Sv: Bästa verktyget att hålla reda på kalorierna/gå ner i vikt?

KL

Ni som har Shape Up Club, har ni gratisvarianten eller Gold?

Jag har gratisvarianten inlagd i mobilen, men funderar på om det är värt att uppgradera sig till Gold? Nån som har det och kan säga om det är någon större skillnad från gratisvarianten :p?
 
Sv: Bästa verktyget att hålla reda på kalorierna/gå ner i vikt?

Det första som slår mig är att du äter fel. "Händer" det inget gör du fel. Ät mindre och nyttigare (skippa godiset) och håll samma träning och för guds skull ät inte upp kalorierna du tränar bort. Då är det ingen "mening" med att träna! Eftersom du står stilla äter du ungefär samma som du gör av med. Använd din app vilken du nu bestämmer dig för och använd dig av kalorier in vs ut. Lycka till :-)

// Småirriterad person som är trött på att folk "klagar" att inget händer när man stoppar i sig mer eller samma som man gör av med. Inte riktat speciellt mot dig utan mest allmänt. hehe.

Fel äter jag inte och minska på det är inte heller något vettigt alternativ eftersom jag äter småportioner på liten tallrik... Då kan jag lika gärna börja med Cambridge eller liknande.

Skippa godiset är däremot möjligt! Och träna hårdare i rätt fettförbränningspuls :)!

Har använt ShapeUp sen igår och gillar appen!
 
Sv: Bästa verktyget att hålla reda på kalorierna/gå ner i vikt?

KL

Ni som har Shape Up Club, har ni gratisvarianten eller Gold?

Jag har gratisvarianten inlagd i mobilen, men funderar på om det är värt att uppgradera sig till Gold? Nån som har det och kan säga om det är någon större skillnad från gratisvarianten :p?

Det undrar jag oxå!

Och vad hittar man den i AppStore? Har inte uppdaterat den på länge och verkar inte ha det där med scanning i min...
 
Sv: Bästa verktyget att hålla reda på kalorierna/gå ner i vikt?

Hur gör ni andra, "äter ni upp" kalorierna från träningen eller håller ni er på samma intag oavsett träningsmängd?

Jag har lagt min gräns på endast 1300 kcal så jag unnar mig att äta upp det jag tränat bort om jag vill. Gränsen är ju ändå såpass låg. Om man ska ligga på extremt låga kaloriintag ska man vara väldigt noggran med vad man äter så att man får i sig alla viktiga ämnen. Det är mer hälsosamt att ha en viss övervikt än vad det är att gå ner i vikt genom svält.
 
Sv: Bästa verktyget att hålla reda på kalorierna/gå ner i vikt?

Jag minns faktiskt inte! Hade Pro för ett tag sedan men det var i en av mina "down-perioder" så sade upp det direkt igen.. Jag klarar mig dock perfekt med gratisvarianten så har inte riktigt känt behovet av att uppgradera igen. Men som med allting annat finns ju en viss risk att man snart får betala för att kunna göra det som idag är gratis. Med denna appen tycker jag dock att det skulle vara värt det.
 
Sv: Bästa verktyget att hålla reda på kalorierna/gå ner i vikt?

Fast att äta fel innebär inte att man per automatik menar tillagade måltider, det är allting du stoppar i dig. Om du äter "rätt" vid lunch och middag t.ex., men vräker i dig godis, chips, vin till helgen, etc. etc. så äter du inte rätt (om man ska gå ner i vikt t.ex.). Allting handlar om kalorier in och ut, enklare än så blir det inte. Var noga med att notera andra kalorier än bara den färdiga maten, t.ex. smöret i stekpannan, alla drycker osv. Att gå på pulverdiet är bara idioti i min synvinkel, visst du går ner, men det är inte i huvudsak fett som försvinner och om du vill ha en hållbar förändring utan att gå upp allt igen behöver du lägga om din kost.
 
Sv: Bästa verktyget att hålla reda på kalorierna/gå ner i vikt?

Fast att äta fel innebär inte att man per automatik menar tillagade måltider, det är allting du stoppar i dig. Om du äter "rätt" vid lunch och middag t.ex., men vräker i dig godis, chips, vin till helgen, etc. etc. så äter du inte rätt (om man ska gå ner i vikt t.ex.). Allting handlar om kalorier in och ut, enklare än så blir det inte. Var noga med att notera andra kalorier än bara den färdiga maten, t.ex. smöret i stekpannan, alla drycker osv. Att gå på pulverdiet är bara idioti i min synvinkel, visst du går ner, men det är inte i huvudsak fett som försvinner och om du vill ha en hållbar förändring utan att gå upp allt igen behöver du lägga om din kost.

Jag gör verkligen inte så, det är det som är det tråkiga för då hade jag kunnat förändra det!!! Äter ingenting mellan målen, tar bara en gång, dricker bara vatten... Det onyttigaste och som jag ev bör förändra är ca 2 dl mellanfil o 1 dl osötad müsli sent på kvällen (22) efter ridlektionen. Behöver äta efter träningen men går ju och lägger mig direkt sen.

Idag chockade jag mig själv o kroppen o tränade dubbelt så länge på crosstrainern. Kände mig inte trött och höll på 1 h. Nu efteråt är jag helt matt och hänger inte riktigt med. Så går det nr man är envis:banghead:. Det var inte min vanliga träning utan en dag extra...
 
Sv: Bästa verktyget att hålla reda på kalorierna/gå ner i vikt?

Okej, om du har 100% (nåja, ungefär) koll på kosten/kalorier, hur mycket äter du på en dag? Hur länge har du försökt gå ner i vikt? Väger du dig bara eller mäter du?

Nu har jag inte lusläst tråden, men för en hälsosam viktnedgång på ca 0,5 kg i veckan bör man minska sitt intag med 500 kcal per dag mot vad ens kropp "behöver" (vanligtvis runt 1800-2000 kcal för en kvinna med medel motion, finns enkla tabeller på nätet för att räkna ut). Tänk på att inte äta FÖR lite, det är inte bra heller. Det tar tid också att gå ner i vikt och man kommer hamna på vissa vikter där man står och trampar ett tag innan man fortsätter gå ner. Varför vill du gå ner i vikt? Tänk på att det är bättre att du lägger kosten och träningen på en nivå du känner att du skulle kunna leva på och inte hårdbanta dig själv för tillfället, det är mycket lättare att fortsätta på rätt bana (och vikt!) om man sätter realistiska mått för mat och träning.
 
Sv: Bästa verktyget att hålla reda på kalorierna/gå ner i vikt?

Nu började jag ju använda den här appen igår och ställt in den på 1500 än så länge. Både igår och idag har jag ätit mer än jag brukar men har ändå inte kommit upp i 1500.

Men jag får pröva mig fram lite nu när det är enklare att räkna, jag har legat på samma vikt länge, sen i höstas och hela tiden tänkt på kosten. Upplever inte att jag hårdbantar.

I morse hade jag faktiskt gått ner lite men innan dess har jag inte ens gått ner ett hekto. Innan graviditeter toppade jag min vikt på den här siffran och gick ner med viktväktarnas hjälp drygt 11 kg.

Jag mäter mig oxå. Inte där har det hänt så mycket men kanske nån cm då.
 
Sv: Bästa verktyget att hålla reda på kalorierna/gå ner i vikt?

Fel äter jag inte och minska på det är inte heller något vettigt alternativ eftersom jag äter småportioner på liten tallrik... Då kan jag lika gärna börja med Cambridge eller liknande.

Skippa godiset är däremot möjligt! Och träna hårdare i rätt fettförbränningspuls :)!

Har använt ShapeUp sen igår och gillar appen!


Det "roliga" är att de flesta som som säger att de inte äter fel och behöver minska på portionerna äter just det fel. Jag kan äta stora portioner om jag vill och ändå inte överskrida 1500 kal/dag men brukar ligga på 1200 kal/dag och jag går aldrig hungrig. Om du äter så pass små portioner så du lika bra kan börja med något ännu värre som pulverdiet så hävdar jag att du äter fel.

Åt du LCHF eller har jag blandat ihop dig med någon annan? OM du nu gör det så rekommenderar jag att skära ner på fettet och hålla carbsen nere. Viktigt att du får i dig tillräckligt med protein. Samt så öka lite på träningen så lovar jag dig att det kommer hända grejer. Du kan i början behålla ditt godis men ha då bara en dag som sk ätardag. Sluta successivt med godiset, till sist kommer du inte vilja stoppa det i munnen för det smakar vidrigt plus att du vet hur mkt extra du behöver träna för att bli av med det.

Kul att du har hittat en app som funkar för dig men kom ihåg att inte följa den slaviskt utan ha den som en fingervisning för att lära dig rätt :)

Det ÄR kämpigt att gå ner i vikt och står man stilla så länge så måste man granska vad man gjort för fel. Kroppen är fantastisk, den blir vad man matar/tränar den till :) Så länge du inte är sjuk och har någon sjukdom kan du forma kroppen som du vill med rätt metoder. :up:
 
Sv: Bästa verktyget att hålla reda på kalorierna/gå ner i vikt?

Nej LCHF går jag inte efter, det var nog någon annan :)!

Det jag har märkt nu de här dagarna är hur mycket kalorier rätt så lite pasta är tex 100 g. Där har jag nog en del att hämta, har minskat på det rejält under hösten men kan antagligen ersätta mycket av det med andra kolhydratformer med lägre kalorier.

Jag har tränat 5 dagar denna veckan och gått ner ca 0,5 kg!
 
Sv: Bästa verktyget att hålla reda på kalorierna/gå ner i vikt?

Nej LCHF går jag inte efter, det var nog någon annan :)!

Det jag har märkt nu de här dagarna är hur mycket kalorier rätt så lite pasta är tex 100 g. Där har jag nog en del att hämta, har minskat på det rejält under hösten men kan antagligen ersätta mycket av det med andra kolhydratformer med lägre kalorier.

Jag har tränat 5 dagar denna veckan och gått ner ca 0,5 kg!

Vad bra. Jag är nämligen inte för LCHF ( med risk att få anhängare efter mig nu) Jamen vad bra att du har upptäckt det. Tänkt på "uppenbara" saker som mjöl i paj, byt ut det mot gramhamsmjöl, gör tunnare deg i pajen osv. Finns massor av såna småsaker som man kanske inte tänker på alltid. Jättebra att du har tränat på. Fortsätt så så kommer det att fixa sig. 0,5-1 kg i veckan är lagom att gå ner. Blir ändå 2-4 kg i månaden :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp