Bukefalos 28 år!

Bajsande under ridturen

iNHALE

Trådstartare
Med inspiration från bajsskylts-tråden undrar jag hur ni gör när ni är ute och rider och hästen bajsar på vägen. Låter ni det ligga eller sitter ni av och sparkar det åt sidan/ned i diket?
 
Sv: Bajsande under ridturen

om jag rider en mindre häst som lätt går att hoppa på/av, eller om jag ser något jag kan stå på när jag hoppar upp, så brukar jag ta bort bajsen. men om det är en stor häst och det inte finns något som jag kan stå på när jag hoppar upp/av så brukar jag strunta i det. har nämligen problem med mina fötter efter en ridolycka, så jag klarar inte av att hoppa av/på på stora hästar. :P

hur gör du själv?
 
Sv: Bajsande under ridturen

Mærker jag att hæsten børjar baja så styr jag ner i diket så det bara ær ett par bollar som hamnar på vægen. ær det i nærheten av stallet går jag dit och sparkar efteråt.
Ær det i ett bostadsområde hoppar jag altid av men sællan jag rider på sådana stællen.
Brukar altid sparka bort om jag ser gødsel nær jag går nån stans i stallklæder åtminstonde.
Då har jag sparkat bort efter någon annan och kanske nån gør det før mig också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bajsande under ridturen

För tillfället är jag så ovig/osmidig att jag inte kommer upp på 1.76 utan pall :o. Så bajsar han får det ligga, men iof är samhället hästrikt, så ingen sparkar liksom undan skiten. Däremot gör vi det om vi går till fots och ser en hög.
 
Sv: Bajsande under ridturen

Min häst bajsar vanligtvis inte när vi rider. Men när vi rider på vägen/grusvägar så hoppar jag isf av och sparkar undan. Om det är när vi rider genom granngården så har de grep och spade man kan låna och plocka upp med. Är vi inne i skogen så puttar jag inte undan. (en meter hit eller dit kvittar nog därinne)
 
Sv: Bajsande under ridturen

Brukar hoppa av och sparka undan det. Men ofta brukar jag göra lite som Hæst och styra mot diket om jag märker att det är dags. Är det väldigt branta diken så går det ju iof inte.
 
Sv: Bajsande under ridturen

Min nuvarande kommer jag inte upp på igen så det brukar bli mitt stackars ridsällskap som får hoppa av om hon kan. Annars brukar jag hoppa av om det finns en möjlighet att komma upp igen, d.v.s. hästen är liten nog alt. att det finns något att hoppa upp ifrån.
 
Sv: Bajsande under ridturen

Det beror på vart vi är någonstans.

I skogen på stigar och skogsvägar får det ligga.
Däremot på cykelbanan eller på grusvägarna där det är mkt trafik/människor som passerar eller bor längs med så puttar jag ned det i diket.
Jag skulle inte själv vilja att det var hästskit överallt som tar 100år innan det försvinner där jag bor..
Detsamma gäller med det hunden lämnar efter sig..

Men om jag skulle sitta på en större häst och inte ha möjlighet att komma upp igen skulle jag inte hoppa av för att sparka undan det just då iaf men antagligen stanna där med bilen på vägen hem och putta undan då.
 
Sv: Bajsande under ridturen

kl

Flera skriver här om att de inte kan komma upp på hästen igen om de sitter av?

Men vad gör ni om hästen får t.ex. en sten i hoven? Och ni befinner er en mil hemifrån?

Eller om ni ramlar av? Menar ni på fullaste allvar att ni inte kan ta er upp på hästen igen?

Vad är det som hindrar? Om man kan rida en häst, vad är det som gör att man inte kan ta sig upp på den?

Jag förstår verkligen inte :confused:
 
Sv: Bajsande under ridturen

Måste medge att det också låter lite märkligt. För massor med år sedan när jag red på ridskola och red den störta hästen där, så längde jag stiglädret så mycket att jag nådde bygeln med foten och kunde sitta upp, väl uppe kortade jag stiglädret igen till lagom längd.
 
Sv: Bajsande under ridturen

Låter det ligga.

Jag rider bara efter grusvägar och bor på landet, så en enstaka bajshög stör ingen alls.

Om jag promenerar eller kör samma väg brukar jag stanna och sparka undan det dock, om det inte redan är sönderkkört och pulvriserat av bilar/traktorer då.

Men sitter inte av för att ta bort det, det har dock inget att göra med att komma upp igen (hur gör folk om de ramlar av då? blir kissnödiga? Måste kolla om ngt fastnat i hoven?) utan att jag anser att det är ingen anledning att sitta av och ta bort det. Skulle de skita precis utanför ett hus eller uppfart skulle jag ta bort det, men vi passerar knappt några sådana.

Ang inte kunna sitta upp utan pall så hade en sån häst, hade glömt lära henne att det var okej folk satt upp utan pall. Men var ju bara leta upp en sten, vedtrave eller liknande och parkera hästen bredvid och kliva upp med hjälp av den.
 
Sv: Bajsande under ridturen

Med inspiration från bajsskylts-tråden undrar jag hur ni gör när ni är ute och rider och hästen bajsar på vägen. Låter ni det ligga eller sitter ni av och sparkar det åt sidan/ned i diket?

Med mina tidigare sköthästar, hoppade jag alltid av, sparkade undan vare sig jag var i skogen eller på vägar. Det värsta jag vet att se, är all hästskit som ligger överallt i skog och mark på stigar, så att vanligt folk inte kan passera och därför blänger snett när jag eller andra rider.

På senare år blev jag lite ovigare och då brukade jag åka dit med bil eller cykel när jag kommit hem från ridturen och städa upp efter oss.

Idag har jag tack och lov en "skogsren" häst, som helt enkelt håller sig ända till man kommer hem från ridturen. Det har bara hänt en gång att hon dyngade ute och det var när vi blev utskällda för att vi red förbi grannens paddock, där vi hade paddockägarens tillåtelse att rida. Men den som red i paddocken ansåg att paddocken numera var dennes, då paddockägarens dotter inte längre bodde hemma med häst. Vi red alltså bara förbi, men fick okvädingsord hävda efter oss, så att Tima helt enkelt blev skitskraj, ställde sig på bakbenen snurrade runt, lade en rejäl hög och försökte galoppera hem. Att jag satt kvar, är bara ett under. När jag senare pratade med min farmor, så hade de suttit i trädgården och hon undrade vad det var för "galning" (av hänsyn till att min farmor är missionsförbundare, så tänker jag inte tala om vad hon sa egentligen) som skrek så in i vassen.


kl

Flera skriver här om att de inte kan komma upp på hästen igen om de sitter av?

Men vad gör ni om hästen får t.ex. en sten i hoven? Och ni befinner er en mil hemifrån?

Eller om ni ramlar av? Menar ni på fullaste allvar att ni inte kan ta er upp på hästen igen?

Vad är det som hindrar? Om man kan rida en häst, vad är det som gör att man inte kan ta sig upp på den?

Jag förstår verkligen inte :confused:

Ja, jag ber om ursäkt. Men jag är en sån där "invalid" som inte ska ha häst. Jag kommer inte upp på hästen igen utan pall eller annan uppsittningshjälp, på grund av medfött handikapp, som förvärrats pga nack- och ryggmärgsskada efter stallolycka, samt höftledsartros.

Men om min häst blir halt, eller något annat händer, så jag måste sitta av. Så får jag försöka leda henne hem i alla fall även om det tar halva dagen. Det hände mig för ett par år sen, då damen blev halvt ihjälskrämd av en hjord kossor. Hon skenade över ett gärde innan jag fick stopp på henne och vände innan hon galopperade hem med mig. Då hoppade jag av och ledde henne förbi kossorna, genom hela skogen upp på vägen och hem igen. Ungefär fem km. Väl hemma ställde jag henne på baksidan och gick in för att fika. Sedan gick jag ut, satt upp på pallen och red ner till paddocken och red en timmes dressyr. Och skulle vi inte ta oss hem, pga skada eller sjukdom på hästen, så har jag alltid mobilen med mig, just för att kunna ringa efter hjälp.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Bajsande under ridturen

Ja, jag ber om ursäkt. Men jag är en sån där "invalid" som inte ska ha häst. Jag kommer inte upp på hästen igen utan pall eller annan uppsittningshjälp, på grund av medfött handikapp, som förvärrats pga nack- och ryggmärgsskada efter stallolycka, samt höftledsartros.

Men om min häst blir halt, eller något annat händer, så jag måste sitta av. Så får jag försöka leda henne hem i alla fall även om det tar halva dagen. Det hände mig för ett par år sen, då damen blev halvt ihjälskrämd av en hjord kossor. Hon skenade över ett gärde innan jag fick stopp på henne och vände innan hon galopperade hem med mig. Då hoppade jag av och ledde henne förbi kossorna, genom hela skogen upp på vägen och hem igen. Ungefär fem km. Väl hemma ställde jag henne på baksidan och gick in för att fika. Sedan gick jag ut, satt upp på pallen och red ner till paddocken och red en timmes dressyr. Och skulle vi inte ta oss hem, pga skada eller sjukdom på hästen, så har jag alltid mobilen med mig, just för att kunna ringa efter hjälp.

Mvh

IngelaH

Även för dig, någonstans, finns det väl en sten eller ett staket eller något som du kan kliva upp på inom 5 km avstånd? Om du inte ens har kraft att hitta något att kliva upp på hästen på på en halvmil vill jag inte möta dig och/eller din häst när jag kommer gåendes, cyklandes, ridandes, körandes.

För det handlar ju inte bara om din säkerhet - utan även om andras.
 
Sv: Bajsande under ridturen

Det gor val inte dig sa mycket om hon ar tvungen att leda hasten hem? Hon har balans och styrka att kontrollera hasten uppsutten, dvs den kommer inte spralla/sticka mer med IngelaH an med en annan person som rider...

Hon kanske har en specialbyggd trappa pa garden som gor att hon latt kan hoppa upp i sadeln. Att hoppa upp pa en stubbe for att sedan kliva pa hasten kanske ar en helt annan femma.

Stammer det?
 
Sv: Bajsande under ridturen

Nej det gör jag inte. Dels rider vi där det går människor typ två gånger om året och dels är jag så trasig att jag har väldigt svårt att komma upp igen om jag måste hoppa av. Hemma har jag en speciell uppsittningspall så att jag i stort sett bara lägger benet över hästen.
Jag rider därför aldrig ensam och skulle något hända med min häst så är det min ledsagare eller dotter (beroende på vem som är med) som får hoppa av. Den gången min häst trampade av sig skon så fick dottern leda henne hem och jag red dotterns häst. Jag kan inte gå många meter så det var inget att välja på även om jag kände mej väldigt elak mot min dotter.
Min häst är inte stissig och blir hon rädd så hittar hon inte på dumheter och drar utan antingen fryser hon till is eller så hoppar hon ett litet skutt åt sidan. Inget man normalt sett ramlar av för.
Skulle jag ramla av så kan jag förmodligen inte ta mej upp ändå pga smärta och därför rider jag aldrig utan mobilen och sällskap.
 
Sv: Bajsande under ridturen

Om hästen bajsar där det bor folk tar jag undan det efter att jag har ridit klart, i annat fall får det ligga.
 
Sv: Bajsande under ridturen

kl

Flera skriver här om att de inte kan komma upp på hästen igen om de sitter av?

Men vad gör ni om hästen får t.ex. en sten i hoven? Och ni befinner er en mil hemifrån?

Eller om ni ramlar av? Menar ni på fullaste allvar att ni inte kan ta er upp på hästen igen?

Vad är det som hindrar? Om man kan rida en häst, vad är det som gör att man inte kan ta sig upp på den?
Jag förstår verkligen inte :confused:


Jag är för osmidig pga mina knäproblem. Sitter jag upp från marken är det 98% chans att de hoppar ur led, har sträckt ut mina ledband för många gånger. Just trycket och om det blir vridning på knät, vilket jag oftast får när jag hoppar upp gör alltså att de går ur led, vilket jag försöker undvika eftersom det gör så himla ont. ( och ja, det händer när jag rider ibland också )

Om jag nu måste hoppa av försöker jag naturligtsvis att ta mig upp med hjälp av något igen, men att utsätta mina knän för något de inte mår bra av i onödan försöker jag undvika. Då går jag hellre tillbaka efter ridturen.
 
Sv: Bajsande under ridturen

kl

Flera skriver här om att de inte kan komma upp på hästen igen om de sitter av?

Men vad gör ni om hästen får t.ex. en sten i hoven? Och ni befinner er en mil hemifrån?

Eller om ni ramlar av? Menar ni på fullaste allvar att ni inte kan ta er upp på hästen igen?

Vad är det som hindrar? Om man kan rida en häst, vad är det som gör att man inte kan ta sig upp på den?

Jag förstår verkligen inte :confused:


jag avstår helt från att sitta av eftersom jag har problem med fötterna (vilket jag skrev). jag ramlade av en häst och bröt båda mina fötter sommaren 2010, och har fått sitta i rullstol i flera månader efter det. jag opererade om min högerfot nu i februari, så mina fötter är väldigt mycket svagare än andras. jag har svårt för att trycka mig själv upp från den vinkelt när man sitter upp på en häst, och jag kan inte dunsa ner när jag hoppar av.

just nu rider jag mest en lite mindre häst, och där funkar det bra, men är det en stor häst så går det verkligen inte. då måste jag ha något att gå av på och hoppas upp på. jag kan heller inte gå för långa sträckor för att leta upp något, för då får jag galet ont i fötterna, och då gör det sjukt ont att börja rida sen igen.

ramlar jag av kommer jag upp på den lilla hästen, men inte på större om jag inte har något att gå upp på eller om jag inte får hjälp.

förstår du nu? :P
 
Sv: Bajsande under ridturen

På mindre grusvägar eller skogsvägar får skiten ligga kvar. Däremot om hästen skulle skita på cykelvägen, i byn eller på en gårdsplan så hoppar jag av och sparkar ut skiten i gräset.

Har inga problem med att komma av och på min häst, han är inte så stor men om jag rider barbacka finns det inte en chans för mig att komma upp igen utan hjälp av någon stubbe, sten eller staket. Brukar lösa sig iaf annars åker jag ner med bilen och skyfflar undan det sedan, men vill helst få undan det på en gång.
 
Sv: Bajsande under ridturen

Om min häst skulle bajsa på vägen,(han brukar inte göra det) går/åker jag och tar bort det efter ridturen. Nu bor jag på landet och de stigar jag rider är på egen mark och då får det ligga, men om det är där andra promenerar så ska det bort.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
739
Senast: Krummi
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 420
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
769
Senast: valy
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp