Bukefalos 28 år!

Bajsande under ridturen

Sv: Bajsande under ridturen

Nä det spelar faktiskt inte mig någon roll alls. Men jag anser att en idrottsmänniska ska kunna klara den lilla ansträngningen. Hade jag inte klarat det så hade jag tränat, för jag anser mig osmidig/otränad om jag inte kommer upp på hästen.

Vill andra vara osmidiga så är det upp till dem, men jag kan väl få tycka att det är skrämmande?
 
Sv: Bajsande under ridturen

Visst får du tycka det. :)

Jag gratulerar dig till att ha ett så pass lugnt och tryggt liv att du kan tycka att det är skrämmande att folk kan ha problem att komma upp på hästen. :)

(jag är inte ironisk, såg att det kan låta så, men så menar jag det inte alls)

I vilket fall som helst är jag glad att min tant inte bajsar (oftast) när man rider. :)
 
Sv: Bajsande under ridturen

Du det var väl lite onödigt, hur mitt liv är har väl inte med detta att göra.

Du får ju sätta in ordet skrämmande i sitt sammanhang. Skrämmande idrottsmässigt. Det fattar väl även du att jag inte menade skrämmande typ fler och fler blir nerslagna eller våldtagna eller nåt.

Blir så himla trött när det blir så här oseriöst:crazy:
 
Sv: Bajsande under ridturen

Jag är inte det minsta oseriös. Moderator får gärna ta bort dessa inläggen om de är för OT.

Men jag tycker att det är kränkande för de som inte själva kan ta sig upp på hästryggen pga olika anledningar ska bli utpekade och att de inte ens borde vara på en hästrygg om de inte själv kan ta sig upp. Jag tror inte att problemet är som du skriver:
Vill andra vara osmidiga så är det upp till dem, men jag kan väl få tycka att det är skrämmande?
Jag tycker- i den mening du tillskriver skrämmande nu- att det är skrämmande att vara så nonchalant om andra människors verklighet. Vi är inte alla stöpta i samma form. :)

Tror inte att det är lathet och ovilja till att vara smidig som ställer till det, det finns nog inte många som inte skulle vilja kunna sitta upp själva om de fick välja.

Det finns de som har svåra skador, lindriga skador, handikapp och så vidare som verkligen kämpar och vars höjdpunkt i livet kanske är att få lov att känna friheten på en hästrygg. Och att då i bland annat den här tråden (det har varit uppe i en annan tråd om att sitta upp på pall) få höra att man inte borde vara i närheten av hästar om man inte pallar att hålla sig så smidig att man själv kan ta sig upp kan ju inte vara så himla roligt.

Jag bryr mig inte om hur någon annan tar sig upp på hästen, leder hästen, tar upp hästen på transport, rider (så länge det inte är djurplågeri), har märkesgrejer eller ej osv. Jag håller på med hästar för att jag älskar hästar och känslan av frihet, jag förutsätter att majoriteten av oss känner så. Och därför skulle jag inte medvetet 'klämma till' de som inte kan göra ett visst moment. Jag vågar inte hoppa- jättefjantigt visst. Men det bjuder jag på. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Bajsande under ridturen

Jag är inte det minsta oseriös. Moderator får gärna ta bort dessa inläggen om de är för OT.

Men jag tycker att det är kränkande för de som inte själva kan ta sig upp på hästryggen pga olika anledningar ska bli utpekade och att de inte ens borde vara på en hästrygg om de inte själv kan ta sig upp. Jag tror inte att problemet är som du skriver:
Jag tycker- i den mening du tillskriver skrämmande nu- att det är skrämmande att vara så nonchalant om andra människors verklighet. Vi är inte alla stöpta i samma form. :)

Tror inte att det är lathet och ovilja till att vara smidig som ställer till det, det finns nog inte många som inte skulle vilja kunna sitta upp själva om de fick välja.

Det finns de som har svåra skador, lindriga skador, handikapp och så vidare som verkligen kämpar och vars höjdpunkt i livet kanske är att få lov att känna friheten på en hästrygg. Och att då i bland annat den här tråden (det har varit uppe i en annan tråd om att sitta upp på pall) få höra att man inte borde vara i närheten av hästar om man inte pallar att hålla sig så smidig att man själv kan ta sig upp kan ju inte vara så himla roligt.

Jag bryr mig inte om hur någon annan tar sig upp på hästen, leder hästen, tar upp hästen på transport, rider (så länge det inte är djurplågeri), har märkesgrejer eller ej osv. Jag håller på med hästar för att jag älskar hästar och känslan av frihet, jag förutsätter att majoriteten av oss känner så. Och därför skulle jag inte medvetet 'klämma till' de som inte kan göra ett visst moment. Jag vågar inte hoppa- jättefjantigt visst. Men det bjuder jag på. :D

Tack :) tio små
 
Sv: Bajsande under ridturen

Nä det spelar faktiskt inte mig någon roll alls. Men jag anser att en idrottsmänniska ska kunna klara den lilla ansträngningen. Hade jag inte klarat det så hade jag tränat, för jag anser mig osmidig/otränad om jag inte kommer upp på hästen.

Vill andra vara osmidiga så är det upp till dem, men jag kan väl få tycka att det är skrämmande?

Jag tycker faktiskt att det är en lite konstig vinkling. Ditt liv har inte med det hela att göra som du säger, men däremot tycker du det är helt okej att lägga dig i andras liv?

Anledningen till att man kanske inte är så smidig/rörlig som man skulle önska kan vara så många fler än ett synligt handikapp eller en skada. Till mig skrev du t ex att man tränar på ett visst sätt om man "tränar rätt" på gym. Hur är rätt sätt att träna? Precis som att inte alla hästar kan tränas lika kan inte alla människor det. Men har du några bra tips så vidarebefodrar jag gärna dem till sjukgymnasten så att hon kan vidareutbilda sig.
Jag tränar på gym. Jag tror att både min läkare och sjukgymnast har hyfsade kunskaper inom sina arbetsområden, ändå anser ingen av dem att det allra viktigaste för mig att träna på, är just att sitta upp på en häst. Det handlar om spänst och smidighet absolut, men minst lika mycket om teknik och framförallt motorik. Motorik har jag fått träna hela mitt liv och kommer att få fortsätta träna på. Jag utgår från att jag inte är en sämre människa för det, faktiskt. Jag kommer inte att kunna göra allt jag vill, ändå är jag vad folk skulle kalla "frisk", "normal" och utan större skador och sjukdomar. Då är man tydligen skrämmande lat och oseriös... :crazy:

Du får tycka precis vad du vill och jag lägger mig inte i ditt liv, men det är lite konstigt att du kan dra alla människor över en kam.
 
Sv: Bajsande under ridturen

Amen herregud, jag skrev ju redan i mitt första inlägg att jag menade folk som inte har några fysiska svårigheter, någon form av handikapp, värk, ledproblem m.m. Varför läser ni inte det som skrivs.

Jag lägger mig väl inte i andras liv när jag tycker att det är skrämmande att en frisk människa inte kan ta sig upp på en häst utan hjälpmedel?

Jag har inte någonstans skrivit att någon är lat och oseriös, men det är inte någon större svårighet att träna så att man kan komma upp på en häst faktiskt. Det går alldeles utmärkt att börja med att sätta ett ben i sängen och med det benet bara gå upp i sängen.

Jag förstår fortfarande inte huruvida mitt liv skulle vara problemfritt eller inte kan vara relevant i denna diskussion.

Jag tycker fortfarande inte att det är för mycket begärt av en idrottsmänniska att utföra den prestationen den krävs för att sitta upp på en häst.
 
Sv: Bajsande under ridturen

Var har jag skrivit att de inte borde få vara på en hästrygg?

Är man frisk och hel i sin kropp tycker jag nog att man ska kunna sitta upp på en häst, ja. Sen att man väljer att inte göra det utan pall är ju en annan sak.
 
Sv: Bajsande under ridturen

Att träna rätt på gymmet är ju väldigt individuellt som tidigare påpekats och beror också på vad man i allmänhet tränar mot för mål. Det behöver inte vara självklart för alla att bli så smidiga som möjligt, däremot kan jag hålla med att det för de flesta inte är så svårt att träna upp smidigheten om de bara lägger manken till.

Sen kan jag även hålla med om att det i många fall kan kännas lite konstigt om någon inte kommer upp på sin häst utan pall. Som jag skrev innan brukade jag länga lädret på den sidan jag skulle sitta upp, och sen korta det igen när jag kommit upp. Var någon som menade på att det inte var en bra ide då man skulle sparka hästen i sidan med det andra benet. Varför skulle man göra det? Är man oförsiktig, ja. Men det skulle lilväl kunna hända med lagom ridlängd på lädret. Dessutom handlar det ju inte om att länga lädret så bygeln är vid ens knän...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
739
Senast: Krummi
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 420
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
769
Senast: valy
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp