Bukefalos 28 år!

Bajsande under ridturen

Sv: Bajsande under ridturen

Jag bor på landet och rider nästan alltid i skogen och där pållen bajsar där får det ligga.

Rider jag däremot inne i samhället så puttar jag ner det i diket, om det finns nåt!
 
Sv: Bajsande under ridturen

Flera skriver här om att de inte kan komma upp på hästen igen om de sitter av?

Men vad gör ni om hästen får t.ex. en sten i hoven? Och ni befinner er en mil hemifrån?

Eller om ni ramlar av? Menar ni på fullaste allvar att ni inte kan ta er upp på hästen igen?

Vad är det som hindrar? Om man kan rida en häst, vad är det som gör att man inte kan ta sig upp på den?

Jag förstår verkligen inte :confused:

För min del är det både ålder, värk och övervikt som gör att jag inte skuttar upp på hästen från marken. Men det finns gott om stora stenar och stubbar i skogen, som man kan ta till som "stege".

Till TS:
Jag rider i skogen, och där plockar jag aldrig upp/sparkar undan efter min häst.
Det vore troligen annorlunda om man red i stadsplanerat område. Men varför? För ett trettiotal år sedan var jag på ett ridläger och varje morgon red vi genom ett villaområde på väg till ridbanorna. Utanför varenda villa stod det någon beredd med skyffel - hästgödsel var nämnligen hårdvaluta på de tiden.
Numera beklagar sig villaägare över hur äckligt det är om det ligger hästskit på gatan - de kan ju riskera att få det på bildäcken när de ska köra till stormarknaden och köpa konstgödsel till sina rosor......
 
Sv: Bajsande under ridturen

För det mesta hinner jag känna att det är "på G" och flyttar då helt enkelt ut baken på hästen i dikeskanten. Om jag kör låter jag det ligga.
 
Sv: Bajsande under ridturen

Även jag är ovig och har svårt att ta mig upp utan något att stå på efter avsittning. Detta tycker inte jag utgör någon som helst fara för mina medtrafikanter då jag har bättre kontroll över min häst:love: än många viga och smidiga intoleranta personer. Säkerhet består inte i att kunna rida voltige eller kunna slänga sig upp utan hjälp av något att stå på. Säkerhet består i att kunna kommunicera med sin häst och förebygga farliga situationer i möjligaste mån. Själv tycker jag inte att det är säkert att länga stiglädren en halvmeter för att nå upp med foten (för magen tar emot:angel: ) med resultat att man inte når över utan sparkar hästkraken i ljumsken. Tack o lov för IKEAS " Bekväm" ;) Skiten? Den tar jag hand om om den ligger olämpligt annars får det vara.:angel:
Och om hästen har skenat (vilket inte har hänt mig ännu) skulle inte heller jag sitta upp igen direkt oavsett om där finns något att kliva upp på. Stressad häst står sällan stilla.
 
Senast ändrad:
Sv: Bajsande under ridturen

Är det långt ute i ingenstans så hoppar jag av och sparkar undan så gott det går (på väg). Speciellt på vintern så det inte fryser till. Är det lite närmare så brukar jag gå tillbaka efter turen eventuellt påväg hem och sparka undan lite bättre.
 
Sv: Bajsande under ridturen

Beror på vart det är jag rider. I mitt förra stall så var största delen av ridningen på vägar där det var boende utefter vägen, mycket trafik, cyklister och gående. Där satt alla givetvis av och sparkade ner skiten i diket. Om vi inte red på timmervägen genom skogen eller skogsstigar där det inte var någon gångtrafik.

Där jag senast hade min häst red vi mest mitt i skogen på skogsvägar där det sällan rörde sig folk och inte fanns några bostadshus, eller stigar, där lät vi skiten ligga. Däremot så sparkade vi skiten av vägen om den kom den lilla bit där det var hus/på väg till hus.

Jag har även en fördel i att min häst i stort sett aldrig skiter när jag rider ut! Däremot så skiter hon 99 gånger av 100 i stället när vi kommer in i stallet efter ridturen. Så jag slipper klänga av och ta av skit nära nog alltid! :cool:
 
Sv: Bajsande under ridturen

Jag sitter inte av, dels för att jag skulle få göra det 3-5ggr under turen och dels för att herr häst är lite klurig att få att stå stilla ute vilket inte direkt underlättar uppsittningar. visst kan jag göra det men gör det inte i onödan..
 
Sv: Bajsande under ridturen

Med inspiration från bajsskylts-tråden undrar jag hur ni gör när ni är ute och rider och hästen bajsar på vägen. Låter ni det ligga eller sitter ni av och sparkar det åt sidan/ned i diket?

Vintertid ser jag till att hästen går ordentligt framåt i skogen när den skiter, står den av någon anledning stilla rider jag igenom skiten så att det absolut inte blir en hög (väldigt farligt med frusen skithög om någon kommer körandes med häst) och försöker också vara noga med att rida i mitten av vägen. Försöker också göra det på sommaren på skogsvägarna eftersom folk promenerar längs dem.

På asfaltsväg åker jag tillbaka med bilen och skottar undan alternativt skjuter ner i diket om det inte ligger något hus i närheten.
 
Sv: Bajsande under ridturen

På mindre grusvägar eller skogsvägar får skiten ligga kvar. Däremot om hästen skulle skita på cykelvägen...

Rider du verkligen på cykelvägen? Får hoppas att det bara är hästvänner som håller till där i övrigt. Med risk att låta moraltantisk, så är det väl bäst att låta bli att rida där ridning inte är tillåtet, för att undvika att reta upp dem som inte är hästvänner.

Jag sparkar inte undan gödsel eftersom jag bor helt ute på landet och ingen blir störd.
 
Sv: Bajsande under ridturen

Jag låter skiten ligga. Nu finns det ridvägar och jag rider bara på dom eftersom de är det enda att rida på vid uteritt.

Som många andra skrivit så tar jag mig inte upp på hästen utan hjälp. Skulle inte vara hållbart att hoppa av efter varje skitpaus eftersom hästen ofta skiter 3-5ggr på en 40 minuters tur.
I vanliga fall kan jag ta mig upp på hästen men det är väldigt omständigt men nu med en gravid mage i 6e månaden så skulle jag glatt traska hem.
 
Sv: Bajsande under ridturen

Jag hoppar alltid av och sparkar bort det, om jag inte är mitt ute i skogen. Går det inte att sparka ner i ett dike så åker jag dit med bilen när jag lämnat hästen i stallet, och hämtar det.
 
Sv: Bajsande under ridturen

Just det där med att en skithög som blir när hästen får stå still och skita som folk låter ligga, det har alltid förundrat mig! Förstår inte ryttaren att det blir en stenhård, djupfryst hög när det är vinter?! :confused:

Jag har fler än en gång varit med om att folk gör så tom i ridhus! :eek:
 
Sv: Bajsande under ridturen

Är det utanför nåns hus så sparkar jag bort det. Mitt i ingenstans så får det ligga. I allén upp till stallet där det är ett antal hus så sparkar vi alltid bort. Min häst jag oftast rider bajsar typ aldrig när man rider, och skulle hon göra det vill hon gärna gå in i skogen och 'gömma' det :D
 
Sv: Bajsande under ridturen

*kl*

Jag hoppar alltid av och sparkar undan det om jag inte hinner styra ner rumpan i diket.

Det hör till hyfs och fason tycker jag.
Det är ju inte alla som uppskattar oss hästekipage på varken grusvägar, stigar eller asfalterade vägar så därför försöker jag reta just de människorna så lite som möjligt.
 
Sv: Bajsande under ridturen

Det här var lite roligt att läsa. Jag har alltid suttit av och sparkat bort bajs som läggs på vägen, grusvägar och promenadstigar. Jag är uppvuxen med häst invid bostadsområde och hatar numera själv när jag måste köra igenom hästbajs med bilen.

Jag har alltid stört mig på storhästryttarna som aldrig satt av o gjorde rent efter sig. Jag fick ofta skäll för andras skit! Det gör en självklart irriterad! Även ni som är oförmögna att hoppa upp på era hästar utan hjälp måste ju förstå det. Jag började sitta av även för skitar som inte var "mina". När jag promenerar med hundarna så händer ofta att jag får sparka bort andras skit. Jag varken bor/har häst i bostadsområde längre utan ute på landet, men det har blivit en vana och i min värld ett tecken på respekt för mina medmänniskor.

De som har så stora hästar att de inte kommer upp igen kanske borde fundera på att byta ner sig i storlek. Eller offra sig tills de kommer till nåt att hoppa upp ifrån. I skogen är en sak, men självklart visar man respekt för andra genom att ta bort sin skit ute på vägarna! Man sätter bara sig själv i skiten när man inte bryr sig för man retar upp folk i närområdet... Ni som inte kommer upp får ta mina ord för vad de är, just Mina åsikter. En som otaliga gånger blivit utskälld för andras lathet.
 
Sv: Bajsande under ridturen

*kl*

Jag rensar aldrig bort skiten. Hade hästen stått på ett annat ställe hade jag dock gjort det, gillar inte alls när ryttare lämnar skiten på olämpliga ställen. Men här i skogen är det liksom jag och morsan samt grannen som rider i skogen och 3 hundmänniskor som går i skogen. Med breda milslånga skogsvägar är en liten hästbajs knappt något som ens märks :D

Planerar att lära mitt lilla odjur att gå ut i diket när han ska bajsa om vi flyttar till ett sådan område där det behövs. Kunde hans farsa (som inte gick att styra alls i det läget, haha) så kan väl han oxå :p
 
Sv: Bajsande under ridturen

knapplån


*host* Helt ärligt... nej, vanligen inte. I skogen eller på ängarna för att det inte behövs, och i väggrenen hindrar det inte trafiken. Bara att be hästis svänga ändan ut emot diket så ramlat det ner där.

Har relativt nyss flyttat, och en del av ridvägarna här går igenom villaområden. Då kan jag ändå förstå frågan - men ännu har det inte blivit aktuellt. Lägger han en bajsradda vid sidan cykelvägen tre meter utanför en villatomt så klättar jag kanske av och sparkar undan den.

Dock försvinner ju inte skiten, jag har inte med bajspåse. Så vart jag än sparkar den kommer någon att bli irriterad.
 
Sv: Bajsande under ridturen

*kl*

Jag håller med om det här med att inte ta sig upp på sin häst. Visst, har man någon form av handikapp förstår jag, man måste ju kunna rida ändå, men det finns ju MASSOR av människor som inte tar sig upp av ren osmidighet. Jag har en tendens att ha väldans storas hästar och jag får OFTA höra "OJ, hur tar du dig upp på den där, det skulle jag aldrig klara!" Även om det är så att jag använder pall när jag kan för att skona mig själv, hästen och sadeln så ser jag till att jag kan ta mig upp utan pall. Det finns som sagt många olika situationer när det är praktiskt att komma upp utan hjälp.
För ett par år sedan red jag några tävlingar med ett par ridbyxor som var totalt osamarbetsvilliga, då tog jag mig inte upp själv på mina 170+ hästar utan fick använda rampen på transporten eller en kompis till hjälp. Även om det var ett mycket bergänsat antal gånger, tyckte jag det var oerhört jobbigt att inte kunna hoppa upp själv. Tänk att ha det så varje dag...
 
Sv: Bajsande under ridturen

Jag tillhör dem som har svårt att komma upp på min häst om jag sitter av ute i skogen. Och jag kan INTE skaffa mindre häst! 179cm lång och väger någonstans mellan 75 och 80 kg när jag har min matchvikt, där krävs kuse på 170cm i och med att jag rider halvblod! :p

Att jag "legat av mig" när det gäller att sitta upp på "klängvis" är att jag alltid använder pall numera. Det skonar hästen, mig och utrustningen. Dessutom rider jag ut i hoppsadel, så där är det hoppläder som gäller!
Så jag undviker i det allra längsta att slippa "klänga" sönder häst och utrustning, så mitt alternativ är att gå en bit och hitta en sten eller något om jag måste sitta av.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
734
Senast: Krummi
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 329
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp