Bukefalos 28 år!

Bakom hand

Chili

Trådstartare
Hur rider ni hästar som går bakom hand och lätt krullar ihop sig lite? Inte heta hästar som går bakom lod för att de vill galoppera, utan hästar som gör det så fort du tar i tyglarna.

Vad jag vet så ska hästen FRAM, driva mycket. Men man kan ju inte driva i all oändlighet utan att fånga upp det i handen/munnen, och det blir ju svårt när hästen plättlätt knäpper av i nacken. Hur gör ni?
 
Sv: Bakom hand

Det som har hjälpt mig är att jag fått bättre balans och fått en stadigare sits. Vår travare kryper gärna bakom lod, men nu när jag sitter bättre så kan jag lätt bara driva fram honom till bettet istället och han stannar faktiskt där. Så ett års arbete med sitsen på annan häst har gjort susen:angel: Rider inte honom så ofta, men märker stor skillnad på när jag sitter upp på honom nu jämfört med tidigare. När han drar iväg och försöker sladda runt så flyttar jag bara med bakdelen så han har den med sig, så jobbar han bättre. Jättesvårt att förklara men jag har fått en aha-upplevelse:D
 
Sv: Bakom hand

Men man kan ju inte driva i all oändlighet utan att fånga upp det i handen/munnen,

Jo det kan man. Man ska inte "fånga upp" något i munnen över huvud taget. Att driva med skänkeln och hålla emot med handen skapar bara spänningar och gör handen till ett femte ben.

Om hästen vill springa iväg när man skänklar så sitter man emot med sätet och ingenting annat.
 
Sv: Bakom hand

Har samma bekymmer med mitt arabsto.
Fick rådet att driva med sätet var gång hon sätter ner inre bakben, samt att vara jättesnabb att ge eftergift på inre tygeln så snart hon tar stöd.
Det funkar faktiskt, problemet är bara att man lätt blir för koncentrerad på när hon sätter ner inner bak och tappar bort allt annat man ska komma ihåg ....
 
Sv: Bakom hand

Tack för era tips! Än så länge skrittar vi bara men i framtiden så...

Gjorde dock min gamla favorit, skrittade omkring bland träden igår istället för att rida omkring på en åker. Tråkigt när man ändå bara skrittar. Fick med honom då och då, men han var jättespänd för att öht vara ute i skogen :p Har ju bara varit här i 3 veckor så... Men stundvis var han jätteduktig, koncentrerad och samlad runt träden.
 
Sv: Bakom hand

Jag har gått tillbaka i ridningen.. Jag har ridit på lösa tyglar o bara styrt på skänklar. Vill hästen öka farten tar jag ena tygeln o går in på volt. Sen börjar jag sakta ta tygeln o smygen in hjälper där..
I vissa fall går det att lyfta händerna rakt upp varje gång de kröker på nacken. Då får jag upp huvudet på hästen o så provar jag igen.. När hästen kommer rätt så är det såklart berömm o 100% eftergift!

Har lyckats på detta sätt iaf.
 
Sv: Bakom hand

Ska lägga till att den jag red va "dressyr" tränad.. De hade varit ute efter en krökning på nacken o så såg det snyggt ut från deras synpunkt.. Så hästen visste att där va rätt! Sen skulle jag får fram hästen igen..
 
Sv: Bakom hand

hur ser hästen ut i munnen och hur är din hand?

om det inte finns nåt att fixa till där så rakt syntetbett ga hästen måste våga ta stöd och sen rid på framåt. ta inte i tygeln alls i början, vänta tills hästen börjar sträcka fram halsen och sänka huvudet.
 
Sv: Bakom hand

Han är fin i munnen, kollad för 3 veckor sen. Han rids på tre-delat sötmalmsbett. Jag kanske inte alltid har världens bästa hand, men på honom kan man inte vara annat än mjuk. Han svarar direkt, svänger för vikthjälper eller genom tygeltryck mot halsen, samt detta lilla problem att han knäpper av i nacken. Han svarar på minsta tryck, alltid, både på ryggen och från marken.

Jag ska i fortsättningen rida på längre tyglar, bara ha extremt lätt kontakt med munnen vid behov och låta det ta sin tid att få in bakkärran.
 
Sv: Bakom hand

men testa ett rakt bett också, kan göra stooor skillnad vad gäller att få dom att ta stöd och sänka sig! :)
 
Sv: Bakom hand

Trådkapar lite!

Jag har ett liknande problem. Travare så går i rätt form och sedan helt plötsligt så kröker han lite mer så han tappar all tygelkontakt och dessutom fart.

Men även när han gör det så har han alltså bakbensaktivitet och jobbar med ryggen.

Höjer jag då handen och pådrivningen lite så blir han ganska lång igen och tappar den mer samlade formen. Någon som har tips?
 
Sv: Bakom hand

En häst som går bakom handen måste drivas (som andra skrivit), främst med sätet. Men när den går bakom hand går den ju inte i form och det måste läggas mer vikt på bakbenen . Jobbar hästen korrekt med bakbenen får den oftast en naturlig hållning.
Övningar som öppna, sluta och skänkelvikning är jätte bra. Har hästen svårt för skänkelvikning. Starta då med framdelsvändning och lägg sen till framåtdrivning.
Även att växla mellan att ha hästen utåtställd och intåt ställd på volten är bra. Prova även att minska och öka volten.
Lycka till!;)
 
Sv: Bakom hand

Hur rider ni hästar som går bakom hand och lätt krullar ihop sig lite? Inte heta hästar som går bakom lod för att de vill galoppera, utan hästar som gör det så fort du tar i tyglarna.

Vad jag vet så ska hästen FRAM, driva mycket. Men man kan ju inte driva i all oändlighet utan att fånga upp det i handen/munnen, och det blir ju svårt när hästen plättlätt knäpper av i nacken. Hur gör ni?

Hmm... Beror lite på varför hästen gör det. I regel gör jag faktiskt ingenting "särskilt" utan tar det som ett symptom och försöker ge hästen längre tyglar oftare för att den ska få sträcka fram nosen.
Alla hästar har ju egentligen "tendenser" att krypa innanför lod beroende på hur de rids. Alltså får man försöka lägga upp en ridstrategi som lär hästen använda sin kropp rätt, svara bra på hjälperna, att den trivs och är cool mentalt, och bygga upp styrkan.

Jag ger sällan/aldrig eftergift om en häst kröker på nacken. Med undantag för om jag ska be hästen ställa nacken och krökningen kommer på köpet. En riktigt bra sak som jag försöker träna genomgående är just att svara bra på tygeltagen, att varken spänna emot eller fly ifrån utan kan behålla en känsla av mjuk kontakt. Om man tänker sig mjuk lera som låter sig formas men ändå strävar efter att rinna framåt... Lite flummigt skrivet, men ändå :angel:
Strävar efter att få hästen slappna av i överlinjen och bära med bakbenen, lära mig själv och hästen att kunna korrigera ett bakben i taget och plocka det lite mer under sig vid behov. Försöker lösgöra hästen ordentligt.

Med mera...
Men summan av det hela är som sagt att jag försöker egentligen inte göra så mycket specifikt åt det felet. Bara se till att släppa fram handen om det är uppenbart att det är jag som är dålig på att ge eftergift, sitter och tjyvhåller av kontrollbehov. Vilket är lätt hänt på skarpt bett med pigg häst har jag märkt :angel: med skarpt bett vill jag inte ha något stöd öht bara det är tydligt att hästen söker sig framåt nedåt och har kontakt, då är det ibland svårt att veta hur korta/långa tyglar man ger i eftergifter.
En period när jag intensivtränade på att lära bort det så förbjöd jag mig själv från att röra handens position och använde istället pulseringar (eller skakningar om det behövde förstärkas) i tyglarna. Kusen fick bra mycket bättre framåt/nedåtsökning efter det, förmodligen för att jag blev just bättre på att hålla handen stilla och inte dra tyglarna bakåt.
Men då var det inte fråga om häst som hade lätt att krypa bakom lod (visst hände det också, men inte särskilt ofta) utan att den spände emot tygeltagen och kortade upp halsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom hand

jag ger mer tygel och försöker rida med så mycket stadig kropp och skänkel som möjligt !
 
Sv: Bakom hand

man ska inte rida med handen man ska rida med sätet o kroppen. Det är ridning. Hästen ska vara lätt i handen och du ska kunna flytta fram hela handpartiet i även galoppen o ge nästan lösa tyglar utan att hästen ändrar tempo helst inte form, fast då sänker sig o stretchar ut. Det är det du ska eftersträva, var glad åt att du har en lättsamlad häst och gör det inte svårare än vad det är. Hästen ska få energi bakifrån genom bakbenen - inte bli snabbare. Hoppas jag inte missförstått dig på nåt sätt nu. Lycka till!
 
Sv: Bakom hand

Men du ska ändå inte ha lösa tyglar! Hästen ska acceptera kontakt med tygel. Däremot så är eftergiften beröm för att han gör rätt.
 
Sv: Bakom hand

när hästen knäpper av i nacken håller du nog för hårt.

enligt mig SKA hästen "krulla ihop" nacken när jag drar si å så hårt i tygeln, för att sedan släppa ut och då sla hästen följa med, och sedan driver man tills hästen jobbar ordentligt med ryggen (så att sadeln typ lättar baktill) och när hästen går rätt, kan du rida på långa tyglar/sytråd.

farten sitter inte i tyglarna, utan i din sits. låter du hästen gå som den vill jämt (dvs gasa så fort du släpper tyglarna/försöker svänga, hästen får gå "själv" dit den behagar osv) kommer den göra det och skita i dig, hur bra din sits än är.
 
Sv: Bakom hand

Nej, han kröker sönder nacken så fort jag plockar lite i tyglarna ;) Alltså rider på så pass långa tyglar att han kan gå utsträckt, men måste ta i honom för att svänga (har bara haft honom i 3-4 veckor och bara ridit fåtalet gånger, samspelet är knappast på topp) och då krullas det ihop.

Han lyssnar jättefint på mig, jag är inte van vid så känsliga hästar så det blir lite förvirring ibland. Om han blir ivrig och trampar på och jag tar en, vad jag tycker är, normal förhållning så gör han blixthalt. Det har ju fått mig att tänka till, så jag rider mer med sätet nu än första ridturen.
 
Sv: Bakom hand

Nej, han kröker sönder nacken så fort jag plockar lite i tyglarna ;) Alltså rider på så pass långa tyglar att han kan gå utsträckt, men måste ta i honom för att svänga (har bara haft honom i 3-4 veckor och bara ridit fåtalet gånger, samspelet är knappast på topp) och då krullas det ihop.

På en sån häst tycker jag inte man löser något genom att låta bli att använda handen. Snarare försöka lära in rätt reaktion.
Den där "avknäppningen" du får är också ett tecken på att du inte kommer åt resten av halslinjen och då inte heller ryggen, och att hästen inte vågar slappna av i nacken såklart.
Man kan t o m lära hästen att reagera tvärtom genom att vara konsekvent - ge eftergift när hästen söker sig framåt/nedåt (gärna överdrivet, nosen i backen i princip) gör den inte det så kortar man tyglarna för att behålla kontakt och lite tryck (som den ska vilja komma bort ifrån), även fast hästen kröker ihop sig. Men att man "testar" ge eftergift ett par gånger om man inte får någon reaktion till att börja med, för att se om hästen följer med framåt.
Tryck-eftergift mao men viktigt att du ger eftergift för rätt beteende, att inte HÄSTEN ger sig själv eftergift för felaktigt reaktion.

Det här är såklart ingen universallösning, det kan fattas helt andra pusselbitar också. Men en bra början.
 
Sv: Bakom hand

Jag kan inte lova att det funkar, men när jag rider sådana hästar (som jag råkar ut för ganska ofta), brukar jag först kolla framåtbjudningen, (och det verkar som att din häst är väldrig "lättlyssnad" så det ska alltså inte vara några problem, vilket det inte brukar vara på mina heller.)

Hästen är i detta fall antagligen inlärd fel, vilket betyder att du måste lära om den.
Låt den aldrig gå i samma tempo, mycket tempoväxlingar med max 5 m i samma tempo.
Gör TYDLIGA halvhalter, alltså ta i honom, han kommer antagligen att krulla ihop sig, men direkt efter halvhalten ger du en eftergift, vilket för hoppningsvis leder till att han tar ett litet stöd på bettet.
Detta är naturligtvis bra och leder till ett beröm.

Hoppas du förstår ett luddigt inlägg.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 700
Senast: Juli0a
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 303
Senast: Oknytt
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 324
Senast: MimmiNO
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
824
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp