Bukefalos 28 år!

Bakverk som går att frysa in?

WaterLily

Trådstartare
Jag och sambon har precis köpt hus på hans hemort, vilket gör att jag misstänker att få kommer att få en del "oväntat besök". :) Skulle gärna preppa så att jag har lite saker färdiga att bjuda på, när det kommer folk och hälsar på, men då gärna saker som går att ha i frysen.

Funderar på blåbärspaj, då jag råkade springa på blåbär i skogen alldeles nyss. Några andra förslag? Helst inte kanelbullar eller kladdkaka. :p
 
Sv: Bakverk som går att frysa in?

Det finns rulltårtor med Kesella-fyllning. Den jag gör är väldigt "julig" med det går ju att variera fyllningen och kryddningen av rulltårtsbottnen.

Här är ett recept: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2416&grupp=13529&artikel=3268215

Man kan säkert ta bort pepparkakskryddorna och lägga till lite vaniljsocker och smaksätta fyllningen med kompott av säsongens frukt och bär, tex rabarber eller jordgubbar.

Jag förvarar den i frysen och sedan skär jag skivor med en vass kniv som jag spolat med varmt vatten.
 
Sv: Bakverk som går att frysa in?

Norsk icekaka är lätt att göra och perfekt att ta fram ur frysen. Googla så hittar du recept. :)
 
Sv: Bakverk som går att frysa in?

Cheescake sådan som man tillreder via frysen, vet ej om ugnsvarianten funkar fryst. Ananaspaj!
 
Sv: Bakverk som går att frysa in?

Ha glass i frysen funkar väl alltid på sommaren:d Fyll på med goda bär!
 
Sv: Bakverk som går att frysa in?

Jag hade sagt cupcakes! Bara att frysa ner själva muffinsarna och ha frosting i kylskåpet, håller länge :). Annars kan man ju ha frostingingredienserna redo bara så man kan vispa ihop philadelphiaost, smör och florsocker och ev smak lite snabbt :D

Annars är ju frozen cheese cake perfekt eller kanske några fyllda muffins :d
 
Sv: Bakverk som går att frysa in?

:D Jag har nyss letat samma sak i och med att vi har tre födelsedagar tätt in på varandra nu i sommar och jag har inte lust att stå och baka precis före.
Så kokoskakor har jag bakat och fryst in, och chokladhavrekakor. Sen ska det nog bli kokostosca och ev en morotskaka jag fick tips om.
Rulltårta är sånt som är bra oxå, gott som den är och vill man lyxa till det lite så vispar man grädde och lite färska bär så har man en bakelse! :D
Många andra kakor fungerar oxå bra att stoppa i frysen, men ingen här är så förtjust i dem... ;)
Sockerkakor är oxå lätta att göra flera när man ändå är igång och sedan stoppa i frysen, de går ju att lyxa till på samma sätt som rulltårtan. Speciellt om man innan man fryser delar den som en tårtbotten, har i marsan/vaniljsås och lägger ihop och sedan i frysen.
Muffins som sagt, de går ju att göra rätt olika på samma grundsmet! ;)

Lägger till att om man har bär i frysen/lätt tillgängliga så går det ju väldigt snabbt att göra en smulpaj, nästan på samma tid som kaffet rinner igenom bryggaren, inte riktigt men bra nära! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Bakverk som går att frysa in?

Jag kliar mig i huvudet och undrar stillsamt vilka bakverk som INTE går att frysa in?

Trodde att allt bakat gick att ha i frysen...
 
Sv: Bakverk som går att frysa in?

Ha glass i frysen funkar väl alltid på sommaren:d Fyll på med goda bär!


Håller med!

I hemmets frys har vi alltid diverse bullar+glass+sorbet+bär+Frödinge kladdkaka.
Tillsammans med diverse innovativa möjligheter från kyl och skafferi brukar det kunna ge räddning för de flesta själar oavsett ålder.
 
Sv: Bakverk som går att frysa in?

Jag kliar mig i huvudet och undrar stillsamt vilka bakverk som INTE går att frysa in?

Trodde att allt bakat gick att ha i frysen...

Tänkte också så. Eller ja - frysta jordgubbar är inte alltid så roligt så jag skulle väl undvika jordgubbspaj.

Min favoritgrej att frysa in är kanelbullesockerkaka / muffins.

Får ju inte länka till blogginlägg men googla kryddburken+kanel-sockerkaka så hittar du.

Dessutom är ju hastbullar en höjdare. Antingen att baka när gästerna kommer eller att frysa in.
 
Sv: Bakverk som går att frysa in?

Jag kliar mig i huvudet och undrar stillsamt vilka bakverk som INTE går att frysa in?

Trodde att allt bakat gick att ha i frysen...

Klart det går att frysa in, men frågan är hur det ser ut och smakar när man tar upp det! ;) Personligen tycker jag att kanelbullar bara är goda helt färska, men visst fungerar det utmärkt att frysa och många andra äter dem ju glatt efter att de har varit frysta. Min favorit rabarbermarängkaka blir jätte tråkig som fryst, överlag tycker jag det är svårt med maräng i frysen, när jag ska göra kalastårta och vill förbereda så brukar jag frysa hälften och sedan bakar jag färska som jag har överst sedan.
 
Sv: Bakverk som går att frysa in?

Havrebollar är perfekta att ha i frysen. Är nästan godare när de är lite småfrusna dessutom. Jag brukar också göra vaniljbullar, alltså sådana med vaniljcreme instoppad i, med socker på. Blir jättegoda att värma i micron. Annars är fryst cheesecake som sagt bra fika :).
 
Sv: Bakverk som går att frysa in?

Jag har alltid bakat mkt och då menar jag mkt köper inte gärna färdigt varken bröd eller bakverk.

Jag fryser det mesta och det funkar super, dock skall man inte ha bakverk med bakpulver i frysen för länge, max en månad brukar jag tumma på för konsistens och smak blir inte densamma efter ett tag i frysboxen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 877
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 239
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 658
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 401
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp