Bukefalos 28 år!

Balansövningar på hästen

liiiinneeeea

Trådstartare
Skulle behöva lite inspiration på övningar mina elever kan göra för att träna upp balans och följsamhet på hästen. Både med och utan hinder då det är hoppelever :D Som tex att hoppa en serie utan att hålla i tyglarna, rida i "trekantstrav" osv. Vad brukar ni göra?? Det är barn i åldern 10-15 ungefär :)

Hoppas tråden blev rätt och all nu, ny på detta. Och hittade ingen med innehållet jag ville men kan ha letat dåligt!
 
Just hinder kan de ju hoppa med armarna rakt ut eller händerna på hjälmen och liknande. Annars passar det bra att köra lite balansridning under framridningen. arm och bensvängningar, alla gångarter utan tyglar, bomserier utan tyglar osv.
 
Nu vet jag inte vad trekantstrav innebär (kanske detsamma), men tretaktstrav är ju balansuppgyggande. Alltså att man sitter ett steg, står två.

Överlag ridning i fältsits utan någon som helst balans i händerna/tyglar är underskattat
Vet att Lisen Bratt pratade om det i någon Pod, om hur grundbalansen är försummad hos många hoppryttare och att många inte ens kan stå balanserat i fältsits utan att ha balansen i tyglar eller mot mankammen.

Någon annan tipsade om uppsutten löshoppning.
Så att man som ryttare rider helt utan tygelinverkan och kan fokusera enbart på sits och balans genom hela språnget.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
668
Senast: Elo
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 739
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 188
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp