Bali - tips?

SaraMara

Trådstartare
Blir troligen Bali i sommar,men känner mig osäker - vart på ön vill vi bo?

Vill ha restauranger och folkliv, måste inte vara ösigaste klubbarna men ändå nattliv, vill inte bo i rena resortområden alltså med bara stora hotell.

Vi tänker oss sol och bad, så strandnära, mkt dykning och en hel del utflykter i naturen, samt skönt häng över en öl eller två.

Funderar på Senur, rätt eller feltänkt?
 
Bali är såpass litet, lätt att ta sig runt på och hitta boende i olika standard och prisklasser, så jag skulle nog backpacka, och stanna till där det verkar mysigt. Har inte varit i Senur, så det kan jag inte uttala mig om.

Lästips
 
Tack!

Vi (läs jag) är lite bekväma av oss, så med tanke på prisläget så vill vi ha en fast bas under tiden vi är där, som vi sedan lämnar med lättare packning för några nätter i Ubud, på ngn av Giliöarna och några nätter i norr för dykningen där.

Kommer därför vilja boka "huvudhotellet" redan hemifrån.
 
Nu närmar det sig. Har bokat fyra dagar i norr inledningsvis när vi kommer till ön, för att slappa lite och återhämta oss efter resan, samt hinna med två dagsutflykter innan vi tar kräkexpressen (läs: speed boat) till Gili Trawangan där vi tänker oss minst en vecka med dykning och strandhäng.

Vad gäller utflykter under de första dagarna funderar vi över en tur över till Java för vulkanbesök, någon som åkt färja över och som vet hur sjögången är? Jag kan nog mentalt förbereda mig för Gili-trippen eftersom jag ser så mkt fram emot dykningen där, men eftersom jag är sjösjuk så kanske jag hellre tar ngn vulkantripp på själva Bali. Någon som jämfört?

Utöver vulkaner och heta källor, samt givetvis cykelturer ut bland risfält och byar - något särskilt som rekommenderas på fastlandet och som inte är Ubud-anknutet. Vi kommer nämligen åka till Ubud några nätter och spa'a oss och fantisera om att vi (läs: jag) är Julia Roberts. ;) :D

F.ö: något särskilt att tänka på? Kontanter bättre än kort? Speed boats till Gili - någon som kan tipsa om bra bolag? ALLT av intresse. :)
 
Definitivt kontanter istallet for kort. Vi var inte till Gili, men daremot kan Komodo island varmt recomenderas. Vulkan trippen vi gjorde pa Bali visar verkligen hur olika vi tanker. Vi at pa restauranten (det fanns bara en nar vi var dar) pa kanten till kreatern som bildades vid det sista vulkanutbrottet. Dar tittar man in i kreatern pa alla som bor och lever dar under ang molnet som bildas av gaser som hela tiden lacker ut:nailbiting: Sist den 'erupted' tog den med sig en hel stad ... nasta gang blir det nog en by igen. Spa pa sodra on var ocksa jatte mysigt. :)
 
Definitivt kontanter istallet for kort. Vi var inte till Gili, men daremot kan Komodo island varmt recomenderas. Vulkan trippen vi gjorde pa Bali visar verkligen hur olika vi tanker. Vi at pa restauranten (det fanns bara en nar vi var dar) pa kanten till kreatern som bildades vid det sista vulkanutbrottet. Dar tittar man in i kreatern pa alla som bor och lever dar under ang molnet som bildas av gaser som hela tiden lacker ut:nailbiting: Sist den 'erupted' tog den med sig en hel stad ... nasta gang blir det nog en by igen. Spa pa sodra on var ocksa jatte mysigt. :)
Ah, Komodo ska kollas upp! Tack för tipset! Kontanttipset också mkt bra, hur ser det ut med bankomater på Bali, är det hopplöst att hitta "säkra" så att hela reskassan bör tas ut på förhand, eller kan man nyttja uttagsautomater tämligen säkert?
 
Smiter in från U;)

Jag kom hem från Bali i söndags, vi var i Sanur, Ubud och Kuta. Hade inget bokat i förväg,men var lätt att hitta boende, och som flera andra sagt är de varken krångligt eller tar långtid att för flytta sig på ön. Sanur tyckte jag var jätte tråkigt, de var jätte lugnt och väldigt lite folk ute på gatorna, stranden var inte speciellt fin heller.. Ubud var väldigt charmigt och många fina restauranger, rekommenderar att ni besöker "Monkey Forrest":) Kuta tyckte jag fanktiskt var bäst, fast jag nästan inte hört något bra alls om Kuta innan, men där är de ju mycket turister, finare strand än sanur men mycket vågor, är väl mest surfare där, även om de så klart går att bada:)

Skulle jag åka dit igen skulle jag vilja åka till nån av öarna runt om, typ gili, de blev aldrig av den här resan tyvärr:)

Absolut kontanter! Att man ska kunna betala med kort är inget man kan räkna med:)
 

Liknande trådar

Äldre NU har jag googlat i flera flera timmar men blir inte visare.. Jag och en tjejjkompis har bestämt oss för att dumpa sambosarna i en...
Svar
5
· Visningar
732
Senast: Aliche
·
Skola & Jobb Jag har ett problem. I veckan fick jag reda på att vi ska iväg med jobbet, min spontana tanke var NEJ!!! Sa till min chef att jag skulle...
2
Svar
36
· Visningar
5 235
Senast: Mammas
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 692
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp