E

Express_Pearl

Sökte i forumet men det fanns massa olika svar så jag skrev ytterlligare en tråd..:) Pärla har trampat sej med broddarna på framhven i kronranden, liten bit av hoven har fläkts bort, jag klippte bort håren runt om såret och tvättade med fyra ess sårspray de första fem dagarna och lade galoppbandage runt hoven. Hon fick vila under tiden,sen började jag rida igen när det hade bildats en skorpa men då gick såret upp och det kom ut rosa skum(?) tänkte att det är bra om det kommer ut, så ja fortsatte rida i fyra dagar och tvättade med ljummet vatten sen på med klorhexidin och forstsatte så. Men inte med galoppbandaget längre, ville att det skulle få andas..Men nu när hon reds igår kom det ut rent blod ur såret och det tvättades igen med ljummet vatten och klorhexidin, likadant idag. Idag tog jag även på lite idominsalva för att mjuka upp lite.. har bestämt mej föör att hon ska få vila tills skorpan blivit riktigt bra igen..ingen feber, äter osm vanligt, inte svullen eller varm och inte halt..hur ska jag fortsätta? rekommenderade produkter för att hålla såret under kontroll?:D Tack för tips!!
 
Sv: balltramp

Om du inte ska tävla skulle jag använda streptocillin (stavas?) salva.
Det brukar funka bra och är enkelt att få ner i såret. Prova att lägga bandage och boots på när du rider och i hagen (nu när det blir lite skitigare) Bara bandage så kan hon ju slå i det iaf så bootsen gör det lite tåligare.
Så skulle jag göra och det brukar funka på mina.
Är hon inte halt av det skulle jag rida som vanligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst lyckades balltrampa sig rejält för ca 1 v sedan. Har pratat med både hovis och vet som bara säger "håll det rent, det läker"...
2
Svar
22
· Visningar
2 089
Senast: EZMK
·
Hundhälsa Min hund fick ett ganska djupt skärsår i veckan. huden hade fläkt upp sig med hudflikar, men det var inte jättestort, 2 cm i längd...
Svar
12
· Visningar
3 434
Senast: Digbil
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 198
Senast: Messy
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 194
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp