Balsammetoden/no poo

Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag kan inte använda Response, de utför djurförsök så det funkar inte att testa det, annars hade jag gärna kört något med sheabutter! Men jag har ren sheasmörsolja som jag använder.

Ska kolla Lush:)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

delvis kl...

Det beror ju också mycket på vad man utsätter håret för emellan varven så att säga. Jag färgar det med jämna mellanrum - vilket sliter som sjutton såklart.

Troligen hade det hållit sig snyggare i topparna längre om jag använde siliconer som "klistar ihop"-stråna. Men då blir hårbottnen torr istället, och jag får jäkla svårt att hitta (något mer) miljövänliga alternativ.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag är väldigt förtjust i Lush och deras produkter. Även BodyShop har ett godkänt balsam, Rainforest...någonting. Minns inte namnet nu.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Mandalaki - jag har gjort ett genombrott!

Kollade på lockig och där beskriver flera hur de blivit överkänsliga mot ett ämne som finns i balsam, speciellt de billgare: sodium bensoate och bensoic acid. Finns även en tjej som beskriver hur hon tvättat med bikarbonat för att bli av med mjällen/det torra och det har funkat bra.

Tillägg: Så jag provar att köpa Urtekram idag, som inte innehåller detta, och gör en bikarbonatstvätt innan.
 
Senast ändrad:
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag är väldigt förtjust i Lush och deras produkter. Även BodyShop har ett godkänt balsam, Rainforest...någonting. Minns inte namnet nu.

Jag gillar också Lush, men eftersom vi inte har nån affär här i söder har jag inte köpt på länge. Sen blev det så att eftersom de har (eller hade) parabener i många av sina produkter så slutade jag beställa deras saker.

Jag är inte så lätt att hitta produkter till:D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Snabb utvärdering.

Urtekrams balsam - totalt värdelöst! Gör ingenting för håret, verkar inte ens som att det rengör

Bikarbonat - underbart!! Det har slutat klia i min hårbotten, får se hur länge det håller i sig.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Tack vare denna tråden så kör jag oxå balsammetoden sedan några mån tillbaka. Jag fick byta tvättbalsam efter ett tag för att jag blev för fet i hårbotten och det började klia. Körde då sista schampot och provade sedan Barnängens creme volymbalsam och det har fungerat över förväntan. Innehöll inte något av dom ämnena som du beskrev ovan.

Jag är annars super duper nöjd med bm metoden, det har gjort underverk för mitt hår!! :banana:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ska kolla upp Barnängens! Tänkte beställa från Lush, men det är lite leveranstid osv på det så det hade varit bra med något så länge.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Tog ca 1 matsked bikarbonat i en plastskål, i med lite balsam och lite vatten, rörde runt och sen fördelade jag det i hårbottnen. Lät det verka nån minut och sen sköljde jag ur det.

Jag har ganska mycket hår, så jag tror man kan ta mindre bikarbonat utan problem.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

kl.
Märkte när jag handlade balsam att några av de sorter jag brukade köpa förut inte längre verkade finnas, men hittade ett på apoteket Hjärtat som jag köpte, men undrar om det fungerar? Det innehåller många ingredienser med låååånga namn, men det jag funderar mest över är polyquaternium-7... (kan skriva ner hela innehåller sen...)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Kl

Nu drar jag fram denna tråd. Skulle behöva lite råd.

Vill börja med balsammetoden. Min hårbotten mår inte bra. Den har blivit öm, torr och sårig. Håret är sprött och blir lätt slitet samtidigt som att det blir fett och äckligt snabbt.

Jag orkar inte läsa hela tråden och leta igenom alla listor som finns. Har ni några tips på godkända sistaschampon, tvättbalsam och vårdande balsam som kan passa mig och som finns på ica?


Oj. Såg att jag råkade rimma :o :D
 
Senast ändrad:
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Sistaschampoo: Naturelle intense moisture
Tvättbalsam: COOP extra balsam (finns ju tyvärr inte på ica, men på coop ;))
Vårdande: Respons avocado oil & shea butter

Om dessa funkar för dig vet jag däremot inte, men det är vad jag använder iaf..
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Begreppet Sistaschampoo, vet jag faktist inte vad det betyder men mitt hår funkar väldigt bra på Coops balsam, som också är billigt.
Från Ica andvänder jag Sunsilk balsam.

Först Coops balsam för rengöring och sen en klick Sunsilk, skölj ur - klart.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag har väldigt tunnt långt hår som lätt blir flygit men med mina har produkter är det jätte fint och inga kluvna har toppar

Använder mig av redkens produkter

Anti-snap som jag tar på helgerna

Redken cat som jag tar dagen då jag vet jag ska tvätta håret( ska egentligen sprayas i blött hår sen tvättas ur men de jag gör är Moe bättre)

Redken Clear Moisture Instant Polishing som jag tar varje dag på v

Sen har jag även Lanza Healing Moisture Moi Moi Hair Masque inlämnat ny 1gång i v( denna hjälpte mig när jag hade blekt sönder mitt hår så hårstråna gick av på mitten... Kletade inpakningen i håret och sov med det över natten)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Knappsnatt.

Både jag och mina barn kör no poo sedan flera år, vilket fungerar väl. Nu har äldsta dottern framfört önskemål om att få färga håret blått. Det får hon så klart, det är hennes hår. Dock, eftersom hon dels har väldigt långt hår (räcker över hela ryggen) och bara är tio år, vill jag inte att hon ska färga håret och sedan ångra sig, det tar ju en hel evighet innan det har växt ut.

Vi har därför enats om att hon ska använda färgspray istället och vara blå lite när andan faller på så att säga. Är det någon här som vet hur det är med dessa färgsprayer och om de funkar med no poo? Vi hittade den här: http://www.hairsale.se/farg-toning/968-party-success-hair-color-blue.html
men det står ingenting om vad den innehåller.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Annars tänker jag att ni testar ett "schampo" som funkar med balsammetoden efter färgsprayerna, det kanske funkar bättre? Eller sista-schampo helt enkelt.

Schampon finns hos alma of sweden, jag kör just nu med ett från John Masters.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ja, det är ju så klart ett alternativ. Tack för input!
 
Senast ändrad:
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag har använt balsammetoden i över ett år nu och en bieffekt är att jag har gått från blond till mörkblond O_o. Snart är det väl råttfärgad som gäller :crazy:
 
Jag tänker köra igång med balsammetoden igen efter ett par års uppehåll.

Hur avgör jag om en produkt räknas som tvättbalsam respektive vårdande balsam? Jag förstår att Biltemas och andra superbilliga räknas som tvättbalsam, men för övrigt?

På lockigs hemsida finns listor med godkända balsam, leave in och inpackningar. Men frågan är hur jag ser om ett balsam är vårdande?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp