Bukefalos 28 år!

Banta B-ponny.

bigganl

Trådstartare
Jag behöver lite input från andra känner jag. Min B-ponny, (4 år, shettis/russ/fjording ca 127 cm hög), är rundare än vanligt och jag måste försöka få ner henne i vikt. Det är dock inte helt lätt. Hon får 4 kg stråfoder om dagen och lägre kan jag inte gå. Till natten har jag till största delen bytt hö mot halm så det är bara en tuss hö som är med där.
Hon blev insutten i augusti och är sedan enbart riden ca 20 ggr. Nu har jag ingen ryttare åt henne så hon tömkörs, longeras och går promenader varje vecka. Hästarna går ute från morgonen till ca 22 tiden på kvällarna.

Hennes foderstat:
Hö 3 kg
halm 1 kg
50 g betfor
100 g soja

Ska jag ta bort soja eller dra ner på den? Hon får det eftersom höet innehåller för lite protein, så att det ska bli en bra balans, men nu pratade jag med en bekant häromdagen som tyckte att jag ska ta bort sojan. Spelar den så stor roll? Det är ju ändå energin som hon går upp av? Hästen har inte tidigare varit i så pass mycket träning som nu. (från augusti) och ändå är hon tjockare än tidigare.
Vad får ni för tankar kring detta? Förslag?
Ska se om jag har en ny bild att lägga in av henne, annars får jag ta en.

(Kan tillägga att hästarna har halm i ligghallen att tugga på också.)
 
Sv: Banta B-ponny.

Mitt Russ som står på ständig bantning får liknande, men ingen soja eller betfor. Vi har oxå ett hösilage som har för låg proteinhalt. Eftersom hon får så lite hösilage så ger jag henne lucern för att få upp proteinen. Känns som ett bra sätt eftersom det räknas som grovfoder och tillfredställer tuggbehovet. jag blandar även ut varje hösilagemål med halm ca ½kg. Eftersom hon inte frivilligt äter halm så funkar det jättebra för att förlänga ättiden, hon står ofta och pillar även efter de stora hästarna har ätit upp sina 3-5kg givor.

Ja och så motion såklart, så mycket det går. Tyvärr ömmar hon efter att ha fått på sig snösulorna så idag ska vi ta av dem och se om hon blir bättre. håll tummarna.
 
Sv: Banta B-ponny.

Hon får så lite betfor nu så den gör ju ingen skillnad när det gäller hullet. Det är för magen. Hon arbetas inte varje dag och med så lite grovfoder vill jag ge magen fibrerna. Någon som har en ide om vad jag kan göra för att få ner henne i vikt?
 
Sv: Banta B-ponny.

Lusern innehåller mer energi och mindre protein än sojan så då blir obalansen ännu större. Önskar att jag hade en ryttare till henne för motionsökning är det enda jag ser som lösning. Nu går inte det för tillfället. (hoppas det ändrar sig på den punkten) jag gissar att fler med små extremt lättfödda ponnyer hamnar i liknande sits. Hur gör ni?
 
Sv: Banta B-ponny.

Jag behöver lite input från andra känner jag. Min B-ponny, (4 år, shettis/russ/fjording ca 127 cm hög), är rundare än vanligt och jag måste försöka få ner henne i vikt. Det är dock inte helt lätt. Hon får 4 kg stråfoder om dagen och lägre kan jag inte gå. Till natten har jag till största delen bytt hö mot halm så det är bara en tuss hö som är med där.
Hon blev insutten i augusti och är sedan enbart riden ca 20 ggr. Nu har jag ingen ryttare åt henne så hon tömkörs, longeras och går promenader varje vecka. Hästarna går ute från morgonen till ca 22 tiden på kvällarna.

Hennes foderstat:
Hö 3 kg
halm 1 kg
50 g betfor
100 g soja

Ska jag ta bort soja eller dra ner på den? Hon får det eftersom höet innehåller för lite protein, så att det ska bli en bra balans, men nu pratade jag med en bekant häromdagen som tyckte att jag ska ta bort sojan. Spelar den så stor roll? Det är ju ändå energin som hon går upp av? Hästen har inte tidigare varit i så pass mycket träning som nu. (från augusti) och ändå är hon tjockare än tidigare.
Vad får ni för tankar kring detta? Förslag?
Ska se om jag har en ny bild att lägga in av henne, annars får jag ta en.

(Kan tillägga att hästarna har halm i ligghallen att tugga på också.)

Har ni fortfarande bete? Hösten har ju varit gynnsam om man har stora hagar. Våra hagar har fortfarande lite kvar att ge så ännu kan jag hålla lite mindre hö i foderstaten. Nallar din häst hö av de andra hästarna i hagen? jag har en liten som "dammsuger" efter de andra, så där måste jag minska ett kg också...
 
Sv: Banta B-ponny.

Det känns som att du inte kan göra så mycket ändringar mer än att motionera mer...

Det du kan göra när du tömkör för att få hästen att ta i lite mer är att lära den att släpa däck :)
Det gör jag med min B-ponny :)

Vi är ute kanske bara 10-15 minuter/gång, men det ger mer både fysiskt och psykiskt än 30 minuter skogspromenad enbart tömkörning!
 
Senast ändrad:
Sv: Banta B-ponny.

Det är inte alla hästar som tål soja. Min häst blir väldigt svullen och "fet" av bara små mängder.

Va har du för analys på höet?

Kan du ta med din ponny som handhäst när du rider den andra?
 
Sv: Banta B-ponny.

Går det inte att ta med ponnyn som handhäst? Det är ju ett jättebra sätt att miljöträna och motionera vid sidan av ponnyns egen träning.
 
Sv: Banta B-ponny.

Har ni fortfarande bete? Hösten har ju varit gynnsam om man har stora hagar. Våra hagar har fortfarande lite kvar att ge så ännu kan jag hålla lite mindre hö i foderstaten. Nallar din häst hö av de andra hästarna i hagen? jag har en liten som "dammsuger" efter de andra, så där måste jag minska ett kg också...

Lite, lite grässtrån finns kvar, men det går inte att kalla det bete. Det är två hästar som går tillsammans. Den lilla och ett stort sto. De är båda lika lättfödda och riktiga matvrak. Den stora är dräktig, så jag vill inte snåla allt för mycket. Den stora äter dubbelt så mycket som den lilla. (hon är som en dammsugare). Jag lägger ut 3 kg morgon och lunch och 1,5 kg på kvällen. Sen får de nattmaten inne i stallet. (och då får ju den stora rätt mycket). De har halm i ligghallen som de kan gå och småäta lite av, men de äter inga stora mängder halm.
 
Sv: Banta B-ponny.

Går det inte att ta med ponnyn som handhäst? Det är ju ett jättebra sätt att miljöträna och motionera vid sidan av ponnyns egen träning.

Det skulle vara ett jättebra sätt att motionera henne egentligen, men hon gillar inte när någon går brevid nära henne. Jag har provat det. Hon kastade sig gång på gång mot min häst och försökte hugga henne i halsen:crazy:. Hon var inte alls bekväm med det och hästen jag red tyckte förstås inte att det hela var så roligt heller.
 
Sv: Banta B-ponny.

Det känns som att du inte kan göra så mycket ändringar mer än att motionera mer...

Det du kan göra när du tömkör för att få hästen att ta i lite mer är att lära den att släpa däck :)
Det gör jag med min B-ponny :)

Vi är ute kanske bara 10-15 minuter/gång, men det ger mer både fysiskt och psykiskt än 30 minuter skogspromenad enbart tömkörning!

Det har du rätt i. Det borde jag prova. Ska se om jag kan få en medhjälpare i början för det är nog en riktigt bra ide. Jag har ju både sele, tömmar och däck. Tack!
 
Sv: Banta B-ponny.

Det är inte alla hästar som tål soja. Min häst blir väldigt svullen och "fet" av bara små mängder.

Va har du för analys på höet?

Kan du ta med din ponny som handhäst när du rider den andra?

Hon har ätit soja i tre år. Det är nu den här hösten som hon gått upp mycket. Precis i samband med att hon börjar motioneras mera:crazy:. Det är inte så stor skillnad över revbenen utan det är mankammen som börjar oroa mig. Det ser ut som hon är på väg mot späcknacke och det måste jag förhindra. Den är inte stor nu, men jag ser tendensen.
Höet innehåller 8,3 MJ och 43 g smrp
 
Sv: Banta B-ponny.

Energin hamnar ju bra på ca 32 MJ
SMRP blir ju ca 170.5
Vilket ger en kvot på ca 5.3 vilket jag tycker är lågt. Jag hade ökat upp proteinet lite till.

Du har inte gjort en sockeranalys på höet också?
 
Sv: Banta B-ponny.

Medhjälpare är super i början! Min brydde sig inte om att det tog emot att dra, däremot reagerade han på ljudet så första gångerna släpade vi däcket själva medan vi var ute och gick. Släpade framför, bredvid och till sist bakom tills han inte brydde sig. Det tog 3-4 gånger, sedan kunde vi koppla på :)
 
Sv: Banta B-ponny.

Energin hamnar ju bra på ca 32 MJ
SMRP blir ju ca 170.5
Vilket ger en kvot på ca 5.3 vilket jag tycker är lågt. Jag hade ökat upp proteinet lite till.

Du har inte gjort en sockeranalys på höet också?

Då har jag skrivit fel någonstans. Kvoten ligger på 6,1 i foderstaten har jag för mig
Men å andra sidan är det när det är hö hon får till natten. När det mesta är utbytt till halm så hamnar det på lägre kvot, så egentligen borde jag höja sojan då. men jag vågade inte när jag fick höra att späcknacke oftast beror på just protein. Jag har inte haft häst med sådan tendens förut så jag har inte blivit ställd inför just de här frågorna. ska jag höja sojan utan att det medför större risk?´
Jag ska räkna på vad hon får nu när jag bytt ut en del hö. Återkommer när jag har sifforna.
(Det är bara en vecka sedan jag bytte ut hö mot mera halm till natten så om det har effekt vet jag inte än.)
 
Sv: Banta B-ponny.

Jag ska prova. kan tänka mig att ljudet är vad hon reagerar på också om det är något. Knappast tyngden. Det är en stadig liten bit häst.
 
Sv: Banta B-ponny.

Halm innehåller ju bara energi och inget protein. Späcknacke får de av för mycket energi och socker.

Blötlägg höet och skölj betforn också ifall du inte har sockeranalys.
 
Sv: Banta B-ponny.

Du kan inte byta ut betforen mot en melassfri variant? Så försvinner det sockret också. :) men du får fibrerna för magen.
 
Sv: Banta B-ponny.

Om man blötlägger i mycket vatten och sköljer betforn väl så är det i princip samma som de melassfria varianterna (men mycket billigare).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 766
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
730
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 782
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 604
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp