Bukefalos 28 år!

Banta B-ponny.

Sv: Banta B-ponny.

Nu har jag räknat. I ordinarie foderstat är kvoten 6,5 men med en del halm istället för hö hamnar kvoten på 5,9. Det är inte katastroflågt men ändå under gränsen. Jag hoppas ju att hon ska kunna äta hö som vanligt snart igen så att kvoten är lite låg ett tag spelar nog inte så stor roll. (Jag såg att jag skrivit fel på sojamängden förut. Det ska stå 150 g.)
 
Sv: Banta B-ponny.

Halm innehåller ju bara energi och inget protein. Späcknacke får de av för mycket energi och socker.

Blötlägg höet och skölj betforn också ifall du inte har sockeranalys.

Jag fick höra att det var protein som gav späcknacke. Jag visste inte själv då jag inte stått inför detta förut. Det är alltså energin då? Visst kan jag skölja betforen, men det är bara 0,5 mj som försvinner så det gör ju knappt någon skillnad.
 
Sv: Banta B-ponny.

Det är främst sockret som är boven. Energin är också bidragande.

På min häst gör alla små bäckar att hon i dagsläget är en ganska hälsosam ponny som kan äta rätt mycket mat utan att bli fet eller få depåer men jag får hela tiden hålla ett vaktsamt öga över maten. Slarvar jag med att skölja betforn blir hon direkt svullen i nacken, vi balanserar på gränsen hela tiden.
 
Sv: Banta B-ponny.

Det är främst sockret som är boven. Energin är också bidragande.

På min häst gör alla små bäckar att hon i dagsläget är en ganska hälsosam ponny som kan äta rätt mycket mat utan att bli fet eller få depåer men jag får hela tiden hålla ett vaktsamt öga över maten. Slarvar jag med att skölja betforn blir hon direkt svullen i nacken, vi balanserar på gränsen hela tiden.

Om jag fattar rätt så är det alltså just sockret som är boven, inte energin i allmänhet i första hand? Är jag rätt ute nu?
I så fall skulle det ju löna sig att skölja hennes betfor. Då börjar jag med det redan idag och behåller sojan. Energin i foderstaten är något lägre när lite hö är utbytt mot halm och i kombination med att skölja betforen samt öka motionen det som går så borde det ge effekt. Hon har inte haft de här tendenserna tidigare trots samma foderstat. Hon är ju 4 år och inte helt färdigväxt än så hon förändras ju lite i kroppen. Att hon blivit väldigt bred är ingen skräll för hennes mamma är bred som en ladugårdsdörr över ryggen, även om hon är mindre. (men den här nacken ska bli normal igen!!)
 
Sv: Banta B-ponny.

Går hon ihop med den stora?

då kan man ju lätt räkna ut att den lilla äter mkt mer.
antar att du har ökat fodret för det dräktiga stoet o därmed fått en oönskad viktökning på den lilla som nu i princip vuxit färdigt
 
Sv: Banta B-ponny.

Går hon ihop med den stora?

då kan man ju lätt räkna ut att den lilla äter mkt mer.
antar att du har ökat fodret för det dräktiga stoet o därmed fått en oönskad viktökning på den lilla som nu i princip vuxit färdigt

Japp hon går ihop med den stora. Den stora är ett matvrak av rang och är som en dammsugare så den lilla har ingen chans att äta lika mycket som henne. Den lilla äter hälften av vad den stora får i sig på samma tid. Har kollat flera gånger så det stämmer.
Den stora är dräktig, ja, men har inte ökat hennes foder ännu. Det är så tidigt i dräktigheten. När hon får större mängd hö får hon det till natten så att hon får äta det själv. De står inne om nätterna nu.
 
Sv: Banta B-ponny.

Det är ju just när de börjar bli vuxna som man börjar se känsligheter. Jag menar nu går det ju inte åt lika mycket energi till att växa.

Ja jag skulle blötlägga både betforn samt höet för att se om det gör någon skillnad.
 
Sv: Banta B-ponny.

Jag börjar skölja betforen redan idag och hon får en del av nattmaten i form av halm ett tag så hoppas jag det hjälper. Om jag hade en ryttare åt henne vore det lättare att öka motionen, men jag får prova med att dra bildäck. Det kan vara ett bra tillägg. Hennes ryttare som bröt armen får inte rida än själv för mig, men hon ska komma ut och rida lite när jag har hästen i longerlina. Då blir det lite ridning i alla fall. Min förhoppning är att höbonden ska få hö med lägre energi. Det skulle vara himla skönt.
 
Sv: Banta B-ponny.

Bara inflika lite att det är sant att halm innehåller nästan enbart energi MEN det är ändå mycket mindre energi totalt... 1kg hö kan ha lika mycket energi som 3kg halm...


Eller så har i alla fall jag fått det förklarat för mig och det är därför man ofta drygar ut hö med halm till hästar som är lättfödda.

Men vissa hästar älskar halm och står och vräker i sig det också och då är det ju inte så lyckat med det sättet heller hehe..


Att skölja betforn är super, det gör jag med!
 
Sv: Banta B-ponny.

Om hästen får ett litet (inte mycket för då frestar det på njurarna) överskott av protein är det nästan bättre eftersom det går åt mer energi att omvandla överskottet än vad det ger. Så jag hade nog ökat sojan och behållt höet men blötlagt det. Om du lägger höet i blöt det första du gör när du kommer till stallet så är det helt ok att ta det när du mockat färdigt.
 
Sv: Banta B-ponny.

Halm har ett energiinnehåll på i snitt 7 MJ (kan variera) så i TS fall skiljer det 1.3 MJ på höet och halmen, höet har dessutom låg proteinhalt och då måste man i så fall ge betydligt mer extra protein så jag hade nog behållt höet i TS fall.
 
Sv: Banta B-ponny.

Ja halmen innehåller mindre energi än höet. Det är därför jag har bytt ut det mesta av höet till natten. Hon äter halmen men vräker inte i sig. Hon småäter av den och det bruker vara lite kvar på morgonen
 
Sv: Banta B-ponny.

Lite, lite grässtrån finns kvar, men det går inte att kalla det bete. Det är två hästar som går tillsammans. Den lilla och ett stort sto. De är båda lika lättfödda och riktiga matvrak. Den stora är dräktig, så jag vill inte snåla allt för mycket. Den stora äter dubbelt så mycket som den lilla. (hon är som en dammsugare). Jag lägger ut 3 kg morgon och lunch och 1,5 kg på kvällen. Sen får de nattmaten inne i stallet. (och då får ju den stora rätt mycket). De har halm i ligghallen som de kan gå och småäta lite av, men de äter inga stora mängder halm.
7,5 kg ute o nog petar den i sig 2 kg av det.... lätt. Den skulle nog klara sig på halm under dagen o hö till natten.

det är aldrig lätt att ha en stor o en liten ihop.
 
Sv: Banta B-ponny.

Borde det inte vara ganska enkelt att hitta ryttare till en ponny på 127 cm? Det är ändå en stor B-ponny.

Jag har ponnyer under metern och hade ju haft mycket enklare att hitta ryttare om ponnyerna vuxit några dm på höjden och längden.
 
Sv: Banta B-ponny.

Jag skulle nog ändå misstänka att den äter halm på dagarna i ligghallen halm innehåller ofta så mkt som 6-7 mj och det är ändå ganska mkt...
 
Sv: Banta B-ponny.

Jag önskar att det vore lätt, men icke. De små ryttarna är oerfarna och ponnyn är bara riden ett tjugotal gånger. Hon behöver en liten men van ryttare. Det är jättesvårt. Små barn som ska ledas går ju bra men det blir inte mycket till motion då.
 
Sv: Banta B-ponny.

Det mesta av halmen är kvar. De småäter lite av den bara. Det märks när jag mockar.
 
Sv: Banta B-ponny.

Jag har precis samma problem med min C-ponny! Ska följa tråden för tips, men själv har jag tyvärr inte så många att dela med mig av. Tycker inte att någonting funkar trots mer motion och mindre mat än vanligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 752
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 755
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 562
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp