Banta häst

Har bekräftat min egen teori att det inte går att banta häst enbart med motion så länge fri tillgång på mat existerar.

Jag ska inte ifrågasätta det du beslutat dig för att göra men det citerade ovan är nog högst individuellt, det har jag en häst som bekräftat. Hon gick upp ca 50kg (475kg vid inskrivning, 530kg vid senare vägning) vid fyra mån helvila med fortsatt fri tillgång, i lösdrift. De kilona försvann dock i takt med igångsättning och ökad motion, med fortsatt fri tillgång. :)
 
Jag ska inte ifrågasätta det du beslutat dig för att göra men det citerade ovan är nog högst individuellt, det har jag en häst som bekräftat. Hon gick upp ca 50kg (475kg vid inskrivning, 530kg vid senare vägning) vid fyra mån helvila med fortsatt fri tillgång, i lösdrift. De kilona försvann dock i takt med igångsättning och ökad motion, med fortsatt fri tillgång. :)

Min verkar det inte fungera på. Det enda som händer hittills är att hon inte blir tjockare, vilket iofs är en förbättring, men inte tillräcklig.
 
Hur långt fram i tiden ska dom gå på fri tillgång? Finns det möjlighet att ändra på detta innan sommaren, eller går dom rakt ut på sommarbete? Har du möjlighet att låta din häst gå kvar i vinterhage med mindre mat medans övriga går på bete/i gräshage? Osv.

Är hästen inte farligt fet och du inom en rimlig tid kommer ha möjlighet att ändra foderrutinerna så hade jag avvaktat, snarare än tagit till så drastiska metoder som att byta stall om du trivs i övrigt.

Har själv en fetknopp här hemma som har fri tillgång men vi gör vårt bästa för att ha det under kontroll tills jag kan förändra foderrutinerna vilket borde bli inom en vecka eller två :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 098
Senast: Twirro
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 031
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 732
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 126
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp