irma

Trådstartare
Vi har två kattbröder, den ena väger ca 4,8 kg och den andra väger nästan 7 kg. Dom har fri tillgång till torrfoder. Hur ska man få den tjocka att bli smalare utan att den andra oxå blir det? Det är bondkatter som är inne. Dom är 3,5 år.
 
Du kan ha "smalt" torrfoder framme, och sedan mata dem med olika mat i olika rum. Omständigt, javisst men vad gör man inte? Jag har tur för båda mina är normalviktiga. Fast när folk hör vikten på dem så tror de att missarna är tjocka. Men de är bara storväxta!!
 
Jag har haft samma problem, en överviktig katt, en lite tunn och en ungkatt. Lightfoder gjorde min tjockis ännu tjockare så jag lagar sedan mer än 6 månader tillbaks egen kattmat. Det härliga med det är att den mat jag lagar passar alla tre katterna! Den innehåller mycket protein (över 60%) och lagomt med fett (20-25%) samt minimalt med kolhydrater. Man kanske inte tror att sådan mat gör katter smala, men Dr. (C)Atkins diet funkar bra på katter. Det är sådan mat de är skapt för att äta.

Vill man inte laga eget är bästa sättet att ransonera maten till knubbisen. Inte så poppis till en början, men effektivt om man vill banta katten. Man kan börja med att ge den vanliga maten, den rekommenderade mängden, katter som har fri tillgång till torrfoder äter ofta mer än de behöver så ibland behövs inget foderbyte, bara mindre (normalstora) portioner. Så skulle nog jag börja iaf.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: Wille
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Bison
·
Övr. Hund Min ena gamla hund är mer eller mindre döv och eftersom han inte kan vara lös längre när han vimsar iväg får han ha rullkoppel. Köpte...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
842
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp