Bukefalos 28 år!

Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Tänk sen när hon är i topptrim och du börjar rida henne igen :d Mums säger jag bara :love:

(Behöver jag säga att jag saknar era powerfulla bilder? ;))
 
Sv: Bantningstråd!?

Läste lite för fort, såg kg :D
Men varför? Och på vems inrådan?

Nu är jag tillbaka, varför vadå? Något namn kan jag inte skriva på ett öppet forum och inte på annat sätt heller. Räcker det med att personen har ridit svår fälttävlan, är uppfödd med hästuppfödning, har full poäng i universitetskurser som gäller idrottsfysiologi och är mkt väl påläst när det det gäller kost/foderlära.
Dessutom så har jag sedan flera år god hjälp av en elitidrottstränare i simning (för människor) som jag ständigt diskuterar träningsupplägg för våra hästar med. Mycket lärorikt. Han är även anställd som adjunkt på ett univerisitet och arbetar heltid med idrottsvetenskap och är således även expert på kosthållning. Inte för att han lever som han lär :p men ändå.
Antingen så har dom fel eller också så har du fel. Välj själv.
Rask skritt förbränner fett och trav o galopp bygger. Så vill du banta hästen så skall den skritta, o ingen seg deg skritt utan det skall vara med pigga steg. Är pållen för slö så ge den kraftfoder så den blir energisk och bränner
fettet bättre.
Har läst spaltkilometer av dina inlägg, det var därför jag la in min hästs foderstat, det kanske ger lite perspektiv till hur mycket mat en lättfödd c-ponny behöver :p. Lycka till i alla fall, det märks ju att du verkligen vill väl med din ponny.!
 
Sv: Bantningstråd!?

Men det är ett vida vetdertaget grepp att hästar har ett behov av 1-1,5 kg ts/100 kg kroppsvikt. Det är basic vad man lär sig på foderkurser för häst. Sen är näringsvärdena säkert tiptop för en häst av den storleken. Men faktum kvarstår: Alla hästar har ett behov av fiber och av att tugga. Annars blir det problem, fysiska och/eller psykiska. Finns massor av vetenskap i ämnet. Olika länder har olika sätt att uttrycka det på, men i slutändan säger de ändå samma sak: hästar behöver fibrer, både för mage och hjärna.

Det är det jag invänder mot i foderstaten. Man ser inte alltid utanpå att något är fel inuti, djur döljer det fruktansvärt bra. Inte ovanligt att ex giraffer är extremt undernärda och dör som flugor utan att någon ser att det är några fel, trots bra utbildning och stor djurkunskap. Samma sak med hästar. Och katter, och hundar, och fåglar och marsvin.. De dör visserligen inte, men det är sällan man kan se vad som är fel inuti. Men varför bry sig om vad som inte märks?
Personerna i fråga är säkert supervälutbildade, men det går ändå stick i stäv med allt var forskningen säger. Skicka gärna PM med namn, om inte annat för att jag också ska kunna utnyttja deras kunskap.

Men vem är jag att döma? Min ponny får två kilo hö, det är långt under några som helst behov. Likförbannat är han fet. Visst, han går på gräs, men gräs vid den här årstiden innehåller i princip ingenting. Bara fiber och sysselsättning...
 
Sv: Bantningstråd!?

Hur resonerar du kring kraftfoder i ditt inlägg?
Min häst är slö ska jag då sätta till mer energi, så han lägger på sig ännu mer fett och orkar ännu mindre? Problemet med att jag inte kan ge honom tillräckligt med grovfoder är att det innehåller för mycket energi, att tillsätta kraftfoder ger ju bara ännu mer energi.
Energi => fett
Näringslära.
 
Sv: Bantningstråd!?

. Är pållen för slö så ge den kraftfoder så den blir energisk och bränner
fettet bättre.

Man kan nog inte jämföra människor och hästar helt och hållet även om det finns många likheter.

Sedan är det möjligt att det finns tjocka hästar som blir pigga av kraftfoder.
Men det gäller definitivt inte alla och det är ett ganska dumt råd att ge en person med en tjock ponny. Min ponny blev inte pigg av havre utan ännu fetare. För mkt energi in blir fett!

Sedan framgår det inte hur mkt halm din häst får?
 
Sv: Bantningstråd!?

Nu har du läst för fort igen :D! Han får HALM också, fritt dessutom, ju mer han får desto mindre äter han för då kan man ägna sig åt att leta rätt på alla goda skal istället :laugh:! Och det blir många skal att leta efter med mycket halm....
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag håller med dig om håranalys, tror att det finns en hel del trådar skrivet här om detta. Dessutom har inte DNA test ngt med ev brister att göra (men tror du skriver det själv). Möjligtvis ngt om anlagen för en ponny att bli fet men jag är osäker på om man verkligen bestämt i vilken (vilka?) gener detta sitter.

(I så fall är det bättre att lägga pengarna på andra tester).
 
Sv: Bantningstråd!?

Och hur mycket energi anser du att din ponny behöver (MJ)? Samma fråga igen men likväl lika intressant.
 
Sv: Bantningstråd!?

*KL*

Måste hålla med ang kraftfoder. Såvida man inte har en häst som reagerar udda på exvis havre, så att fodra pigghet med kraftfoder fungerar inte oavsett hull. Och en tjock/lättfödd som får kraftfoder kommer bli tjock/are. Knappast piggar om den inte är underutfodrad innan, och helt enkelt inte ens orkat upp till normal energinivå innan. Det är dock sällsynt just på de lättfödda/tjocka.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja det ska bli så roligt att rida på lilla räser igen :love:


Wroooom... Bilder från en lite extra livlig dag :love:
Carinatrning23-09-07nr2037.jpg


Busponny008.jpg


Sorry för OT.

Men men, jag har ridit på henne tre gånger! och tömkör lite nu, så jag tror att det är därför hon går ner lite i vikt nu! :bump:


Men när ser man när man måste mata på lite mer igen? Nu är det ju inte än på ett tag, Hon ska ju igång nu och arbeta mer. i 2,5 vecka till så ska hon skritta 1,5 h per dag, sedan så får vi se om hon ska börja trava.

Hon får ju nu 271.5 protein och 48.9 MJ.
Enligt Hippocampus behöver hon 49.4 MJ 296.2 protein för en timmas arbete i skritt.

Under vintern fick hon ca. 68 MJ och 420 protein, och var fin, lite lite rund ibland. Reds 30-40 minuter i trav/galopp, skritt 20-30 minuter.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hästar är olika precis som vi, vet att det finns studier som visar att hästar inte behöver något kraftfoder alls. Men har man en riktig soffpotatis så kan det vara bra att ta bort en del MJ i t e x halm och ge den kraftfoder istället. En av våra hästar var en riktig slöfock och var totalt oridbar om den inte fick 4 kg havre om dagen, man får prova sig fram helt enkelt. Det är inte kul att behöva driva sin häst i varje steg för att den är seg, det går utmärkt att fodra den så att den blir pigg och dessutom inte tjock, förutsatt att man rider också. Men naturligtvis så kan man inte ge en ponny ca 10 kg hö av god kvalitet och tro att den skall vara smal :crazy:! Detta inlägg är inte riktat till någon enskild person utan är en allmän reflektion. Det går mode i allt, förr så skulle det vara mkt kraftfoder o lite hö, nu skall det vara mycket hö o lite kraftfoder, det är bra med det senare tycker jag men det fungerar inte på alla hästar. Man måste använda ögat och sin känsla också. Allt är inte svart eller vitt.
Natti natti!
 
Sv: Bantningstråd!?

:bow: Ja, det är olika för alla hästar. Min häst var som en slöfock när hon fick många kg kraftfoder om dagen, då var det sport, havre, energifoder osv. Hon var normalhullad men seg som tusan, men på bilderna ovan gick hon på 8 kg silage och 0.5 kg müsli, och ingen kan kalla henne seg längre ;)
Min tränare brukar bli chockad över hur pigg hon är nu för tiden, och brukar säga "Ja tänka sig, den där fick jag jaga med longeringspisken för att hon inte skulle stanna när hon skulle trava och svänga" :rofl:

Hon kunde inte äta havre och pellets, hon fick helt enkelt ont i magen!
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Idag fick vi hem killens boots, så nu kan jag snart börja rida på riktigt igen :banana: Fy vad tråkigt det är men en häst som ömmar på grus och man har en enda runda som inte är flera kilometer grusväg.
Är så glad, för de passade så bra och han verkade gilla dem. Han till och med travade!! Utan att grispassa in och ut ur traven som han brukar göra när jag springer bredvid (för jag är för långsam för hans slängtrav) Han travade jättelångsamt och såg hur avspänd ut som helst! Jag hade förväntat mig mer reakrion på de konstiga klumparna på hans fötter, men han var helcool.

Mitt svaga mattehjärta kunde inte stå emot riktigt och jag lät honom galoppera några steg med. Sen stod matte och flåsade som en galning:angel:

Så fort vi har gått in dem ordentligt ska vi ut på längre turer igen och rida i den älskade galoppbacken :love: som varit ett minne blott den senaste månaden.


I övrigt står det ganska still på bantningsfronten, men nu är det inte så mycket gräs längre, så snart kommer det nog bli lättare att få honom i form.:D
 
Sv: Bantningstråd!?

Härligt :banana: Det är bara att kämpa på! Jag har det ju lätt med min på så vis,
jag har henne på grus. Då kan jag verkligen bestämma vad hon äter.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det är mkt möjligt att det finns hästar som är olika och att det finns feta hästar/ponnyer som blir pigga av kraftfoder. Jag har aldrig träffat ngn men det säger ju inte så mkt.

Däremot så är det så att i alla fall en del (gissar ganska många) av de ponnyer som är feta inte bör äta för mkt stärkelse dvs spannmål. Så om man bestämmer sig för att testa att ge sin feta slöa ponny en större mängd havre så bör man veta att det kan vara ganska olämpligt och leda till att ponnyn blir ännu fetare, bli insulinresistent och så småningom få fång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 502
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 743
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 201
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 495
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp