Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

TantEster

Trådstartare
Alltså det här med feta hästar... Jag har säkert själv svarat i nån tråd och menat att det inte är försvarbart att låta hästen vara för tjock. Så tycker jag verkligen, men ...

Är dessvärre själv ägare till en sån där tjocksmock. Med några trivselkilon för mycket. Typ 100... :cool:

Jag tycker verkligen att jag försöker hålla vikten på honom, men inget tycks hjälpa. Vad gäller foder finns inte så mkt mer jag kan göra. Inget kraftfoder (dock mineraler och saltsten + några äpplen ibland för att det inte ska eka i krubban), måste liksom ge grovfoder men håller det på miniminivå. Det finns gräs i hagen (och hagen är stor) men inte kan det väl vara så fett nu??

Eftersom jag inte kan minska mer på fodret så måste jag alltså träna mer! Men hur?

Finns det andra stackare där ute så kunde vi kanske starta en bantningstråd (har sett att det finns såna för oss tvåbenta på t ex senior...)? Vi kunde ju mäta med jämna mellanrum och få uppmuntran från andra drabbade..!

Är det nån som hänger på? Eller har bra tips på i första hand träningsmetoder som verkligen bränner..! Gärna ett schema som jag kan följa slaviskt.. :crazy:

Hästen ifråga är fet, inte bukig. Revbenen har jag inte känt på flera år... (Jo om jag gräver djupt med fingrarna, men han är lite kittlig se). Gossen är ett halvblod på dryga 175, alltså ingen ponny med fetgener!


PS: Jag kan förstå om moderator vill flytta tråden, men jag vill inte diskutera foder utan mer peppning och träning.
 
Sv: Bantningstråd!?

Sitter i samma sits som dig, fast med då 10cm lägre mankhöjd, typ. Otroligt nog är detta en herre som var ett muskelknippe innan inridning, slimmad och trimmad och behövde vräkas i mat, modell korvstoppning, när han var i full kondis och nu står som ett fetto vid 8 års ålder. Dessutom under igångsättning så jag kan ju inte vräka på med värsta tempot liksom. Fast vist blir det något enstaka trav ochgalopp inslag bara för att jag ska slippa en luftfärd.

Men hur ska jag göra med en pålle som står p åhalm, måste ha fri tillgång till grovfoder för sin mentala hälsa, får bara foder på natten och gräs i hagen på dagen och minimalt med kraftfoder (det var det där med ekot samt att han behöver biotinet) och kan inte motioneras full patte?

Tips mottages tacksamt, coh då inte foder relaterat. Det har jag frågat om redan i fodertråden.
 
Sv: Bantningstråd!?

En kommentar (utan diskussion) till fodret. Jag har en gammal svårfödd travare som liksom de andra går på bete dygnet runt fortfarande. Jag har precis börjat att vänja in honom långsamt på betfor och soja. Men han får ytterst lite av det än så länge. Annars får han inte ngt annat än gräset i hagen. Han har inte tappat ngt alls. Jag tror att det är en hel del näring kvar i gräset.

Men jag förstår ditt problem. Min egen häst är en sådan som blir tjock av att se på maten. Jag har ridit henne nästan varje dag hela sommaren. De dagar jag inte rider går jag ut och går med henne, bra motion för mig samtidigt. Jag tror att det viktigaste är att man verkligen ser till att hästen rör på sig en hel del varje dag. (Drivkraften för min del har hela tiden varit rädslan för att hon ska få ett nytt fånganfall. Jag är övertygad om att det är bra för hene att hålla igång och göra av med sockret) Inte ngn rolig anledning men effektiv!
Min häst kan jag nu känna revbenen på utan att trycka särskilt mkt.

Annars tror jag en hel del på långa skrittpromenader.Detta omväxlat med snabbare ridturer och träning. Att mäta runt magen kan ju också vara ett bra sätt då man förhoppningsvis märker att det går på rätt håll.


Sedan undrar jag om det bara är ponnyer som kan vara så lättfödda. Min nuvarande häst är en ponny. Men min förra var ett halvblod och hon var nästan likadan. Våra andra hästar är inte på det sättet.

Det blev kanske inte så många bra tips.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Har du tagit analys på ditt grovfoder så du vet hur näringsinnehållet ser ut, det kanske passar bättre till en mer svårfödd häst. Om du inte har möjlighet att få tag på näringsfattigt hö/hösilage så kan du byta ut en del mot halm.

Går han med andra hästar som det är lite fart på i hagen, det kan ju vara bra annars för att han ska motionera sig själv lite.

Långa skrittrundor bränner fett och är skonsamt för kroppen. Går han med andra hästar som det är lite fart på i hagen, det kan ju vara bra annars för att han ska motionera sig själv lite. Skritta gärna på varierande underlag och där det går lite lagom uppför och nedför, lite eländig terräng så han måste lyfta på benen osv, allt sånt bygger muskler skonsamt och precis som å människor kräver muskler mycket energi.

Lägg in intervallklättring om han inte är för överviktig för det. Börja försiktigt och öka efterhand. 3*2 min kan vara lämpligt att börja med för en ovan häst, känn efter vad som är lagom för just din häst. 3*5 min i veckan är annars rätt lagom för en häst som är bra grundkondition och som klättras regelbundet.

Kör även galoppintervaller. Varva galopp och skritt. Låt hästen ligga och rulla i ett bra grundtempo, försök hitta det tempo och lämpligt tidsintervall om passar just din häst.

Lycka till
 
Sv: Bantningstråd!?

Huruvida tråden flyttas eller inte, beror mer på hur den utvecklas. Ser man på följande svar, så lutar den ändå åt foder eftersom man vill ha råd och diskutera olika fodersorter.

Jag har haft ett sto som blev fet bara genom att titta på mat, motion fick hon så det räckte till och blev över, så där brast det inte.
Men jag räknade fram en slavisk foderstat, och höll den kategoriskt. Den hade ett underskott av energi, dvs hon fick mindre av den varan än vad behovet fanns för. Och fick istället ett mindre överskott av protein, OBS nu ett mindre överskott. Hon gick ner i vikt, och blev jättefin i kroppen. Det tog sin tid i anspråk, men det var det värt.

Förutom ridturer fick hon gå med som handhäst, förutom ridturer och lektioner fick hon vara med om löshoppningar. Alltså kunde hon vissa dagar i veckan få dubbla pass av motion, det gav resultat fast en normal människa med ett arbete kan inte fixa detta själv. Jag fick hjälp av mina kompisar, som tog med henne när utrymme fanns.
 
Sv: Bantningstråd!?

ut och galoppera! det är nog det som bränner mest fett och skritta är jättebra.

om du har tid kanske du kan typ skritta på morgonen och rida ett hårdare pass på eftermiddagen. sen är klättring och markarbete, upphöjda bommar osv bra:)
 
Sv: Bantningstråd!?

Har samma problem som du. Ett halvblod på 165 cm, 11 år gammal. Hon var kraftig redan när hon föddes - betydligt kraftigare än vad som är normalt för halvblodsföl.
Hon får dessutom bara ridas i lättare motionsridning pga en skada. Så jag vet - det är inte lätt ...

Förra året hade jag ett hösilage med låga värden - det resulterade bara i att hon blev bukig istället. Denna höst har jag fått ett hösilage med hyfsat normala värden. Så nu är hon "bara" fet - inte bukig. Och jag misstänker - precis som någon annan skriver här - att det fortfarande finns bra med näring kvar i gräset.

Men nu tänker jag inte laborera med fodret längre. Hon får den hösilagegiva hon behöver + lite "godisskrammel" i krubban. Och så får det bli långa skrittpromenader och travjogging.
 
Sv: Bantningstråd!?

En perfekt tråd för våran Sessan!
vi har köpt oss en 8 årig nordis som är EXTREMT överviktig, det är ca 200 kilo som behöver försvinna från hennes kropp. hon är också under igångsättningar och har fram till för en vecka sedan bara gott varannan dag på 50-60 minuters promenader för att vänja senor och ligament, men nu från och med onsdag är hon ute varje dag lika lång tid och promenerar.

vi tänker oss att börja tömköra henne varannan/vartredjedag av dessa dagar nu till mitten på veckan (antagligen lite mindre till att börja med) och när vi har köpt oss en vagn (vilket förhoppnignsvis inte dröjer för länge) börja lägga in kördagar och då nästan bara ha töm/kördagar.

det kanske vore kul om man kunde peppa varandra i den här tråden, dela med sig av mätningen av hästen, bilder osv. så länge TS tycker det är okej?

vår sessan hade iallfall ett start mått på 235 cm hon är nu nere på 230! det skiljer 5 veckor mellan tillfällerna. man skulle ju kunna önska en snabbare viktminskning men hon har ju som sagt inte kunnat arbeta så mkt.

på paacific.bilddagboken.se ligger det bilder under 12 september och 5 oktober hästen heter Sessan
 
Sv: Bantningstråd!?

Här har vi kört en bra foderstat, körning med mycket trav 2-3 gånger i veckan och lite dressyr med bomövningar markplan som lite högre både för att lyfta på fötterna och länga steget. (Hästen är ett Gotlands russ)
Hon har varit under igångsättning i 2 månader men är nu så gott som helt igångsatt och nu har omfånget börjat minska! Fick ta nästa hål på selen :laugh:
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja foder skulle inte diskuteras, men jag skulle i alla fall ge tex havre och dra ner på grovfoder. Många går i taket och det är emot allt på modet just nu ,men det fungerar......Bara den får jobba ur energin, men det måste den ju om den ska kunna banta.

Men ang motion så har du fått flera bra tips, jag håller mest på skritt över stock och sten, det sliter inte men bränner. Det är jobbigt.

Sen om den inte är för fet, så att det är skadligt, galopp. Träna upp den långsamt att orka mer och mer, långa sträckor i galopp i balans, gärna på bra underlag där du kan variera tempot rätt så rejält, inte bara långsamt alltså utan rätt fort bitvis, så att den får ta i och få lite luft också (dvs bli lite anfådd och öka på flåset).


Men var försiktig i början så att den inte överansträngs. Samma med klättring, en gång/vecka, eller lite mindre ett par gånger. Den ska klättra i en bra form. Men om den är otränad, vänj sakta.

Och trava över cavaletti.
(Varva jobbet förstås)

Det är väl egentligen inte några nya tips precis utan bara gamla vanliga:idea:
 
Sv: Bantningstråd!?

*KL*


Och jag undrar vad jag ska göra med min 25åriga D-ponny som säkert har 50kg+ i övervikt, som får minimalt med hö, men fortsätter att stadigt gå upp i vikt.

Desuttom har han astma, och kan därför inte ridas så hårt, utan vi kör mest skritt, lite trav och lite galopp på ridturerna, men det tycks inte hjälpa min herre.
 
Sv: Bantningstråd!?

kl

Får en liten a-ponny vara med? Hon blev för tjock på betet i sommar när kompisen gick med föl i samma stora hage. Hon var betäckt så jag antog att det var ett föl som växte men inte..

Jag ser fram emot innesäsongen där man kontrollera maten lite mer men jag har sen i augusti varit ute ca 10 timmar/veckan och promenerat med henne i skogarna här. Nu har jag sett till att hon blivit inriden och blivit riden två gånger i veckan som komplement till promenaderna. Nu så håller jag på att köra in henne så att jag kan träna henne mer själv, så snart ska hon få jobba ordentligt!:devil:

Bild från i förra vintern i hyfsat hull:

IMG_1262.jpg


Från i somras:

vren-08100.jpg


selprojekt181.jpg


Och nu efter all träning så tycker jag att hon börjar få en annan form med lite mer muskler men hon är fortfarande alldeles för fet. Valkar vid nacken..:crazy: Hon har gått ner ett tiotal kilo men har fler att tappa.

selprojekt227.jpg


Så jag kämpar vidare! Lycka till allesammans! Kämpa vidare! Lägg in bilder på era pållar med!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bantningstråd!?

Jag har stora problem med vårt fjordsto som är maxad C och är riktigt fet. I somras fick hon och hennes kompisar, 2 nordisar och 1 russ, bara klara sig på vad betet gav. Nordisvalacken magrade av och fick tillskottsfodras inne med Krafft Grov medan russet och nordisstoet var alldeles lagom i hullet. Fjordingen blev däremot om möjligt ännu fetare! Jag skulle behöva konkreta tips på hur jag ska göra eftersom jag inte vill splittra min fina flock som trivs jättebra med varandra. Fjordingen skulle behöva käka minimalt medan nordisen skulle behöva sondmatas. Har alla på lösdrift, men överväger att ha henne inne med en halmtuss på natten eller nåt. Tacksam för tips!
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tänkte som du med flocken då jag ju hade ett sto med föl i hagen. Ett föl ska ju kunna springa runt och busa och mamman behövde ju gräs för fölets skull.. så jag tog in henne ensam på nätterna då med en halmtuss som sällskap. Hon var inte helnöjd med att sto inne ensam men det var ju för hennes eget bästa. När fölet flyttade hemifrån så fick hagkompisen följa med in...
 
Sv: Bantningstråd!?

Tack för alla svar o visat intresse! Jag tänkte väl att vi var fler med samma problem.. :grin:

Svarar lite till höger och vänster här:

Önskar att jag hade en klätterbacke, men vi bor på slätten... Inte en kulle så långt ögat når. Hur brant backe behöver man? Tidigare, när vi bodde i Uppsala, fanns det tillgång till rejäla klätterbackar och det är ju en kul träningsform också. Att skritta milsvis är inte min grej, dels för att ryggen (min alltså) inte klarar mycket mer än en timme i sadeln och dels för att det är så trååååkigt...

Galoppintervall låter också skoj.

Hur mycket vågar man rida en häst som är fet? Jag brukar inte rida så länge, oom jag är ute en timme är jag liksom stolt. Det kanske inte räcker. Rida morgon och kväll vore ett alternativ, men det är ju så mkt annat som ska göras; jobb, barn, Grey´s Anatomy...

Jag skulle helst rida kort o intensivt, men är rädd att överanstränga honom. Försöker variera träningen; en dag bara skritt (gäsp, 40 min ungefär), en dag galopp på sandvägarna (lugn galopp varvat med skritt, flåsar ordentligt på detta), en dag med markarbete i ridhuset (brukar bli något litet skutt också, för att förgylla passet så att säga. Dock lågt nu, han måste vara i bättre trim innan vi styr på nåt större igen). En dag med gymnastikhoppning; kavaletti eller låga studs, låga serier. En dag uteritt i varierad terräng o gångarter, kanske 60 min. Det blev fem dagar? Två dagar vila blir det i snitt. Sen ger jag honom längre vila, kanske 3 dagar på raken med jämna mellanrum. Longerar ibland, men det har man ju fått lära sig är skolning - inte motion..?

Ska ut och mäta magen sen (om jag hittar ett tillräckligt långt snöre)... Men var mäter man? Där sadelgjorden ska vara? Kanske tar en bild på magen med!


Ang fodret - ja det är analyserat och enligt beräkning på Hippocampus foderprogram bör han ha 13 kg hösilage per dag + mineraler. Har räknat på lättfödd fet häst som får 30 min skritt + 30 min trav/galopp per dag. Vilket inte är helt sant, men han rör sig onekligen en del i hagen också och går ute länge. Jag tror också att han skulle bli mer slimmad på mindre grovfoder ändå och tillägg m kraftfoder, men är orolig för att det bara skulle bero på sämre maghälsa!?


Iallafall - min åtgärdsplan för stunden:
- minska hagen (4 ha till en elak lite vinterhage)
- väga fodret ordentligt
- fortsätta med äpplen + mineraler
- försöka länga ridpassen, kanske skritta korta turer även på vilodagarna
- anmäla oss till en tävling (av typen blåbärsputtehoppning) så att vi har ett mål. Blåbärsputte -09 istället för Beach -09!
- hyra in fler hästar på betet nästa år...

Vad ska ni andra göra?
 
Sv: Bantningstråd!?

Efter att min feta shetlandsponny rivit hagen för 3:e dagen i rad fick han stallarrest 14 dagar tills nytt staket hunnit fixas (testa att i kolmörker gräva genom 70 cm snö och sedan spetta ner stolpar i lika mycket tjäle...). Under tiden var jag så sur på honom att han fick en liten tuss hö 3 ggr/dag och lite mer till natten och motionerades ordentligt varje dag. När staketet var klart hade hans omfång minskat betydligt. Ändå hade han gått ner ganska stadigt i vikt sedan jag köpte honom - första gången han lade sig ner i hagen låg vi dubbelvikta av skratt: hans ben stack rakt ut i luften medan han sov! Det var som att han tappade en massa fett inne i kroppen under de där två veckorna. Han har faktiskt inte fått tillbaka allt det där fettet heller, även om han är tjockare fortfarande efter betet än vad han kommer att vara i vår.

Ibland tror jag en rejäl bantningskur under begränsad tid är helt OK för att komma någon vart.
 
Sv: Bantningstråd!?

Angående din rygg: jag blev rekomenderad långa promenader för min problem-rygg.. så därför så är det bara en bonus att jag stärker min egen rygg när jag är ute och promenerar med min donna. Två timmars promenad i grimma/grimskaft och någon joggingrush då och då.. Så får jag också bättre kondis!

Min plan: ha installat med hö (innan hade jag bara halm men har sakta övergått till hö inför vintern) och inget mer utöver mineraler och en morot i vinter.

motion 5 dagar i veckan- så varierat som möjligt för allas trevnad -både med fettförbränningsmål och för bättre kondis.

inte vila i mer en en dag åt gången, iaf någon lite promenad om man inte hinner/orkar/kan...

Nästa sommar så blir det minihage till damerna, så får de ha stor nu i vinter...
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tycker att du har massor med bra ideer själv!
Det är nog jättebra att anmäla sig till en tävling eller liknande bara för att ha ngt att träna till. Jag gör det ibland just bara för att ha ett mål. Då måste man skärpa sig lite extra.
När det gäller att mäta magen är väl det viktigaste att mäta på samma ställe varje gång? Det borde inte spela ngn roll var man mäter - eller?
Här är det också platt över allt även om vi bor på åsen. De flesta ställen där det finns ordentliga backar är som det mesta här omnking inhängnat. Så var det inte utanför Stockholm där jag boddde när jag var yngre. Där fanns massor av backar.
Nu tog du ju upp fodret själv. Jag vet inte om jag förstod dig riktigt. Du mäste väl räkna på mindre energi än vad han förbrukar? Annars kommer det nog inte att hända så mkt. (Jag hade dragit bort en del tillägg för arbetet) Men jag tänker kanske fel.
Det är inte elakt att stänga ute honom från betet. Det tycker inte jag. Men man känner sig sådan.
Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Nej du tänker inte fel, man kapar intaget av energi gärna till underhållsbehovet. Är hästen riktigt överviktig, lägger man bara till en lite del av arbete, resten får hästen tära på sina överskottsreserver.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nej du tänker inte fel, man kapar intaget av energi gärna till underhållsbehovet. Är hästen riktigt överviktig, lägger man bara till en lite del av arbete, resten får hästen tära på sina överskottsreserver.


Jag såg sedan att hon hade matat in fet häst eller liknande. Jag vet inte hur det programmet sedan gör med arbetet? Det kanske räknar med ett annat arbete för en sådan häst än för en "normal"?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 463
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 584
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 066
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 462
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp