Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Aliche

Trådstartare
Tycker moderator den hör hemma bättre på Hopp så flytta den gärna men jag tyckte den handlar mer om människans inställning :)

Ja, det här kan bli smålångt men jag känner jag måste få det ur mej!
Igår bänkade jag mig framför tv:n med min familj som är mindre hästvana men som gillar att kolla med mig. Vi kollar på de första ekipagen och allt är frid och fröjd förutom att jag kan känna att kommentatorerna pratar lite för mycket.

Men så kommer det en ryttare som rider i en hiskelig fart och det verkar inte som kontroll är nyckelordet. Hon rider på nåt slags pessoabett och jag tycker hon sliter och drar lite väl mycket. Även min familj frågar om hon inte är lite väl hårdhänt. Hästen slänger upp huvudet med jämna mellanrum och verkar inte alls nöjd med varken bett eller ryttare.

Kommentatorerna säger: INGET! Det nämner ingenting om att den typen av ridning inte är något att härma efter som ung ryttare. Jaha tänker jag, jaja får väl se om hon och hästen har lugnat sig till omhoppningen.

Omhoppningen börjar. Så kommer denna ryttare igen, och nej det har inte lugnat sig. Det går i en sån fart så min familj vågar knappt titta för dom tror hästen ska gå omkull närsomhelst. Dessutom inför nästan varenda hinder så sågar hon hästen i munnen något fruktansvärt! Den stackars hästen försöker slänga upp huvudet för att komma undan men det går ju inte. Min familj som som sagt inte är speciellt hästvana säger chockat " Men får man verkligen göra så på tävling?! Slita och dra så??" Jaa, det undrar jag med! Ingen av kommentatorerna nämner eller uppmärksammar att ryttare ridit så oaktsamt och enligt mig elakt mot hästen! Ingenting bara "oj vilken bra tid! Nu hamnar hon helt klart i toppen" eller nåt liknande..
Nu var det inte bara denna ryttarinna som var hårdhänt men hon stod helt klart ut bland de andra.

Är det inte kommentatorernas jobb att påtala ridning som helt klart inte är lämplig när det här är den enda hoppningen som visas på tv. Det här är ju ofta den mesta ridningen unga ryttare ser på tv och är det så konstigt dom tar efter det dom ser eliten göra? Borde inte tv ta sitt ansvar och påtala den delen av det dom visar som inte borde tas efter av unga ryttare eller nån ryttare?! Är det bara jag som känner så här...?

Det blev långt jag vet men jag blir så upprörd!
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Det är väl inte kommentatorernas sak att lära ut ridning?

Jag skulle bli tokig när jag kollar på ishockey om de oavbrutet kommenterade saker som:
"nu alla små pojkar som tittar, ni ska inte tacklas så hårt som dom här grabbarna gör".
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Hmm läs nästa inlägg, blev dubbelt...
 
Senast ändrad:
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

nej men när någon rider på ett så uppenbart otrevligt sätt borde man inte ens nämna det då? Jag tycker man som Tv-kommentator på en av Sveriges största kanaler borde iaf uppmärksamma och nämna att någon beter sig på ett sätt som jag tycker är osportsligt. Små unga ryttare ser ju på tv hoppningen och ser hur eliten gör och självklart kommer dom tycka att gör dom så så måste det vara bra och säger dessutom ingen ifrån eller emot så vad annat ska dom tro? Jag menar inte att dom ska sitta och moralisera men en så simpel kommentar som "Ja det går ju fort men det är ingen typ av ridning jag skulle rekomendera" hade räckt.. det är väl inte så mycket begärt. En enda liten kommentar har gjort att jag kände att dom faktiskt drog en linje. Att man inte kommer undan med vad som helst bara för man rider i VC.

Det är ju verkligen inte alla som har någon vettig hemma som kan hjälpa med att skilja bra ridning från den typen av ridning som inte borde efterapas.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

När det gäller ryttare på elitnivå så är det uppenbarligen ibland känsligt att uttala sig negativt om dem! Jag tycker tyvärr att ridsportförbundet i Sverige och även "högt uppsatta" inom ridsport är väldigt rädda att stöta sig med andra högt uppsatta. Typ lite Lions, klubben för inbördes beundran. ;)

Och när det gäller kommentator Svanlund så tror jag inte han har kunskap nog att se att det är sämre/bättre ridning! Han kan ju totalsåga vilka "normala" ryttare som helst, och det i sändning efter sändning. Tex Edwina Alexander, så mkt som han talat illa om henne så är det pinsamt att tillhöra samma hästnationalitet som honom! :o
Men om sedan en ny svensk ryttare på uppgång i karriären gör debut med sisådär 4-5 nedslag i en klass, då har den enligt honom gjort enormt bra resultat!
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Nej det var nog mer kvinnan (vars namn just nu är bortblåst) som jag tänkte på, hon håller ju hoppkurser och har tävlat en hel del själv så hon borde ju vara medveten om att rida en häst med ett riktigt skarpt bett som man sedan med hela sin kraft sågar inför varje hinder i en omhoppning inte är lämpligt eller??
Jag håller med, det känns som har någon kommit längre än SM så får man inte ifrågasätta, påpeka, klaga, uppmärksamma nånting för rider man VC så är ALLT man gör rätt oavsett vad det är... Jag kan bli så uppgiven för jag ser så många unga ryttare göra samma sak som senioreliten och självklart kommer mycket från TV om ingen där kommenterar att stilen eller ridningen inte är något dom skulle rekomendera någon annan...

Ibland känns det som att kommentatorerna ska skydda eliten genom att inte påpeka några fel eller brister. Jag känner att har man en stor tv-kanal och visar för så otroligt många människor så har man ett ansvar att iaf nämna något som många skulle se som väldigt olämplig ridning! Har man verkligen inget ansvar som tv-kanal och kommentator?
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Man behöver nog inte uttala sig så heller utan istället använda sig av ett mer proffessionellt uttryck, eller?

Jag håller med trådskrivaren men ser också att mycket av osynligheten beror på att man som kopparberg skriver, inte vill stöta sig med eliten. Alla borde dra sitt strå till stacken och föregå med gott exempel, inte minst ridsportförbundet.
Men som sagt, jag tycker gott kommentatorerna kan lägga in kommentarer gällande hård ridning och påpeka det mer, som sagt, våra unga ryttare gör vad de ser, och ser de då detta är det allt annat än bra. Tyvärr tycker jag mig se se att om man rider i eliten har man rätt att rida dåligt mer än om man rider på lokal eller regional nivå. Långt ifrån alla rider vildsint men de som gör det borde få kritik.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Jag antar att det är Liebherr du syftar på. Omhoppningen såg direkt livsfarlig ut, är nog inte många hästar som skulle ställt upp på det. Men hon har en fantastisk häst.
Jag tycker inte det är kommentatorernas sak att utbilda barnen. Som sagt, då borde väl inte ungarna få se varken ishockey eller fotboll som dom håller på och slåss och gör fula tacklingar.
Att man talar extra gott om sina egna landsmän ingår ju också i kommentatorsrollen.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Jag håller med till viss del, och irriterade mig också på kommentatorerna igår. Svanlund slänger ur sig vad tusan som helst, igår propsade han ju bestämt på att en häst (var det Sandro Boy) var uråldrig, medan Björe förklarade att den inte alls är SÅ gammal jämfört med andra hästar som tävlar på hög nivå. Dessutom kändes det verkligen som klubben för inbördes beundran- det var bara en massa berömmande och hyllande av hästa och ryttare, men ytterst få kommentarer om ridningen som var på något sätt utbildande för den som såg. Trist, tycker jag. Förr har d ju kommenterat om någon rider med en viss stil, om någon rider med hård hand, eller om någon rider väldigt harmoniskt... nu kändes det bara som en massa nonsens.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Fast för ett tag sedan så låg jag och glodde på någon hopptävling på TV (Ingen aning var, men relativt höga höjder och vansinnigt mycket publik, så det var ju inte lokalnivå)
Var en tjej på en häst som vägrade och hon rappade till häststackarn tre fyra gånger med spöet, tokförbannad. Då muttrade kommentatorerna en hel del om att det inte var så himla bra gjort. Folk på läktaren lät helt förskräckta med. Så jo, ibland så låter de inte saker gå obemärkta. Sen är det väll lite så.. Vad säger man i en sån situation?
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

En kommentator ska absolut inte kommentera enskilda ryttares ridning, det är en sak för domare/huvuddomare att avgöra.

En kommentator är där för att rapportera om tävlingen, och inget annat.

En gång har jag hört en kommentator uttrycka sig om ett ekipage, det var Anders Gernant. Han sa att ekipaget hade en något udda och inte snygg ridstil, men otroligt effektiv sådan. Jag minns inte vem det nu var, men karln såg ut som han tänkte flyga före hästen på varje hinder då skänklarna stod rakt ut.:D
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Jo det var lustigt att han tjatade om att Sandro boy var äldst i startfältet, 16 år. Nästa häst som kom in var Shutterfly som också är 16 år. :D
Shutterfly går ju dessutom mycket fler tävlingar än Sandra, Ehning verkar försöka spara honom till viktiga klasser.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Jag tycker inte det är kommentatorernas sak att utbilda barnen. Som sagt, då borde väl inte ungarna få se varken ishockey eller fotboll som dom håller på och slåss och gör fula tacklingar.

Jag såg inte hoppningen på teve igår, men jag håller med om TS's resonemnag.
Sen anser jag inte att ridsport och hockey är i samma kategori. Anledningen är att om man tacklas i hockey, då känner man hur det känns. Man får ju ont och alla spelare kan identifiera sig med det. Men i ridsport sitter man på ett djur som i princip gör det man ber den om. - lite mer ödmjukhet för detta hade inte suttit fel hos vissa personer...:grin:

Så ja, jag tycker mkt väl att man kan uttala sig när det är uppenbara fall av vårdslöshet. Jag tycker inte det handlar om annat än sunt förnuft, man SER ju att hästen inte mår bra av det. Om nån inte rider enligt stilbedömningskriterierna är kanske inget att säga nåt om, men att man direkt misshandlar hästen tycker jag väl bör uppmärksammas. Om inte annat så för att själv göra klart för folk hur man ser på saken. Det är klart att okunniga tror att det är så ridsporten fungerar, om inte ens proffsen reagerar över det, än minde om de lovpriser det sättet att rida genom att bara poängtera att det var en bra tid... för okunnigt folk betyder det att det bara är resultaten som avgör och hästen i sig är bara ett redskap:(
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Det är sant, hockey och ridning är inte på samma nivå. Ridning är mer konsekvent i sin regelbild till skillnad mot hockey, tex får du tackla i en del situationer och i andra anses tackligen som ful och orsakar en utvisning.

Även i hockey är kommentatorn sparsam med personlig information, och de ska vara så. En kommentator ska inte färga programmet med sin personliga åsikter, det finns andra personer som har den funktionen under de olika tävlingarna.
Alltså är det bättre att överlåta detta till ev domare mfl, och inte gå händelserna i förhand.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Håller med dig. Men som sagt, ingen annanstans är det okej med djurmisshandel. Och i såna här där det är en stor publik på teve så tycker jag att man åtminstone kan säga nåt. Det är ändå som sagt djur det handlar om. Även om en domare reagerar så är det inget man som tevetittare får ta del av.
Så ja, neutral förhållning i all ära. Men undantag för sånt här tycker jag nog är på sin plats. Det är inte fråga om att kommentera någons sits, utan uppenbara fall av vårdslöshet. Det tycker jag inte är fel.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Om det var den bisittare det brukade så var det Lotta Björe.

Och ja, jag tror det är så att det är "fult" att kritisera de som kommit till en viss nivå på sitt tävlande. Kanske därför som den ridningen inte kritiserades?

Men kommentatorerna har då och då kommenterat ridning negativt, tex att ridsättet inte varit det optimala.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Enda gången jag verkligen sett en domare satt ner foten (och det rejält) var på Strömsholmstävlingarna för något år sedan.
En av ryttarna i sverigeeliten använde spöet på helt fel sätt i en av de högsta klasserna, domaren dundrade ut i högtalarna att ekipaget var uteslutet pga överanvändande av spö.

Bra beslut tycker jag, för det är enormt snett att ekipage på regional och lokal ibland kallas upp till domartornert på löpande band för saker som är på gränsen till olämpliga, och eliten kan göra enormt mkt värre saker utan att domaren säger ett skvatt.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Men tillsägningar från domare sker ju på alla nivåer. Till och med uteslutningar av ekipage på elitnivå sker ju för att man behandlar hästen fel.
Jag har hört fler kändisar få tillsägningar av domare när jag varit på tävling.

Men jag måste bara säga att jag anser verkligen inte att Liebherrs ridning kan klassas som djurplågeri. Hon red vårdslöst och med hård hand, men det är inte djurplågeri. Hästen hade knappats kunnat presetera dubbelnolla i världscup om den varit plågad under tiden.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Och när det gäller kommentator Svanlund så tror jag inte han har kunskap nog att se att det är sämre/bättre ridning! Han kan ju totalsåga vilka "normala" ryttare som helst, och det i sändning efter sändning. Tex Edwina Alexander, så mkt som han talat illa om henne så är det pinsamt att tillhöra samma hästnationalitet som honom!
Svanlund är på det hela taget en usel kommentator. Han älskar att rabbla stamtavlor, vem som red på vilken häst för tio år sedan och vem som numera bor med vems före detta mm. Men sällan uppgifter om förutsättningar i tävlingen, vilka poäng olika placeringar innebär, maxtid (fr a om den blir ändrad) osv. Dessutom undrar man ofta var hans uppmärksamhet finns, då han missar vad som händer på banan.
Usel ridning, vårdslöshet för att inte säga djurplågeri, fusk/dopning etc, allt verkar gå att överse med så länge det gäller stjärnor på banan. :grin:

Finns det verkligen ingen mer kvalificerad person att anlita?

LIA
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

En kommentator ska absolut inte kommentera enskilda ryttares ridning, det är en sak för domare/huvuddomare att avgöra.
Varför inte det? Ingår inte ryttarens ridning i tävlingen? :confused:

En kommentator är där för att rapportera om tävlingen, och inget annat.
Självklart ska en kommentator ge för tävlingen relevant information inklusive kommentarer om det ryttaren utför. Utan att för den skull snacka sönder programmet.

LIA
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: cassiopeja
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 599
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 749
Senast: Yrja
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp