Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Smaken är som baken, men hela grejen handlar väl ändå om att den som kommenterar är något sånär (??) påläst och tillför något till sändningen. Jag kan inte annat än att komma tillbaka till jämförelsen med fotbollskommentatorer då jag har ett antal initierade i familjen när det gäller det. En de ALLTID återkommer till är Glenn Strömberg. Han är hela tiden är "med" och kommer med analyser och kommentarer till det som händer på planen som gör att även en novis som jag fattar varför det blev mål (crosspassning blabla osv). Han skulle inte få för sig att kommentera att Cristiano Ronaldo har gjort slut med sin flickvän eller dylikt. Här måste jag faktiskt säga att Lotta Björe däremot gör sitt bästa för att få lite kvalite på sändningen med sina kommentarer. Det har varit åtskilliga gånger som hon "rättat" Svanlund väldigt diplomatiskt.. Jag tror Svanlund får lov att kommentera all ridsport (trots sina blunders) helt enkelt för att ingen annan på redaktionen är intresserad. Tyvärr!

Sen kom jag på en sak till...när jag ändå började komma upp i varv..

Någon mer än jag som undrade vad de tänkte på när de sände pausunderhållningen ,mellan VCgrund och omhoppning,från ryttargalan? Det såg ut som en firmafest när stackars RGB satt med tjejen i nätstrumpor som dansade runt..i EVIGHETER..Kunde de inte visat någon/några prisutdelningar med bilder från någon ritt istället? Vad får andra för uppfattning om vår sport?? Super-B enligt mig!
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

*kl*

Dom visade ju repris från WC-hoppning igår på svt24 och eftersom jag inte hade ngt bättre för mig så kollade jag lite halvt som halvt på det. Såg Liebherrs ritt, både grund och omhoppning och tyckte inte alls att det såg så hemskt ut som TS beskriver. Kanske inte den mest harmoniska ritten, men hästen och banan såg inte så lätt ut. I grunden såg jag inget sågande. I omhoppning var det kanske sågning inför två hinder, men återigen såg hästen väldigt stark ut.
Så jag tycker inte det fanns ngt för Svanlund och Björe att kommentera om det, finns ju många som rider mindre snyggt på den nivån.

För övrigt håller jag med många andra om att Svanlund kan vara rätt oproffsig. Som att säga att Sandro Boy är lastgammal med sina 16 år medan han ngr ekipage innan påpekat att en 10 åring är enormt ung i dessa sammanhang.
Sedan varier ju världens bästa häst väldigt mkt för honom oxå. Ibland är det Okidoki, ibland Shutterfly och nu var det All Inclusive. Man får ju ofta höra honom säga "Vi kan nog alla vara överrens om att detta är världes bästa häst/ekipage" bara det att hästen/ekipaget ändras väldigt ofta för honom.

Sen kom jag ihåg att han under ngt större mästerskap (EM, VM) satt och spekulerade i om en äldre ryttarinna hade gjorde ansiktslyftning eller ej och att hon älskade att spela poker. Lixom, jaha och det intresserad oss därför att?
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Det är ju givetvis för att vi inte ska spela bort våra pengar i poker med damen ifråga...:rofl:
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Där håller jag helt med dig! Att det vore ju mer än trevligt om kommentatorn var mer påläst! Gissar att det är som du säger, Svanlund var enda intressenten till att kommentera ridsport! Det är väl därför expertbisittarna (i detta fall Lotta Björe) är med, för de kan allt man behöver och vill veta på sina fem fingrar.

Blir ju lite B när kommentatorn vräker ur sig sakfel gång på gång! Och som du säger, totalt missar var som försiggår ute på banan i vissa fall!
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

tror vi tänker på samma ryttare (ryttarinna)
förhållningar vill jag inte kalla det hon gjorde,kändes mer som om hon fösrökte stoppa ett godståg med råstyrka,ajaj säger jag om hästens mun:crazy:


Svanlund är pinsam att lyssna på,det är så sällan hästsport på tv (förutom travet då) kan man inte få slippa hans kommentarer de få ggr som det visas på tv:idea::angel:
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Jo det var väl den jämförelsen jag såg framför mig också.. Men jag håller absolut med andra här i tråden som sagt att det finns de som rider lika illa och värre och visst ibland måste man ta i för att undvika katastrof scenarion. Men jag kan känna att ryttarinnan i fråga verkade ju inte ha några planer på att rida lugnare för att undvika att behöva dra för kung och fosterland för att inte krascha in i hindrena. Borde man inte om man rider på denna nivå kunna samla sin häst utan sågande? Borde man inte om man rider på denna nivå ha en genomriden häst som inte dundrar på i 340 km/h och som hon inte kan stanna med lite mindre hjälper? Bara för man har schysst häst som hoppar i alla lägen och tempon så rättfärdigar väl inte det vilken typ av ridning som helst eller?

Jag skulle aldrig ge mig ut på en tävlingsbana oavsett nivå om jag hade en häst som var såpass het och stark att jag måste använda hela min kropp för att göra en förhållning. Jag tycker det hör till grundläggande ridning att kunna genomföra en ritt i lämpligt tempo när man tävlar. Men det är ju jag :)
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Hästar på "denna nivå" kan bli otroligt taggade när de tävlar och då spelar det ingen roll hur välridna de är hemma på stallplan.
Det tror jag man förstår om man någon gång suttit på en häst på "denna nivå". Det finns en orsak till att alla hästar inte blir internationella topppresterare, det krävs väldigt mycket av hästen och det kan göra att vissa individer blir överladdade och svårridna.
Självklart ska Liebherr tävla med sin fina häst, trots att den är het.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

inget som säger att du eller någon annan skulle rida hästen bättre.
hur många nollor har du i svår klass?
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Nej jag säger absolut inte att jag hade ridit den bättre, det skulle jag aldrig påstå. Sen förstår jag inte riktigt varför mina tävlingsmeriter är intressant i den här diskussionen? Får man bara ha en åsikt om ridning om man presterat svårhoppning själv?

Och ja jag har suttit på en hel del hästar som går svårklass hoppning under den tiden jag jobbade som tävlingsskötare och det är långt ifrån alla som blir så fruktansvärt taggade som hennes häst, de flesta jag suttit på har varit väldigt harmoniska och väluppfostrade hästar som absolut har en viss gnista men inte lokomotivkänsla. Och jag säger ingenstans att hon inte ska få tävla det var aldrig min mening jag bara undrade varför det verkar som man inte får nämna eller andas att en toppryttare inte rider speciellt trevligt och att man inte ska uppmuntra unga ryttare att ta efter den typen av ridning.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Tittade på Liebherrs ritt igår, eftersom jag spelat in den, och såg inget ovanligt. Hästen är väldigt het och springer med huvudet högt. Hon har i alla fall inte tvingat ner huvudet på hästen. Såg inget sågande i grundomgången och omhoppningen såg inte så farligt fort ut. Omhoppning är ju omhoppning.

Svanlund är Svanlund, lite gulligt klantig men "So what!"

Tycker dock vi kunde få se hela klasserna på TV och inte bara sammandrag.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Nej jag säger absolut inte att jag hade ridit den bättre, det skulle jag aldrig påstå. Sen förstår jag inte riktigt varför mina tävlingsmeriter är intressant i den här diskussionen? Får man bara ha en åsikt om ridning om man presterat svårhoppning själv?

Och ja jag har suttit på en hel del hästar som går svårklass hoppning under den tiden jag jobbade som tävlingsskötare och det är långt ifrån alla som blir så fruktansvärt taggade som hennes häst, de flesta jag suttit på har varit väldigt harmoniska och väluppfostrade hästar som absolut har en viss gnista men inte lokomotivkänsla. Och jag säger ingenstans att hon inte ska få tävla det var aldrig min mening jag bara undrade varför det verkar som man inte får nämna eller andas att en toppryttare inte rider speciellt trevligt och att man inte ska uppmuntra unga ryttare att ta efter den typen av ridning.

Det är ingen som sagt att du inte får ha åsikter, men i ditt inlägg ovan jämför du med din egen ridning och skriver att "du aldrig skulle ge dig ut på tävlingsbanorna med en så het häst". Då blir dina egna meriter intressanta och du ger uttryck för att du anser att Liebherr inte skulle tävlat sin häst (trots att hon tog en mycket framskjuten placering).
Så visst får man nämna och andas saker, men när man gör det i så hårda ordalag så får man nog räkna med mothugg.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Jag jämförde inte min ridning med hennes utan min syn på tävling och vad jag tycker krävs. Och visst hon rog en bra placering men är bra placering och bra ridning samma sak? Jag tycker absolut inte det ena ger det andra, finns många hästar som är schyssta mot sina ryttare och hoppar i lägen många andra skulle slå i bromsen för dom kommer för snett, snabbt, tätt inpå, långt ifrån m.m.

Och sen förstår jag inte vad som var så fruktansvärt hårt med nåt av mina inlägg? Jag bara anmärkte på nåt so jag inte ansåg vara föredömlig ridning, är det för hon tävlar på elitnivå som det är hårt av mig att ifrågasätta?

Till sist så var det enda jag menade med att jag inte skulle ge mig ut med en sån het häst (vilket inte var hela meningen) var att om jag hade en häst som tände till så otroligt att jag måste rida väldigt hårt själv för att behålla kontrollen så skulle jag nog vänta med att tävla till jag hade fått koll på grejjer på lite mindre tävlingar eller liknande. sen är det klart man måste träna på dom stora banorna nån gång men jag tyckte det fanns många många ryttare som tävlade samma klassa som henne som också hade heta hästar som inte alls red på samma sätt som henne så jag tycker inte man kan säga att heta hästar är heta hästar och då får man rida som det går, för uppenbarligen finns det ju många som klarar av det på et snyggare och mer hästvänligt sätt! :)
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Jag skulle aldrig ge mig ut på en tävlingsbana oavsett nivå om jag hade en häst som var såpass het och stark att jag måste använda hela min kropp för att göra en förhållning. Jag tycker det hör till grundläggande ridning att kunna genomföra en ritt i lämpligt tempo när man tävlar. Men det är ju jag :)

Så sa jag också innan jag fick en sådan dåre till häst! ;)
Vissa tävlingar gick han fint, men vissa var han så slut i huvudet att man skämdes! Och jag kan tänka mig vad medtävlarna sa, det var nog allt ifrån "vilken kass ryttare" till "usch vilken bortskämd häst"! Jag har i allafall innan jag fick min dåre till häst ansett så om andra medtävlare med samma problem, och man är ju sällan helt unik i sitt tyckande! :angel:

Dock håller jag givetvis med om att man ska främja ridsätt som är mjukt och fint. Och kommentatorerna kan gott med snälla ordalag säga att sådan ridning som den ryttaren hade inte är det ideala.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Säg som jag säger i det läget, du tycker denna svårklassryttare rider dåligt jämfört med de andra ryttarna i svår hoppning. ;)

Håller med, det är onödigt att dra in om du rider bra eller inte i en sådan här diskussion.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Jo jag har själv en sån häst som gärna tänder till nåt jäklar på träningar och tävlingar :) så jag vet att det kan vara knepigt att hålla sig lugn när hästen verkar explodera åt alla håll och man känner hur liten man är i jämförelse med hästen men jag skulle aldrig få för mig att börja såga min häst i munnen..

Men jag vet att om min häst blir helt oreglerlig på banan så är det jag som slarvat med upplägget i min ridning innan tävlingen och på framridningen, då har jag inte ridit nog, men det är ju mitt fel och inte hästens. Så har hon blivit så så har jag sagt att jag inte är med på allting vi gör på träningen utan bara det som jag känner att jag kan kontrollera henne i. Det är ju både för hennes och min skull, jag vill inte skada mig eller henne eller behöva slita och dra. Självklart kan man inte göra så på tävling men man borde känna redan på framhoppningen hur hästen är och då får man lägga upp framridning och hoppning lite annorlunda kanske...

Hur som så var ju inte diskussionen om hur eller hur bra jag rider och vilka tävlingsmeriter jag har eller inte har.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Tycker inte man kan tycka så mycket när man inte sett hästen i andra sammanhang, t ex på framhoppning, hemma osv. Dessutom är det ju så att ryttare som rider på den nivån har tagit sig dit, man kommer inte dit om man inte är en riktigt riktigt bra ryttare, sen kvittar det hur bra häst man har. Det handlar inte om att hästen hoppar i alla lägen, oavsett hur ryttaren rider. Det kanske man kan prata om i 130 och max 140 klasser.

Självklart ska man premiera trevlig ridning, men trots allt så har alla barn som rider någon form av vuxna som hjälper dem på ett eller annat sätt och om inte barnet själv förstår bättre än att vilja rida snyggt och trevligt så får man ju verkligen hoppas att barnet har en ordentlig tränare/förälder/annan vuxen som talar om hur man rider på ett trevligt sätt.

Slutligen, man ska inte tycka så mkt om man inte vet bakgrunden. Och Jan Svanlund är en värdelös kommentator.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Jag tror Svanlund får lov att kommentera all ridsport (trots sina blunders) helt enkelt för att ingen annan på redaktionen är intresserad. Tyvärr!

Om jag inte minns helt fel så har vår käre Svanlund en högre post på Sport redaktionen så jag kan tänka mig att han vill sitta där och att vi därför inte kan få någon ny.
Han kommenterade F1 innan har jag för mig, det var ingen hit där heller sorgligt nog.
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Men i mitt fall var det så illa att jag då och då fick "slita och dra" och även såga till rejält för att ens få stopp på hästen på framhoppningen! :crazy:
På banan uppförde han sig aldrig på det viset.

Alla som ridit den hästen blev förvånade, var han SÅ svår?!

Nu i efterhand så har jag förstått att jag borde ha gett upp många år innan jag gjorde, men det är lätt att vara efterklok!
I mitt fall är min bästa egenskap att jag är envis, och min sämsta att jag är envis! ;)
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Men han har ju en dotter som tävlar, man tycker han ska snappa upp en hel del där?
 
Sv: Bara jag som är upprörd över kommentatorerna till VC-hoppningen igår?!

Om jag inte minns helt fel så har vår käre Svanlund en högre post på Sport redaktionen så jag kan tänka mig att han vill sitta där och att vi därför inte kan få någon ny.
Han kommenterade F1 innan har jag för mig, det var ingen hit där heller sorgligt nog.

Har för mig det med, tror det är ganska många som hade varit bra och kunnat sätta sig och kommentera men gubben har monopol på det och då är det inte så lätt att komma in, jag gillar inte honom heller, stänger faktiskt av ljudet för att slippa höra grodorna som kommer titt som tätt och är väldigt irriterande..
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: cassiopeja
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 598
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 749
Senast: Yrja
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp