Bukefalos 28 år!

"Bara" nyfiken på dessa arabhingstar!

W

Wanilj

Som Medalj, Premier, CE Magnum och Girlan Bey! Deras utställningsmeriter änner jag väl till samt att tre av dem har höga avelsvärderingspoäng! Tror att den fjärde också skulle haft det om han avelsvärderades nu! Men vet ngn lite mer om dessa killar??
Vad lämnar de? Prestationer osv... Vet att GB är ung men ngn rolig information? Era erfarenheter?
Bara nyfiken då jag innan har blivit rekad dessa till vårt sto..

"Morgonsurrig"
 
Sv: "Bara" nyfiken på dessa arabhingstar!

Wanilj skrev:
Som Medalj, Premier, CE Magnum och Girlan Bey!

Det som kan tilläggas är väl att alla dessa hingstar står sig utställningsmässigt väldigt högt i Europa. CE Magnum och Girlan Beys
avkommor är ännu så unga så bruksprestationer på dem kan ju inte väntas än på många år.
Efter CE-Magnum finns det säkert en 50-60 tvååringar idag i Sverige.
Han finns åter i år på Oppreva så tydligen var han väldigt populär.
Medalj och Premier är ju lite äldre. Premiers info finner du på Kullatorps hemsida och måhända det finns info om Medalj på Tärenäs
där dom har Kaiser, son till Medalj.

Jag själv har betäckt mina ston med förra årets amerikanska import
Rohara Bacara.

Mvh Annika
 
Sv: "Bara" nyfiken på dessa arabhingstar!

Kan det verkligen finnas så många 2-åringar efter CE Magnum?Trodde att inte att nån arabhingst betäckt mer än 25 ston per säsong sen evigheter.


Angåede bruksmeriter så borde de väl kunna komma ganska fort. Det är väl bara distansritten som tar ett tag. Både hoppning, western, dressyr, körning, galopp ser man nog redan som 6-7åring om det finns talang.
 
Sv: "Bara" nyfiken på dessa arabhingstar!

Nu hörs det så mycket så helt säker är jag faktiskt inte... men en hel del var det.
Måste ju vara efterfrågan på den hingsten eftersom dom leasar honom i år också.
Förhoppningsvis kanske någon kan komma med konkret fakta ang
Ce-Magnum avkommeantal.
Beträffande Medalj och Premier borde det ju finnas "bruks" om någon är intresserad av det.
 
Sv: "Bara" nyfiken på dessa arabhingstar!

-Annika, spännade att få se vad det blir! Betäckte ni förra året och väntar nu eller har ni betäckt denna säsong?
Han finns inte i hingstkatalogen?
 
Sv: "Bara" nyfiken på dessa arabhingstar!

På Opprevas hemsida står det att CE Magnum betäckte 31 ston i Sverige -03. Och det är ju inte säkert att det blev föl av alla.
 
Sv: "Bara" nyfiken på dessa arabhingstar!

Medalj själv har ju gått på galoppen men i vilken utsträckning det vet jag inte, samt han har vunnit KM i dressyr. Så han används själv även om han är en tre stjärnig hingst!:D Tycker att hingstägaren ska ha en eloge för det då inte alla använder sina utställningsstjärnor fullt ut..
Han har ju Wosch som har vunnit sportcupen, en stor och rejäl kille. Tävlar bla fälttävlan.
Men mer vet jag inte.

Premier vet jag absolut inget mer om än hans utställningsresultat.
 
Sv: "Bara" nyfiken på dessa arabhingstar!

Ja det känns verkligen spännande och jag känner mig helnöjd med valet av hingst. Inga tveksamheter. Stona betäcktes i veckan så nu har väntan börjat :)
 
Sv: "Bara" nyfiken på dessa arabhingstar!

-Annika, då får vi hålla tummar och tår samt se fram emot bilder nästa vår!;)

Kan du berätta lite mer om honom?
 
Sv: "Bara" nyfiken på dessa arabhingstar!

Wanilj skrev:
Som Medalj, Premier, CE Magnum och Girlan Bey! Deras utställningsmeriter änner jag väl till samt att tre av dem har höga avelsvärderingspoäng! Tror att den fjärde också skulle haft det om han avelsvärderades nu! Men vet ngn lite mer om dessa killar??
Vad lämnar de? Prestationer osv... Vet att GB är ung men ngn rolig information? Era erfarenheter?
Bara nyfiken då jag innan har blivit rekad dessa till vårt sto..

"Morgonsurrig"
Jag fick själv tre stoföl efter CE Magnum 2004. En av dem har jag fortfarande kvar (tänkt som blivande avelssto). Det jag har sett på mina är att han har förbättrat några av stoets egenskaper genomgående: huvud och hals, överlinje och benens korrekthet. Däremot kan jag inte tycka att han slagit igenom särskilt hårt. Mina föl var kopior av sina mammor för övrigt.

I år har jag två Premier-avkommor (+ en förra året). Här ser man ett mycket stort genomslag från hingsten. Alla avkommor verkar likna pappa och varandra mer än de liknar sina mammor (jag har sett ett antal på bild och två förutom mina egna i verkligheten). Premier ger genomgående mycket vackra huvuden, med bred panna, stora, rätt placerade ögon och små nosar. Han lämnar också långa, raka ben och mycket rörelser (de travar i princip ut ur mammas mage). Han verkar lämna allra bäst med rejäla gammelpolska ston (min högst personliga iakttagelse).

Dessa båda hingstar har var sin sida på min hemsida, med meritförteckning mm (bl a Premiers galoppresultat). Det finns även en sida på Kullatorp om Premier och en sida på Oppreva om CE Magnum.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: "Bara" nyfiken på dessa arabhingstar!

Då skuttar jag in på din sida Carina!
 
Sv: "Bara" nyfiken på dessa arabhingstar!

-Carinaso, mkt fin sida med bra info!
 
Sv: "Bara" nyfiken på dessa arabhingstar!

Hej!

Du kan hitta info om Girlan-Bey och foton på hans första fölkull på vår hemsida, oksarab.se, men den kanske du redan hittat?

Vi har fler fölfoton än de som ligger på hemsidan, förstås, så jag kan maila fler till dig om du är intresserad.

Lycka till med hingstjakten, hoppas du hittar Den Rätte till ditt sto.

Hälsningar Lina
OKS
 
Sv: "Bara" nyfiken på dessa arabhingstar!

OKS skrev:
Hej!

Du kan hitta info om Girlan-Bey och foton på hans första fölkull på vår hemsida, oksarab.se, men den kanske du redan hittat?

Vi har fler fölfoton än de som ligger på hemsidan, förstås, så jag kan maila fler till dig om du är intresserad.

Lycka till med hingstjakten, hoppas du hittar Den Rätte till ditt sto.

Hälsningar Lina
OKS


Låter ju utmärkt, ska titta in!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp