Bukefalos 28 år!

Barbacka, Hur?

sitter alltid direkt på...det går mycket bättre om jag rider barbacka, för då rider jag automatiskt mer med sätet...inte alla ggr som man gör det med sadel på pållens rygg... :angel: :crazy:
 
Jag har ett fårskinn (med "pälsen" mot hästen) som jag sätter fast med en elastisk täckesgjord. Funkar jättebra tycker jag. Jag slipper stickiga hår i rumpan o hästen slipper få "ruggig" päls där jag suttit. :)
 
Jag har testat lite olika varianter, men favoriten har nu blivit en lurv-vojlock och en teddypad fäst med en tömkörningsgjord. Varmt och skönt, glider inte, och inte ont i rumpan, förstör inte ridbyxorna med hår och stöv. :love:

Ni som rider helt utan något, hur ofta rider ni barbacka och vad gör ni? Okej att det är fusk med vojlockar och annat när man skrittar ut nån gång ibland. Vi som inte har sadlar som passar kanske fördrar lite mer grejer? Jag tror att det är bra både för pålle och mig att vi slipper det där svanskota-mot-tornutskott-skavet. :crazy: Jag tränar dressyr barbacka, och är ute och rejsar i skogen (fast då har jag fegisrem runt halsen också! :o)
 
på vintern har han på sig ett täcke (är helklipt) på somaren sitter jag direkt på ryggen :)
 
på sommaren sitter jag direkt på hästen. men nu i lite ruggigare tider brukar jag ha ett vanligt fleece eller innetäcke på, det glider ju inte eftersom det finns gjordar på, men jag brukar sätta på en elastisk gjord oxå för säkerhets skull...funkar bra! :rofl:
 
Har en tjock western pad som är SÅ skön.. ;)+ stigbygelgjord! :)

:banana:
 
filt med täckesgjord har alltid fungerat för mig.

kör med det, utan något, eller med filt/schabrak och voltigegjord när jag rider barbacka!
 
Sitter direkt på. Rider barbacka om vi ska ut och röja i skogen (dvs hitta nya stigar där hästar eg inta kan gå ;) ) eller om vi ska träna dressyr m metadels skritt och fattningar. Klarar inte av att sitta korrekt en längre stund i traven :D

Kan tilläggas att min pålla har perfekt barbacka rygg, rund och go men inte så man åker runt ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
827
Senast: Buck
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 363
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
652
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 479
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp