H

Hekla2001

Jag rider så gott som alltid barbacka...
Skrittar/travar/galopperar långa sträckor.

Har nyligen beställt en bomlös sadel som vi ska använda när vi tränar.


Vad anser ni om barbackaridning? Tror ni man kan rida barbacka för mkt? Tror ni det kan skada hästen?

Bara nyfiken på era åsikter...:banana:
 
Sv: Barbacka

Om du inte studsar för mycket i trav och galopp :bump: är det nog ingen fara, bättre att rida barbacka än att ha en felaktig sadel.
Och så får du ju bra träning och balans själv.
Fortsätt med din barbackaridning:D
 
Sv: Barbacka

Jag rider nästan alltid barbacka. Just nu på vintern är det så varmt å gott om rumpan oxå!:love:
Jag har gjort en barbackapad som är himla go att rida i.:love:Jag har även en helt underbar bomlös sadel. Vilken sadel är det du har beställt?
 
Sv: Barbacka

Det är mysigt att rida barbacka :D Har inte hört att det ska vara farligt för hästen elr så, bara att hästen lättare kan få skav och ont i ryggen för att man inte jämnar ut ryttarens vikt lika mycket som om man skulle sitta i sadeln, men då tkr jag att det måste vara en överviktig ryttare :P Sj rider jag barbacka så ofta jag kan, rider dock en lite busig ponny så jag gillar säkerheten i sadeln, lättare att hålla sig fast ;)
 
Sv: Barbacka

Jag rider nästan alltid barbacka. Just nu på vintern är det så varmt å gott om rumpan oxå!:love:
Jag har gjort en barbackapad som är himla go att rida i.:love:Jag har även en helt underbar bomlös sadel. Vilken sadel är det du har beställt?



Jag har beställt en "barefoot cherokee". :bump:
 
Sv: Barbacka

Har hört någonstans att ifall man rider barbacka ofta kan hästen få ryggproblem i längden, men jag vet inte vrsifrån jag hört det så ingen säker källa presis ;) De kan inte presis skada mer än en sadel som inte passar, precis som ni säger :)
 
Sv: Barbacka

Jag rider oftast barbacka, speciellt nu på vintern :) Ponnyn har väldigt mjukt steg i alla gångarter så det brukar inte vara några problem alls. Han verkar trivas också :)
 
Sv: Barbacka

Jag rider också mycket barbacka, dels för min islännig är underbart mysig att rida på det viset och dels för att min sadel sitter lite osäkert.
Tror inte barbacka skadar hästen, men det kan nog bli lite öm i ryggen efter lång tids användande då trycket från rumpan inte jämnar ut sig tillräckligt över ryggen. Men så länge man inte dunsar för mycket så är det nog ingen fara! :laugh:
 
Sv: Barbacka

Du gjorde helt rätt som köpte en Barefootsadel.
Jag hade en själv men sålde då jag bokstavligt talat blev urtrött
på att jag inte fick kontakt med hästen när jag tränade.
Men bättre märke än hööks sadlarna:)
 
Sv: Barbacka

Om det skadar hästen beror väl på hur man rider och säkert hur stor man är. Är man liten och "spetsig" så lär det ju skada ryggen mer än om man är stor och mjuk.
Sen så är det klart man inte får sitta och skumpa direkt på ryggen utan man måste sitta mjukt och följsamt!


Själv har jag extremt kantiga och hårda ben i rumpan så jag rider väldigt sällan barbacka, och när jag gör det så sitter jag väldigt illa eftersom jag måste undvika att trycka ner rumpbenen (vad de nu heter) i ryggen :p
 
Sv: Barbacka

Jag rider typ bara barbacka.
Först för att det är så bekvämt. Det är bara att hämta hästen, sätta på grimskaft, hoppa upp och rida iväg (rider typ bara med grimma och grimskaft nu för tiden xD)
sen för att jag inte tror att min sadel sitter hundra procentigt. Men jag vet inte riktigt och jag har inte råd att köpa ny sadel ändå satt det får bli barbacka :)Hästen verkar tycka att det är skönare och man slipper hoten att bli biten när man spänner sadelgjorden :P
 
Sv: Barbacka

Sålänge man inte dunsar hästen i ryggen eller använder barbackagjord är det säkert inget farligt, men det gäller ju detsamma med sadel. Det som jag skulle kunna gå med på är att tryckytan mot hästens rygg blir mindre utan sadel.
 
Sv: Barbacka

halloj!

ja rider så gott som alltid barbacka, försöker rida med sadel (en bomlös jag köpte billigt för nåt år sen) endast för att variera arbetet på pålles rygg, har turen att ha en häst med jämna gångarter och jag har själv lyckats bygga upp en riktigt bra balans, hoppar också barbacka, men hoppar ej så mycket..

barbacka funkkar bäst för både mej ock pålle då han inte tycker om den, hatar sadlar sen tiden som ridskolehäst, och jag har grymma promlem med knäna, i stigläder börjar dom värka ganska snabbt

bomlösa sadeln passar faktiskt riktigt bra, har en pad under till min, har lärt mej att tycka om den på senaste tiden ;) använder alltid nånting att sitta på när jag rider för att görta det mjukare, kan vara ett tjockt shabrak eller bomlösa tryckavlastande paden, den är mjuk o skön

söker nu efter en bomsadel då jag tycker jag har blivit så tung för honom , jag är påväg mot 60 och han är 145 cm.. för i bomsadel borde ju tyngden bli mer utdelad..

här e pållen o jag:
IMG_1451.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Barbacka

Har också en billig bomlös fast tycker inte riktigt om den... Tycker inte att den sitter riktigt hundra... Fast jag ska kontrollera det bättre, vet dock inte när xD
 
Sv: Barbacka

Som sagt beror det ju på om man studdsar eller inte...
Men det är ju inte alltför bra i längden eftersom det blir mer punkttryck än det blir med sadel :)
 
Sv: Barbacka

Får jag bara fråga... Jag tycker att det är ganska konstigt för fastän jag har ridit barbacka i flera år (jag har givetvis inte bara ridit barbacka då utan har haft sadel också) så studsar jag ändå i traven (nu travar jag dock inte mycket så ser det inte direkt som ett problem). Är det att pållen har "dålig" trav eller är det att jag har fel "snits"? När jag rider barbacka i traven så lutar jag mig bakåt, det brukar funka för det mesta men inte alltid... Vad tror ni?
(förlåt för trådkapning...)
 
Sv: Barbacka

Som många brukar säga tycker jag hellre barbacka än med en dåligt anpassad sadel. Man övar upp sin balans, får bättre kontakt med hästens rygg och får lättare att inverka med säteshjälper. Något negativt kan jag inte komma på förutom att man inte har nåt att hålla i sig i om hästen springer fort eller busar. :p Och det kan göra ont mellan benen om hästen har en hög manke och omusklad rygg!:crazy:
 
Sv: Barbacka

Vill du sitta jämnare och mer still i traven så kan det vara lättare att börja i ett inte alltför högt travtempo. Och sedan sitta verkligen rakt upp och ner. Inte luta sig varken framåt eller bakåt.

*Knapplån*

Tror inte barbacka ridning skadar generellt. Sen kan allt skada om man gör det "fel". Men är man följsam och inte stutsar upp och ner barbacka, så tror jag barbacka går fint!
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: Buck
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 902
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp