Bukefalos 28 år!

Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

lakrits

Trådstartare
Är det lämpligare att rida barbacka på en omusklad häst än att rida den med sadel?

Jag har fått för mig att hästen störs mer av ryttaren vid barbackaridning och har därför då svårare att gå rätt och muskla sig.
Eller är det så att den lättare musklar sig utan sadel?
 
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

Om ryttaren kan sitta still och balanserat barbacka stör man ju inte hästen. Ska man rida barbacka på en tunn häst bör man vara noga med att sitta på sina innanlår, och inte ha så mycket vikt på sittbenen, då de ju kan bli osköna för hästen.
I övrigt är det bara bra för hästen att muskla sig utan sadel, då finns inget hårt som hindrar rörelse eller cirkulation. Ryttaren glider omkring på skinnet såpass mycket att denna inte orsakar punkttryck.

En häst musklar sig lättast när musklerna har maximal ciruklation, tryck på musklerna hindrar cirkulationen, så bäst musklar sig en häst utan både sadel och ryttare.
Vill man använda sadel ska den passa perfekt och måste kollas ofta medan hästen bygger upp sig, annars riskerar man att muskeltillväxten avstannar.
 
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

Jag har en jätteenkel regel som jag tror kan tillämpas på alla.


VILL du sitta barbacka på en häst.... :o Så KAN du också det.




;)
 
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

hästar störs inte av en bra barbackaryttare, kan man rida barbacka så är de de bästa för hästen.

att vissa hästar ser ut att inte gilla de är de antagligen för att de är ovant, eller att ryttaren inte sitter tillräckligt bra.
 
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

Idag har jag två ganska tjocka paddar under min sadel, westernsadel, när jag rider och en sadel som ligger bra på honom.
Jag provade nämligen att rida barbacka igår för första gången på flera år, nu på min nya häst som är omusklad, och det gick jättebra.
Därför dök det upp i huvudet att det kanske är lättare för honom att muskla sig utan.
 
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

Vet inte om det är sant men har alltid fått höra att man ska rida barbacka sparsamt då man belastar hästen rygg på mindre yta .En sadel fördelar vikten över en större yta.
 
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

Eller för att ryttaren har vassa sittben. :angel: Jag har inte mycket till rumpa och min förra häst fick ont i ryggen för att jag red barbacka på honom. Och då skrittade vi bara....
Min nuvarande häst som har problem med ryggen skulle jag aldrig sätta mig barbacka på. Tänk själv att gå omkring med två pinnar som trycker in i ryggen i varje steg.
 
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

Eller för att ryttaren har vassa sittben. :angel: Jag har inte mycket till rumpa och min förra häst fick ont i ryggen för att jag red barbacka på honom. Och då skrittade vi bara....
Min nuvarande häst som har problem med ryggen skulle jag aldrig sätta mig barbacka på. Tänk själv att gå omkring med två pinnar som trycker in i ryggen i varje steg.

Då sitter man fel, man ska sitta på innanlåren, då kommer inte sittbenen ner så.
 
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

då sitter du nog fel, jag är också väldigt benig och hästarna borde tycka de gör jätteont när ja rider barbacka om man ska gå på de.

min gamla häst som va jätteomusklad, benig och såg helt bedrövlig ut plus att hon hade lite ont i ryggen efter en annan dålig sadel, henne red ja igång barbacka för att musklerna skulle få en chans att återhämta sej utan sadel och hon blev jättefin, inte en spänning nånstans och va mjuk och rund efter ett år barbacka.

jag klättrade, red dressyrpass och gjorde allting som man gör med sadel..däremot så hoppade ja inte men de berodde mycket på mej och inte på att ja inte hade sadel.

massören ja hade ut va jätteglad att äntligen se någon som inte red med sadel, o sa att de bästa för alla hästar är barbacka såvida man kan rida de..kan man inte rida barbacka ska man givetvis inte göra de.

får hästarna ont när man rider barbacka så sitter man fel.
 
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

förklara för mig då hur man ska sitta. För om mina sittben inte ska ta emot hästens rygg så måste jag spänna vaderna och "resa" mig från hästryggen.
 
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

man sitter på innelåren..ja är inte bra på att föklara men man sitter ju inte som när man sitter på en stol liksom.
sen vaderna spänner man ju inte? ja spänner bara låren när ja rider..man måste slappna av i benen.

självklart så känner hästarna av sittbenen endå men inte så att dom har ont av dom..och man rör ju sej i princip hela tiden med.

vet inte hur man föklarar..men hästarna har inte ont av de om man sitter bra.
kommer inte tro på att hästarna tar skada av de förren någon vet., kiroprakor, massör eller någon slags vetenskapligt säger att de faktiskt är skadligt...har frågat hur många som helst och ingen har sagt att de skulle vara skadligt att rida barbacka.

tillome sadelutprovarna har sagt att om de går bra att rida barbacka jämt så är de bäst.

har hästen så ont i ryggen att den får ont av att man sitter barbacka så ska nog inte hästen ha sadel heller på sej..då är de nog bättre att tömmköra tills hästen slutar ömma.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

Nej jag tycker det är helfel.

Har man en sadel som verkligen passar musklar sig hästen bäst i den. Vikten fördelas på en större yta och hästen slipper obalans och sittben.

Det mest ultimata man kan ha när man ska muskla upp en häst och promt måste rida så är det en bomlös sadel. Den tillåter hästen att röra sig hur den vill och ryttaren får ändå den balans och stöd h*n behöver.

Endast barbacka ridning förkastar min sadelmakare, massör och equiterapeut.
 
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

har du några hur man ska säga typ vetenskapliga bevis eller va man ska skriva på att de är så?
eller är de nåt du tror bara?
ja skulle gärna vilja träffa någon som är utbildad på sadlar/hästen som faktikst säger att de inte är bra att rida barbacka.

varför isåfall blev min häst så fin i ryggmuskler osv efter ett år intensiv barbackaridning? borde inte hon blivit helt förstörd i ryggen då? borde hon inte blivit fruktansvärt öm i ryggen efter 1 timmes hårt dressyrpass med beniga mej? borde inte hon som då va öm i muskler o rygg när ja börja rida barbacka vara grymt förstörd efter de året?

min häst blir nog med snart förstörd isåfall för just nu rider ja bara barbacka under tiden ja sätter igång honom..
och alla massörer, kiropraktorer, vettisar och sadelutprovare jag frågat borde ha väldigt fel och vara outbildade som anser att de är bra.

har man ingen balans, eller inte kan sitta barbacka..då är de bättre med sadel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

Jag är utbildad på "sadlar/hästen" och det är inte skadligt att rida barbacka så länge hästen inte visar obehag, och att man kan sitta i balans utan att trycka ner sittbenen.

För att kunna muskla sig korrekt måste hästen gå i korrekt (eller iaf ganska bra) form så man kan inte bara skritta omkring på långa tyglar och tro att den blir musklad av det.

Många är alldeles för oviga i innanlåren och kan inte "bresa" så mycket som det behövs.
Man kan behöva stretcha en del som förberedelse för att sitta korrekt. Eller så kan man börja rida med ridgjord utan stigbyglar, när hästens rörelser knuffar fram en mot ridgjorden så hamnar man automatiskt lodrätt på innanlåren.
I början är det inte så skönt :angel: men tillslut har man musklat om sig själv så man kan sitta korrekt lodrätt. Det är väldigt många som sitter mer eller mindre i stolsits, både i sadel och barbacka, så det är en ganska stor omställning ofta.
 
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

Jag brukar göra det lite då och då när jag och hästen bara ska ut och mysa i skogen. Men för dressyr och hoppning föredrar jag en välsittande sadel. Tror att det för mig och min häst går bättre att bygga korrekta muskler då.
 
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

Nej, jag har inga bevis. Inte som jag vet om iaf, detta ska jag dock undersöka närmare.

Du har ju bara 1 fall. Iof så har jag inget iom att jag inte rider barbacka. Sedan så handlar det inte om typ 1-2 skogsturer i veckan..

Det som jag tror min massör mm anser fel med barbackaridningen är stolsitsen. Man sitter ju inte fördelaktigt. Men man kan ju som sagt lära sig att sitta i en korrect sits.

Sedan så handlar ju tråden egt. om en häst musklar sig bättre barbacka än med sadel. Detta anser jag vara fel.
 
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

de är stolsitsen som man inte ska sitta i när man rider barbacka...då sitter man fel..så de kan ja hålla med om kan kännas på hästen.

på vilket sätt musklar sej inte hästen bättre barbacka? logist sätt så får ju musklerna bättre cirkulation och hästen kan röra sej friare och borde då få bättre muskler..förutsatt att man arbetar hästen i rätt form vilket ja tar för givet att man gör.

o ja pratar inte heller om barbacka 1-2 ggr i veckan..ja menar barbacka alla dar i veckan.

och även om jag bara har ett fall så vet ja många andra som rider barbacka...har en kompis som nu rider bara barbacka just för att hennes häst har ont i ryggen..och enligt vettis så är de bra att bygga upp muskulaturen lite innan man lägger på sadeln.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

Men har man inte sadel för att fördela vikten över hästen så denne ska slippa punkttryck mm?
 
Sv: Barbackaridning-bra eller dåligt på omusklad häst?

tror sadeln är mer tillför att ryttaren ska sitta bättre.

sadel kan vara bättre om man är väldigt obalanserad eller liknande eller om man inte kan sitta bra kanske, då kan ja hålla med om att de kanske är bättre med sadel.

men kan man rida så är de bättre för musklerna att rida barbacka...tror tillome min häst tycker de är lite skänt med lite massage...för man sitter inte helt stilla på exakt samma ställe hela tiden.

de enda negativa som ja tycker med barbacka är att jag inte riktigt kan sitta emot på samma sätt som med sadel, alltså om min häst drar iväg lite så är de svårare att hålla emot.

efter de året på min förra kunde jag rida ganska så samlat i högre form utan problem, kunde både rida låång o låg och kortare o högre form utan några problem alls.
de är så härligt att rida barbacka när man känner hästen samla sej o så, blir inte samma med sadel tycker jag.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 537
Senast: JohannaB
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 041
Senast: Nepenthe
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
852
Senast: Lutten
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 308
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp