Bukefalos 28 år!

Barbackasadel/barbackaridning?

M

MaLu

Är det inte bra för hästens rygg att rida barbacka? Tycket om att rida barbacka eftersom man så väl känner hur hästen arbetar men det är ju lite svårt att sitta stilla utan att glida fram och tillbaka.

Funderar då över barbackasadlar det verkar ju jättebra egentligen men så läste jag på en gammal tråd här att man i en barbackasadel punktbelastar hästens ryggrad eftersom det inte är en tunnel för ryggraden. Då borde det ju vara lika illa att rida helt barbacka tänker jag då. Eller?

Jag har alltså inte tänkt använda den typen av sadel för stigbyglarnas skull och för att hålla balansen utan bara för att kunna sitta mer still utan att glida.

Vad tycker ni som har erfarenhet av barbackasadlar?

malu
 
hur menar du att du glider? åt sidorna eller framåt/bakåt?
Det finns ju olika sorters barbackasadlar som du säger.
Dvs det finns ju paddar som man bara spänner fast men sedan finns det även regelrätta sadlar med bossor och hela kittet. +allting däremellan

Det finns de som tycker att man inte riskerar att felbelasta hästens ryggrad lika mycket barbacka som när man sitter i en bomlös sadel eftersom man barbacka inte är fixerad vid samma position hela tiden.
Jag vågar dock inte säga hur det är rent generellt.
 
Det där med punktbelastning av ryggraden med barbackasadel.. det är inte ryttaren som med sin rumpa punktbelastar, problemet är snarare gjorden och fästet för stigbyglarna. Utan tunnel så spänner man nämligen (med en barbackasadel) gjorden som ett band runt hela hästen. Om hästen har tornutskotten som högsta punkt där bandet ligger (vilket de flesta har mer eller mindre) så lägger gjorden ett tryck på dessa som är lika stort som man spänner gjorden. Använder man sedan stigbyglarna till att stå i, så lägger man även sin egen tyngd på tornutskotten eftersom sigbyglarna fäster i samma band som gjorden.
Sitter du däremot barbacka sitter du ju med dina sittben och innanlår på varsin sida om ryggraden.

Om man inte vill ha en bomlös sadel skulle jag rekommendera en vojlock och en voltigegjord eller liknande som är stoppad på var sida om ryggraden. Då glider man inte runt så mycket :) på vissa av dessa gjordar kan man även fästa stigbyglar.

Lycka till!
 
Jag brukar lägga ett schabrakoch en täckesgjord på honom när ja rider barbacka, funakr jättebra! Fast schabraket kan glida bakåt lite grann.
 
Min barbackasadeln har inga stigbyglar utan bara en tjock teddyvojlock med tillhörande gjord. Precis som att rida helt barbacka fast lite mjukare för rumpan om man har en "vass" häst :)
 
Okej, då struntar vi nog i en barbackasadel trots allt. Det blir ju billigare så också :D

Tack för svaren, det får bli en täckesgjord eller longergjord och ett schabrak istället. Hoppas att det också går bra.

malu :banana:
 
Jag menar att jag glider fram, får hela tiden putta mig själv bakåt för att få benen på rätt ställe. Men som sagt. Vi struntar nog i barbackasadeln, det verkar ju inte vara så många fördelar med den.

Tack ändå.

malu :banana:
 

Liknande trådar

Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
3 949
Senast: mily
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 818
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 700
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp