Bellafjella

Trådstartare
Hej. Är nu ganska säkert inne på att köpa en Barefoot Cheyenne och kollade lite på vad de kostar men upptäckte (när jag strulade runt lite på nätet) att jag kan köpa sadel + Grandeur-pad ca 1400 kr billigare på ett ställe i Danmark.

Det roliga var att det faktiskt inte var så långt från där jag bor så om jag vill kan jag lätt åka över sundet och hämta den själv :banana:

Nu undrar jag bara: Ni som har Barefoot-sadel - Är Grandeur padden
tillräckligt stöt- och tryckfördelande?
Hästen har en "normal" manke dvs varken för hög eller för låg och ryttaren väger ca 55 kg.

Barefootsadeln som säljs i sverige är väl tillverkad av s k
nubuckskinn och då undrar jag om någon har nåt speciellt att säga om det? Är det jobbigt att sköta?
I Danmark har de förutom nubuck även samma sadelmodell fast i "vanligt" blankt skinn också. Tänkte att det kanske är lättare att
t ex torka av. Någon som har den modellen? (Den blanke modellen är lite dyrare)

Ni som älskar era Barefoot-sadlar: Kan ni komma på något negativt?

Är ni fler därute som hittat billigare sadlar utomlands? Ni får gärna tipsa om var? :D
 
Sv: Barefoot

Jag tycker grandeur padden är lagom tjock. Räcker säkert när du väger så lite. Jag har den svarta i nubuck men den blir blank efter ett tag och jag tycker den är lättskött.
 
Sv: Barefoot

:) Okej, va bra! Fast jag har läst att en del tycker det är för lite "kanal" för ryggraden i den. Men man kan ju börja med den och se vad man tycker. De e svårt för alla har ju olika åsikter om det mesta
så man får väl bilda sig en egen uppfattning. Men de e alltid bra å höra vad andra tycker.
 
Sv: Barefoot

Det beror ju på hur hästens rygg ser ut oxå. Musklad eller ej? Är ryggen musklad så har den ju oftast en egen kanal längs ryggen och då behövs ju ingen jättekanal på padden.
 
Sv: Barefoot

Nej han har inte mycket muskler just nu så därför undrar jag lite vilken pad som är bäst. Men å andra sidan så är han inte helt
utan muskler så kanske det räcker med Grandeuren ändå.

Känner att det MÅSTE bli rätt den här gången. Har bytt sadlar stup i kvarten och det är både jobbigt och dyrt. :(
 
Sv: Barefoot

Om du är osäker hade jag definitivt börjat med den kraftigare padden (har själv en TN Equilizer). Den skapar en bra kanal som verkligen behövdes i början. Nu har hon satt fina muskler, men jag använder fortfarande min TN-padd.

OM det blir fel från början får hästen en negativ upplevelse av sadeln som jag för allt i världen ville undvika. För att inte tala om de skador som kan uppstå (som kanske inte syns direkt men som märks på sikt).

Måste absolut rekommendera den tjockare padden till att börja med, PM´a gärna HannaZ, hon har erfarenhet av många olika paddar (tror hon fick lägga in extra paddning i sin Granduer-padd, hennes häst är inte så urmusklad). Vad jag uppfattade av henne var hon inte HELT nöjd med sin Grandeur...
 
Sv: Barefoot

Jo, jag är verkligen osäker och som sagt, vi har redan haft problem med pållen rygg pga fel sadlar så det vill jag helst undvika.

Men hur upplever du din Tn Equilizer då? En del "gnäller" över att den sadeln glider? Eller är det bara för att de inte satt fast den på rätt sätt kanske? :confused:
 
Sv: Barefoot

Ps. Ingen som vill komma med något negativt om Barefoot-sadeln?
Bra att höra både bra och dåliga sidor
 
Sv: Barefoot

Tydligen är BF-sadeln lite för lång får TN-padden vilket gör att man inte kan få till bakre fastsättningen ordentligt. Men kanske kan man flytta den lite, beställa den jättelångt bak eller göra om hela konstruktionen?

Själv har jag Torsion så TN-padden funkar bra till den. Jag vägrade Skito-padd då jag tyckte det var otroligt opraktiskt med allt ludd (jag provade Skito när jag hade hemma BF-provsadeln).

Jag valde bort BF till förmån för Torsion främst för att jag tyckte kvalitén i BF var dålig så väl hantverksmässigt som lädret. Det var jättestor skillnad när jag fick hem Torsion. Sedan ville jag ha öppningsbar undersida för att kunna lägga stoppning även i sadeln om hästen hade varit omusklad. Mockaundersida kändes också bra mycket bättre än det där snuskiga luddet...
 
Sv: Barefoot

Aha, du gillade inte Barefooten? :(

Okej, men du tycker den var sämre hantverksmässigt och i lädret än Torsion? Vad menar du då? Var det lösa sömmar och liknande så att det var risk för att den skulle gå sönder eller nåt annat?

Jag vet att en del inte gillar Barefooten för att den ser billigare ut men om den bara fyller sin funktion och är hållbar så är det det som är det viktigaste för mig.

Hallå alla ni som har haft en Barefoot ett tag - kan ni inte hojta till här vad ni tycker. Då menar jag vad ni tycker om kvaliten och hållbarheten :confused:
 
Sv: Barefoot

Jag tyckte både över- och undersida av provsadeln var väldigt skabbiga, inte alls det jag förväntar mig av en sadel. Jag valde att lägga till pengar och få bättre kvalité. Jag hade ett tag en Fitform, faktiskt rekommenderar jag dig att hellre lägga pengarna på en begagnad Fitform (finns ett par ute just nu) än en Barefoot. Dessutom satt man bättre i Fitformen än i både Torsion och Barefoot. Smalare säte tror jag...
 
Sv: Barefoot

Jag tycker att barefooten är fin!Att den efter ett tag ser använd ut gör väl inget?Tyckte att provsadeln såg helt okej ut.

Prova du en & se vad du tycker! :idea:

Jag har sett den på olika hästar & tycker den låg bra och såg bra ut på alla!Torsions kanske är finare i kvalitet,men kostar ju också mer...
 
Sv: Barefoot

Ja, jag ska prova en Barefoot. Det finns ju skillda åsikter om allt så jag måste nog bilda mig en egen uppfattning.

Även om nu Barefooten skulle se lite "billigare" ut så gör det mig ingenting om den bara är hållbar och bra.

Jag har helt enkelt inte råd att köpa en Torsion just nu och eftersom jag hittat ett ställe i Danmark som säljer Barefoot ännu billigare än i Sverige så är nog inte valet så svårt.
 
Sv: Barefoot

Mitt tips är att ni kollar in Karl sadeln, jätte fin läder kvalite obra pris. Finns hos Där nole islandshästar.
 
Sv: Barefoot

Min Torsion ser också använd ut, men absolut inte så sliten som de Barefoot-sadlar jag sett. Billigt köper dyrt, heter det ju. I detta fallet tycker jag att man får betydligt högre kvalité för obetydligt mindre pengar. Men det är ju givetvis en smaksak.

Nu finns det en hel del bomlöst på begagnatmarknaden, jag har samma åsikt i fråga om bomlöst som om bomsadlar: hellre märke med bra kvalité begagnad än en ny i sämre kvalité.
 
Sv: Barefoot

Dom rika lever sitt liv :D
Nä skämt åsido,smaken är olika.Men jag tycker att barefooten är fin med tanke på att en Torsion kostar det dubbla.

Men en dag kanske jag me köper en torsion vem vet?
Bara hästarna & ryttaren trivs me sadeln så :)
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 810
Senast: lillamy73
·
Western Hejsan! Har nu fastnat i denna sadeldjungel! Har köpt en omusklad Paint och behöver nu en sadel. Jag kan villigt säga att jag är inte...
Svar
16
· Visningar
2 225
Senast: 4BarsRR
·
Utrustning Inom en snar framtid kommer vi förhoppningsvis att köpa häst igen och funderingarna börjar vända sig åt sadelfrågan. För vi kommer att...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: Yrja
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 300
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp