Monifa

Trådstartare
Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig att kräva hårt arbete av henne när hon inte har förutsättningarna energimässigt för att orka. Hon gör det men jag antar att det i längden sliter på kroppen.

Betty är en dansk svensk gårdshund, snart 2 år gammal, 6,5-7 kg och ligger bra i hull men tycker inte hon bygger muskler som önskat.

Provat så många olika sorters torrfoder att jag inte ens minns vad jag prövat längre. Flera sorters färskfoder men hon ratar det (Nordic åt hon längst, vom vägrade hon) och mush har jag hemma men det är tvär nej. Hela kullen är kräsna med maten, inte bara hon. Det är inte fysiskt då hon utan problem skickar rent skålen när hon har konkurrens om maten.

Idag äter hon Acana sport och agility, hon äter väl max 1 dl per dag och borde äta det dubbla. Utöver detta får hon en kalkonhals per dag, fryst.

Hon äter alla sorters grönsaker som jag givit henne, älskar morot. Hon äter rått kött både fryst och tinat utan problem men helst ska det vara bitar. Färs börjar hon neka efter nån utfodring. Och i och med detta och att det är enklare att variera kosten undrar jag:

Vad är viktigast att tänka på? (googlat och läst endel men vill gärna läsa det av buke också annars stämmer det inte :D)
Vad ger du som barfar dina hundar en normal vecka?

Skulle kunna få tag i inälvor, ben och kött från iallafall ett slakteri här i bygden och sen köpa vilt från kompisar som jagar.

Långt blev det :angel:
 
Det viktigaste att tänka på är riskerna.
Nyligen fick vi avliva en hund på jobbet, den barfades och en benbit har fastnat i matstrupen och skurit sönder den.
 
Det viktigaste för mig, utöver att läsa på om vad hundarna behöver osv, är att våga prova. Det går inte att lära sig att utfodra hunden perfekt genom att bara läsa allt i teorin. Man får testa olika saker och se, hålla koll på avföringen och övriga måendet och lära sig hur hunden reagerar på maten.

Jag har barfat tre salukis, tikar, nära släkt, vuxna, samma aktivering osv, men de har fått lite olika alla tre, reagerat lite olika på olika saker och tyckt olika mycket om olika sorters mat. Det går alltså inte att säga x gram blablabla och y gram blablabla, som om det gällde alla hundar i samma storlek elle liknande.
 
Vägt mot alla magomvridningar så känns det lika illa. Det finns risker med allt.
Jag tycker inte barf verkar minska risken.
Dock vet jag mer än en hund som inte klarar ben utan där det slutat olyckligt. Jag tycker mest det känns så onödigt. I så fall finns ju färskfoder med minimala benbitar att ge.
 
Jag tycker inte barf verkar minska risken.
Dock vet jag mer än en hund som inte klarar ben utan där det slutat olyckligt. Jag tycker mest det känns så onödigt. I så fall finns ju färskfoder med minimala benbitar att ge.

Hunden äter ju dock inte färskfoder och äter redan ben?
 
Finns ju hundar som dött av torrisar med, ingenting är riskfritt liksom. Leva är farligt.

Tonto höll på att stryka med som valp pga torrfoder. Nu äter han dock torrfoder ändå, då han äcklas av färskfoder och det mesta när det kommer till rått kött.
 
Finns ju hundar som dött av torrisar med, ingenting är riskfritt liksom. Leva är farligt.
Fast varför utsätta sin hund för saker i onödan?
Vi har olika åsikter och med patienten i färskt minne ville jag bara berätta att såna saker faktiskt sker. Och det känns som ett så onödigt lidande.
 
Fast varför utsätta sin hund för saker i onödan?
Vi har olika åsikter och med patienten i färskt minne ville jag bara berätta att såna saker faktiskt sker. Och det känns som ett så onödigt lidande.

Jag orkar inte riktigt ha det risktänket. Hon skulle kunna bli påkörd hemma, bryta ryggen vid för högt kastad belöning, skada sig illa o agilityn, sätta godis i halsen i träningen, flisa märgben (som dessutom är bärande ben).

Hade jag haft en hetsätare hade jag nog tagit din varning på större allvar men Betty äter sin mat, noga. Det även ben.
 
Det viktigaste för mig, utöver att läsa på om vad hundarna behöver osv, är att våga prova. Det går inte att lära sig att utfodra hunden perfekt genom att bara läsa allt i teorin. Man får testa olika saker och se, hålla koll på avföringen och övriga måendet och lära sig hur hunden reagerar på maten.

Jag har barfat tre salukis, tikar, nära släkt, vuxna, samma aktivering osv, men de har fått lite olika alla tre, reagerat lite olika på olika saker och tyckt olika mycket om olika sorters mat. Det går alltså inte att säga x gram blablabla och y gram blablabla, som om det gällde alla hundar i samma storlek elle liknande.

Okej, får väl kasta mig ut i djungeln då :laugh: Att man inte kan säga i gram vad din hund äter och ge samma till min förstår jag också. Tänkte bara som exempel, för att förstå hur man kan sätta ihop utfodring en vanlig vecka :)
 
Jag har kombinerat torrfoder och BARF under flera år. Nu mera blir det dock mest färskfoder istället. Kan som om risken för att hunden skulle få brist på något är mindre om den får en del torrfoder också. Men BARF var inte särskilt svårt men man får vara lite försiktig med typen av ben och mängden till lite mer glupska hundar. Min ena har bitit söder 3 tänder varav 2 riktigt stora och den andra har blivit "förstoppad" när han ett par gånget snott ben från den andra hunden också. Jag frös in allt i mindre bitar och gav det fryst sen.

Har du City Gross i närheten så brukar de ha ett hyffsat utbud på inälvor och köttben mm. från svenska djur. Hjärta brukar de ha och det älskar mina hundar, helst nöt eller lammhjärta. Samt lever, det är väldigt gott enligt dem.

Kom på att jag skulle tillägga att jag har hittat ett torrfoder med 30% fett från Nurima, sport intense, kompletterar med det just nu till min ena hund som lätt faller ur (men som är glupsk tack och lov). Det var dock väldigt stora bitar.
 
Jag har kombinerat torrfoder och BARF under flera år. Nu mera blir det dock mest färskfoder istället. Kan som om risken för att hunden skulle få brist på något är mindre om den får en del torrfoder också. Men BARF var inte särskilt svårt men man får vara lite försiktig med typen av ben och mängden till lite mer glupska hundar. Min ena har bitit söder 3 tänder varav 2 riktigt stora och den andra har blivit "förstoppad" när han ett par gånget snott ben från den andra hunden också. Jag frös in allt i mindre bitar och gav det fryst sen.

Har du City Gross i närheten så brukar de ha ett hyffsat utbud på inälvor och köttben mm. från svenska djur. Hjärta brukar de ha och det älskar mina hundar, helst nöt eller lammhjärta. Samt lever, det är väldigt gott enligt dem.

Kom på att jag skulle tillägga att jag har hittat ett torrfoder med 30% fett från Nurima, sport intense, kompletterar med det just nu till min ena hund som lätt faller ur (men som är glupsk tack och lov). Det var dock väldigt stora bitar.

Nurima har jag gett innan men satan, bitarna var ju som små ufon :p

Tur i oturen är hon inte glupsk, har alltid ben liggandes framme och hon gnager på dom så blir ytterst sällan flisor (och de ratar hon om det blir) men nu kommer jag inte ge så rejäla ben i maten men är inte så orolig för benrisken.

Tack för tipset om C G, har det hyfsat nära. Mailet två slakterier nu och väntar på svar från dessa. Hoppas de kan sälja till mig för då blir det närproducerat med från gårdar jag känner till. Men kan ju vara bra om man behöver komplettera med något mer eller om det sinar i lagret.

Finns det nån gräns för mängd lever i utfodringen? Typ att det är inte hälsosamt om de äter mer än 20% av sin kroppsvikt per vecka av lever.
 
Nurima har jag gett innan men satan, bitarna var ju som små ufon :p

Tur i oturen är hon inte glupsk, har alltid ben liggandes framme och hon gnager på dom så blir ytterst sällan flisor (och de ratar hon om det blir) men nu kommer jag inte ge så rejäla ben i maten men är inte så orolig för benrisken.

Tack för tipset om C G, har det hyfsat nära. Mailet två slakterier nu och väntar på svar från dessa. Hoppas de kan sälja till mig för då blir det närproducerat med från gårdar jag känner till. Men kan ju vara bra om man behöver komplettera med något mer eller om det sinar i lagret.

Finns det nån gräns för mängd lever i utfodringen? Typ att det är inte hälsosamt om de äter mer än 20% av sin kroppsvikt per vecka av lever.

Ja mängden lever ska väl varken vara för hög eller för låg. Men exakt hur mycket som är för mycket vet jag ej. Jag gav så 5-10% av maten var lever.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp