Bukefalos 28 år!

Barfota-artikel i Ridsport

Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Lånar.

Citat OL s hemsida:
Under rubriken "Jackson inte vetenskapligt förankrad" står det att Ove Lind inte tog tillfället att försvara AANHCP:s helt motstridiga teorier på veterinärmötet.
Åter igen ett personangrepp skrivet för att skada. Vad har detta med barfotagång att göra? Dessutom:

1. Det fanns ingenting att försvara eftersom AANHCP:s teorier aldrig diskuterades. Föreläsningarna handlade om andra personers erfarenheter och uppfattningar och jag är tillräckligt väluppfostrad för att låta dem prata om sina saker på sitt möte till skillnad från andra som gör sitt bästa för att förstöra mina presentation av SANHCP:s teorier och förklaringsmodeller.
Slut citat.

OL Tycker att han är väluppfostrad:smirk: Däremot så kommenterades nämnda veterinätmöte med sarkasm och felaktiga påståenden vid föreläsningar av OL för hästägare som saknar kunskap om hovar. Nä fy F*n för sån marknadsföring, som grundar sig på andras ovetande.


Mvh Stuv
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Jo, OL har all anledning att anmäla RS, tycker jag. Personligen har jag gillat RS enbart för de forskningsrapporter som publiceras där då och då från SLU...men nu slutar jag köpa den helt. Finns ju SLU, Hippocampus på nätet.

I övrigt så har min häst stått bättre på hovarna sedan jag raspade till hovväggarna fram som hovis lämnade lite för mycket av. Benen är nu raka och hon går på "knögglet" i hagen utan problem igen. Ser mycket bra ut;)

God fortsättning, för övrigt:p
 
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Jag har följt denna debatt men inte lagt mig i, förrän nu. Är det någon av er anhängare som någonsin sett en vildhäst?? Har man träffat på vilda mustanger så kan jag garantera er att avundsjuk på hovarna blir man inte. Man tar in dom och verkar dom man kan för att hjälpa dom att öht överleva med deras "naturliga fötter".
En annan otäck sak med barfotaanhängare är att man ser det som naturligt och "barmhärtigt" att låta hästen lida. Om jag skodde en häst som av någon anledning visade smärta och hälta så skulle jag ta av skorna, men inte barfotaanhängarna, -nä det går över??? Att tillåta djurplågeri med motiveringen att det blir bra till slut får mig att må illa.
 
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Det blev lite felformulerat ser jag. Jag menar naturligvis att barfotaanhängare inte ser det som självklart att sko hästen om den lider av att gå barfota.
 
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Japp, vissa hästar har kanske tappat det mesta av sin "naturlighet" och det får inte kosta hur mycket smärta som helst för att ta det tillbaka...någonstans måste man stoppa det och inse att den hästen bör ha skor (vilket jag fick inse när det gällde ett halvblod jag hade hemma på tillridning...hon kunde definitivt inte gå barfota och rtg visade mycket tunna sulor):cool:
 
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Och hur många hästar har du sett som är verkade enligt AANHCP?

Man blir förundrad över hur lätt folk slänger ur sig saker utan att veta ett smack om det man talar om. Här ser man klart och tydligt vad som händer när felaktig propagande som publicerats i RS och aftonbladet gör. Helt plötsligt så siter vi som har barfotahästar och tittar när de lider och inte kan röra sig.
helt fantastiskt. Och vad jag erfarar så är det de som skriker mest och högst de som kan minst...

Den blaska som skrivs nu är inte bra alls och anlednigen till det är att den inte är objektiv alls. Man märker klart och tydligt vilket budskap de vill få ut.

Jag har aldrig sett ett enda inlägg här inne där det står att jo jag ska ha min häst barfota till vilket pris...
Jag fattar inte ens var det kommer ifrån, kanske att det finns något pucko som inte förstårbättre men jag tror ingen medevetet skulle plåga sin häst. Då tycker jag faktiskt också mer synd om alla hästar som står inne mestadels av dygnet som rids av puckon och som har fel anpassade sadlar, men det är ingen som skriker djurplågare när hästen ömmar i ryggen, vilket de flesta tyvär gör.
 
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

stuv skrev:
OL Tycker att han är väluppfostrad:smirk: Däremot så kommenterades nämnda veterinätmöte med sarkasm och felaktiga påståenden vid föreläsningar av OL för hästägare som saknar kunskap om hovar. Nä fy F*n för sån marknadsföring, som grundar sig på andras ovetande.


Mvh Stuv
Vart ser du sarkasm och felaktiga påståenden i OLs svar? Diskuterades inte "spricklagning" på en föreläsning på seminariet? Att sprickor kan växa ned utan nitar, plaster och annat är inte felaktigt. Det kommer nog du också att förstå så småningom.

Går man på ett föreläsarseminarium med hovslagare och veterinärer, inte f**n ställer du dig upp och börjar proklamera dina egna åsikter utan att vara tillfrågad?!
Ändå tyckte tydligen någon där att han borde ha gjort det?

Ang förstöra andras föreläsningar så fattade jag det som att OL syftade på den veterinär som kommit på hans föreläsning enbart för att berätta för alla åhörarna hur fel h*n tyckte att OL hade.
Det är ju en lite annorlunda inställning att ha om man tänkt sig gå på en föreläsning. Tycker jag iaf.
 
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Hej.

Det jag menar är att OL tagit uppgifter från nämnda vetmöte, vändt på begreppen, och berättar på sina föreläsningar vad han hört på vetmötet. som aldrig har sagts, eller så har han missuppfattat det hela ordentligt.

Mvh Stuv
 
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

emindy skrev:
Vart ser du sarkasm och felaktiga påståenden i OLs svar? Diskuterades inte "spricklagning" på en föreläsning på seminariet? Att sprickor kan växa ned utan nitar, plaster och annat är inte felaktigt. Det kommer nog du också att förstå så småningom.

Går man på ett föreläsarseminarium med hovslagare och veterinärer, inte f**n ställer du dig upp och börjar proklamera dina egna åsikter utan att vara tillfrågad?!
Ändå tyckte tydligen någon där att han borde ha gjort det?

Ang förstöra andras föreläsningar så fattade jag det som att OL syftade på den veterinär som kommit på hans föreläsning enbart för att berätta för alla åhörarna hur fel h*n tyckte att OL hade.
Det är ju en lite annorlunda inställning att ha om man tänkt sig gå på en föreläsning. Tycker jag iaf.
Jag är ofta på föreläsningar inom Psykiatrin/omvårdnad och där diskuteras det ofta hett. Föreläsaren blir ständigt ifrågasatt av tvivlare, inget konstigt. Var också på en föreläsning med Jerzy Sarnecki och samma sak där. Frågor och påståenden haglade och är föreläsaren en skicklig sådan och påläst så reder h*n detta.:cool:
 
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Så du har personligen varit på OLs föreläsningar flera gånger sedan nämnda veterinärmöte? Och då hört honom yttra felaktigheter?

Du måste vara på varenda föreläsning! (Med tanke på att det ändå var helt nyligen som veterinärmötet ägde rum.) Inte visste jag att du var ett sådant fan!?
 
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Jag kan bara tala av egen erfarenhet och jag skulle själv inte "börja något" om jag var ensam barfotaverkare mot enbart veterinärer och hovslagare.
Det är lite för mycket katt bland hermeliner för min smak.
OL hade som sagt pratat med en av föreläsarna och fått som svar "Hovslagarna kan nog det där."
Med den attityden ger det troligen inget att börja argumentera.
 
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Penny_Lane skrev:
:smirk: Samtliga ni visat bedriver lösdrifter av UNGHÄSTAR inte tävlingshästar i verksam ålder.
Jag kan dessutom garantera att minst en av de ni skrev om INTE har sina tävlingshästar på lösdrift har sett stallet själv..

För Dej och dina åsikter! :bow:

Vi har också våra pensionärer, fölston och unghästar på lösdrift. Tävlingshästarna står i stall. Inget nytt, så har vi haft det en herrans massa år. Unghästar givetvis barfota, fölston barfota liksom pensionärerna.
Tävlingshästar skodda för att kunna brodda.
Samma hovslagare sedan 20 år och delvis samma veterinär lika länge. Nästan bara rutinärende som vaccination, dräktighetstest, bes osv.
 
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

emindy skrev:
Så du har personligen varit på OLs föreläsningar flera gånger sedan nämnda veterinärmöte? Och då hört honom yttra felaktigheter?

Du måste vara på varenda föreläsning! (Med tanke på att det ändå var helt nyligen som veterinärmötet ägde rum.) Inte visste jag att du var ett sådant fan!?

Japp, jag har besökt föreläsningar vid 2 tillfällen, en förra året och en i år, efter nämnda vetmöte. ;) De du! För att kunna diskutera så måste man ju veta vad det handlar om.

jag kan hålla med om att det borde stått föreläsning i stället för föresälsningar i mitt inlägg ovan, då jag endast varit på en föreläsning efter vetmötet,

mvh stuv

Mvh Stuv
 
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Hej.

Jag vet inte om det leder till nåt bättre i hästsverige att vidare diskutera hur föreläningar utförs, här i forumet.

Mvh Stuv
 
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

emindy skrev:
Jag kan bara tala av egen erfarenhet och jag skulle själv inte "börja något" om jag var ensam barfotaverkare mot enbart veterinärer och hovslagare.
Det är lite för mycket katt bland hermeliner för min smak.
OL hade som sagt pratat med en av föreläsarna och fått som svar "Hovslagarna kan nog det där."
Med den attityden ger det troligen inget att börja argumentera.
Nej, det är ju inget vettigt inslag att börja med ett sånt påstående. jag menar förståss att det ska kunna debatteras om olika åsikter och tankegångar...
 
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

I framtiden hoppas och tror jag att det kan bli en intressant och givande diskussion mellan barfotaverkare, hovslagare och veterinärer. Men jag tror att vi åtminstone kommer att vara tvungna att vänta på att djurskyddsmyndighetens utredning är helt klar och publicerad innan den väldigt upphaussade debatten kan börja svalna.

Sedan tror jag på OLs förslag om artikelserien där. Men det återstår att se om de skulle haka på något sådant. Efter deras artikel tycker jag åtminstone de är skyldiga att låta honom försvara sig i tidningen.
 
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Köpte Horse & Rider idag, eftersom det på utsidan fanns text om en balanserad syn på barfota. Till skillnad mot Ridsport hade både negativa, anhängare och neutrala fått komma till tals.

Inte som i Ridsport, där det stod läs om för- och nackdelar, och sen var artikeln helt vinklad.

En som var helt emot, en som var för och en veterinär som var neutral, bara berättade om för- och nackdelar. De tog upp exempel på distanshästar som tävlade barfota, och massor av annat.

Artikeln var inte jätteomfattande, ungefär som den i Ridsport, men mycket mer objektiv. De undersökte lite mer, istället för att skriva utifrån en redan avgjord mening.

Ville bara berätta

OlleAtlas
 
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

OlleAtlas skrev:
Köpte Horse & Rider idag, eftersom det på utsidan fanns text om en balanserad syn på barfota.
OlleAtlas

Trevligt, kan du länka till artikeln eller här återskapa vad som skrevs???
 
Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Cecely skrev:
Och hur många hästar har du sett som är verkade enligt AANHCP?
.


heJ!

Jag har bara sett två..

Den ena en shettis som innan AANHCP fick tag i henne gått barfota i åtminstone 2 år utan problem, nu tål den inte nåt annat underlag än djup snö och visar även i snö att något inte är helt ok. Det lutar åt att slå på skor på den för att den ska funka att ens leda ur stallet..

Den andra, har jag förlorat kontakten med, men när den stog hos oss togs skorna av, (häst 19 år med diverse problem), häst blev tvärhalt, kunde inte heller gå i stallet, de andra åkommorna blev värre. Sen flyttade häst till lösdrift och ryktesvägen(via AANHCP-verkaren) har jag hört att han ett tag varit så dålig att han var på väg att tas bort, men nu när det är snö går det lite bättre...Undrar hur de blir när våren kommer???

/ lavinia, som gärna vill tro på detta, men som bara ser fler och fler bevis på att det inte funkar alls och således aldrig skulle utsätta sin häst för detta lidande..
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 698
Senast: muslidag
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 770
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 240
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 008
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp