Bukefalos 28 år!

Barfota häst

Detta med naturlighet har fått en viss popularitet, det har sitt pris på ett eller annat sätt fast alla ägare har inte förstått detta. Detta nämndes också i ovannämnda radioprogram, och på kliniker runt om i landet kan man med säkerhet intyga detta.

I övergången mellan skoning till utan skor, kan vara smärtsam för hästen. Detta verkar man helt ha raderat till förmån för att allt blir så naturligt när pållen kan gå utan skor. Det är inte tillåtet enligt gällande djurvårdlagar att utsätta hästen för onödig smärta, något som kan bli aktuellt för pållen iom att man skor av. Här tar man inte hänsyn till smärtan, utan pållen förväntas klara av detta ändå.

Men men denna smärta kan ge ett högt pris i slutändan, genom att hästen gått och spänt sig samt kanske i sämsta fall även utsatt sig för sned belastning.

I djurvårdslagstiftningen står även att hästen skall skyddas vid tex halt väglag, vilket innebär att i princip kan och skall hästen inte ridas i den hala årstiden pga barkisen som gärna uppstår på många ställen.
Har man dock isfritt i hagar, samt rider på ställen där is inte finns är det väl ok att ha oskott. Men den verkligheten finns inte på så många ställen här i svergie, under vissa delar av året.

Dessa 2 punkter är anmälningsbara som djuplågeri, och är inte ovanliga kan man säga numera.
 
I djurvårdslagstiftningen står även att hästen skall skyddas vid tex halt väglag, vilket innebär att i princip kan och skall hästen inte ridas i den hala årstiden pga barkisen som gärna uppstår på många ställen.
Har man dock isfritt i hagar, samt rider på ställen där is inte finns är det väl ok att ha oskott. Men den verkligheten finns inte på så många ställen här i svergie, under vissa delar av året.

Alla vi som har så små ponnyer att de inte går att rida på då? Är vi djurplågare som inte skor våra hästar? Jag kör min ena ponny med rockard alla årstider. Även vid halt underlag.

Min upplevelse är att det känns farligare med skodda hästar än oskodda vintertid. Med skor packas ofta snön under sulan i skon och en sk "stylta" uppstår. Denna stylta kan byggas upp och göra broddarna verklösa. Snön packas inte på samma sätt fast under hovarna på barfotahästar. Att styltor uppstår där känns ovanligt.

Hästar utan skor har ett bättre fäste på halt underlag än hästar med skor; När en hov utan järnsko sätts till marken pressas strålen ner och masseras mot marken. De elastiska trakterna vidgas utåt och ett lätt vakum uppstår. Detta gör att strålen masseras mot marken, hela hoven, kotan och benet får bättre blodgenomströmmning. Hela benet är några grader varmare än hos en häst med statiska järnskor. Jag upplever att oskodda hästar har mer ordning på sina ben, de känner vart de har hovarna på ett annat sätt än skodda hästar. En oskodd hov har relativt bra grepp även på halt underlag.

Jag anser mig inte som en djurplågare som motionerar mina barfotahästar på halt underlag ibland.
 
Boj, jag lånar din svarsknapp lite. :)

Det kanske är någon som har skodda minishettisar? Blev lite nyfiken nu. :D
 
Men vad kom allt detta snack om djurplågeri in i bilden??? :confused:

Jag rider inte mina hästar på is. Jag har stora hagar och på de ställen det ibland ligger is klarar sig hästarna alldeles utmärkt att gå på fast de inte har skor. Är det riktig blankis så saltar/sandar jag. Dom har heller aldrig haft ont utav att gå barfota, inte ens i början. De har jättefina, friska hovar!

Jag har aldrig sagt att alla hästar ska gå barfota, jag sa det att jag var emot järnskor om hästens hovar kan klara sig utan och mina hästars hovar klarar sig mer än utmärkt utan skor, alltså har jag mina hästar oskodda. Jag har inget emot folk som skor sina hästar, de gör som de vill.

Men om det är djurplågeri att ha hästen oskodd när det är isigt ute då borde alla som har hästar som inte rids, föl, unghästar, avelsston, små ponnier m.fl ha sina hästar inomhus på vintern då eller alternativt sko på alla fyra och brodda?

Dessutom så håller jag med föregående talare att skodda hovar med snöstyltor borde vara mer djurplågeri! Och de som har sina skodda hästar obroddade i hagen på vintern då?? Skodda hovar utan brodd är ju som skridskor på snö och is!Mina oskodda hästar har aldrig fått några snöstyltor och isen klarar de fint!
 
Jag verkar min hästs hover med cirka 2 veckors mellanrum.

min sida med bilder,
http://photo.starblvd.net/Sunnan

titta på hovbilder, och förfäras över trasiga barfotahovar, och se att det finns hopp för alla.

idag rids hästen mellan 1½ - 3 timmar barfota utan problem.

mvh/ Anita
 
Men vad kom allt detta snack om djurplågeri in i bilden???

Det kommer från djurvårdslagstiftningen vi har här i svergie, sen har inte jag heller påstått att hästen inte kan gå oskodd. För kan man uppfylla ovanstående kriterier, har man ju inget att bekymra sig om eller hur.

Alla har det inte lika förspänt som du, och vid detta laget känner jag till 3 ägare som är anmälda för just detta att hästen inte har fått ett fullgott fäste under ridning och skadat sig.
 
Men om det är djurplågeri att ha hästen oskodd när det är isigt ute då borde alla som har hästar som inte rids, föl, unghästar, avelsston, små ponnier m.fl ha sina hästar inomhus på vintern då eller alternativt sko på alla fyra och brodda?

Nu är det hästar i arbete som kravet på fäste finns.
 
Har man dock isfritt i hagar, samt rider på ställen där is inte finns är det väl ok att ha oskott. Men den verkligheten finns inte på så många ställen här i svergie, under vissa delar av året.

Här skriver du ju att det ska vara isfritt i hagarna också...
 
Men då borde ju (enligt dig) alla hästar vara skodda på alla fyra och broddade även i hagen på vintern då det ligger snö och is?
 
Stackars alla Russ på Lojsta som går barfota och utan brodd under vintern! ;) Konstigt att de har överlevt!

Loggan
 
Det handlar inte om vad jag säger, utan vad djurvårdslagstiftningen säger. Och den säger att hästar i arbete skall skyddas mot bla halka, för föl och fölston får man väl anta att hagen är såpass stor att barkis inte bildas. Väljer man att ha sådana hästar i en såpass liten hage, att isbildningen blir kraftig bör man nog tänka om.

Som en parantes i sammnahanget så har klinikerna under denna vinter haft otroligt många frakturer att handskas med, på just oskodda hästar. Men man kan inte säga att detta enbart gäller arbetande hästar, statestiken omfattar även föl och fölston och vintern är inte över ännu.
 
otroligt många är väldigt många....

Om det ska vara vägledande så kan vi ju lika gärna sko varenda häst och fölen med för den delen.

Det är okej att hämma hovmekanismen med alla framtida problem som det ger men det är inte okej att ha sin häst oskodd i hagen på vintern om det finns risk att den skulle kunna halka och skada sig , vilket det ju alltid finns eftersom hästar faktiskt rör på sig.

Hur är det med lera då? det är ju också ganska halt och inte hjälper det mycket med brodd.

Hur i all sin dar klarade sig hästarna förr?
 
Jag skulle för allt i världen inte vilja ha min häst skodd med massa broddar, eller rättare sagt, jag vill inte att hans flockmedlemmar har det.

Som de leker ("rider" på varandra, slår med frambenen mot varandra etc), ibland sparkar varandra (ibland HÅRT) osv så skulle jag inte våga ha brodd varken fram eller bak.

Man ska ju inte tillfoga onödigt lidande, och detta anser jag vara just det.

Pållarna på lösdriften går barfota allihopa och klarar sig utmärkt. Det har varit is på några ställen ett par dagar i vinter (max 5 dgr) då de kanske varit tvungna att spänna sig lite för att inte halka, men jag vågar hävda att det hade även en broddad häst gjort.

Självklart rider man inte där det är ordentlig blankis, däremot kan faktiskt hästarna ta sig fram (med en balanserad ryttare...) på is, men då är det ju såklart skritt som gäller.
 
Jag har en häst som jag haft sedan han var föl och han har aldrig varit skodd. Jag var lite osäker på om jag skulle sko honom alls, nu är jag övertygad om att min häst inte behöver skor. Det är en viss teknik att veta hur en barfota häst ska se ut i "fötterna" som måtto kan man ha att det ska vara så naturligt som möjligt. Men vilda hästar sliter något mer på sina hovar än våra tama. Jag verkar väldigt sällan dock och min hovslagare som är speciellt intresserad av barfota hästar, håller med om att det sällan behöver verkas.(detta beror på hur mycket din häst sliter, kan variera beroende på hur aktiv hästen är)

Har du däremot en häst med knepig benställning och/eller som har fel balans måste man hjälpa dom på traven, det betyder att man får försöka att försiktigt verka tills det går till sig. Hovväggen är hästens "hjulspår" och var alltså rädd om dessa, så att det inte blir bambi på hal is.
Hästar är dock väldigt anpassningsbara och dom finner sig i det mesta. Verka lite men ofta så att hästen hinner anpassa sig.

Ett bra tips är att slita skorna till sommarbetet, och när de kommer därifrån kan man lättare avgöra om hästen ska gå barfota eller inte. Samtidigt ser man hur sin hästs hovar skulle sett ut om vi inte lagt oss i. Naturligtvis kan det ju vara så att vi sett till att hästen fått den benställningen/balansen om vi tidigare i hästens liv alltid verkat fel. Men med detta i åtanke så kommer det nog att gå bra.
Jag håller med om att det givetvis måste anpassas till individen och inte människans intressen, men jag vill iaf tro att alla som bryr sig om att kolla upp det oxå faktiskt är mån om sin hästs bästa.
Min häst är lycklig så här och han kommer inte att få "spikar i fötterna" om det inte skulle bli medicinskt nödvändigt.

Lycka till alla ni som tycker att barfota är att föredra :banana:
 
Min fullblods korsningsponny går barfota bak. Han har tåliga hovar, och skulle nog klara att gå helt barfota, men då går det ju inte att brodda... Han verkas och skos ungefär var 10de vecka, oftare behövs inte eftersom hans hovar inte växer snabbare.
 
Jag vill poängtera en sak så slipper vi det missförståndet, jag har inget emot att hästen går oskodd. Men när de som aldrig har haft sin häst utan skor förr, börjar följa den trenden går det snett mellan varven.

Många har börjat tillämpa strassermetoden, det har medfört att många hästar har haft otroligt ont i sina hovar under den första övergångstiden. Man kan motivera en avskoning om man hjälper hästen hela vägen ut, även med smärtlindring om så skulle behövas. Detta är inte tillåtet enligt den medtoden har jag förstått, och det är inte förenligt med svensk djurlagstiftning. Det är alltså inget jag personligen tycker, utan något som man får anta gäller alla och inte enstaka.

När det gäller att skydda hästen mot halka, så är det närmast den arbeteande hästen man har i åtanke med denna lag. Och det står faktiskt att man inte bör tex rida den eller de dagar som marken är isbelagd, det är ej heller något som är min personliga åsikt utan en regel som alla bör känna till.

För er som redan har avskodda hästar bör ju ej detta vara ett problem, såpass pålästa är ni väl att detta är nåt som ni vet om. Värre är det för de som står i begrepp att börja sko av, det är här som ni nu kan gå in och ge råd. De råden bör ju då inte bara vara av typen "min häst går utan skor, och det går så bra". Utan berätta för dessa istället vad som kan ske under övergången, och vad de då bör göra osv.

Det är vad den handlar om när man tar hänsyn till individ och situation, inte något annat.
 
Det jag vänder mig emot i ditt resonemang är att du är så förmyndaraktig..
Inte tror du väl på allvar att fölk läser detta och tar av skorna.. verkar sina hästar så de blir halta.. låter dom stå ute och frysa..
Då tycker jag att du har en ganska låg uppfattning om folket här på forumet.
Anledningen till att dom är här tror, i alla fall jag, är att dom är intresserade av att lära mer -just för att kunna tillgodose sina älskade hästars behov..
Förresten, det är ingen amputation vi pratar om här.. det handlar om svar på frågan "hur ofta verkar ni era hästar"
och naturligtvis drog den frågan med sig synpunkter och funderingar kring barfotahästar.
Är inte det ganska sjukt..? att "barfotahästar" är så kontroversiellt? Det borde ju i rimlighetens namn vara vår handling att spika på dom en järnsko som är det.....?
 
Det borde ju i rimlighetens namn vara vår handling att spika på dom en järnsko som är det.....?

Om hästen har behov av skor, så måste man ju spika på ett par skor eller? Ska man slakta dom istället, därför att dom inte kan klara av att uppfylla kriteriet skolös. Man måste ta häsnyn till individen, och situation.

Nu gäller ju inte det här enbart detta forum, för man få väl anta att folk träffar andra utanför detta forum som har samma tanke gång eller?

att "barfotahästar" är så kontroversiellt?

Nä dom är inte kontroversiella, däremot vissa ägare som inte ser saker i sin verklighet. Det kontroversiella är att man gärna vill genomföra något som anses bra för hästen, men ser inte vilket pris hästen får betala för detta. Kan man se det, och hjälpa hästen genom de besvärliga så är väl saken inget problem. För det krävs information, särskilt till de ägare som funderar på att sko av sin häst av den här orsaken.

Sen vill jag samtidigt säga så här, det finns gott om hästar som går oskodda av andra orsaker. Nämligen ägarens snikenhet, för det är ju billigare att ha hästen oskodd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Travhästar tävlar ofta utan skor, men att vara barfota passar inte alla. Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet har tagit reda på...
Svar
3
· Visningar
182
Senast: super
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 890
Senast: Morces
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska ryttare ligger i framkant när det kommer till att rida höga klasser med hästarna barfota, och svenska forskare ligger nästan...
Svar
0
· Visningar
683
Senast: Gunnar
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp