Bukefalos 28 år!

Barfota häst

däremot vissa ägare som inte ser saker i sin verklighet. Det kontroversiella är att man gärna vill genomföra något som anses bra för hästen, men ser inte vilket pris hästen får betala för detta. Kan man se det, och hjälpa hästen genom de besvärliga så är väl saken inget problem. För det krävs information,

Nu håller jag med dig Boj! :)
Om hästen man äger har haft skor hela livet och man bestämmer sig för att prova barfotagång, så krävs det kunskap och tät kontakt med hovslagare!

Jag hoppas verkligen att hästfolk är kompetentare än att de skor av direkt utan långsam tillvänjning och noggran uppsyn för att "det ska vara bra"...
 
Hur ofta verkar ni era barfota hästar?

Hoppsan, jag tror inte jag har svarat på ursprungsfrågan! :o
Tack Sweet för en bra tråd förresten!

Hovis kommer till mig var åttonde vecka och verkar hovarna.

Jag har inte vågat mig på att fila lite själv. Skulle vilja gå någon slags kurs ang. verkning och hovvård först.
 
Saxat ur broschyren "Djurskyddsbetsämmelser Hästar"
"Vid halka bör sådana åtgärder vidtas att hästarna kan förflytta sig säkert." Detta står under allmänna råd och är alltså ingen lag. Det står heller inget om det gäller arbete eller hagvistelse.
 
Det gäller för hästar som bla rids, vi hade en tösabit som förra året fick ta bort sin häst pga halkskada under ridtur. Hästen var oskodd och väglaget halt, försäkringsbolaget ersatte inte hästen med hänvisning till djurvårdslagstiftningen.
 
Ca var 7-8:e vecka. Jag kan inte verka själv utan har en bra hovslagare.
"Lillans" hovar är jättefina, runda och slits jämnt runt om men "Storhästen" har mkt knepiga hovar. Han blir jättehög i trakten och får inte ut någon tå. Framhovarna är värst, dessutom är det dålig form på dem. Men jag säger det att efter att han fick börja gå barfota, för ca 2,5 år sedan, har hans hovar blivit så otroligt mycket bättre. Hovslagaren liknade hans framhovar med knytnävar första gången han såg dem men nu börjar de se ganska fina ut.
Vi tog av bakskorna först och lät han gå utan dem några månader innan vi tog av fram. Har inga problem med att ha dem barfota men anpassar givetvis ridningen efter underlaget.
/Eli
 
Hästen var oskodd och väglaget halt, försäkringsbolaget ersatte inte hästen med hänvisning till djurvårdslagstiftningen.

Om mina ponnyer (minishetland) halkar och behöver avlivas, undrar hur försäkringsbolaget tänker då ang. ersättning. Vad jag vet finns inte så små skor.... :confused:

Undra hur många hästar som brutit benen av sig när snö har packats under skorna och gjort broddarna obrukbara. Och hur många hästar har inte halkat i hagen obroddade och skodda?
 
Nu vet inte jag vad som skedde i nämnda fall, men troligtvis kan skadan ha uppstått vid ridning och då är det fullt möjligt att ett försäkringsbolag kan agera på det sättet.

För du rider väl inte på dina minishettisar, det skulle jag vilja se. :rofl:
 
Det var det värsta vad detta ämne ruskade om folk. Jag rider/kör aldrig min häst utomhus om det är halt, jag har tillgång till ridhus, men för alla andra så råder jag er att ta på er ett par gummistövlar och ge er ut och känn hur halt din lilla kompis får det. Halkar du så kommer hon/han förmodligen oxå att halka. Har man inte möjlighet att rida i ridhus eller att anpassa ridningen/träningen är det självklart ingen bra idé att sko av sin häst.

:bump:

Men om ni vill veta lite mer så köp nyaste HÄSTFYND nr:2- 2004 där kan du läsa på sidan 84 om "Inga skor; övergång från skor till barfotagång" Inte så jätte mycket om ämnet men en viktig del för alla som funderar på att sko av.
 
Dom är ju inte ridhästar, men körponnyer. Verkas var 7-8:e vecka, precis som vid skoning.
 
Jag har också undrat över det! Hur reagerar försäkringsbolagen över hästar som går utan brodd i hagen vintertid?
När jag hade skodda hästar broddade vi vid första snön och broddade av när risken för "vinter-återfall" var över. Därför blev jag helt chockad av att höra om skodda hästar som vintertid endast hade broddar när de reds :eek:

Visserligen kan hästar skada varandra och sig själva ganska ordentligt med broddar, men skor utan broddar ger ju verkligen inget fäste!

Barfota hästar lär sig ofta/ibland att känna efter vart det är halt och tar det försiktigare (även ägaren måste naturligtvis visa tålamod). Dessutom bildas aldrig snöstyltor på en bar hov.
 
Men jag ska ju inte sko av mina hästar, de är redan oskodda sedan länge! Min enkla lilla fråga var hur ofta de som har barfotahästar verkar. Det är nämligen så att mina knappt behöver verkas alls. Hovslagaren kommer ca var 10-12 vecka och han filar endast formen lite.
 
Jag kanske ska svara på den frågan jag också ;)

Min häst har blivit verkad en gång i hela livet, han fyller 4 år 10 april.

Anledningen... Han har gått vild i Camargue. Han verkades för första gången nere i Frankrike i höstas och sen han kommit till Sverige har han inte verkats.

Största anledningen är att han inte varit tam. Nu är han dock tam och jag kan lyfta och hålla i frambenen, bakbenen jobbar vi på ;) En okänd man skulle absolut inte få lyfta hovarna utan tvång (och det vill jag absolut inte använda).

Hovarna ser ok ut, skulle behöva verkas lite i trakten och traktstöden, men när han nu går på lösdriften bara (gärden med mjuk mark) så går det bra. När jag känner att han är redo kommer jag ta lite på de ställen det behövs. Kan väl tillägga att hovslagaren har tittat på honom en gång (var här och verkqade de andra hästarna på lösdriften), men då var han inte tam. Han tyckte då att det inte var något akut utan att det kunde man låta vara. Kan också tillägga att de andra lösdriftshästarna (unghästar, rids ej) blivit verkade en gång på 3-4 månader, de är jättefina i hovarna och sliter dom bra själva (någon/ra av dom har lite långa hovar enligt min mening.. men men, det är inte mina hästar så..).
 
Att se över hovarna ingår i den dagliga tillsynen för min del. När jag märker att något behöver fixas så gör jag det.

För de vuxna brukar jag fila lite ungefär varannan vecka och för fölisarna blir det ungefär samma intervall men mer filande. De små går i en mjuk hage och sliter inte så mycket själva. Jag blev förvånad över att deras hovar behöver så mycket hjälp för att hålla en naturlig form. Man kan ju läsa på många ställen att unghästar på lösdrift inte behöver så mycket till hovvård. Men det gäller alltså inte mina.
 
På lösdriften där min häst går (som jag skrev om nyss) så är det ett uppgrusat område (=hård mark) där ensilagebalen finns. De rör sig alltså varje dag (i princip) på hård mark och sliter där en del. Nu har de alltså 5-6 hektar "flodbädd" som alltså är mjuk och lerig (men inte lerigt så att de blir leriga eftersom det inte är upptrampat) och sedan ett område på 500-600 kvm som är uppgrusat.

Sen får man ju ta hänsyn till om hästen är mjukmarks-häst eller hårdmarks-häst. Jag ser tydlig skillnad på olika raser hur de sliter och hovarna växer. Det går tex en halvblod/new forest på lösdriften och han märker jag skulle behöva mer hård mark (hovarna utvidgar sig inte som de borde). Min häst, som är mjukmarks-häst, är det här alldeles perfekt för.
 
Det är svårt att svara på det varierar alltså på hur mycket hovarna slits. Det viktigaste är att kolla att hästen mår bra och att den inte får en ohälsosam benställning. Det gäller att man kan se lite hur det "ska" se ut, om du inte känner att du klarar av det själv så rådgör med en sakkunnig angående det och få gärna din hovslagare engagerad i din barfota häst så ni tillsammans kan hitta en rimlig intervall. Men jag kan inte säga hur ofta, för det varierar under vintern sliter det tex mindre på min hästs hovar. På sommaren verkar jag inte alls. Det kan man bara avgöra genom att ha sett hoven en tid. Och det har ju du. Lycka till! ;)
 
Var sjunde vecka så kollas hovarna på samtliga (dvs oavsett om det är avelsston, föl, ridhästar och oavsett om de är skodda eller oskotta). De flesta brukar behöva åtgärdas i någon form då (skodda hästar skos om, barfotahästar verkas eller ivf filas).

Fölis kollas och åtgärdas däremot faktiskt OFTARE än så..
 
Min unghäst har aldrig haft skor på sig, och henne verkar hovisen ungefär var 8:e vecka, mer eller mindre beroende på hur det ser ut. Hon ska gå barfota i fortsättningen också, så då får jag se hur hovarna ser ut när jag börjar rida på henne. Då får hovisen komma oftare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Travhästar tävlar ofta utan skor, men att vara barfota passar inte alla. Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet har tagit reda på...
Svar
3
· Visningar
182
Senast: super
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 890
Senast: Morces
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska ryttare ligger i framkant när det kommer till att rida höga klasser med hästarna barfota, och svenska forskare ligger nästan...
Svar
0
· Visningar
683
Senast: Gunnar
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp