Bukefalos 28 år!

Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

Det beror ju på hur trimningen är, hur hästen är, hur länge den varit skodd tidigare och vilken grad av contraction (ursäkta engelskan) hälen har, vilket underlag man har, hur ofta man rider etc., etc. Min häst var barfota när jag fick honom men med dålig trimning (för långa tår och nedslitna hälar) och det tog länge innan jag fick ordning på hälarna, men han haltade inte. Sedan har ju fodret en hel del påverkan också. Förändring ser man nästan omedelbart. Ett tips är att ta massor med bilder så att du kan följa utvecklingen samt skriva ned observationer eftersom utvecklingen är gradvis.
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota och boots i distansen

trofé, Varför skulle det inte möjligt att det fungerar utan boots redan nu? Det har jag ju också sett att det går. Testa och se, du märker ju om det inte går.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag vet inte varför det inte skulle fungera redan nu. Hade en tanke om att det självklart behövs en övergångsperiod, men som du säger, fungerar det så gör det! Nu har han tappat en del av hovväggen där sömmen suttit tidigare och pga detta blivit lite hovöm på grus. Fungerar i lugnt tempo och inte långa sträckor, men i övrigt får det bli boots. Red dock en två timmars tur igår med ganska mycket galopp och idag (syntes inte igår) så såg jag att han fått skav av Renegade bootsen. Blev ganska förvånad, de är ju så mjuka med neoprenet och allt. Skavet sitter i karleden, ovanför varje balle ovanför själva "korgen" på baksian av bootsen. Ev har jag dragit åt den nedre remmen för hårt, så att korgen sitter för tight. Ska låta de små såren läka, sen testa att spänna lösare.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Fick en fråga via PM men svarar i tråden.
Jag valde Renegade eftersom jag tyckte de såg extremt lätta ut att ta på o av. Har inte ägt boots själv innan men sett andra kämpa med andra märken. Kände att hästen skulle tappa tålamodet om det inte gick smidigt att få på. Kunde sätta på en tappad boots ute och det tycker jag är superbra.
Jag är mycket nöjd med bootsen. Använder de inte varje gång jag rider för det behöver inte hästen. Bak använder jag de inte alls nu och det fanns ändå lite för hovis att verka av.
Men jag rider mest skritt och inte så långa rundor.
Var iväg på träning o red 8km med mer trav än vi brukar men då hade jag honom barfota. För att det fungerar.
Jag får se hur det blir när vi kommer igång med längre rundor och mer fart.
// Linda
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag kikade mest på Easy Boots olika varianter. En i stallet nu har Marquis som jag också klämde på.
Kan tillägga att jag trodde mer på Renegade i passform till hans hovar. Jag tog cut back = de är avtagna i bakkant ca 1cm. Det passade bättre enligt hans mått med runda hovar som är ungefär lika breda som långa.
Sen gillade jag även beskrivningen av vad för vinkel som hoven skulle ha.
Givetvis så var det viktigt med bra kritik från distansryttare också.
// Linda
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag har också Renegadeboots till min häst (fram) och Easyboots Epic bak. Är jätte nöjd med Renegade förutom en sak, rider vi längre och i högre tempon/galopp så får han skav av neoprenet som ska vara vadderande för själva delen som går över ballarna. Övre kanten på neoprenet skaver i karleden så att det blir sår. Har fungerat med glidslem, men har inte testat någon riktigt lång tur eller längre sträckor i galopp sedan han fick skaven (som nu är utläkta). Har inte hört om någon annan som haft det problemet. Har du märkt något av det?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Nej, han har inte fått något skav. Men jag försöker fixa till kanten efter jag satt på bootsen. Tycker neoprenet vill rulla sig lite i ovankanten när man fällt upp kappan.
// Linda
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Ja det är ju bra att det går att få dem lite kortare.

Men nån som har kolla på hur Marquisen fungerar igentligen.
Har försökt läsa på lite på hemsidan, men får det till att "man bara pumpar upp dem". Förutom luftkuddarna så ser dem ju ut som nån utav easyboots modellerna.

Det treåkiga med de "bästa" easyboots medellerna är att hästen inte får variera så mkt i hovarna dvs hovslagaren får se över dem ofta, det är ju iofs bra men blir dyrt/omständigt i längden.
Boabootsen som jag även har provat på passar ju lite varitation, men skaver lätt på kronranden där "hjulet" sitter/spänns åt, o dem roterar gärna tkr jag.
Old macs blir så mjuka i formen efter ett tag o b örjade rotera för oss.
Nu har jag ingen utav dessa kvar (iaf inte i rätt storlek).

Är det så att neoprenen på den som sitter över ballarna (heter den nu igen?) inte sitter fast? Så den kan börja rulla/flytta på sig när hästen rör på sig?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag rätar också till kanten. Men jag tror att han har fått skavet inte av själva ytan som ligger platt mot huden (svårt att förklara), för den är väldigt glatt och mjuk. Utan av ytan där neoprenet är skuret, där är det inte alls lika glatt utan strävare. Tror att det i galopp kan ha skavt i karleden.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Hej jag provade Marquisen för ett tag sen och det funkar bra, lite dyra. Fördelen med de är att man kan byta sulan när den är sliten. Har ett par st 2 till salu. Men jag tycker ändå bättre om Glove, utom gaitern som lätt går sönder. Skulle gärna prova Renegadeboots men tycker att de är för dyra också.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Skavet är ett vanligt problem. Många jag känner tar bort den biten. Renegade är medvetna om problemet också.

Här är förresten en alldeles färsk resurs för alla kunskapstörstiga https://www.facebook.com/hoofhelponline. Det är grundarna till the Horses Hoof som startat det så där kan man verkligen diskutera och fråga frågor. Det var dem jag skrev om WEG för - vill ni att jag lägger ut den artikeln fortfarande?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Glue ons används på tävling och sätts på en till två par dagar innan. Hoven måste vara helt torr innan den sätts på annars håller det inte. Jag har själv inte ridit med GlueOns men däremot gloves och som sagt Renegades. Det största problemet med både GlueOns och Gloves är plastkanten bak som jag vet kompisarna brukar fila ned. När jag använder Renegades förstärker jag spännet med cable ties (sådana där plastremsor man använder till att binda ihop kablar som inte går upp igen när man väl satt ihop den vad det nu heter på svenska)[/QUOTE]

Sent inhopp, men hoppas på svar!

Jag har precis skaffat Glove och är hittills jättenöjd, men jag undrar om du vet varför dina vänner brukar fila ner bakkanten? Jag har faktiskt reagerat på den och undrar om den trycker på ballarna. Men vi var ute tre timmar häromdagen och han ömmar inte, har inga märken.

Tack!
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Vad bra att du är nöjd och att det funkar för din häst. Det gjorde det inte för polarns häst utan det blev skav, så det är anledningen till egendesignen.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Nej tyvärr. Jag kan höra efter men samtidigt tycker jag inte du ska bekymra dig. Fungerar det så fungerar det och det är ju jättebra!
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Du får hemskt gärna kolla med dem, jag har ju trots allt bara använt dem i några veckor.

Tack på förhand!
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Vi tog ner våra första gången vi limmade, men det har inte behövs nån mer gång. Tror vi tog med kniven.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har av min veterinar, som ocksa verkar hästar utan skor, blivit rekommenderat Cavalor boots till min häst som gar utan skor sedan ca...
Svar
4
· Visningar
1 247
Senast: daphna
·
Distans Igår reds Bergaritten, jag och stallkompisen red våra 20 km i ett bra tempo och med pigga och glada hästar!! Vart godkända och är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 255
Senast: Mirraya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp