Bukefalos 28 år!

Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

Kolla förresten gärna in bilder på Cometts hovar dagen efter VM http://web.me.com/andnas/WEG2010/The_Day_After.html#grid. Comett har aldrig blivit utesluten för hälta eller ens blivit röstad på i FEI. Han har aldrig haft en sko på sig.

Gud vad intressant!!!
Jag har aldrig sett hovar som gått så långt. (Barfota alltså och tamhäst)
Då hjälper inte milen till att vidga en trång hov med andra ord? (Om du ursäktar så skulle jag kalla din häst trång i ballarna och med misstänkt röta i mittstrålfårorna) Och han springer på ändå!!
Kan träningsunderlaget hemma vara avgörande? (För trångheten menar jag)
Då ska jag inte nojja mig över att min unghäst aldrig verkar vlija bredda sig -hur mycket jag än rider.
Landar han med trakten först?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Tack för jättebra info om Renegade bootsen och för länken till den tråd där du skriver ännu mer om dessa boots.

Jag har blivit nyfiken på alternativa skor till min häst sedan jag märkte att hans steg förändrades enormt i skritten då jag monterade av järnskorna... (startade en tråd om det, som sedemera ledde till att denna tråd skapades :D). Efter att ha varit inne på sidan för Renegade-bootsen (USA-sidan) och läst allt jag kom över har jag verkligen fastnat för dessa boots.

Nu ska hovarna verkas i veckan och då kommer jag "kasta mig över" hovarna med linjal och måttstock! Dessa boots vill jag verkligen prova! (Dessutom fanns de i både rött och gult! :love:) Har inte fått samma känsla för andra boots faktiskt, utan mest varit inne på att börja mecka med olika skotyper - men då kvarstår problemet att hitta en hovslagare som är lika innovativ... den vi har nu är klockren på verkning och jätteduktig på "vanliga skor", men jag tror knappast att hovis skulle slå på dynamix-skorna (som jag annars också var mycket sugen på att prova). Dessutom känner jag att man blir oerhört mycket mer självgående med boots då man kan sätta på dem själv liksom... (och limskor är inte min grej helt enkelt).

...sen gäller det bara att våga sig på att tro sig förstå tillräckligt för att kunna beställa från USA, men det ska säkert gå smärtfritt :rofl:
Aaah - härligt!
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Delvis KL.

Jag är också mycket intresserad av renegade bootsen och tycker de verkar smidiga och bra i det jag läst om dem. Som akutlösning i vintras köpte jag ett par easy boots epic, broddade, att ha på bakhovarna när han gick barfota på dem. Dessa boots fungerade bra och jag är nöjd med dem, dock har hästen nu fått skor och brodd runtom. Jag är ändå fortfarande intresserad av barfota. Och funderar på om jag skulle ge det en chans till våren när isen inte är ett problem.

En av sakerna jag är mest fundersam över är när det blir ren isgata i hagen.

BandyBoy: Hur har du löst det med barfota och hage nu på vintern? Är rädd att han ska halka och fläka sig.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Hej jag rider med Easyboot Glove. Tycker de funkar bra. Men är alltid intresserad av andra boots. så om ni köper så får ni gärna skriva här vad ni tycker om dom och om ni märker nån skillnad på skor / andra boots.
Vi kommer att testa att tävla med boots i å,r ska bli spännande och se hur det går.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Det är just alla distansare i USA som skivit en massa på nätet som fick mig intresserad av renegadebootsen plus det som står på tillverkarens sida. Till slut hittar man ju även deras webshop som nästan är lite dold på sidan ;-) Nu är ju dollarn låg också så bra läge för att testa.
Boots som fungerar när man rider långt ger ju förtroende att det ska fungera även för oss andra :-)

Boots och hovar är ändå så olika så jag tycker att man ska testa allt man kan eller behöver och justera. Boots som man inte trivs med säljer man. Det är bra andrahandsmarknad då fler och flera använder någon form av boots. Jag har gjort så och testat många olika sorter på mina hästar. Många boots har varit onödigt tunga och där är renegade och glove lättast (lättare än järnskor). Har väl störst betydelse på små raser men ändå.
Sedan får inte boots skava det är större risk med de sorter som går över kronranden.
Jag ser ändå att renegade är lattast att passa in då det är bredden som väljer stolek. Längden kan fritt justeras på bootsen. Att tån alltid går mot framdelen av bootsen och att justeringen sker baktill gör att överrullningen blir kort och bra på just dessa.
Märks väl på gångartshästar men är ju viktigt för benen på alla hästar.

Små dubb är perfekt på boots nu när det är halt.
Jag tycker att boots och de nya modeller som kommer är ett alternativ till järnskor. Man behöver inte känna sig tvungen till "barfotahäst" som blivit lite känsligt uttryck av någon anledning i vissa kretsar utan man har skor när man rider som man sedan tar av och hästen går barfota i hagen. Klarar den sig utan så småningom så är det väl bara en bonus. :-)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Är det tillåtet i alla distanstävlingar med boots som hovbeslag? Det är det inte på islandstävlingar tyvärr.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Delvis Kl.

Hur gör man när det gäller att ta mått för att få bootsen att passa så bra som möjligt, när hoven inte nu är i den form den "borde vara längre fram om hästen ska gå barfota"? Min häst är dels skodd runtom nu, men har också slitit bort en hel del av hovväggarna i sidled på bakhovarna, vilket gör att de är smalare än normalt nu. Det är väl ganska noga att man får exakta mått. Hur mycket påverkar det med det hästen växer under en verkningsperiod? Och hur "uppskattar" man storlek om man vet att hästen har tex smalare hovar nu än i normala fall?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Man får ju se hur nära måtten ligger i storlekarna och försöka uppskatta mått om hoven nu är trasig. (Gäller det glove så är det nogrannare men finns provkit)
Min häst har den minsta storleken, 00 Renegade bak, men när han börjar närma sig verkning så är det lite tajt i bredd, så bak ligger han nära till en storlek större. Fram är inte så nära strl 0, utan där märks inte skillnad vid nyverkad eller inte, sitter alltid bra.
Däremot så kan man inte vänta 6-8 veckor mellan verkningarna. Har man sin häst barfota och använder boots så behöver man kunna raspa lite själv mellan hovslagarbesöken, kanske varannan till var tredje vecka. Det bästa är ju att hålla optimal hovform hela tiden.
Gör också chansen större att hästen ibland kan ridas utan boots, om man vill.

Hästar brukar få smalare hovar när de varit skodda en tid men normalt sett är det att de blir smalare baktill på hoven och att tån blir lite lång, vad jag sett. Bredaste stället på hoven brukar inte ändra sig så mycket. Där styrs ju mycket av att det bredaste stället under hoven är där hovbenet är som bredast inuti.
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota och boots i distansen

BandyBoy: Hur har du löst det med barfota och hage nu på vintern? Är rädd att han ska halka och fläka sig.

Eeeh... nej, den tanken har inte slagit mig alls faktiskt. Kanske för att jag under ponnyåren i slutet av 80-talet nästan uteslutande red ponnys som aldrig skoddes. Den ponnyn gick ju inte distans direkt, men reds på alla underlag - inklusive asfalt. Det var ett par kilometer på asfalt för att komma till ridbanan där vi red lektioner på den tiden...

...sen har Bandyn hårda och fina hovar också och dessutom har vi ju haft det så galet fint i vinter (fram till nu) med massvis med mjuk fin snö :love: Vi har inte haft isgata i hagen, men på stallbacken. Där har jag dock uppmärksammat att Bandy blivit oerhört mycket känsligare på fötterna och jag upplever honom mycket säkrare/noggrannare på steget än vad han är med skor (de år han varit skodd vintertid har han haft brodd runt om även i hagen - våra hästar krångar inte med varandra, så det har inte varit några bekymmer).

Märker även att han inte reagerar lika kraftigt (i princip inte alls) vad beträffar sulömheten nu när snön har smält som han gjort vid tillfällen då han haft tappsko. Det är väl för att fötterna har vant sig under en längre tid oskodda, gissar jag. Skulle vara finfint om det funkade att, precis som Raggsock säger, hålla efter litegrann själv mellan verkningarna och kunna klara sig med boots. Tror att min lilla häst skulle kunna gå många av träningspassen barfota också faktiskt. Bara han får vänja in sig.

...återstår bara att få kontakt med den där hovslagaren så att jag kan få fötterna verkade och börja mäta. Förutom förhoppningar om bättre steg i framför allt skritten är det just detta med "hovslagare-som-aldrig-kommer-och-heller-inte-hör-av-sig" som jag mer än gärna skulle vilja slippa. Fast det klart. Verkning måste man ju ändå ha hjälp med. *suck*
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Eeeh... nej, den tanken har inte slagit mig alls faktiskt. Kanske för att jag under ponnyåren i slutet av 80-talet nästan uteslutande red ponnys som aldrig skoddes. Den ponnyn gick ju inte distans direkt, men reds på alla underlag - inklusive asfalt. Det var ett par kilometer på asfalt för att komma till ridbanan där vi red lektioner på den tiden...

...sen har Bandyn hårda och fina hovar också och dessutom har vi ju haft det så galet fint i vinter (fram till nu) med massvis med mjuk fin snö :love: Vi har inte haft isgata i hagen, men på stallbacken. Där har jag dock uppmärksammat att Bandy blivit oerhört mycket känsligare på fötterna och jag upplever honom mycket säkrare/noggrannare på steget än vad han är med skor (de år han varit skodd vintertid har han haft brodd runt om även i hagen - våra hästar krångar inte med varandra, så det har inte varit några bekymmer).

Märker även att han inte reagerar lika kraftigt (i princip inte alls) vad beträffar sulömheten nu när snön har smält som han gjort vid tillfällen då han haft tappsko. Det är väl för att fötterna har vant sig under en längre tid oskodda, gissar jag. Skulle vara finfint om det funkade att, precis som Raggsock säger, hålla efter litegrann själv mellan verkningarna och kunna klara sig med boots. Tror att min lilla häst skulle kunna gå många av träningspassen barfota också faktiskt. Bara han får vänja in sig.

...återstår bara att få kontakt med den där hovslagaren så att jag kan få fötterna verkade och börja mäta. Förutom förhoppningar om bättre steg i framför allt skritten är det just detta med "hovslagare-som-aldrig-kommer-och-heller-inte-hör-av-sig" som jag mer än gärna skulle vilja slippa. Fast det klart. Verkning måste man ju ändå ha hjälp med. *suck*

Min andra häst (en shetlandsponny som dock för tillfället inte bor på samma ort som araben) är ju oskodd, och har alltid varit. Hon har super hovar och inga som helst problem med alla gångarter på grusväg eller full trav på stenkross. Hon sliter hovarna väldigt jämnt och fint och jag brukar raspa lite och hålla efter kanske var 3-5 vecka, och så brukar hovslagaren behöva verka henne varannan skoperiod som araben skos. Det enda jag fått anpassa är när det varit isgata på grusvägarna, då har jag motionerat henne på åker eller annan plats där det varit bättre underlag. Inte många gånger jag behövt avstå motionerandet helt för henne pga underlaget.

SÅ; vad är det då som får mig att tveka på araben!? Egentligen borde det ju inte vara någon skillnad, förutom givetvis individuella skillnader i hovkvalitet, behov av boots etc. Men det är just rädslan för isen i hagen jag hakat upp mig så på nu. Men som jag tror vi skrev om högre upp i tråden så går ju de allra flesta unghästar oskodda, och dessutom kanske på lösdrift och är ute mycket.

Det slår mig nu när jag tänker på det, att araben var oskodd när jag köpte honom som 3,5 åring, jag skulle aldrig ha skott då... :cool:Dock vet jag att han varit skodd fram en period innan det. Bara under den period han gick utan bakskor i höstas/början på vintern, ca 8 veckor, så blev bakhovarna markant hårdare och såg riktigt fina ut. Föutom att han blev verkad som om han skulle haft skor, så han var för mycket verkad och skavde sedan dessutom bort en hel del av hovväggen. (Tanken var att han skulle haft skor bak också, men av yttre omständigheter fungerade det inte).
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Tez, han hade lite röta vilket är ett gissel för oss i södra Texas som får så mycket regn och lera i hagarna men inte så att det störde honom. Men jag är inte säker på vad du menar med trång och jag inser att mitt hästvokabulär är bättre på engelska, och om jag ska översätta till det jag tror så är det contracted. Och det är han definitivt inte. En häst blir ju contracted om den varit skodd och inte har möjlighet att bredda sig vilket ju orsakar all sorts besvär i längden. Dock vet jag från att ha studerat mestadelen av Darolyns 50 hästar samt alla otaliga som passerat igenom samt vänkretsens hästar att det är enorm skillnad på hur hovarna ser ut i naturligt tillstånd beroende på häst.

Att underlaget skulle ha den typen av påverkan är ju en intressant tanke som kan utforskas. Jag skulle inte tro det men man vet ju aldrig. Jag tror mer på individuella skillnader hos hästarna och jag tror heller inte på att det finns en standard hov-form som alla ska försöka anpassa sig till punkt och pricka när man verkar. Men jag tror man kan utgå från en och sedan finna sin egen hästs ultimata form. Min egen hästs hovar raspar jag var 10-14 dag och fixar till det lilla som behövs inuti hoven. Det tar max 20 minuter och är lätt att göra. Han trivs bäst när tån fram är några millimeter längre än "idealet".

Att en hovvägg bryts av är ju ett tecken på att den är för lång.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

I Sverige är det tillåtet sedan 4-5 år tillbaka. I USA är det tillåtet. Arrangörerna brukar skriva i sina proppar om det är barfotavänligt.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Som barfota inspiration till alla, notera att samtliga 3 amerikanska hästar som springer Presidents Cup i Abu Dhabi nu i helgen (12 feb) springer utan beslag. Spectacular Gold (Valerie Kanavy) och DJB Juniper (Deborah Reich) springer båda i glue-ons och DJB Cytron Kon JMF (Cecilia Butler-Stasiuk) är helt barfota. Dessa hästar kommer från 3 helt olika platser i USA - Florida, New York och Texas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota och boots i distansen

KL

Jag utgår från att när man visar hästen för veterinären och den har glueon skor, så sitter de givetvis kvar. Men om man har barfota boots? Har hästen de på sig vid besiktning? Eller måste man springa upp med hästen barfota? Man får ju inte ha benskydd vid visning av hästen, men å andra sidan så plockar man ju inte av en skodd häst sina hovbeslag...
 
Sv: Barfota och boots i distansen

I USA får man göra vilket som men jag rekommenderar att inte ta av dem om det inte behövs. Förnuftet säger ju att man inte ska behöva plocka av bootsen. Finns det inget i reglementet?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Hej, nu plockar jag upp den här tråden igen för jag är nyfiken på hur det har gått för alla er som nu ridit en del tävlingar? Blev det några boots eller har det gått utan? Klarade ni er igenom vintern? Jag är nyfiken så det skulle vara kul att höra.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

lånar lite här

Får hem en häst nu i nästa vecka som ska bli nya distansstjärnan. Han går just nu barfota och har toppenhovar så nu funderar jag på att ha honom barfota och ha boots på när jag rider på grusvägarna. Hur har det gått för alla barfota hästar och vilka boots har använts? Hur mycket slits bootsen av distanstränandet?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Ponnyfantast, låna på bara. Du kan testa och se hur det går utan boots. Min vän i New Jersey rider mestadels på hård mark, sten och grusvägar och hon behöver inte använda några skydd. Hästarna bygger upp resistens och hovväggen tjocknar vid användande (kolla http://www.hoofrehab.com/jaime.htm för extremen!) så det beror på hur man har möjlighet att bygga upp den. Igen vill jag påminna om att alla Houstons polishästar är barfota och patrullerar på asfalt dagarna i ända och det fungerar bra.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Har länge tänkt skriva om hur det gått men det är så mycket hela tiden.

Vi tävlat 4st hästar och alla går barfota. På årets första tävling red vi med gaiter, min systerdotter tappade en på väg in mot mål, fast det märkte hon inte. Gick bra i alla fall, det va en T80 km och en CR 40 km. Andra tävlingen så limmade vi fast bootsen, satt helt super och de va knappt slitna efteråt. Det va Cei** 120 km i Tyskland, hon blev tvåa. Tredje tävlingen red vi två hästar på T50km, limmade igen. Fjärde tävlingen Cei * 80 km limmade.

Är väldigt nöjd med bootsen över lag, bra pass form, det som är att dom får skav när jag rider långt med gaiterna hemma på träning och på lilla damen så går de sönder när vi kör intervall träning, gaiterna alltså.

Men jag upplever det som att de inte blir lika galliga i bena efter tävlingarna och inte heller lika trötta i benen när vi rider på hårt underlag. Bootsen håller rätt bra. Räcker till fler tävlingar.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har av min veterinar, som ocksa verkar hästar utan skor, blivit rekommenderat Cavalor boots till min häst som gar utan skor sedan ca...
Svar
4
· Visningar
1 236
Senast: daphna
·
Distans Igår reds Bergaritten, jag och stallkompisen red våra 20 km i ett bra tempo och med pigga och glada hästar!! Vart godkända och är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 245
Senast: Mirraya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp