Bukefalos 28 år!

Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Nja, jag tror mer att det är som i fallet med min häst (foderhäst). Hon har inte jobbat ordentligt sedan hon var 6 år, nu är hon 13, men ändå har hon varit skodd hela tiden. Det gjorde att efter att jag jobbat henne nu i 1 1/2 år och tog av henne skorna eftersom hovtillväxten har ökat rejält (har en mycket skicklig hovslagare) ;) . Vi trodde att hon skulle fixa barfota gång eftersom jag rider mest i skogen och på ridbana, sällan grusvägar...men icke. Efter 3 fångliknande sjukdomstillstånd (var inte fång enligt röntgen) slog vi på skor igen och hon dansar åter fram. Röntgen visade att hon hade extremt tunn sula men en i övrigt mycket stark hov. Hade hon varit barfota i hagen under alla år som hon inte använts skulle hon troligen ha en bättre sula. :cool:
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Jag tror snarare att det är såhär:
Hästen kan alltid gå barfota, men hästar som bara utsätts för en sorts miljö och ej motioneras har väldigt svårt för att tåla andra miljöer och ökat slitage. Hästen anpassar nämligen horntillväxt och kvalitet efter förhållandena.
En häst som tränas regelbundet har dock bättre förutsättningar att tåla träningen rent hovmässigt. Som Piraja påpekar får barfotahästar bättre sula oavsett om de är "aktiva" eller inte, men det ställs fortfarande andra krav på aktiva hästar än på haggående hästar. Glappet är dock inte lika stort som mellan aktiva skodda hästar och aktiva barfota hästar.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Underskatta inte vad över 1000 års avel utan hänsynstagande till förmåga att tåla barfotagång har åstadkommit. Underskatta inte heller skälen till att hästfolk i flera tusen år arbetat på en lösning att skydda hästens hovar så att de kan fungera på alla underlag.
PL
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Underskatta inte vad din häst klarar av. De är inte gjorda av porslin...
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Om du har följt trådarna så borde du verkligen veta att vi har testat men det fungerar inte på våra hästar/underlag.
Jag har haft hästar som fungera bra barfot o de som inte fungerat, du har haft EN häst som du inte än vet i vilken utsträckning hon kommer att fungera barfota!
Gärna barfota men inte till varje pris.
PL
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

I det här fallet skulle jag hellre underskatta än överskatta.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Men på dig låter det som att det är onödigt att ens testa att ha sin häst barfota för det kommer endå inte funka. Jag väger bara upp från andra sidan.
För det är samma sak för dig du har inte heller sett alla barfotahästar...

Och vi får väll verkligen hoppas på att det inte finns hästägare som ska ha barfotagång till varje pris.
Jag har endå mer förtroende för de som äger hästar att man ska ha sunt förnuft för det är det viktigaste. Som sagt man får väga fördelar mot nackdelar hela tiden.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Jag har väl verkligen aldrig sagt att man inte skall testa!! Men jag har sett tillräckligt måna barfotahästar för att veta att det fungerar på långt ifrån alla!
Vad du fortvarande inte har insett är att en massa folk inte skor sina unghästar förrän de inte fungerar utan skor i den användningen som ägarna vill ha dem.
Du propagerar själv i ena stunden för att stort sett alla hästar kan gå barfota(vad som nu menas med det) för att i nästa inlägg ta tillbaka det.
PL
PL
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Och vi får väll verkligen hoppas på att det inte finns hästägare som ska ha barfotagång till varje pris.

Tyvärr så är det den bistra sanningen i många fall, och här tar man alltså inte hänsyn till hästen. Jag tycker nog att det finns en tendens till den argumentationen i de flesta trådar som handlar om skolöshet. ALLA hästar kan gå barfota, fast verkligheten ser ut på ett helt annat sätt.

Man måste se till varje individ och utifrån dess förutsättningar, både vad gäller hästens förutsättningar samt vilken miljö man befinner sig i och hur ridningen bedrivs.

Som sagt, gärna barfota men inte till vilket pris som helst.

Flera har säkert provat och insett att det inte fungerar för dem, varför inte ta och acceptera detta istället för att fortsätta köra på att det visst fungerar. Man omyndigförklarar folk som har en god erfarenhet och insikt i hästens liv och hälsa, och det är då människor som har utbildat sig under några få veckor som sen vet bättre än de som har arbetat proffesionellt med hästens hälsa i flera år.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

men hjälp vilken reaktion jag fick nu! :crazy:
Alla hästar kan inte gå barfota, vi har redan diskuterat detta till leda!
Ge upp med gnabbandet!!!
:(
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Boj skrev:
Tyvärr så är det den bistra sanningen i många fall, och här tar man alltså inte hänsyn till hästen. Jag tycker nog att det finns en tendens till den argumentationen i de flesta trådar som handlar om skolöshet. ALLA hästar kan gå barfota, fast verkligheten ser ut på ett helt annat sätt.

Man måste se till varje individ och utifrån dess förutsättningar, både vad gäller hästens förutsättningar samt vilken miljö man befinner sig i och hur ridningen bedrivs.

Som sagt, gärna barfota men inte till vilket pris som helst.

Flera har säkert provat och insett att det inte fungerar för dem, varför inte ta och acceptera detta istället för att fortsätta köra på att det visst fungerar. Man omyndigförklarar folk som har en god erfarenhet och insikt i hästens liv och hälsa, och det är då människor som har utbildat sig under några få veckor som sen vet bättre än de som har arbetat proffesionellt med hästens hälsa i flera år.

Mycket bra sagt!!Håller helt med!
Men tycker denna tråd nu börjar likna en evighetsmaskin.. de bara är samma tjat om och om igen från bägge sidor.. dags o stänga tråden helt kanske?
:angel:
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Hej
Har bara ett par undringar, jag läste om strasser metoden när jag hade en häst med akut fång. Nu vet jag att ni arbetar på ett annat sätt , men..
Vad frågan var , är det verkligen inte djurplågeri att en del av de hästar ni vill ha över på barfota sidan har fruktansvärt ont i fötterna av ovana i en månad eller två?
MIn fånghäst blev ok tack vare en mkt förnuftig vanlig hovslagare, ej den på sjukhuset, men tyvärr så fick han så många småanfall att han inte kunde leva ett normalt liv så han fick sluta sina dar.
Han hade nog kunnat gå barfota efter ett halvår, så lång tid tog det att rätta till vad sjukhuset hade ställt till med. Men han hade inte kunnat nyttjas, det tror jag ej.
Hur ställer ni er till det?
Prova att ha en barfotahäst där mina står, närmaste grusväg är 3km bort på oljegru som sliter som en rasp på fötterna.
Nej jag tror mina får gå skodda ett tag till, den dag jag flyttar till ett annat ställe och de slutar tävla i trav så...
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Varför fortsätter du då med såna här påståenden?
Hästen kan alltid gå barfota, men hästar som bara utsätts för en sorts miljö och ej motioneras har väldigt svårt för att tåla andra miljöer och ökat slitage. Hästen anpassar nämligen horntillväxt och kvalitet efter förhållandena
Sen det du skrev att hästen har nerver som känner av hur mycket hoven slits är helt fel, inte förrän den börjar ömma.
PL
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Jag förstod väl att det skulle missuppfattas, det var ett direkt svar till undran om hästen enbart fungerar barfota om den arbetas...

Det finns nerver i hoven som reagerar när de överstimuleras, alltså när sulan börjar bli för tunn. Då ökar hornproduktionen i sulan. Tyvärr finns det saker som kan gå fel, exempelvis tillverkar hästen inte alltid tillräckligt med ny sula för att kompensera för ett ökat konstant slitage vilket kan leda till tunn sula ett tag.
Att hästen ömmar kan bero på många olika saker, inte bara sulan är boven alltid.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Hornproduktionen styrs såvitt man vet inte av nerver utan av direkt mekanisk stimulans av de hornproducerande cellerna, rätta mig om jag har fel.
PL
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Förhoppningsvis skall det inte behöva uppstå några sura miner, men jag tycker nog att denna tråd inte kommer så mycket längre i detta ämne. Det som sker nu är mest ett gnabbande om vem som har rätt eller fel, och det tror jag att vi alla kan vara utan.
Jag tänker därför stänga den tråd, dock kommer den att finnas kvar för den som vill läsa och ta del om vad som har skrivits här.

MVH Boj/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp