Bukefalos 28 år!

Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Tack för det :bow:

Tänk om ni kunde ha skrivit så klart på en gång istället för att tjafsa om att hästen själv bestämmer hur dess hovar ska se ut. Det är bergis fler än jag som har missuppfattat det uttalandet.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Glad att kunna stå till tjänst :)

det är inte så lätt att komma att tänka på att förklara allting in i minsta detalj sådär på en gång.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Hej igen.

Såg ni? mitt förra inlägg som hade ett citat av PL är nu borttaget.

Vad gör jag för fel?


Har dock utskrift på alla inlägg jag gjort, lite utanför tråden kanske :banana:

Mvh stuv
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Eftersom det inte går att skicka PM skall jag svara här en gång och inget mer, läs varför ditt inlägg blir borttagen det står där klart och tydligt.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

En häst anpassar på sikt sin hovtillväxt efter hur den slits. När hoven väl är i balans och tillväxten är anpassad så sliter hästen hoven vartefter den växer och man behöver "aldrig" verka. Med aldrig menas att man fortfarande bör hålla koll på hovarna eftersom det kan inträffa saker som gör att harmonin mellan tillväxt och slitning störs, men man behöver sällan eller aldrig verka.
Hovtillväxten anpassar sig t.ex. till snedslitningar etc. på sikt. Innan denna naturliga anpassning är uppnådd MÅSTE man hålla extra koll på eventuella snedslitningar eftersom en snedsliten hov bara slits mer och mer snett.

Hästen är inte i sig medveten om hur hovarna skall/vill se ut, precis som vi inte är medvetna hur tjock hud vi behöver i våra handflator eller på våra fotsulor. Däremot finns en process i hästen som anpassar hovar och styr tillväxt etc. Slitaget kan naturligtvis inte styras av denna process, däremot är den fullt kapabel att styra tillväxten! Tyvärr finns det aspekter som kan störa denna kontroll och skapa inbalanser i hoven.
Inom AANHCP försöker man lära sig hur man på bästa sätt kan hjälpa hästen återfå balansen i hovarna. De fall där hästen aldrig mer behöver verkas är visserligen en utopi, men inte för alla. T.ex. kan man behöva uppmuntra en excessiv tillväxt för att hästen skall kunna slita hovarna mer än vanligt vid extrem ridning etc. Men det är ett annat kapitel.

Jag undrar fortfarande hur man löser det när hästen inte bara sliter snett, utan sliter snett så att den sliter ner för MYCKET på den sida som blir mest nedsliten. Hur korrigerar man/håller efter då? verkar ner andra sidan för hårt är ju enda alternativet för att få en jämn hov, men det är ju inte en lösning som gagnar hästen.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

antingen gör man inget, eller så sätter man tillfälligt på boots för att kunna korrigera när det vuxit ner. Exempelvis kanske man kan ha boots när man rider så att hoven har en chans att komma ikapp.
Det är ju heller ingen lösning att sko en sådan häst eftersom skorna då kommer på snett, om man inte öververkar förstås... :crazy:

Det är ändå inte riktigt lika "akut" som när den sida som inte slits tillräckligt växer iväg och "knuffar" hoven till att slita ännu mer på den andra sidan.
Det finns ju snedslitningar i form av att hästen sliter mer på ena sidan, men även där hästen sliter mer i tårna. Det är en vanligare obalans än man tror!
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

emindy skrev:
antingen gör man inget, eller så sätter man tillfälligt på boots för att kunna korrigera när det vuxit ner. Exempelvis kanske man kan ha boots när man rider så att hoven har en chans att komma ikapp.
Det är ju heller ingen lösning att sko en sådan häst eftersom skorna då kommer på snett, om man inte öververkar förstås... :crazy:

Det är ändå inte riktigt lika "akut" som när den sida som inte slits tillräckligt växer iväg och "knuffar" hoven till att slita ännu mer på den andra sidan.
Det finns ju snedslitningar i form av att hästen sliter mer på ena sidan, men även där hästen sliter mer i tårna. Det är en vanligare obalans än man tror!

Ah, äntligen någon som kanske kan svara på min fråga!

Jag har alltså två hästar, nu senast gav hovis huvudvärk. Båda har slitit snett OCH slitit för hårt. Således har du en sida av hoven som är normalsliten, och en sida som är ALLDELES för hårt nedsliten. Problemet som uppstår är att det inte finns något att ta av på den högre sidan, så det går inte korrigera snedslitningen.

Ingen av hästarna rids, de går dock ca 12 h/dag i hage på varierande underlag. Jag vet varför båda sliter snett.

Valacken var lättlöst, han fick skor på sig. Då sliter han inte ner för hårt och det går utmärkt att få jämna, fina hovar på honom igen.

Unghästen är däremot ett värre bekymmer, jag slår ju inte gärna på skor på en 1½ åring pga för hårt slitning och snedslitning. Spec inte som snedslitningen är tillfällig. Samtidigt är jag ju INTE intresserad av att hon lallar runt på sneda hovar. Så hur löser man det problemet? Boots är inte ett alt pga typen av underlag.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

men just fullbloden har ju så dåliga hovar pga skor och pga att de börjar skos så tiddigt,
Travare skos ju oxå väldigt tidigt och de har inte alls lika mycket problem med sina hovar som just fullblod.... Och då menar jag FULLBLOD som ras, inte bara de på Täby!
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Om mina hästar sliter snett så tittar jag på andra orsaker. Behöver ju inte alltid vara relaterat till hoven.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Annika_L skrev:
Om mina hästar sliter snett så tittar jag på andra orsaker. Behöver ju inte alltid vara relaterat till hoven.

Det är inte realterat till hoven alls, jag vet ju varför de sliter snett.

Valacken pga sin rörelsestörning från VB som ger en kompensations(fel)belastning. Tyvärr kan jag ju inte fixa VB åt honom. Men där går det som sagt att lösa med skor så försvinner problemet.

Unghästen sliter snett i växtperioderna. Hon har en liten skevhet i hasen VB(som är resterna av en ganska rejäl felställning i VB som hon föddes med, och som är korrigerad på fölstadiet, men en liten skevhet kvarståt) samt en aningens aning skevhet i ena framknäet (nu minns jag inte vilket bara för det) som kom av alldeles för snabb tillväxt som föl. När hon är hyfsat jämn i kroppen påverkar det inte alls, men när hon drar iväg i ett växtryck och ser ut som nåt hopsatt ur reservdelslådan så kommer snedslitningen. Och det är svårt att säga åt en unghäst att ge fan i att bli överbyggd i perioder ;) Och som sagt, slå på skor på en 1½-åring gör jag ju inte om jag int absolut måste.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

sicket problem! det är unghästen som hade sneda ben också va?

Är boots inte ett alternativ pga hagarna? är det för lerigt eller? *tänka tänka*

Det du måste göra är att försöka få tillväxten att öka så att ni kan korrigera snedheten. Förhoppningsvis kompenserar sulan för åtminstone en del av snedheten (den är mycket snabbare på att reagera jämfört med hovväggen). Jag skulle försöka med kombination boots och promenader. Alternativt enbart promenader fast på "skonsamt" underlag. Beroende på vart ni har det halt nu.

Rörelse stimulerar hovtillväxten, och kan du få tillväxten att öka utan att slita nämnvärt på hovarna kommer du att kunna korrigera snedheten. Eventuellt kan man tunna ut hovväggen lite extra på den sida som är längre så att den slits mer lika som den andra.
Men det är svårt att avgöra hur mycket man kan "mixtra" såhär över internet.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Jag har ju följt dig lite grand med unghästen. Unghästar överlag växer ju hitan och ditan. Det påverkar ju hoven en hel del. Själv bryr jag mig inte så mycket när unghästarna sliter lite fel, för det gör dom i och med att kroppen breddas både "hit och dit". Det är ju faktiskt lite "hitan och ditan" med ungdjuren. Visst har jag koll men jag avvaktar ganska länge innan ev. korringering. Många är ju snabba att rätta till vid c:a 8 veckor efter födsel om fölis vinklar hoven lite "hit och dit" vilket jag tycker är fel, såvida inte det handlar om parelellförskjutningar, x-benthet eller andra allvarliga skelettfel.
Det blev mycket hit och dit men ungdjur växer faktiskt så och behöver några år på att räta upp sig och då följer hoven med, men det vet säkert.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Cecely skrev:
Men jösses vilken dålig liknelse. För det första så blir hovarna så som hästen vill ha dem eftersom att de slits som de ska. Så enkelt är det.
Det är ju inte direkt så att de sitter å slipar till hovarna själva!!

Men ska vi då raspa tänderna mer sällan,eftersom det är så "de vill ha tänderna"? ;)
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

emindy skrev:
Självklart kan jag svara på exakt allt! jag är ju avlägset släkt med Saida samt har en kusin som en gång var häst ;P

Men allvarligt så är jag lite rädd för de som enbart lärt sig verka av internet... de får pyssla med sina egna hästar på eget ansvar men mina kommer de inte i närheten av!

:rofl:

Tack,du verkar åtminstone ha lite "ordning på torpet".. ;)
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Jag håller faktiskt på och dokumentera min hästs hovar lite grann. Just nu rids hon ca 3 gånger i veckan, bara promenad eftersom jag håller på att bygga upp henne. Sen till våren hoppas jag på att kunna sätta igång på alvar. Det var meningen att vi skulle tävla distans faktiskt, även fast jag inte får tävla så hade jag tänkt mig träna endå, det är ju oftast vägen till målet som är roligast endå. Så jag lovar jag ska fortsätta dokumentera så får vi se hur det går!

Idag kan jag rida på alla underlag ganska obehindrat. Men igår så hade det frysit till lite i marken och då fick vi hålla oss vill väggrenen på grusvägen.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

en allmän fundering till...

slutsaten JAG drar av denna diskussion, är att hästar som INTE används har svårare att gå barfota jämfört med barfotahästar i träning...

eftersom de inte används, så rör de sig inte tillräckligt mycket för att tillväxten ska vara tillfredsställande och därmed skapas problem med snednötning och plattfot....

Så, sko hästen om den bara strosar i hagen och slit av skorna om du tränar!!
Är det så?
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

amkm skrev:
Men ska vi då raspa tänderna mer sällan,eftersom det är så "de vill ha tänderna"? ;)

ok, jag erkänner...du har en bättre liknelse än vad jag hade...
men du förstod åtminstone vad jag var ute efter....
:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

och när det visar sig att du har en riktigt kanonhäst, som verkligen skulle kunna göra rätt för sig på tävlingsbanan, får du inte lite blodad tand då?
Att gå vidare och verkligen satsa på tävling, menar jag...

Vad händer då? Kommer du att sko??
Eller struntar du i tävlingen?

Visst är det vägen till målet som är kul, men får man aldrig något kvitto på vad man uppnått så kan det vara svårt att upprätthålla motivationen och fortsätta träningen. Men, detta är iofs individuellt så det kanske inte är så för din del??

Kanske inser du att inte heller DU är beredd på alla "uppoffringar" som du tidigare talat om, utan att de faktiskt kan vara motiverade?
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Måste säga att du infört mycket ljus i denna lite dystra diskussion.
Du har vettiga svar utan att verka fanatisk :)
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Klart att jag kommer att få blodad tand!=)
Men jag vet att det ligger uppe på tapeten nu att man ska få tävla barfota även i sverige! Det kommer inte 2005 men kanske 2006! Jag får hoppas på det!
Annars ligger ju inte norge långt bort om man verkligen skulle vilja tävla distans!

Annars så kommer jag inte att sätta på skorna på min häst igen för jag har märkt en sån skilnad på henne så det är för mig inte värt det...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp