Bukefalos 28 år!

Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Du kanske sagt det förut men hur märker du skillnad utöver skillnaden på själva hoven?
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Hela hästens rörelsemönster har förändrats. Hon hade tidigare ett kortare steg bak än fram nu är de lika. Man tom hör att det håller på att ändras där bak, hon knakar i bäckenet (tror jag) ibland, frågade vet om det som sa att det var positivt eftersom att det var ännu ett bevis på att det håller på att ställas om.
En sak jag väntar på är ju bockhoven med som ska bli normal, denna har ju gjort att diagonalhoven bak har haft en rörelsestörning för att komensera, men ju längre jag kommer med den hoven desto mindre ser man på bakhoven!
Sen har hon börjat leka mer i hagen och bockar! Har aldrig sett henne bocka riktigt ordentligt innan heller.
En annan grej är också att hon blivit lite bredare över bogen, men här vet jag inte om det beror på att hon rör sig mer nu eftersom hon står ute dygnet runt också.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

sicket problem! det är unghästen som hade sneda ben också va?

Hade ja, dels en vriden bakkota som korrigerats som föl och är fin nu, men den skevheten som orsakade det började i hasen (men syntes mest från kota och ner) och det gick inte att korrigera själva hasen helt. Så hon är en aning skev i hasen bak. Märks bara om man vet vad man tittar efter sas. Sen drog hon iväg och växte för fort med som liten så hon fick senkontrakturer bägge fram. De har ju rätat sig succesivt, men hon hänger lite i knäna och är en aningens aning skev i carpus ena fram (röntgad). När hon är 'jämn' i kroppen så påverkar det inte och hovarna är jättefina. Men just när hon drar iväg så baken blir en dm högre som de ju gärna blir så kommer snedslitningen (och försvinner när hon planar ut igen.) Dock har vi inte haft problemet att hon sliter för HÅRT innan.

Är boots inte ett alternativ pga hagarna? är det för lerigt eller? *tänka tänka*

Japps, en halv meter snö töade, och de blev GEGGA deluxe eftersom tjälen inte gått i jorden =/ Idag är det påfruset (= fruset knaggel). Förhoppningsvis kommer det snö dock. Någon gång ;)

Jag skulle försöka med kombination boots och promenader. Alternativt enbart promenader fast på "skonsamt" underlag. Beroende på vart ni har det halt nu.

Varierar dag från dag, men en dålig dag överallt. En bra dag nästan överallt. Det underlag som finns är grusväg (frusen), blankis eller gegga, lite beroende på väder.

Rörelse stimulerar hovtillväxten, och kan du få tillväxten att öka utan att slita nämnvärt på hovarna kommer du att kunna korrigera snedheten. Eventuellt kan man tunna ut hovväggen lite extra på den sida som är längre så att den slits mer lika som den andra.
Men det är svårt att avgöra hur mycket man kan "mixtra" såhär över internet

Mm, fattar det är svårt över nätet. Mest nyfiken hur man generellt gör enligt AANCHP. Hovis ansåg ju att 'det är inte KRIS än, men hon får inte fortsätta såhär, då måste vi få på någon form av beslag'. Så än har han gjort vad som går, och så väntar vi och ser (och har koll på henne). rör sig gör hon mycket, gärna och fritt i hagen så jagtror inte jag kan påverka så mycket med t ex en timmes promenader/dag. Möjligen om det blir så isigt i hagen att hon slutar röra sig, men det har inte hänt än iaf. Tack och lov =)
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Annika_L skrev:
Jag har ju följt dig lite grand med unghästen. Unghästar överlag växer ju hitan och ditan. Det påverkar ju hoven en hel del. Själv bryr jag mig inte så mycket när unghästarna sliter lite fel, för det gör dom i och med att kroppen breddas både "hit och dit". Det är ju faktiskt lite "hitan och ditan" med ungdjuren. Visst har jag koll men jag avvaktar ganska länge innan ev. korringering. Många är ju snabba att rätta till vid c:a 8 veckor efter födsel om fölis vinklar hoven lite "hit och dit" vilket jag tycker är fel, såvida inte det handlar om parelellförskjutningar, x-benthet eller andra allvarliga skelettfel.
Det blev mycket hit och dit men ungdjur växer faktiskt så och behöver några år på att räta upp sig och då följer hoven med, men det vet säkert.

Mjo, hennes VB är korrigerad med start från dag 8, men det hade gått åt helsike annars. Det är den lilla kvarstående skevheten i vä has som ger den del av problemen i växtperioderna btw.

Och jag brukar inte bekymra mig spec heller, de ser ju gärna ut som nåt ur reservdelslådan under växtperioderna. Men hon har aldrig slitet så hons litet ner för hårt i komb med snett förr. Och får man inte hejd på det så får man tydligen problem 'på riktigt'. Så är mest OM vi kommer dit jag är nyfiken på vad det finns för andra alt än att spika skor.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Allvarligt,skojar du??

Eller förstår du inte att de blir ömma i sulan? :confused:
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

nej för att det är så många barfotaanhängare som snackar om att de inte ska bli det om de har gått barfota halva livet som dessa har gjort.

Vissa pratar om att distanshästar kan gå barfota och hurmycket grus är det inte på de vägarna? så jag vill gärna ha förklarat för mig om hur de gör om det inte är b*llsh*t
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Det är just detta som är faran rent djurskyddsmässigt!!

Att man blir så övertygad om en metod att man blir blind för hästens tillstånd......

Jag undrar om du har dessa berömda boots?Annars råder jag dig att inte rida då hästen ömmar.

El.kontakta en välrenomerad hovslagare.

Vänl//yvonne
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Nej jag har inga boots och jag rider inte där de ömmar nej. Bara i skogen eller där det är mjukt. Har turen att ha en av de bästa hovslagare man kan hitta :love: och han säger att alla hästar kan inte gå utan skor jämt, hästarna är så hårt avlade att hovkvaliten försvinner. Mina hästar har bra hovkvalite för övrigt, det går bra att gå barfota året om utom just på grusvägarna på sommaren men de undviker jag ju. Asfalt är inga problem faktiskt.

Jag är distansryttare själv och skeptisk till att en häst ska klara att gå en distansritt oskodd. Man märker ju på många hästar att steget förkortas avsevärt när skorna dras av och bara det tyder ju på att det är fel.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Är bara nyfiken på att se hur en "riktig" AANHCP hovslagare verkar, om det skiljer sig mycket från hur hovslagarna här verkar?
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Du verkar helt klart ha en god syn på dina hästars välmående.

Det blir såå ledsamt att läsa över 600 inlägg i ett ämne som det verkar vara enbart en fråga om att den som snackar bäst vinner.....

På hästens bekostnad tyvär!

Sedan behöver ju inte landets hovslagarkår ens känna sig hotade,ett hantverk som funnits så länge,och som kom till för att våra hästar skulle slippa den smärta det kunde innebära att gå oskodd i arbetet.
Ett hantverk de verkligen kan känna sig stolta över!

Men om mina hästar visade minsta obehag över att bära mig på något underlag så skulle jag sko den då.Det förosakar inga som helst problem!mina går barfota emellanåt,när det behövs får de skor.
Men jag skulle aldrig ta chansen att rida en distansritt barfota!

Jag pysslar iochför sig inte med distans,men har en klar syn på hur det skulle kunna bli om man tillät barfotagång där.....

Jag hoppas nu för hästarnas väl att alla tar sig en titt på hur hästen mår istället för att låta sig övertalas av olika nymodigheter.....
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Kan folk inte läsa de inlägg som skrivits tidigare så man slipper att låta som ett eko som upprepas om å om igen...

Distans kan tävlas barfota, man gör det i både norge och england.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Och i svergie?

Det e mycket man kan.....

Men att lusläsa 600 svar e odrägligt.....
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Än så länge är det inte lagligt i sverige att tävla barfota i distans men det ligger uppe på tapeten har jag hört!

Men egentligen spelar det ingen roll om man får i sverige eller inte utan att det går!=)
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Man kan ju rida hästar så de dör av vätskebrist oxå har konstaterats......
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Allting går.....
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Jag tror nog att du kan vänta och se lite grann. De har ju som sagt mekanismer, bland annat är det nerver som känner av om hovarna slits för hårt. Rör sig fölis mycket i hagen kommer den nog att hinna ikapp med hovarna, men som du säger; ser du att han av någon anledning inte rör sig lika mycket så tycker jag att du genast bör aktivera genom promenader eller genom att sprida ut maten i hagen etc. För den största faran är om han slutar röra på sig.
Men det finns ALLTID alternativ till skor ;)
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

I Stockholm finns ena av de två som är certifierade av AANHCP, så JA ;)
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

emindy skrev:
Jag tror nog att du kan vänta och se lite grann. De har ju som sagt mekanismer, bland annat är det nerver som känner av om hovarna slits för hårt. Rör sig fölis mycket i hagen kommer den nog att hinna ikapp med hovarna, men som du säger; ser du att han av någon anledning inte rör sig lika mycket så tycker jag att du genast bör aktivera genom promenader eller genom att sprida ut maten i hagen etc. För den största faran är om han slutar röra på sig.
Men det finns ALLTID alternativ till skor ;)

Jo, fast det är inte alltid jag tycker alternativet till skor är ett bra alternativ ;)

Men som sagt, vi får se varthän det bär, än är det ju inte kris som sagt, men jag gillar att ha en plan för vad jag ska göra OM det blir kris, och ha den INNAN det blir kris.

Slutar hon röra sig i hagen så är det pga blankisen, så om den bara kan hålla sig i schack så. (Skulle gärna se ny snö nu, jag gillar inte frusen lera). Maten är i ena änden av hagen, vattnet i den andra, favoritutkiksplatserna på två andra ställen och grinden och 'lösdriftskammaren' på ett annat, så de brukar förflytta sig över hela hagen stadigt över dagen. Och så 4-5 busstunder a la fullt ös medvetslös ;)
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

du har åtminstone förutsättningarna för att hålla igång henne, så är det väl bara att hålla tummarna! :)
Ang. alternativ: det är bara att ta fram stora tänkarmössan om det skulle krisa sig. Det går alltid att hitta på NÅNTING :)
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Lillsillen skrev:
en allmän fundering till...

slutsaten JAG drar av denna diskussion, är att hästar som INTE används har svårare att gå barfota jämfört med barfotahästar i träning...

eftersom de inte används, så rör de sig inte tillräckligt mycket för att tillväxten ska vara tillfredsställande och därmed skapas problem med snednötning och plattfot....

Så, sko hästen om den bara strosar i hagen och slit av skorna om du tränar!!
Är det så?

Ingen kommentar??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp