Bukefalos 28 år!

Barfotadebatten: ”Nu får det vara nog”

Hästar riskerar att fara illa när barfotatrenden blir alltmer populär bland hästmänniskor som inspireras av toppryttare som Henrik von Eckermann och Peder Fredricson. Nu ryter Björn Lundh, ordförande i branschorganisationen Distriktshovslagare, ifrån rejält.
 
Tyvärr tror jag han har rätt. Det var redan tidigare väldigt många hästar som gick barfota som borde fått skor på sig.
Nej alla hästar behöver inte skor men tyvärr blev barfottrenden en sekt och sekter drar ju gärna till sig en viss typ av människor.
Jag tror det kommer bli vanligare men inte pga någon barfotasekt utan för att det kostar mer att sko. Jag har en häst barfota och en skodd och har aldrig träffar på några extremister åt något håll utan tycker de flesta, både hovslagare och hästägare, har en sund inställning att man får se till vad som fungerar för individen.
 
Exakt detta och det är så hemskt. Det värsta är barfotasekten som bara plockar ut det som låter positivt och sprider sin "propaganda" ännu mer. Väldigt få hästar har det som hästarna på Grevlunda och hur många hästar riskerar inte att lida nu bara för vissa blint följer "vad proffsen gör". 😞
 
Usch ja, detta känns läskigt. Speciellt med att folk i allmänhet får sämre ekonomi nu också. Det bidrar nog också till att man gärna skippar att sko sin häst... Jag säger inte att barfota är fel, MEN blir livrädd av folk som tror att "det är bara att köra barfota, för det gör Peder". Läste nyss ett inlägg av någon som inte ens fått hem sin nya häst än och som sökte någon som kunde plocka av skorna direkt. Hur vet man att den klarar det??? Och oavsett så är det är väl omställning nog med en flytt - man behöver kanske inte göra allt på en gång???
 
En sak som är viktig att komma ihåg gällande det här med barfota vs skor är att om hästen ska vara barfota så är det en annan typ av verkning som ska till än den verkningen som krävs för att ett par järnskor ska sitta bra. Att få ett par hovar att gå från järnskohovar till barfotahovar är inget man gör bara hur som helst, det tar tid för en hov att ändra form och funktion. Om man då fortsätter verka hoven på samma sätt som man gjorde när den hade skor är det inte konstigt att hästen ömmar. Därför kan det vara vanskligt att använda en hovslagare som inte har någon kunskap eller erfarenhet av att verka hästar som ska ha en funktionell barfotahov och som inte har kunskapen att bedöma form och funktion på en hov ur ett barfotaperspektiv ifall man bestämmer sig för att sko av och testa barfota. Hovslagaren måste kunna bedöma hur hoven ska verkas för att vara funktionell och bekväm för hästen och tyvärr är min erfarenhet att det finns ett stort antal traditionella hovslagare som helt eller delvis saknar den kunskapen och inte verkar villiga att vidareutbilda sig heller. Samtidigt är det lika vanskligt att använda sig av renodlade barfotaverkare som inte ser järnskor som ett alternativ öht trots att man inte får det att fungera barfota.
 
En sak som är viktig att komma ihåg gällande det här med barfota vs skor är att om hästen ska vara barfota så är det en annan typ av verkning som ska till än den verkningen som krävs för att ett par järnskor ska sitta bra. Att få ett par hovar att gå från järnskohovar till barfotahovar är inget man gör bara hur som helst, det tar tid för en hov att ändra form och funktion. Om man då fortsätter verka hoven på samma sätt som man gjorde när den hade skor är det inte konstigt att hästen ömmar. Därför kan det vara vanskligt att använda en hovslagare som inte har någon kunskap eller erfarenhet av att verka hästar som ska ha en funktionell barfotahov och som inte har kunskapen att bedöma form och funktion på en hov ur ett barfotaperspektiv ifall man bestämmer sig för att sko av och testa barfota. Hovslagaren måste kunna bedöma hur hoven ska verkas för att vara funktionell och bekväm för hästen och tyvärr är min erfarenhet att det finns ett stort antal traditionella hovslagare som helt eller delvis saknar den kunskapen och inte verkar villiga att vidareutbilda sig heller. Samtidigt är det lika vanskligt att använda sig av renodlade barfotaverkare som inte ser järnskor som ett alternativ öht trots att man inte får det att fungera barfota.
Vet inte hur andra hovslagarutbildningar är men det första vi fick lära oss på utbildningen var att det bästa var barfota. Var ju inte bara järnsmide vi höll på med utan vi verkade hästar som gick barfota, vi la på skor, vi karvade i ben och hovar från slakteriet och mycket mycket mer.

Var hovslagarutbildningen som fick mig att sko av på våren och sko på ingen i början på vintern istället för skor året runt.
 
Även jag tror det kan bli lidande för hästar.
Även proffs har problem redan idag och det är inte anledning som det är skokrav på travet ibland och det är problem med blödande hovar vid målgång.

Jag påstår inte att skor är det enda rätta, samma med barfota. Det beror på underlag, benställning, mm
 
Med tanke på hur många illa skodda (billigt skodda) hästar det finns i landet så tror jag knappast det blir mer problem om fler börjar sko av. Förhoppningsvis leder det till att alla kassa hovslagare (som förhoppningsvis är kassa för att de saknar utbildning, jag vill inte tro på att utbildade hovisar kan sko så kasst) får för lite kunder.

Lite pinsamt att "ryta till" mot forskning. Varför inte säga: "vi finns, vi har utbildningen, vi ska hjälpa till att göra övergången så bra som möjligt för de som vill provat barfota. Kontakta oss innan du skor av, så hjälper vi dig och din häst."

Dude... Så pinsamt 🙈 (citat från artikeln):

"Därför får det vara nog. Det är dags att vi återtar vårt eget yrke och det är dags att vår empiriska beprövade erfarenhet erkänns och värderas."
 
Vet inte hur andra hovslagarutbildningar är men det första vi fick lära oss på utbildningen var att det bästa var barfota. Var ju inte bara järnsmide vi höll på med utan vi verkade hästar som gick barfota, vi la på skor, vi karvade i ben och hovar från slakteriet och mycket mycket mer.

Var hovslagarutbildningen som fick mig att sko av på våren och sko på ingen i början på vintern istället för skor året runt.
Det låter ju väldigt bra. Där jag bor har det tyvärr generellt varit inställningen att kunder med barfota hästar inte är intressanta eftersom de inte genererar lika mycket pengar. Förhoppningsvis så kanske det ändrar sig.
 
Jag har haft hästarna både skodda och barfota, nu går de barfota och rids med boots när det behövs. Det är ett jäkla pyssel med boots hit och dit, helst vintertid, det är mycket enklare att ha dem skodda med brodd.

Jag känner mig inte alls som att jag hamnat i en sekt, visst finns det vissa som är salig sin tro men det verkar finnas lika många sådana bland dem som förespråkar skoning.
De flesta är genuint intresserade av hästhovar och vill hästens bästa.

Själv önskar jag att jag kunde hitta en utbildad hovslagare som är duktig på att verka barfotahovar och inte bara raspar ner hoven totalt så det blir ömt.
Jag har bara stött på en enda, tyvärr är han inte verksam längre men det är skönt att de finns så jag får väl fortsätta leta.
 
Jag har haft hästarna både skodda och barfota, nu går de barfota och rids med boots när det behövs. Det är ett jäkla pyssel med boots hit och dit, helst vintertid, det är mycket enklare att ha dem skodda med brodd.

Jag känner mig inte alls som att jag hamnat i en sekt, visst finns det vissa som är salig sin tro men det verkar finnas lika många sådana bland dem som förespråkar skoning.
De flesta är genuint intresserade av hästhovar och vill hästens bästa.

Själv önskar jag att jag kunde hitta en utbildad hovslagare som är duktig på att verka barfotahovar och inte bara raspar ner hoven totalt så det blir ömt.
Jag har bara stött på en enda, tyvärr är han inte verksam längre men det är skönt att de finns så jag får väl fortsätta leta.
Sekten dom refererar till tror jag är SANHCPs tidiga dagar. Men det är ju liksom mer än 10 år sen 😅. Extremt mycket har hänt i "barfotasverige" sen dess.

Eller så surar han över tonåringar på fejsbook.
 
Vet inte hur andra hovslagarutbildningar är men det första vi fick lära oss på utbildningen var att det bästa var barfota. Var ju inte bara järnsmide vi höll på med utan vi verkade hästar som gick barfota, vi la på skor, vi karvade i ben och hovar från slakteriet och mycket mycket mer.

Var hovslagarutbildningen som fick mig att sko av på våren och sko på ingen i början på vintern istället för skor året runt.
Ja det finns absolut utbildningar som är superbra, det säger jag inget om och det finns hovslagare som både skor och barfotaverkar hur bra som helst. Tyvärr så har jag dock stött på en hel del som visst gör som kunden vill och skor av/verkar för barfotagång men där det är uppenbart att h*n inte har koll på hur en barfotahov bör verkas. Ett klassiskt exempel på detta är den hovslagaren som är ordinarie i det stallet jag står i nu. H*n är duktig på att sko men h*ns idé av "barfotaverkning" är som en järnskoverkning men man tar helt enkelt inte lika mycket vilket gör att hästens hovar är förväxta efter 2 veckor, hovväggarna spricker i nederkant, tårna blir långa och trakterna utflutna. H*ns idé är helt enkelt att för att hästen ska klara att gå barfota måste hovarna vara lite förväxta hela tiden annars kommer hästen ömma och det stämmer ju inte. Det är den kategorin som jag syftar på i mitt urspringsinlägg.
 
Har inget i mot att ha hästarna barfota om det fungerar, avelstoet har inte haft skor på sig sedan hon slutade tävla och hon är inne på fölunge nummer 2 nu. Hon har fina barfota hovar men det har tagit tid och hon ömma en hel del i början när skorna åkte av. Hon kunde aldrig tävla utan skor på travbanan då hennes hovar inte höll för det. Därför har hon varit skodd sedan hon var 2 år tills hon fyllde 9 år. Men som sagt hennes hovar kräver mer pyssel en vad min skodda häst gör.
 
Sekten dom refererar till tror jag är SANHCPs tidiga dagar. Men det är ju liksom mer än 10 år sen 😅. Extremt mycket har hänt i "barfotasverige" sen dess.

Eller så surar han över tonåringar på fejsbook.
Så kan det vara, det har hänt enormt mycket 😊
Tänk bara bootsen, vilken utveckling som skett där. Nu finns det en uppsjö av modeller som passar olika hovtyper och underlag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson, Malin Baryard-Johnsson och Henrik von Eckermann var mer eller mindre givna OS-ryttare på förhand. Men att Rolf-Göran...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den nya världsrankningen i hoppning visar att Peder Fredricson ligger stabilt bland de främsta. Henrik von Eckermann halkar några snäpp...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vi livesänder pressträffen på Elmia med bland andra Peder Fredricson, Minna Telde, Mads Hendeliowitz, Henrik von Eckermann och lokala...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp