Bukefalos 28 år!

Barfotadebatten: ”Nu får det vara nog”

Hästar riskerar att fara illa när barfotatrenden blir alltmer populär bland hästmänniskor som inspireras av toppryttare som Henrik von Eckermann och Peder Fredricson. Nu ryter Björn Lundh, ordförande i branschorganisationen Distriktshovslagare, ifrån rejält.
 
Poängen var att det anpassas efter häst och underlag, men det var intressant.

De upplever att han fungerar så mycket bättre barfota än med järnskor och han kan ändå inte tävla hur mycket som helst så då väljer de bort tävlingar på gräs. Iaf har jag för mig att jag läste det i en artikel nu under/efter VM.
 
Är du säker på det (ang Cosmo alltså)? Tycker mig se framskor iaf på denna bild: https://www.agria.se/hast/artiklar/...m-blev-varldsmastare-grundridning-ar-nyckeln/
Som jag läst någonstans, förmodligen tidningen ridsport så gick cOsmo nu på vm med skor men han gick väldigt bra utan skor tidigare.

När det blir extrema hoppningar så Kan en oskodd hov flexa cm i sidled i förhållande till trakterna vilket innebär att vid extrema omhoppningar och utmärkt underlag som Peder och Henrik rider så blir det möjligt till bättre grepp för hästen hov mot underlaget. Då innebär merarbetet med oskodda hovar inte så mycket i förhållande till de vinster i fråga om snävare linjer som kan användas. Indiana verkar Ju vara en något tyngre häst än de andra två, det kanske inte går att rida henne barfota oavsett om Malin är mindre.

Järnskor döljer väldigt många problem med hovar och ben som kommer tydligt fram om man rider med boots. Jag har en bra hovslagare nu så jag rider mycket på grus så jag har järnskor men jag saknar kontrollen på hästens hovar som man får när man engagerar sig i ridning med boots. Och så alla dessa sökande vandringar med hästen i släp för att man tappat en doja. Ger motion och kontakt med häst och natur.
 
Betydligt mer balanserat inlägg i debatten, kanske borde hovslagarföreningen lägga munkavle på sin ordförande och låta de kvinnliga hovslagarna sköta snacket?

(Jag tycker man ändå kan se "indoktrineringen" i det här inlägget, men det är betydligt mer rimligt och sympatiskt skrivet)

https://www.hippson.se/artikelarkivet/debatt/hovslagaren-manga-missuppfattningar-om-att-lata.htm
Det är ingen från Svenska Hovslagarföreningen som uttalat sig i artikeln?
Detta var en krönika från Distriktshovslagarnas ordförande.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson, Malin Baryard-Johnsson och Henrik von Eckermann var mer eller mindre givna OS-ryttare på förhand. Men att Rolf-Göran...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den nya världsrankningen i hoppning visar att Peder Fredricson ligger stabilt bland de främsta. Henrik von Eckermann halkar några snäpp...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vi livesänder pressträffen på Elmia med bland andra Peder Fredricson, Minna Telde, Mads Hendeliowitz, Henrik von Eckermann och lokala...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp