Bukefalos 28 år!

Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Ytterligare en sak, den nya lagen som trädde i kraft från årsskiftet som t.o.m. förbjuder alt, hovvårdare att utföra hovvård på hästar som har eller haft sjukdomar. I det begreppet ingår bla fång,hovbölder,hålväggar,sulsänkning,senskador,bockhovar osv osv ja faktiskt tom feber !!

Här kan du läsa vad som framkommit i frågor och svar från oss hovisar på shf:s hemsida. Svarande är Jordbruksverket.

Länk: http://www.hovslagarforeningen.nu/default.asp?pageid=38157


Nåja, det var väl en överdrift... Hovbölder får ju inte ens en "godkänd" hovis röra enligt svaren från jordbruksverket... Kan inte se att reglerna precis skiljer sig mot vad som varit förr...
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Hovbölder får ju inte ens en "godkänd" hovis röra enligt svaren från jordbruksverket... Kan inte se att reglerna precis skiljer sig mot vad som varit förr...

Konstigt för vad som händer när man ringer en veterinär angående en hovböld är att dom hänvisar en till hovslagaren! Jag hade en hovböld på en av mina nordisar i julas och vi skulle kalla på hovis enl vet.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Jag är 48 år och har haft häst i stort sett hela livet på ett eller annat sätt. Långt före barfotarörelsen drog igång lät jag de hästar som klarade det gå barfota och skodde de som inte klarade det. För dagen har jag 2 som båda är barfota. Verkas av godkänd hovslagare...Den ena har haft skor i omgångar men när vi nu bor på andra marker funkar det bättre utan. ;)

Ungefär så har vi det också. Vi har 5 hästar och 4 går barfota fn. En av de barfota får skor som vi ska rida extremt mycket på grusväg annars klarar han det fint. Vår lilla b-ponny verkar inte alls behöva skor, och åringen jobbar ju inte så mycket på hårt underlag än. Men vår gamla hingst klarar inte alls av att gå barfota- ens om han bara ska gå på betesmark. Så han får ha skor.

Vi har ett par Old Macs skor som vi kan spänna på framhovarna tillfälligt om det behövs om vi enstaka gånger ska rida mycket på grusväg. De har hållit i ett antal år nu :).


Svårare än så är det ju inte. Den häst som inte behöver skor, verkas och går barfota. Det ligger ju ekonomi i det också eftersom verkningar är billigare än skoningar.

Hästarnas välbefinnande måste ju gå först- i andra hand ser man på det ekonomiska.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Nåja, det var väl en överdrift... Hovbölder får ju inte ens en "godkänd" hovis röra enligt svaren från jordbruksverket... Kan inte se att reglerna precis skiljer sig mot vad som varit förr...

Den största skillnaden är straffpåföljden och vart man riktar ansvaret, nu läggs det där det hör hemma, dvs på den som utför vården. Tidigare var det hästägarens ansvar. Annat som skiljer sig är att "den som arbetar yrkesmässigt inom djurens hälso- och sjukvård, utan att ha godkännande eller legitimation, inte får lov att:" verka häst som går på smärtlindring och det gör att exempelvis fånghästar drabbas.
Det är synd eftersom många av oss yrkesverksamma barfotaverkare numera är allmänt erkända som bland de bästa i våra respektive län på fångrehabilitering, men vi jobbar på att hitta en lösning tills 2015 då lagen träder i kraft. Drömmen på sikt vore ju om barfotaverkningen kunde integreras i hovslagarskolornas utbildning, men så länge hovslagarna är så antti ( :p internt skämt) är jag rädd att det inte kommer bli verklighet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Det är synd eftersom många av oss yrkesverksamma barfotaverkare numera är allmänt erkända som bland de bästa i våra respektive län på fångrehabilitering, men vi jobbar på att hitta en lösning tills 2015 då lagen träder i kraft.


Du är lika välkommen som alla andra att ansöka till Jordbruksverkat om att bli godkänd hovslagare. Häng inte upp dig på själva ordet hovslagare, det går säker även att bli godkänd hovvårdare.

P.S. Det har inget med att man "måste" arbeta yrkesmässigt utan det gäller generellt att ansvaret läggs på utföraren!!!

Komiskt nog verkar du inte (vilja offentligt) förstå att denna lag är resultatet av Er yrkesverksamma barfotaverkare.

Allmänt erkända vet jag inte om det är rätt formulering, allmänt kända är ni i alla fall. Kram ;)
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Du är lika välkommen som alla andra att ansöka till Jordbruksverkat om att bli godkänd hovslagare. Häng inte upp dig på själva ordet hovslagare, det går säker även att bli godkänd hovvårdare.
Nej, det är det som inte går. Alla som jobbar med hovvård är hovslagare och för att få vara godkänd hovslagare måste du ha tagit gesällen, vilket bland annat innebär att kunna smida en hästsko ifrån plattjärn och om jag inte helt missminner mig skall du inte kunna varmsko en häst också?

Komiskt nog verkar du inte (vilja offentligt) förstå att denna lag är resultatet av Er yrkesverksamma barfotaverkare.
Där har du missförstått, lagen om kraven på djursjukvårdare kom ifrån EU-håll och att hovslagarna/hovvårdarna inkluderas beror enbart på att de ibland kopplas in att jobba i samarbete med veterinär. Det står ju även på er hemsida att de som inte går igenom godkännandeprocessen får jobba på precis som vanligt och lämna över sådana fall som berörs till de som är godkända. Men jag säger inte att det är fel på att det skall börjas ställa krav! Tvärtom är det något jag tycker är jättebra! Men det måste finnas utrymme för exempelvis barfotaverkare också, som inte skor med järnskor. Precis som en allmänläkare inte är kvalificerad för hjärtkirurgi och en hjärtkirurg inte är särskilt lämpad att jobba som allmänläkare.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

P.S. Det har inget med att man "måste" arbeta yrkesmässigt utan det gäller generellt att ansvaret läggs på utföraren!!!
Formuleringen om att arbeta yrkesmässigt var en direkt citering. Kanske är det så att svarthovisarna som inte lämnar kvitto fortfarande kommer att kunna komma undan eftersom det inte finns något bevis på att de fått betalt och därmed ej heller att de "arbetat yrkesmässigt" med den hästen. *funderar*
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Konstigt för vad som händer när man ringer en veterinär angående en hovböld är att dom hänvisar en till hovslagaren! Jag hade en hovböld på en av mina nordisar i julas och vi skulle kalla på hovis enl vet.
Precis. Vet. vet *lät kul det där:grin:* att hovisarna kan hovar bättre.

Hovisar får inte röra levande vävnad, men vilka gör så?
Det löser sig väl om Vet. delegerar o medverkar.

Det jag har sett av barfotaverkare är att de ser hoven som ett stycke kadaverhov- har ingen kunskap om det som sitter ovan hoven eller att hästar har känsel i sula/ kötthov.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Nej, det är det som inte går. Alla som jobbar med hovvård är hovslagare och för att få vara godkänd hovslagare måste du ha tagit gesällen, vilket bland annat innebär att kunna smida en hästsko ifrån plattjärn och om jag inte helt missminner mig skall du inte kunna varmsko en häst också?


Nej nej,, varmskoning ingår inte ens i ngn av dagens hovslagarutbildningar. Heller inte ngt krav på att man varmskor vid provet Gesällbrev. ( I så fall hade jag aldrig blivit godkänd.)

Det finns heller inget i kraven på att ansöka om att bli godkänd hovslagare hos Länsstyrelsen som säger att man måste kunna smida en hästsko från plattjärn. Man kan helt enkelt ansöka utifrån dom kursintyg, handlingar man kan styrka att man har kompetens för.

Lagen säger sedan om du innehar kompetens för att bli titulerad godkänd hovslagare. Vilket tyvärr ingen utbildning inom alternativa hovvårdsutbildningarna är eller kommer anses som kompetent.

Anledningen är enkel som jag redan tidigare skrivit. Den nya lagen är framtagen enbart beroende på alternativa barfotautbildningar och resultatet.

Ansök är mitt råd eller komplimentera med kursintyg där lagen säger att din utbildning brister i ditt yrkesutövande så kommer du i framtiden tituleras som av Länsstyrelsen (och Sveriges rikes lag) godkänd hovslagare..

Ska kolla om det går att få fram en ytterligare titel, godkänd hovvårdare, så vi inte blandar i hop äpplen med päron.;)
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Kanske folk vill sælja sina boots av samma skæl som jag gjorde..
De var værdeløsa man fick knappt på dom de tappades eller gick sønder.
Efter några veckors anvændande hade jag lust att besøka tillværkarna och pressa upp dem på en vældigt mørk plats:devil:

Men valde att reparera dom och sælja till någon som førstod sig på dem.
Desutom behøvde jag dom inte længre då jag flyttat till sydligare trakter dær det inte blir halt øverallt om vintern.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

*kl*
Och själv har jag gått över från "vanlig" hovis till barfotaverkare :p Detta trots att vågen lagt sig? Verkar ju skumt! ;)
Har alltid haft barfota sommar - skor vintertid.
Efter att en helt underbar och noggrann hovis tyvärr flyttat från orten så gav jag upp att hitta någon tillräckligt noggrann och som kunde anpassa verkningen just efter min pålles hovar så jag (utifrån hästens reaktioner) kunde känna mig nöjd. Inget illa ment mot övriga hovslagare - de är kunniga och erfarna.

Innan har jag nog varit väldigt prententiös utifrån så mycket snack och åsikter man blivit påverkad av härifrån. För att undvika ifrågasättanden är det enklare med vanlig hovis, plus att viss skepsis växt fram. Det var alltså något som kändes som sista utvägen för att nu MÅSTE det till en förändring i verkningen, vilket jag som absolut inte är någon expert på hovar såklart inte kan övertala en hovslagare till (vet ju inte exakt hur/vad och kan då inte heller motivera förändringen, jag upplevde bara att jag inte var nöjd med dåvarande verkningen och att jag inte fick respons/effekt av såna påpekanden) och inte hade lyxen att ha kvar den hovslagare som gav bäst (för mig) synbar effekt på hästen.
I efterhand är jag nöjd med att ha hittat en hovvårdare jag upplever har en "ordentlig" utbildning/kunskapsbas och som faktiskt ger den effekten i hästen som jag saknat. Tror ingen skicklig hovslagare skulle säga att verkningen är dåligt gjord utifrån de som hittills tittat på hovarna.
Hade vi fått ha kvar hovis nr. 3 hade jag troligen inte känt det behovet (lustigt nog verkade denne efter nästan exakt samma mall). Och jag HAR provat anlita en annan hovslagare för underhållsverkning även efter jag provat barfotaverkare. Tyvärr med samma inte helt tillfredsställande resultat. Stänger inga dörrar åt något håll.

Men jag måste säga att det kändes som att jag fick "farhågorna besannade" när en f.d. stallkamrat var väldigt nyfiken på vad det var för hovslagare som varit ut, verkade tycka att denne var duktig och seriös. Varpå jag svarade att det var en barfotaverkare från ****, och fick till svar "jag gillar inte att man har hästen barfota, det går inte när man rider hästen!"
Det var så blottande om fördomarna bakom med tanke på att denne sett att det inte var en skoning utan en verkning det var frågan om, att denne visste att detta gjort hovarna och rörelsemekaniken (för just denne häst) BÄTTRE utifrån det jag berättat, och att jag alltid i alla år hittills haft barfota på sommaren. Hur kommer det sig att man inte fått kommentarer då om det var BARFOTA som skulle vara så illa? :angel:
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp