Bukefalos 28 år!

Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Jag tror ingen vettig hovvårdare eller annan människa tycker att hästen ska ha ont, det är nog bara okunskap och missförstånd det där.

Nej, det är en del i Strassertänket. De hymlar inte med att omställningen kan ta tid, upp till två år, och att det kan innebära smärta av varierande grad för hästen. Hur mycket smärta beror på hur mycket "skador" "traditionella" hovisar ställt till med.
När hästen får ont ska den inte veterinärbehandlas, utan kroppen/hovarna ska naturligt läka själv. Det görs genom rörelse, enligt barfotatalibanerna.

Så det är inte missförstånd, utan en del i det "naturliga barfotatänket". Gå in och läs på hemsidorna och annan litteratur så ser du. Det är därför det här upprör mig så otroligt mycket, många hästar utsätts för djurplågeri i det "naturligas" namn. Det finns många korkade hästägare som inte förstår att hästen lider när den inte kan gå.

Det finns många metoder att göra saker på. Men när strävan efter det naturliga blir på hästens bekostnad, då har det gått för långt.

Norrland
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Som norrland65 skriver så är det så att tanken bakom det hela är att hästen skall ha ont under omställningen. De ansvariga för att Strasser metoden finns i Sverige hävdar att man ska följa veterinärs råd, ge smärtstillande vid behov, inte karva tills blodvite uppstår etc etc etc. Tyvärr är det så att de som är ute och karvar i stallarna säger precis tvärtom. Man skall absolut inte lyssna på veterinären, man ska karva tills blodet rinner o.s.v.

Läste en intervju med Strasser där hon sa att inte alla hästar klarar omställningen och måste tas bort. Med andra ord skall man hellre slå ihjäl en häst som inte funkar med Strasser metoden än att sätta på den skor och den är frisk och glad.

Jag tar det som att Strasser har fattat att moder natur slår ut individer ganska snabbt som inte klarar att hänga med. Och det är pudelns kärna.

Vi avlar på att få fram individer att rida och tävla. Utan tävlandet och den marknad som finns för tävlingsindivider finns det ännu mindre lönsamhet i aveln än det redan är. Jag svär på att även strasser folk som avlar vill ha lite valuta för sitt arbete med att plocka fram nya hästar och avlar då mer på utseende och prestation än de avlar på hållbarhet.

Dessutom, vilda hästar tvingas inte att ridas på grus, asfalt, ridbanor och inne i ridhus. Alla dessa underlag fungerar som sandpapper. Hornet som har kontakt med marken är dött material. Det slipas ganska raskt ner, snabbare än vad nytillväxten kan hänga med. Visst kan hornet bli hårdare och tåla slitaget bättre men, det tar tid och tills dess går hästen och har ont. Att sätta på old macs eller liknande, hjälper ju inte att öka hastigheten på horntillväxt eller stärka hornet utan skyddar ju, precis som en järn sko, vilket gör att man är tillbaka på ruta ett ändå.

Att sedan påstå att skorna låser hovmekaniken är befängt. Jag har ett hundratal skor inne i sadelkammaren. I alla dessa skor kan man se slitage i järnet där trakten legat an. Det slitaget kommer av att hoven HAR kunnat flexa i skon. En korrekt skoning låter hoven flexa trots järnkant och spikar. Det är i trakten hoven flexar då det är där det finns mjukdelar som tillåter det.

Jag har i stallet en häst som är barfota runt om och verkas av en vanlig hovslagare. Hon kommer att skos förr eller senare ju mer hon kommer igång. Unghästen kommer att skos när hon väl är inriden och rids kontinuerligt. Övriga hästar är skodda runt om. En bara fram.

Det är inte slutresultatet med lyckade omställningar som djurskyddsmyndighet, hovslagare och veterinärer har något emot. Det är vägen dit och det lidande hästarna får utstå i månader eller år. Och att det kan, i många fall, sluta med slakt.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

KL

Skuggi: Norrland har helt rätt, det är en del av strasserfilosofin att smärta är en del av läkningsprocessen och ngt som ingår, upp till ett år under hästens "behandling" enligt strasser själv. Vid hembesök hos densamma låg flera hästarn ner av smärta och det var inget konstigt med det enligt henne själv.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Jag har läst artikeln om besöket hos Strasser, och det verkade ju helt sjukt hur hon resonerade.

Jag känner bara en Strasserverkare förståss, men jag har snarare fått intrycket av att det är naturligt att de blir hovömma i början, och att de ska hållas i rörelse på underlag som de klarar. Inte att de ska gå på underlag som de får ont av.
Men kanske är "min" Strasserverkare inte riktigt renlärig då...

Jag kan såklart ha fel, jag uttryckte bara mina tankar kring ämnet.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Om en häst inte är för hårt verkad eller plattfotad, bör den klara av att gå utan belastning- utan att visa ngn hälta alls.

Sen har vi det där med perfekt exteriör- vilka har det o sliter sina hovar optimalt:confused:
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Jag har läst artikeln om besöket hos Strasser, och det verkade ju helt sjukt hur hon resonerade.

Jag känner bara en Strasserverkare förståss, men jag har snarare fått intrycket av att det är naturligt att de blir hovömma i början, och att de ska hållas i rörelse på underlag som de klarar. Inte att de ska gå på underlag som de får ont av.
Men kanske är "min" Strasserverkare inte riktigt renlärig då...

Jag kan såklart ha fel, jag uttryckte bara mina tankar kring ämnet.

Nej säkerligen inte, är hon helt renlärlig i så fall - det är å andra sidan svårt att vara det i sverige med våra djurskyddslagar om inte annat :D Dock tycker jag läran i sig, i dess grund, är så extrem att även utövare av den, som tar den som yrke i sverige, bör vara väl införstådda med vad grundläran säger, och därmed inte anamma läran - alls.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

KL!

Vet att detta är en gammal tråd nu, men blev lite nyfiken på hur det ser ut nu? Ni som började sko av era hästar för ett antal år sen, hur går det idag? Tycker själv att "vågen" av barfota lugnat sej. El är det kanske så som någon skrev tidigare att folk ledsnat på att prata öppet om det?

Vad säger hovisarna runt om i landet, är det lika vanligt fortfarande med alt metoder? Lite nyfiken bara...

Marie
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Jag tror fortfarande att folk lessnat på att surra om det, eller så börjar det bli så vanligt att det inte är konstigt längre?

Har bytt stall här under senvintern, och förvånas över hur många barfotingar det finns här i nya stallet :idea: både stora och små hästar, tror att de flesta verkas av vanlig hovslagare, några träffar både hovslagare och hovvårdare.

Jag är fortfarande, och sedan många år, för barfota i den mån det funkar. 7-åringen är oskodd jämt och klarar sig fantastiskt bra, 4-åringen ska sättas i träning nu och som han inte är riktigt klockren på grusvägar så fick han skor fram.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Jag hade min pålle barfota i vintras och det funkade toppen, tills hans hovar såg ut såhär:

31109954.jpg


31109955.jpg


Då valde jag att sko honom igen. Han vilade i vintras, men tanken var barfota i hage och boots på ridturer eftersom han sätter ner hovarna snett.
Jag har ingenting emot att ha hästen barfota men jag vill inte vara begränsad vid ridning då vi endast rider i skogen.

Nu när jag läste din tråd så märkte jag att det faktiskt verkar ha lagt sig, men hade inte reflekterat över det innan.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Tog av skorna på mina hästar när de inte reds så hårt under ett år, eller knappt alls, för flera år sedan. Nästan mitt uppe i barfotastojjet. Satte aldrig på dem igen. Går super nu. Ibland rycker det till på något singelgrus men det får man nog leva med. Det är sällsynt också.

Skulle adlrig i livet köpa tjänster av en strasser. Våra verkas av vår gamla hovslagare.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Är det inte sömhålen som orsakat det där då? På den vita hoven ser det ut som sömhål i samma höjd som det trasiga.. Har de sömhål och svagheter måste man hålla efter med raspen, går inte att låta det gå 8 veckor mellan raspningarna då inte.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Jag är 48 år och har haft häst i stort sett hela livet på ett eller annat sätt. Långt före barfotarörelsen drog igång lät jag de hästar som klarade det gå barfota och skodde de som inte klarade det. För dagen har jag 2 som båda är barfota. Verkas av godkänd hovslagare...Den ena har haft skor i omgångar men när vi nu bor på andra marker funkar det bättre utan. ;)
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Orsaken har jag ingen aning om, men i det läget fanns det inte direkt någonting att välja mellan. Kan inte min häst gå och skrota i hagen när det är snö utan att se ut såhär, så är jag då inte den som riskerar något.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

KL!

Vad säger hovisarna runt om i landet, är det lika vanligt fortfarande med alt metoder? Lite nyfiken bara...

Marie

Nej sedan drygt 2 år tillbaka så har deras reklamkampanj lett till större förståelse hos majoriteten av dagens hästägare. Dom anlitar "vanliga" hovslagare och har blivit mer och mer införstådda av vikten att anlita en utbildad hovis. Detta kan jag styrka med två saker.
1. Trycket på utbildade hovslagare har ökat markant.
2. Antal fall som framkommit till Länsstyrelserna/Jordbruksverket har avklingat.

Vad som sedan sker i dom djupa skogarna kan endast trollen förmedla.

Ytterligare en sak, den nya lagen som trädde i kraft från årsskiftet som t.o.m. förbjuder alt, hovvårdare att utföra hovvård på hästar som har eller haft sjukdomar. I det begreppet ingår bla fång,hovbölder,hålväggar,sulsänkning,senskador,bockhovar osv osv ja faktiskt tom feber !!

Här kan du läsa vad som framkommit i frågor och svar från oss hovisar på shf:s hemsida. Svarande är Jordbruksverket.

Länk: http://www.hovslagarforeningen.nu/default.asp?pageid=38157
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Tex när det är halt, vill man ha något att sätta brodd i...
DE flesta hovslagare är överrens om att om en häst kan gå barfota är det bäst för senor och ben, men oftast sliter det så mycket att hästen blir öm vid ridning och då behöver man ju sko. Något riktigt bra slitstarkt alternativ till järnskor finns ju inte idag... men det kommer säkert.

Jag skor alla mina hästar utom en shettis som klarar att gå barfota, dock "vanlig" hovslagar verkning.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

VEët inte om du förstod mig? Det jag skrev var ett svar på Freddans fråga om varför man skulle ha boots om hästen klarade att gå barfota :)
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Jag har mina hästar barfota. Nu har jag sålt en och har bara en i ridbar ålder plus en givetvis oskodd unghäst. Ridhästen har varit utan skor ganska länge. Som gammal islandsfantast har jag alltid gjort så, att när hästen vilar tas skorna av. Med tiden hamnade vi i en flock, där skor ej får användas bak och eftersom han får lite taktproblem med skor fram så blev det inga skor alls, sedan har det fortsatt på den vägen. Gått en kurs i verkning genom SANCHP (rättstavat??) och kursledaren var mycket nogrann med vad man får och ej får göra och i vilka fall det är lämpligt att sko istället så det kändes mkt seriöst.

Min häst fungerar bra utan skor, han är aldrig öm utom den gång jag tog till en annan hovslagare som tog för gud och fosterland, gudskelov växte det ut och efter det har jag alltså försökt verka själv och tagit hjälp av vettiga hovslagare och sedan nu en barfotaverkare under utbildning och så det jag lärt mej själv. Jag hoppas att det skall bli bra. Det som är jobbigt är när stenar fastnar och det kommer in röta i hoven, försöker finna lösningar på det.

Vintertid har vi inga problem med hästar som halkar. De går i lösdrift och de kan tänka själva - de märker direkt när det är halt och de går vissa vägar som är halkfria. När jag var ute och red och vi red på ett snötäcke var det blankis under, hästen stannade och stod där blick stilla så jag fick sonika gå av. Vi ska nog lita mer på våra hästar!!!!
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

*KL*

Hastarna hemma i sverige gar barfota, hastarna har gar barfota. (utom en som gatt och blivit lite om i tossingarna efter det tokiga regnandet har)... Men nagon strassermetod eller S-vaddetnuhette haller vi inte pa med, gammal hederlig hovisverkning.

Rider vi pa tufft underlag rider vi med "barfotaboots" - fnkar finfint, tom finare an normala skor pa moddigt underlag. Blir en del ridning i kobajs o slask sommartid dar bade barfotahastar o skodda hastar kan stota pa patrull men de med boots knallar pa som rena rama panzarvagnarna.


..det ar val som allt annat inom hasteriet, mode.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Nu bor jag inte i sverige, men jag har min hast barfot, verkas av vanlig hovslagare, och jag anvander barfotaboots vid ridning pa knepigare underlag. Har hasten pa en ganska stor anlaggning i USA (40 stycken privata hastar ungefar, mest hobbyridning, inte sa mycket tavlande.) och det ar valdigt fa hastar som har 4 skor. Dom flesta ar barfota bak, och en fjarde eller tredje del som ar helt barfota. Trotts detta, skulle nog ingen dar ha ens hort talas om alternativa barfotaverknings metoder, alla anvander en vanlig hovslagare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp