Bärighet? Här kommer det!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vända snabbt motsvaras av piruett i tävlingsdressyr. Garrochahästen visar även bärig ökad galopp. Sådan ingår också i tävlingsdressyr.
OBS att det här inte är dressyrforumet.
Nej igen
Galoppiruetten rids inte snabbt. Det finns många viktiga parametrar där.
Ökad galopp ska ske i uppförsbacke, vägvinnande o taktmässigt. Inte bara Dra järnet.
 
Jag håller med om att Anton varit sämre än Briar förut. Men jag tycker han har förbättrats ganska väsentligt sista året, eller två åren. Även om det som sagt fortfarande behöver bli ännu bättre.
Möjligen är jag "färgad" eftersom jag aldrig varit förtjust i Briar alls.

Kollade lite snabbt på youtube på Briar. Tycker nog jag mindes rätt. Dock ser han ju jäkligt trist ut jämfört med dagens dressyrhästar, där ser man hur fort aveln faktiskt har utvecklats, det var ju faktiskt inte såå jättelängesedan han var aktiv på banorna. Briar som ansågs otroligt spektakulär då är hur trist som helst nu :D
 
Nej igen
Galoppiruetten rids inte snabbt. Det finns många viktiga parametrar där.
Ökad galopp ska ske i uppförsbacke, vägvinnande o taktmässigt. Inte bara Dra järnet.
Som visas i den långa instruktionsfilmen som jag lade in, går det att rida piruett med olika hastighet. Piruett är ett sätt att vända snabbt även då piruetten inte rids snabbt.
Den ökning som garroch-hästen visade var i balans, vägvinnande och taktmässig. Taktmässig = korrekt fotflyttning och regelbunden.
 
"
Genomsläpplighet kan inte uppnås, utan att alla de sex stegen som utbildningsskalan innehåller är väl genomarbetade. Ridbarhet står för sin innebörd, en genomsläpplig häst innehar en mycket hög ridbarhet."

Låååångt ifrån Garocch - hästen alltså.
 
Varför drar du då in tyska utbildningsskalan??
Det var någon som tog upp ämnet genomsläpplighet. Som jag skrev tidigare är det ett begrepp som det råder delade uppfattningar om så jag googlade för att hitta förklaring/definition. En del av de träffar jag fick nämnde den tyska utbildningsskalan. Många på buke hänvisar också till den.
 
Det var någon som tog upp ämnet genomsläpplighet. Som jag skrev tidigare är det ett begrepp som det råder delade uppfattningar om så jag googlade för att hitta förklaring/definition. En del av de träffar jag fick nämnde den tyska utbildningsskalan. Många på buke hänvisar också till den.

Tror inte det råder delade meningar om det, mer du som inte förstått innebörden.
 
Som visas i den långa instruktionsfilmen som jag lade in, går det att rida piruett med olika hastighet. Piruett är ett sätt att vända snabbt även då piruetten inte rids snabbt.
Den ökning som garroch-hästen visade var i balans, vägvinnande och taktmässig. Taktmässig = korrekt fotflyttning och regelbunden.
Det är inte en piruett bara för att den snurrar runt jämnfota.
Den ska i dressyr galoppera runt i tretakt o bära mest red ytterbak-särade ben som i galopp.
 
Genomsläpplighet kan inte uppnås, utan att alla de sex stegen som utbildningsskalan innehåller är väl genomarbetade. Ridbarhet står för sin innebörd, en genomsläpplig häst innehar en mycket hög ridbarhet."
...
Du skriver att en genomsläpplig häst har mycket hög ridbarhet. Har någon påstått något annat?

Du skriver också att genomsläpplighet inte kan uppnås ... Vad är då genomsläpplighet om det inte är ridbarhet?
Var (förutom i inlägg på buke) går det att läsa definitionen på genomsläpplighet?

Om förskjutning bakåt/framåt av balansen lärs in först i det sista steget, som skalan anger, kan de övriga stegen knappast uppnås.
 
Det är inte en piruett bara för att den snurrar runt jämnfota.
Den ska i dressyr galoppera runt i tretakt o bära mest red ytterbak-särade ben som i galopp.
Tycker du att hästen i den långa instruktionsfilmen jag lade in piruetterar bara genom att snurra runt jämfota?
 
Det är möjligt att det inte produceras någon energi av framBENEN men väl av framDELEN i passage men också i hoppning. Det är ju inte bara dressyrhästar som har "Genomsläpplighet (ridbarhet)".

Ursäkta mitt tillfälliga fel ordval men då jag hela tiden skrivit front borde du förstå....., nej ingen energi produceras av fronten, allt fronten gör där framben inkluderas kan göras pga bakbenens rörelseproduktion.
 
Precis, likaväl som en dressyrhäst hade dött en snabb och kvick död i kri
Du skriver att en genomsläpplig häst har mycket hög ridbarhet. Har någon påstått något annat?

Du skriver också att genomsläpplighet inte kan uppnås ... Vad är då genomsläpplighet om det inte är ridbarhet?
Var (förutom i inlägg på buke) går det att läsa definitionen på genomsläpplighet?

Om förskjutning bakåt/framåt av balansen lärs in först i det sista steget, som skalan anger, kan de övriga stegen knappast uppnås.

Nej en genomsläpplig häst BLIR ridbar och får hög ridbarhet. Det är INTE ridbarhet. Dvs utbildningen genom utbildningsskalan leder till en hög ridbarhet. Dvs en häst som inte anses ha ridbarhet får det genom utbildning om den uppnår genomsläpplighet.

Det är inte samma som att en häst har ridbarhet som kvalité vilket man bedömer i unghästchampionat tex.


Mitt citat som du citerade kommer från samma sida där du tagit definitionen ifrån, bara det att du glömde det jag fyllde i med.
 
Ursäkta mitt tillfälliga fel ordval men då jag hela tiden skrivit front borde du förstå....., nej ingen energi produceras av fronten, allt fronten gör där framben inkluderas kan göras pga bakbenens rörelseproduktion.

Dock lyfter ju en hopphäst fronten innan den landat med bakbenen

 
  • Gilla
Reactions: Ray
Du skriver att en genomsläpplig häst har mycket hög ridbarhet. Har någon påstått något annat?

Du skriver också att genomsläpplighet inte kan uppnås ... Vad är då genomsläpplighet om det inte är ridbarhet?
Var (förutom i inlägg på buke) går det att läsa definitionen på genomsläpplighet?

Om förskjutning bakåt/framåt av balansen lärs in först i det sista steget, som skalan anger, kan de övriga stegen knappast uppnås.
För att ha nytta av utbildningsskalan måste man förstå mer än ordningen och orden- alla steg samarbetar med varandra. Rakriktning står långt bak men det betyder inte att man kan rida med hästen helt skev innan det.
Även om samling kommer sist så börjar man egentligen med samling redan när man rider hästen på tygel. Men den ÄR inte samlad om inte de andra bitarna finns med. Man jobbar mot målet men man är inte där.

En häst som är fullkomliga framstupa får ofta problem med takten eftersom den inte är i balans. För att få bättre balans måste vikten flyttas bak och det jobbet kommer förbättra takten. Men bara för att takten blev bättre är den ju inte samlad.
Utbildningsskalan är bra men det gäller att jobba på hur man tolkar de. Som bibeln;)
 
Kollade lite snabbt på youtube på Briar. Tycker nog jag mindes rätt. Dock ser han ju jäkligt trist ut jämfört med dagens dressyrhästar, där ser man hur fort aveln faktiskt har utvecklats, det var ju faktiskt inte såå jättelängesedan han var aktiv på banorna. Briar som ansågs otroligt spektakulär då är hur trist som helst nu :D

Jag minns första Briar-avkomman jag red. Mycket lik honom. Jag tyckte den var sååå flott då.

Men jag håller med om att han hade trista bakben. Och att Anton har trista - fortfarande. Även om det så klart hänt lite. Dock för lite för GP kan jag tycka.
Men jag delar tydligen inte åsikt med domarna och många andra. Och jag behöver inte ha rätt..
 
Som visas i den långa instruktionsfilmen som jag lade in, går det att rida piruett med olika hastighet. Piruett är ett sätt att vända snabbt även då piruetten inte rids snabbt.
Den ökning som garroch-hästen visade var i balans, vägvinnande och taktmässig. Taktmässig = korrekt fotflyttning och regelbunden.

Piruett blir sällan en snabb vändning, definitivt inte lika snabb som en bruksvändning. Just pga att den ska vara i balans och samlad.
Man kan inte vända så fort i balans.
Tappar man balans i piruetten har man vänt mer än hästen klarar av att vara böjd i bålen.

Piruetten har mig veterligen inte använts i strid. Just för att den är för slow.
Ev om man måste vända på lite mark. Men inte så hastigt.
Piruetten tillkom för att man genom den kan utbilda hästen till tvåtaktsgalopp - terre a terre. Och den används i sin tur till att gå in i vissa skolsprång iom att hästen måste vara i galopp för språnget men sätta i och lyfta fötterna jämte varann för att språnget ska kunna bli rakt.
Så det är piruettens egentliga syfte från början. Inte att vända fort i.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 181
Senast: Efwa
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 422
Senast: Linja
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 752
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp