Bukefalos 28 år!

Barn nr 2?

Sv: Barn nr 2?

Absolut är det en gåva, ett barn/syskon är inget man bara går ner på affären och köper.

Så definierar du orden, inte jag. Jag definierar dem som ungefär samma sak. Jag kan nog säga att jag "fått en fin gåva" även om en köpt porslinsskål. Eller säga "du får det i present av mig" om en tjänst jag utför åt någon.
 
Sv: Barn nr 2?

Men jag ser fortfarande inte en enda fördel med att jag hade ett syskon som barn och tonåring.

Oj, vad olika det kan vara!

Jag ser massor av fördelar att jag hade min bror när jag växte upp. Framförallt familjesemestrarna som vi spenderade ihop, det hade varit bra mycket tristare med bara mamma och pappa för mig. Vi lekte en hel del ihop, även om vi många gånger bråkade också. Då, när vi bråkade och mamma eller pappa fick nog och sa ifrån så blev vi oftast plötsligt eniga och gick till gemensamt "angrepp" mot föräldern. "Vi får väl bråka om VI vill!" :D ;)
Jag känner också att brorsan och jag gav varann trygghet i många situationer när kanske föräldrarna inte var där.
 
Sv: Barn nr 2?

Men hur kan man tänka att syskonen kommer bråka och vara avundsjuka? Risken är ju lika liten att man får ett barn som hatar en.
Hur det blir beror ju mest på hur föräldrarna är. Det finns ju föräldrar som odlar konkurrens och konflikt mellan sina barn och då försvagas naturligtvis banden.
 
Sv: Barn nr 2?

Så definierar du orden, inte jag. Jag definierar dem som ungefär samma sak. Jag kan nog säga att jag "fått en fin gåva" även om en köpt porslinsskål. Eller säga "du får det i present av mig" om en tjänst jag utför åt någon.

Hur betydelsefull en gåva/present är ligger väl i betraktarens ögon?

För mig är barn den finaste gåvan man kan få. Jag kan ju inte ge mina barn ett barn, men jag kan ge dem ett syskon av samma kött och blod.

Men självklart är köpta porslinsskålar och en färdigmockad box när man kommer till stallet oxå fint och omtänksamt. Men den skålen ska nog vara j*vligt fin om den ska kunna peta ner att jag faktiskt fått mina barn som topp 1 på min lista på gåvor ;)
 
Sv: Barn nr 2?

Jag känner också att brorsan och jag gav varann trygghet i många situationer när kanske föräldrarna inte var där.

Samma för mig, och vi vänder oss fortfarande mkt till varandra. Även om det bara är en enkel fråga så blir i alla fall jag jätteglad och stolt över att min lillebror faktiskt väljer att ringa mig och fråga :love:
 
Sv: Barn nr 2?

Jag tror att t ex en trygg uppväxt och kärleksfulla föräldrar är en mer värdefull present till sina barn än ett syskon.

Om barn nummer 2 finns enbart för att vara en present till barn nr 1 blir ju det också en lite konstig rangordning mellan barnen: din storebror fick vi för att vi så gärna ville ha honom, men du är till för att vara en present till honom. Förhoppningsvis är ju båda barnen önskade för sin egen skull, tänker jag, inte att det ena är önskat för sin egen skull, och det andra för att vara en present till det första.
 
Sv: Barn nr 2?

Det känns väldigt konstigt, det må ja erkänna. Lite olustig tanke för mig alltså.

Att det viktigaste och finaste man som barn kan få är ett syskon ( som gåva/present ) som ska vara av samma kött och blod...
 
Sv: Barn nr 2?

Hur betydelsefull en gåva/present är ligger väl i betraktarens ögon?

Nu har du tappat bort mig... vad talar vi om? :confused: Jag trodde du korrigerade mig gällande ordet gåva kontra present, men jag kanske missförstod?

Gällande betydelsefullheten: ja, självklart ligger det i betraktarens ögon! Har jag sagt något annat?

För mig är barn den finaste gåvan man kan få. Jag kan ju inte ge mina barn ett barn, men jag kan ge dem ett syskon av samma kött och blod.

Men självklart är köpta porslinsskålar och en färdigmockad box när man kommer till stallet oxå fint och omtänksamt. Men den skålen ska nog vara j*vligt fin om den ska kunna peta ner att jag faktiskt fått mina barn som topp 1 på min lista på gåvor ;)

Ja? Trodde du att jag ansåg en köpt skål var lika fin gåva/present som mitt barn? :crazy:
 
Sv: Barn nr 2?

Jag tror att t ex en trygg uppväxt och kärleksfulla föräldrar är en mer värdefull present till sina barn än ett syskon.

Om barn nummer 2 finns enbart för att vara en present till barn nr 1 blir ju det också en lite konstig rangordning mellan barnen: din storebror fick vi för att vi så gärna ville ha honom, men du är till för att vara en present till honom. Förhoppningsvis är ju båda barnen önskade för sin egen skull, tänker jag, inte att det ena är önskat för sin egen skull, och det andra för att vara en present till det första.

Du har helrätt! Jag håller med i det resonemanget.

Som sagt; ett till barn ska ju vara något man VILL HA som föräldrar. Inte något man "offrar sig" och skaffar enbart för barn nr 1:s skull.

(kommer att tänka på någon gammal tråd där adoption diskuterades där någon tyckte att främsta skälet till att adoptera borde vara att "vilja hjälpa något stackars barn till ett bättre liv". Det kan ju låta fint, men om det är FRÄMSTA skälet till att adoptera barnet så kan ju risken bli rätt stor att det underförstått blir så att barnet ska/borde känna tacksamhet för att föräldrarna gjorde dem den stora tjänsten och adopterade det...)
 
Sv: Barn nr 2?

fast man skaffar väl fler barn för att man som förälder vill ha fler barn? Vi har ju just fåt vårt första barn men jag vill gärna ha iaf en till senare, av fler anledningar men framförallt för att vi som föräldrar gärna vill ha mer än ett barn men gärna ett i taget;-)
 
Sv: Barn nr 2?

fast man skaffar väl fler barn för att man som förälder vill ha fler barn? Vi har ju just fåt vårt första barn men jag vill gärna ha iaf en till senare, av fler anledningar men framförallt för att vi som föräldrar gärna vill ha mer än ett barn men gärna ett i taget;-)

ööö, ja?
Jag har ju skrivit det flera gånger.... eller? :confused:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
957
Senast: Queen
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 523
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
859
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp